Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Efter att du skrev på fb att du skulle till Kjula hade jag tänkt åka upp på lördagen enbart för att kolla på din hoj faktiskt. Jag har ju följt dig och hojen i evigheter nu så det vore kul att både få se den och kanske hälsa på dig. Tyvärr kom det andra måsten emellan ?

"Hoj"ta gärna till här eller på fb nästa gång med. Även om det är nåt event i Stockholm. Förr eller senare ska jag väl lyckas med att få lite fri tid vid rätt tillfälle ?

Sen är inte hotrods kassa på allt. Snarare ok på det mesta. Du lämnar ju inte direkt något åt slumpen så jag är rätt säker på att tiorna kommer vartefter ☺
 
Min erfarenhet är att svårhets faktorn ökar med effekten motorn lämnar, det är inte givet att man får till en bättre tid med mer effekt utan mycket träning, Dragracing sporten är nog den enklaste formen av motorsport att börja med men deffenetivt inte den enklaste att få bra resultat med.
 
Min erfarenhet är att svårhets faktorn ökar med effekten motorn lämnar, det är inte givet att man får till en bättre tid med mer effekt utan mycket träning, Dragracing sporten är nog den enklaste formen av motorsport att börja med men deffenetivt inte den enklaste att få bra resultat med.
Jo så är det ju. Mycket lättare att starta med en 1200-snurra i en sportster. Mina 60-fottider blir aldrig snabbare, det blev de inte heller med 1640-motor. Helt enkelt beroende på att i denna hoj med oem-svinglängd och höjd, är nog redan 70rwhp tillräckligt för bästa 60-fot. Man kan inte använda mer utan att den reser sig på 60fot.
Dock så föutsätter ju detta att fästet vid launch inte är ngt problem, och det brukar det ju heller aldrig vara med standardlängd på svingen, dvs det brukar alltid vara framhjulslyft som man få reglera koppling och gas mot.
Denna helg hade inte ens de hojar som hade långsving och over 200 rwhp några problem med fästet.
Så det bli mycket komplicerat när denna korta hoj med oem-längd på svingen, inte hittar fästet trots 1,2 bar och värmt. Dvs då är detta silica-gatdäck inte kompatibelt med stripkörning helt enkelt. På ren asfalt har jag inga såna problem med detta BT45-däcket, dvs med ordinarie 2.5 bar och utan burnis kan jag starta och endast behöva dosera mot framhjulslyft.

Jag hade ju dessutom gott om erfarna killar som stod och kollade på varje repa och konstaterade samma sak.

Men åas har ju inte byggt den här hojen för att köra dragracing med, då hade den sett helt annorlunda ut. Så ngt annat än höga 10:or eller medel 10:or tror jag inte är rimligt med denna korta höga gathoj. I synnerhet inte med mina 95kg och 1.87, som ytterligare bidrar till framhjulslyft
Dock ska jag ju ned på de 60.fot som jag brukar ha med den här hojen när jag tränat in mig under en strippdag, 1,62-1,8s ungefär. Men dit går det inte att nå med detta däcket.

Har idag kollat upp Shinko Hook-Up. Finns tyvärr ej till 18" hjul. Så det får bli att leta efter ngt gatdäck utan silica i mitten. Det känns rimligt att tro att det är detta som ställer till det.
 
Last edited:
Är BT45 ett däck du kan rekommendera om man inte kör dragracing?

Ja det tycker jag. Det är i mitt tycke det modernaste gatsportdäcket som går att hitta till 18"-hjul. Lika bra grepp som Metzelers motsvarighet (som jag kört med tidigare), men bättre slitstyrka tack vare silica i mitten på slitbanan. BT45 är ju därtill rätt prisvärt.
 
Jag gick från BT45 till Dunlop D207 när det släpptes i icke fullt så sportiga dimensioner i samband med att V-roden lanserades. Det gav mer grepp i torrt och tålde betydligt mer värme plus att det var klart mer lättsvängt.

Jag körde ju förstås inte dragracing utan snarare roadracing och jag vet inte om man har ändrat något på D207 sedan dess då det numera endast säljs i mindre sportiga storlekar men det kanske är värt att kolla närmare på.
 
Jag gick från BT45 till Dunlop D207 när det släpptes i icke fullt så sportiga dimensioner i samband med att V-roden lanserades. Det gav mer grepp i torrt och tålde betydligt mer värme plus att det var klart mer lättsvängt.

Jag körde ju förstås inte dragracing utan snarare roadracing och jag vet inte om man har ändrat något på D207 sedan dess då det numera endast säljs i mindre sportiga storlekar men det kanske är värt att kolla närmare på.
Tack! Ska kolla upp om det finns i 18" 140.
Annars får det bli Metzeler lasertec, de har funkar på strippen innan detta däcket.
 
Här är en film från andra testrepan. Det släpper omedelbart i starten även här. Tror tiden blev 11.5 och över 2s i 60fot. Slutfart 201km/h.
Middleton här på forumet filmade med sin lur.
Hojen som hörs före min körning har också en Karlingbyggd sportstermotor, en 127" prostockmotor. Ligger nog på 200-240 häst. Lite värre grejer, men inget för gatan.

https://youtu.be/YX5GEOb0a94
 
Last edited:
Vrid finns där�� Gott när däcket greppar och släpper om vartannat. Nu lirar sakerna. Mycket fint hantverk bakom.
 
Men använder du kopplingen när du växlar??

På den här hojen gör jag det till vardags. Men om det är rejs, eller som här, då använder jag bara kopplingen tills dess att tvåan ligger i.
I solokörningen ovan har jag ju dessutom missat starten pga spinn, så då tenderar jag ofta att vara snäll med hojen resten av repan.
Så om jag använder koppling beror på vilken hoj och vilken växel och vilken typ av körning.
 
Last edited:
Tack! Ska kolla upp om det finns i 18" 140.
Annars får det bli Metzeler lasertec, de har funkar på strippen innan detta däcket.

Så smala har nog aldrig V-roden haft så det finns knappast. Om även Lasertec visar sig spinna så gör Continental 18"-däck avsedda för classic racing i 130 och 150 som skulle kunna vara bra.

På den här hojen gör jag det till vardags. Men om det är rejs, eller som här, då använder jag bara kopplingen tills dess att tvåan ligger i.

Inte aktuellt att starta på tvåan på strippen med tanke på orginalsving och monstermotor?
 
Last edited:
På den här hojen gör jag det till vardags. Men om det är rejs, eller som här, då använder jag bara kopplingen tills dess att tvåan ligger i.
I solokörningen ovan har jag ju dessutom missat starten pga spinn, så då tenderar jag ofta att vara snäll med hojen resten av repan.
Så om jag använder koppling beror på vilken hoj och vilken växel och vilken typ av körning.

OK, tyckte det såg ut som det tog lite tid att växla men det förklarar ju saken!
 
Så smala har nog aldrig V-roden haft så det finns knappast. Om även Lasertec visar sig spinna så gör Continental 18"-däck avsedda för classic racing i 130 och 150 som skulle kunna vara bra.



Inte aktuellt att starta på tvåan på strippen med tanke på orginalsving och monstermotor?

Nej det verkar så, fans Inga 18" med 140-bredd. Ska kolla upp Conti. Fann positiv info om några av deras däck i classic racing-forum tidigare.

Motorn orkar starta på tvåan utan problem, men på strippen blir det elakt mot kopplingen, och sannolikt inte några bra 60-fottider. Är dock ganska nöjd med min etta. Den är rätt lång vilket är skönt på denna lätta hoj. Det är skönt att komma upp i fart ordentligt på ettan. Det gör växlingen till tvåan mycket lättare. Det är så mycket som händer i början, så skönt att inte ha den första växlingen för tidigt. I synnerhet inte på en hoj med en så här vridstark motor.
 
Nyfiken fråga när motormäster är inne på koppling och växlar:
När man sparkar i växlar utan att koppla, håller man bara fullgas då?
I min hjärna låter det som att lådan skulle säga upp sig ganska snart, men så är det kanske inte?
 
Nyfiken fråga när motormäster är inne på koppling och växlar:
När man sparkar i växlar utan att koppla, håller man bara fullgas då?
I min hjärna låter det som att lådan skulle säga upp sig ganska snart, men så är det kanske inte?
Nej man måste släppa på gasen eller bryta tändningen via ngn device.
 
Och en jättesving!
Såg ett mysigt jutubeklipp med några 80åriga gubbar som vrålvässade gamla Vincent med lustgas och kompressorer och slipade egna kammar. Dom hade tatt fram ett tryckluftstyrt växlingssystem. Oldschool och fräckt.
 
Last edited:
Klart Jörgen skall fixa långsving och en liten sänkning av hojen, gärna med ett riktigt klibbigt bakdäck:banana Perfekt vinter pyssel!

Lite jobb att bygga om inför varje tävling, men det är så värt det
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top