byggtråd! uppdrag: caféracer! utgångsobjekt: honda cm125t!

latmask!:D
hehe, vem bryr sig om vems festen är så länge den blir kul?:fyllisar
super du får du fan lämna bort nycklarna, vill inte ha några rattfyllerier här:ajjabajja

Haha, nä det är sant.
Behöver knappast lämna bort nycklarna då bågen stor inlåst under festivalen. Fast man kanske inte ska supa bort nycklarna:va så det va ingen dum idé. Nä inget rattfyllande här inte, här ska det bara :yoparty
 
Haha, nä det är sant.
Behöver knappast lämna bort nycklarna då bågen stor inlåst under festivalen. Fast man kanske inte ska supa bort nycklarna:va så det va ingen dum idé. Nä inget rattfyllande här inte, här ska det bara :yoparty

japps:D
hehe;) låter bra, partaja på!:yoparty nu ska jag hem och jobba med hojen, stay tuned for updates!:D
 
japps:D
hehe;) låter bra, partaja på!:yoparty nu ska jag hem och jobba med hojen, stay tuned for updates!:D

Klart det låter bra, ska ju på rockfestival!:yoparty :yoparty :yoparty :fyllisar
Jobba på nu, jag kan ju alltid vira in hojen i silvertejp och låssas som inget är fel.
 
Klart det låter bra, ska ju på rockfestival!:yoparty :yoparty :yoparty :fyllisar
Jobba på nu, jag kan ju alltid vira in hojen i silvertejp och låssas som inget är fel.

hehe, festival är väl alltid festligt?:tummenupp
jag jobbar men hålls just nu tillbaka av skitsaker... typ att jag inte har några bultar, skruvar och muttrar i rätt diameter...:huvet i övrigt har jag nog mest småfix kvar, se till att allt sitter stadigt där det ska och sen finlir, typ lack och så:tummenupp silvertejp är lösningen på allt:mattias

angpående mina framgångar här hemma så är det knapert, saknar som sagt en massa småsaker så de få uppdateringar jag kunnat göra är inte ens värda att visas upp på bild... återkommer när det finns nåt att visa:)
 
Last edited:
hehe, festival är väl alltid festligt?:tummenupp
jag jobbar men hålls just nu tillbaka av skitsaker... typ att jag inte har några bultar, skruvar och muttrar i rätt diameter...:huvet i övrigt har jag nog mest småfix kvar, se till att allt sitter stadigt där det ska och sen finlir, typ lack och så:tummenupp silvertejp är lösningen på allt:mattias

angpående mina framgångar här hemma så är det knapert, saknar som sagt en massa småsaker så de få uppdateringar jag kunnat göra är inte ens värda att visas upp på bild... återkommer när det finns nåt att visa:)

Sätt fart!

Sommaren är inte längre i det här landet än att du måste öka tempot om du ska köra den i år!
 
Sätt fart!

Sommaren är inte längre i det här landet än att du måste öka tempot om du ska köra den i år!

jag jobbar ju! wow förresten, längesen du var här!:D välkommen tillbaka:tummenupp

till skillnad från vissa så bor jag i skåne så jag kommer inte få bråttom förrän runt december...;) men det är som sagt mest småpill kvar, kan jag bara få tag i det sista småskitet jag behöver kan det nog bli klart rätt fort när jag väl sätter fart:tummenupp

funderar just nu på om man ska ta och byta motor, den jag har är inte bra... den är inte bra från början ens (enkelförgasare och för få växlar i lådan) men min, vars kamaxel och kamkedjepaket är så gott som slut, är verkligen inte bra...:huvet om någon ser eller vet om en lämplig bytesmotor får ni gärna hojta! två- eller fyrtakt, allt går bra! enda "kravet" är att det ska vara en luftkyld paralelltwin!:)
 
Kamaxeln går att slipa.
Rassel från kamkedjan är ofta sträckaren som är slut (uppskavd).

ok, hur/var fixar man det? ok... kan man fixa en ny sån eller kan man tillverka nåt eget?
 
Sträckaren kostar någon hundralapp.
Kamaxeln är antagligen nersliten på nockarna, där fjädertrycket belastar den.
Slipar man ner loberna så får man samma lyfthöjd och duration som en originalkam.
Slipar man lite till, så får man en vassare kam.
Men då börjar det bli fara för ventilfjädrar och risk för kolv/ventilkrock.
Egentligen skall kammen härdas om efter slipning, men den håller säkerligen ett par tusen mil utan.
Vedbodslösning, men funkar.
 
ok, får se om jag hittar nån!
ah, jag fattar... vem pysslar med sånt då? var kan man få det fixat? för jag antar att man inte ska gå lös på skiten själv...:D


Sträckaren kostar någon hundralapp.
Kamaxeln är antagligen nersliten på nockarna, där fjädertrycket belastar den.
Slipar man ner loberna så får man samma lyfthöjd och duration som en originalkam.
Slipar man lite till, så får man en vassare kam.
Men då börjar det bli fara för ventilfjädrar och risk för kolv/ventilkrock.
Egentligen skall kammen härdas om efter slipning, men den håller säkerligen ett par tusen mil utan.
Vedbodslösning, men funkar.
 
jag jobbar ju! wow förresten, längesen du var här!:D välkommen tillbaka:tummenupp

till skillnad från vissa så bor jag i skåne så jag kommer inte få bråttom förrän runt december...;) men det är som sagt mest småpill kvar, kan jag bara få tag i det sista småskitet jag behöver kan det nog bli klart rätt fort när jag väl sätter fart:tummenupp

funderar just nu på om man ska ta och byta motor, den jag har är inte bra... den är inte bra från början ens (enkelförgasare och för få växlar i lådan) men min, vars kamaxel och kamkedjepaket är så gott som slut, är verkligen inte bra...:huvet om någon ser eller vet om en lämplig bytesmotor får ni gärna hojta! två- eller fyrtakt, allt går bra! enda "kravet" är att det ska vara en luftkyld paralelltwin!:)

Skit i att byta motorn i din CB. Ta dett mellankort och köp min gamla hoj. 350cc, paralelltwin och 2-takt. Borde gå och klämma ut en hel del hästar om man bara orkar. Vilket jga inte gör...
 
Skit i att byta motorn i din CB. Ta dett mellankort och köp min gamla hoj. 350cc, paralelltwin och 2-takt. Borde gå och klämma ut en hel del hästar om man bara orkar. Vilket jga inte gör...

CM:fakta
och nja, inte sugen på tjeckiskt...:D ska ju till indien och tjacka enfield har jag tänkt mig:tummenupp får ju ändå inte tygla "en hel del hästar" på mitt mellankort...:rolleyes:
 
Skit i att byta motorn i din CB. Ta dett mellankort och köp min gamla hoj. 350cc, paralelltwin och 2-takt. Borde gå och klämma ut en hel del hästar om man bara orkar. Vilket jga inte gör...

Jag har ju tidigare jagat en Tjeckoped, men nu har jag lagt dom planerna på hyllan tillsvidare.

Va skaru ha för skrotet?
Vilken årsmodell?¨(EDIT Kikade i ditt garage, det är en 85...)
 
Last edited:
ok, får se om jag hittar nån!
ah, jag fattar... vem pysslar med sånt då? var kan man få det fixat? för jag antar att man inte ska gå lös på skiten själv...:D
Jodå!
Bara att skava ner det som inte är ramp eller nock, så att lyft och duration påminner om original.
Har gjort det själv på vanlig bandslip.
Ju mer man tar bort på undersidan, ju mer lyft får man.
Ju mer man tar bort på sidorna, ju mer duration får man.
Tar man för mycket så blir det ventilkrock.
Då har man lärt sig något.
 
Jodå!
Bara att skava ner det som inte är ramp eller nock, så att lyft och duration påminner om original.
Har gjort det själv på vanlig bandslip.
Ju mer man tar bort på undersidan, ju mer lyft får man.
Ju mer man tar bort på sidorna, ju mer duration får man.
Tar man för mycket så blir det ventilkrock.
Då har man lärt sig något.

ok... vet dock inte om jag ska våga ge mig på det då jag inte har en aning om hur det har sett ut eller ska se ut... samt att jag inte har tillgång till bandslip:D skulle väl få slita iväg med en vanlig fil isåfall vilket kanske inte är så bra...:D
 
liten update, har nu monterat avgasröret och jobbat vidare med fästena till tank och sadelbotten och dylikt. ont om clearence för fotreglage är det gott om:näsblod men det funkar iallafall som tur är:D hojen börjar bli i stort sett körklar, ska bara fästa allting, montera blinkers, koppla ihop baklyse och blinkers med elsystemet och sen ansluta bensinkranen till förgasaren så ska man nog kunna ta sig en provtur:)
lite bilder, kolla gärna extra på sista då jag experimenterar lite med kapade sidokåpor. vet inte riktigt vad jag ska göra med dem...:va är inte nöjd med hur det ser ut nu såklart, men man kanske kan få det snyggt med lite kapning och spackling?:va eller så kanske man ska fixa nya på annat håll... vad tror ni? jaja, bilder kommer här:
 

Bifogat

  • DSC00792.JPG
    DSC00792.JPG
    92.4 KB · Visningar: 72
  • DSC00793.JPG
    DSC00793.JPG
    72.1 KB · Visningar: 49
  • DSC00794.JPG
    DSC00794.JPG
    87.9 KB · Visningar: 76
  • DSC00795.JPG
    DSC00795.JPG
    74 KB · Visningar: 54
  • DSC00796.JPG
    DSC00796.JPG
    70.8 KB · Visningar: 55
  • DSC00798.JPG
    DSC00798.JPG
    87 KB · Visningar: 89
Last edited:
liten update, har nu monterat avgasröret och jobbat vidare med fästena till tank och sadelbotten och dylikt. ont om clearence för fotreglage är det gott om:näsblod men det funkar iallafall som tur är:D hojen börjar bli i stort sett körklar, ska bara fästa allting, montera blinkers, koppla ihop baklyse och blinkers med elsystemet och sen ansluta bensinkranen till förgasaren så ska man nog kunna ta sig en provtur:)
lite bilder, kolla gärna extra på sista då jag experimenterar lite med kapade sidokåpor. vet inte riktigt vad jag ska göra med dem...:va är inte nöjd med hur det ser ut nu såklart, men man kanske kan få det snyggt med lite kapning och spackling?:va eller så kanske man ska fixa nya på annat håll... vad tror ni? jaja, bilder kommer här:


Det artar sig!

Kutsen ser lite volymiös ut, men det intrycket försvinner nog när sadelstoppningen balanserar relationerna och kutsen fått matchande färg! :tummenupp
 
Det artar sig!

Kutsen ser lite volymiös ut, men det intrycket försvinner nog när sadelstoppningen balanserar relationerna och kutsen fått matchande färg! :tummenupp

tackar!:)

tycker du? ja, kanske det... jag ville ge det hela lite getingmidja så...:D jaja, det blir nog bra iallafall:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top