Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Dom där piston jets, vad gör dom? Skvätter in olja under kolven?

Fina modifikationer i övrigt! Kul med folk som kan sin sak! :tummenupp

Precis! De har en fjädrad ventil som öppnar vid ett visst oljetryck, i spetsen sitter ett hål som likt en spridare riktar en stråle ca 45 grader uppåt, mot resp kolvs undersida.
 
Precis! De har en fjädrad ventil som öppnar vid ett visst oljetryck, i spetsen sitter ett hål som likt en spridare riktar en stråle ca 45 grader uppåt, mot resp kolvs undersida.

Smart! Sett folk göra liknande installationer på radfyror men då är det ofta betydligt bökigare med rördragning och allt möjligt inne i vevhuset.
 
Smart! Sett folk göra liknande installationer på radfyror men då är det ofta betydligt bökigare med rördragning och allt möjligt inne i vevhuset.
På moderna bil- och hojmotorer är det ofta original, tex på nyare HD, det beror bla på att man måste köra så magra blandningar för att klara emissionskraven. Men det är ju vanligt att efterinstallera vid tex high performance eller turbokonverteringar etc. Vi kommer att sätta in samma lösning på nya motorn.
 
Nu har det hänt lite saker med 100"-motorn. Charley Karling (http://www.karlingracing.com/) har nu förbättrat bottendelen ngt enormt. Det känns redan svårt att sälja den här motorn. Men jag får trösta mig med att vi kommer att köra samma förbättringar plus lite till på den nya motorn.

Nedan syns veven, den har bla fått riktade, rundslipade och ombussade stakar, ny vevtapp och lager. Vevskivorna har lättats ½g per skiva. De ligger nu på ungefär samma mass/slagvolym-förhållande som en buell.

Det var inte mycket till lättning, antar att det ska vara kg :tungan
 
Hej medlemmar!
Nu behöver jag er hjälp. Jag inleder med att dra bakgrunden!

På sportster sitter generatorn på vevaxeln, innanför motordrevet.
Statorn sitter alltså på blocket, som på nedanstående bild.
IMG_3558.jpg

Sedan sitter rotorn (utvändig rotor av skåltyp) skruvad på insidan av transkedjedrevet, kallas motordrev på HD-språk.
IMG_3555.jpg

En triplexkedja förbinder sedan motordrevet med kopplingskorgen
IMG_3568.jpg

Det här konceptet fungerar dock inte på den nya motorn, eftersom vi av hållfasthets-/styvhetsskäl beställt det nya S&S-blocket/veven med en grövre sk big twin-axel på motordrevsidan. Man kan då helt enkelt inte bearbeta för stator i blocket, ty då rövar man för mycket material runt det större lagersäte som BT-axeln innebär.

Därför är jag och Karling inne på att sätta laddningen på utsidan av motordrevet istället, dvs vända rotorn åt andra hållet, och sätta statorn i transkåpan istället.
Så gjorde man tex på den sista banracingmotorn Buell byggde, den mycket sällsynta XBRR1000-motorn.

De tre bilderna nedan visar XBRR-motor, här syns hur man satt rotorn på motordrevet och vänd utåt.
xbrrprimarydrive.jpg

I transkåpan har man sedan berett plats för en liten stator (XBRR är ju en banracingmotor, så denna generator är kapacitetsmässigt mycket klen och därför inte användbar på en gathoj)
xbrrstator.jpg

Så här ser det ut från utsidan på XBRR.
xbrrprimarycover.jpg

Nu till frågorna jag behöver hjälp mig (tro mig jag har googlat och ringt en hel del).

Jag kan inte vända ut och in på min befintliga rotor/stator, ty HD-rotorn är 160 mm i ytterdiameter, det går aldrig att bereda plats för en så stor diameter i transkåpan.

Så vad jag letar efter är en lätt vevaxelmonterad sporthojsgenerator från nyare och vanlig hojmodell. Den ska vara av typen med utvändig rotor (dvs skålformad)

Helst max 120-125mm i ytterdiameter på rotorn.
Den bör ge åtmindstone 22 amp, helst mer. Vad gäller tomgångsladdningen så gör en sån här S&S-motor ca 1000 rpm på tomgång, så det är ungefär samma som på en 4-cyl litersportis.

Jag har styrt in lite på generatorn från GSX1300 Busa. Den ska ge strax över 400W och rotorn är mycket lätt. Jag ska få låna en sån rotor från AnderssonTurbo (Tack på förhand Peter!) för att mäta på.

Ett annat alternativ skulle kunna vara ngn modell av GSXR-1000. Den är ju mycket snarlik Busans, dock ger den "bara" 375W (iaf senaste årsmodellen), men det är ju tillräckligt det med (ca 31A).

Vet ngn här vad det är för ytterdiameter på GSX R-1000-rotorn, mindre ytterdia än busan?
Vilken årsmodell av GSXR-1000 är bäst/minst?
Ngn som kanske har en lös GSXR-1000-rotor/stator jag kan få låna för mätning?
Har ni några andra tips på lämplig kompakt och lätt vevaxelmonterad generator enligt ovan?
Det ska helst vara från en vanlig och nyare hojmodell och generator/regulator ska vara robust. Alltså helst inga tips från uddahojar, eller hojar där laddningen brukar brinna, som tex vissa Honda VFR etc. Det är även viktigt att rotorn är lätt, bla eftersom den ska sitta långt ut på veven.


Ni kan tro att jag har googlat och ringt massor redan. Men det är mycket svårt att få reda på de fysiska måtten på dessa delar. Därför hoppas jag på hjälp från er andra som mekat en del hoj.
 
Last edited:
Jag skulle säga att en generator från vilken gammal tidig 80-tals hoj som helst skulle passa bra, alltså GSX1100, Z1000, osv. Där har du rätt behändiga generatorer som är <120mm i diameter och 30-40mm tjock. Finns gott om reproduktioner som inte kostar mer än tusenlappen och håller bra kvalité. Samt att det även finns gott om statorämnen som du kan operera fast utanpå motordrevet på nya motorn. Var inte nödvändigtvis att generatorerna var boven i dramat när dom brann på gamla hojarna. Ofta (i regel skulle jag säga) beror det på att laddningsregulatorn sa upp sig.

Med det sagt så tror jag att Busa-generator kan vara vägen att gå förutsatt att den stämmer någorlunda måttmässigt, dom är ju som sagt lite lättare än gammelhojarnas (framförallt rotorn som sitter på vevaxeln). Kan ta mått på en GSX1100 och Z1000 generatorlindning imorn åt dig så har du fler alternativ att fundera på. :)
 
Nja, gamla GSX-generatorer är blytunga, rätt svaga och måste sitta stenhårt på en flack kona för att inte ryckas loss. Kör med busans (eller liknande) om det går, spelar i en helt annan division.

/Ingvar
 
Nja, gamla GSX-generatorer är blytunga, rätt svaga och måste sitta stenhårt på en flack kona för att inte ryckas loss. Kör med busans (eller liknande) om det går, spelar i en helt annan division.

/Ingvar

Ja, du har nog rätt Ingvar. Storleksmässigt är dom nog dock rätt bra. :)
 
Det finns många som har upplägget lika som på RR bilderna av atv maskinerna och även 1-stånkorna men den senare e ofta för lite kapacitet på. Jag har inga mått direkt så här utan får åka förbi mitt gammla tillfälliga jobb å kolla lite ifall de ligger lite prylar i nån hörna å inte blitt bort städat ifall du vill isf.
 
GSX-R1000K7/8 er nok den modellen av GSX-R1000 modellene som har minst svinghjul/rotor:
Ytterdia:116mm
Innv. dia:106mm
Bredde31,5mm
Største innv. dia. på konus:24,8mm
Vikt:620g
GSX-R1000K9-L2 har omtrent samme mål, men har større konus på grunn av at den har større bolt med center feed oiling.
 
Last edited:
Har nå også målt på Stator:
Innerdia/sentreringshull: 38mm
Ytterdia:105mm
Tykkelse/bredde på vikling/jernkjerne: 28mm
Boltcirkeldia:48mm, 3stk innf. bolter M6, 6,5mm frihull(mao. plass til 1/4" bolt)
Kabel ut fra stator krever ytterligere ca 7mm plass i motordeksel, i forhold til bredde bredde på stator.
Om du skulle bestemme deg for å bruke GSX-R1000K7 Rotor/stator, så har jeg liggende 2 extra rotorer, men finner ingen extra stator.
Rotor kan du få gratis!
 
Nja, gamla GSX-generatorer är blytunga, rätt svaga och måste sitta stenhårt på en flack kona för att inte ryckas loss. Kör med busans (eller liknande) om det går, spelar i en helt annan division.

/Ingvar

Tack för info!
GSX-R1000K7/8 er nok den modellen av GSX-R1000 modellene som har minst svinghjul/rotor:
Ytterdia:116mm
Innv. dia:106mm
Bredde31,5mm
Største innv. dia. på konus:24,8mm
Vikt:620g
GSX-R1000K9-L2 har omtrent samme mål, men har større konus på grunn av at den har større bolt med center feed oiling.
Stort tack! Precis den info jag ville ha! Vet du möjligtvis även vad det är för innerdiameter på statorn?
 
Det finns många som har upplägget lika som på RR bilderna av atv maskinerna och även 1-stånkorna men den senare e ofta för lite kapacitet på. Jag har inga mått direkt så här utan får åka förbi mitt gammla tillfälliga jobb å kolla lite ifall de ligger lite prylar i nån hörna å inte blitt bort städat ifall du vill isf.
Tack. Avvakta så länge. Bara dumt att mäta på prylar som vi inte vet om de uppfyller de andra villkoren.
 
Har nå også målt på Stator:
Innerdia/sentreringshull: 38mm
Ytterdia:105mm
Tykkelse/bredde på vikling/jernkjerne: 28mm
Boltcirkeldia:48mm, 3stk innf. bolter M6, 6,5mm frihull(mao. plass til 1/4" bolt)
Kabel ut fra stator krever ytterligere ca 7mm plass i motordeksel, i forhold til bredde bredde på stator.
Om du skulle bestemme deg for å bruke GSX-R1000K7 Rotor/stator, så har jeg liggende 2 extra rotorer, men finner ingen extra stator.
Rotor kan du få gratis!

Tack! Suveränt!
Jag hör av mig, ska mäta på busans rotor och se hur mycket det skiljer. Sen hör jag av mig!
 
Fel inlägg
 
Last edited:
Jag tyckte mig läsa någonstans att du beställt det nya blocket, men jag kanske hallucinerade...:va Eller har du kommit så pass långt i planeringen redan? :)
 
Jag tyckte mig läsa någonstans att du beställt det nya blocket, men jag kanske hallucinerade...:va Eller har du kommit så pass långt i planeringen redan? :)
Det var nog på xlforum. Ja det är skickat ett sånt mail, men jag ser det som köpt först när jag betalt fakturan, och den har jag inte fått än.
Jobbigt att det ska vara så segt, jag sysselsätter mig med träbåten när det kliar för mycket i fingrarna.
 
Last edited:
Det var nog på xlforum. Ja det är skickat ett sånt mail, men jag ser det som köpt först när jag betalt fakturan, och den har jag inte fått än.
Jobbigt att det ska vara så segt, jag sysselsätter mig med träbåten när det kliar för mycket i fingrarna.

Ah, så kan det vara! Men grattis då! Kul att det är i rullning på allvar! :) Hur blev det med specialveven, gick de med på att göra en eller så långt har ni inte diskuterat?
Säker på att det inte är slipdammet som kliar? :D
 
Ah, så kan det vara! Men grattis då! Kul att det är i rullning på allvar! :) Hur blev det med specialveven, gick de med på att göra en eller så långt har ni inte diskuterat?
Säker på att det inte är slipdammet som kliar? :D

Jo det är utklarat. S&S kommer att leverera alla delar utom vevtappen. Där vi av styvhetsskäl använder Karlings egen vevtapp. Karling får bygga ihop, rikta och balansera veven. Så är det tänkt.
 
Jo det är utklarat. S&S kommer att leverera alla delar utom vevtappen. Där vi av styvhetsskäl använder Karlings egen vevtapp. Karling får bygga ihop, rikta och balansera veven. Så är det tänkt.

Gött, grattis som sagt! Kommer bli helvilt!:tuttar
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top