Byggtråd Moto Martin GSX1100

GS1000

Medlem
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GS1000, Moto Martin gsx, rd350, sr500, Moto Bianchi Stelvio 250, cb1300sa och TT350
Bättre sent än aldrig. Jag tänkte lägga upp lite bilder från mitt hojbygge. Förhoppningen är att jag ska bli klar till sommaren (lite oklart vilken..)
 
Ser bra ut det där...

:tummenupp
 
Det går aldrig !
De är omöjliga att sätta ihop de där fransyskorna !

Mycket bilder på processen önskas :tummenupp
 
:banana Äntligen! Har undrat många gånger var alla specialbyggen som Moto-Martin, Nico-Bakker, Harris mm tagit vägen. Det är antagligen överfullt i garagen, farstu mm. Trevligt när nån äntligen fått tag i hästen. :tummenupp Lycka till!!
 
Jag har ingen större framgång med bilduppladdning, vad gör jag för fel? Jag trycker på knappen "infoga bild" väljer en bild (JPEG), trycker ladda upp. Där får jag "!" som indikerar misslyckad uppladdning. Några förslag? har provat med både safari och firefox på mac...
 
Kolla senaste Classic Bike...:tummenupp
 
Jag har ingen större framgång med bilduppladdning, vad gör jag för fel? Jag trycker på knappen "infoga bild" väljer en bild (JPEG), trycker ladda upp. Där får jag "!" som indikerar misslyckad uppladdning. Några förslag? har provat med både safari och firefox på mac...

Troligen för stor bildfil... Som sagt, ladda upp på en annan sida imgur.com är bra och infoga bilderna där ifrån. Högerklicka på bilden och välj "kopiera bild/bildwebadress" välj samma bildikon här när du infogar bilder men välj från "från webadress"

Klart :tummenupp
 
Jag har ingen större framgång med bilduppladdning, vad gör jag för fel? Jag trycker på knappen "infoga bild" väljer en bild (JPEG), trycker ladda upp. Där får jag "!" som indikerar misslyckad uppladdning. Några förslag? har provat med både safari och firefox på mac...

Det är ett välkänt problem här på sporthoj:fakta Bilduppladdningen suger:huvet.
kolla i sektionen köp och sälj, så ser du massa annonser utan bilder.
 
ser det inte ut som om jag lyckats ladda en fil!

Xz16Qp4l.jpg
[/url][/IMG]

Ganska raskt efter att jag köpt hojen började rivningen, kromet var dåligt, fästen trasiga och jag viste att ramen skulle behöva svetsas. Efter att ha rivit hojen lämnade jag ramen för avkromning.
 
Fäste för lykthus trasigt

7GEOjSnl.jpg
[/url][/IMG]

Svetsfogarna på ramen är inte så tokiga att se på!
 
Mäta och testa

3hDewPc.jpg
[/url][/IMG]

Genom att testa kåpan kunde jag mäta var fästen ska sitta samt hur jag ska dra avgassystem osv.
 
pNPCTt8.jpg
[/url][/IMG]






I vanlig ordning så gör jag allt baklänges, efter mockups i photoshop har jag bestämt hur jag vill lacka och eftersom jag ändå skulle till Värmland så blev det att fylla bilen med kåpor och ge sig av till lackeraren. Ja, jag vet att den inte är helt olik en XR69 men håll med om att det blir snyggt! Notera att jag lackar två framskärmar, original och en gsxr600. Tanken är att hojen ska kunna återställas i original Martin utförande om man så önskar (då med Dymag fälgar, Martim gaffel och sving)
 
Last edited:
Gaffel, sving och fälgar

Originalsvingen visade sig vara skev vilket skapade huvudbry, min kompis Leffe tillsammans med Pelle plåt lyckades att rikta den i Pelles verkstad. Jag var förfarande inte helt såld på den. Vore det inte trevligt med moderna sulor och lite bättre geometri? Sagt och gjort, med måttband i hand besöktes alla stans mc-handlare och snart hade jag bestämt mig för vad som skulle få donera delar. GSXR600 04/05 hade bitar som såg rätt ut och dessutom såg ut att vara möjliga att konvertera. En annan fördel var oxå att de inte var helt svindyra på Ebay.



Gaffel från GSXR600



Jag tror att detta var fälg nummer två som släpats hem från USA, ursprungligen ville jag ha en 6" fälg men det visade sig att det inte skulle gå utan att göra modifikationer i ram men som jag inte var sugen på. Med offsetdrev i motorn och en konvertering till 520 kedja så fanns det utrymme för en 5,5" fälg. 6" fälgen såldes för att finansiera fortsatt missbruk..
 
Last edited:
Fäste för lykthus trasigt.. inte längre

 
Sving och gaffel..



Svingen kommer som sagt från GSXR600 men eftersom jag vill behålla cantilever dämpning så fick det bli svingen som modifieras istället för att bygga fästen för länkage i ramen. Stötdämparinfästningen i svingen kommer från en Ducce 900ss (Tack Pelle).
 









 
Last edited:
Det råder ingen tvekan om att Peter på Morani Teknik är en ytterligt kompetent kille!
 
Testmontering igen





Min avsikt hela tiden har varit att bygga en modernare hoj som är lägre och längre än originalet men när jag som Leffe påpekade "skulle få problem med brunnslock" insåg jag att det inte skulle funka att ha GSX600 gaffel utan att göra något åt kronorna..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top