Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jo den känner jag till och har debatterats flitigt här på SH, men den sidan ville jag undvika att länka till i det längsta. Den ger ett lite "lätt" intryck. :gnissla Sidan ser ju värre ut än direktreklamen för postkodlotteriet :D

Haha, får väl lov att hålla med om att den ser lite "billig" ut, men jag har hört goda saker om den från folk i USA som kört in motorn med samma metod. Många av dom kör dragracing och har aldrig haft några problem. :)
 
Haha, får väl lov att hålla med om att den ser lite "billig" ut, men jag har hört goda saker om den från folk i USA som kört in motorn med samma metod. Många av dom kör dragracing och har aldrig haft några problem. :)

Ja jag håller med, hans rekommendationer är helt i linje med vad jag vill.
Det kommer bli en inkörning liknande den metod han rekommenderar under rubriken "On the Dyno".

Enda skillnaden är att jag inte ser ngn anledning att gå till varvstopp så fort man kommer till de fösrat WOT-pullarna. Max gastryck uppnås ju vid vridmomentmax (ca 4200 rpm i mitt fall). Så när jag arbetat mig upp till wot-pullar så kommer motorn bara dras till säg 5000 rpm de initiala wot-pullarna, isf hela vägen till 7000rpm där jag har mitt varvstopp. Det kommer jag ta först som nästa steg och som en del av mappningen/bänkningen som kommer att utgöra andra halvan av bänkdagen.

Högre kolvhastighet än nödvändigt är ju mer en risk som jag ser det.
 
Last edited:
Max gastryck uppnås ju vid vridmomentmax (ca 4200 rpm i mitt fall). Så när jag arbetat mig upp till wot-pullar så kommer motorn bara dras till säg 5000 rpm de initiala wot-pullarna, isf hela vägen till 7000rpm där jag har mitt varvstopp. Det kommer jag ta först som nästa steg och som en del av mappningen/bänkningen som kommer att utgöra andra halvan av bänkdagen.

Högre kolvhastighet än nödvändigt är ju mer en risk som jag ser det.

Exakt.

Finns ju ingen vits att plåga motorn i onödan just i inkörningsfasen då det är den känsligaste perioden för motorn.
 
Det är bra att du ökar gapet med kolvringarna. Hellre Blå Hallen än cellskräck. Är kolvarna lika tjocka, det kan skilja och då måste honingen också skilja. Ett bra trix är att värma kolvarna för att se hur mycket dom jäser. Olika fabrikat jäser olika. Kanske för sena råd:brinnerup

Men jag håller tummen:tummenupp
 
Last edited:
Fint! Ledsen att jag inte hörde av mig i söndags, var hemma och skötte om föräldrarna som låg däckade i feber.

Andreas och jag kanske kikar förbi på lördag om du är på plats? han ska hjälpa mig att släpa hem qvarnan.
Hör av dig när det blir bänkning!
 
Det är bra att du ökar gapet med kolvringarna. Hellre Blå Hallen än cellskräck. Är kolvarna lika tjocka, det kan skilja och då måste honingen också skilja. Ett bra trix är att värma kolvarna för att se hur mycket dom jäser. Olika fabrikat jäser olika. Kanske för sena råd:brinnerup

Men jag håller tummen:tummenupp

Håller med. Honingen är gjord av Karling, så varje kolv är mätt.
Ja nu är det knappast spelet som är galet, redan 1 tiondel i kolvspel på 4" är rätt tilltaget, trots smidda kolvar och segjärnscylindrar. Och nu är det som sagt ökat till 11/100 mm. Så nu kan nog kolvspel och ringgap anses uteslutet.

Fint! Ledsen att jag inte hörde av mig i söndags, var hemma och skötte om föräldrarna som låg däckade i feber.

Andreas och jag kanske kikar förbi på lördag om du är på plats? han ska hjälpa mig att släpa hem qvarnan.
Hör av dig när det blir bänkning!

Ajaj, hoppas de kryat på sig. Det är lugnt, det var folk i garaget på söndagen så jag fick hjälp med några extra händer när jag monterade cylindrarna.

Är på en maratonjullunch på Haga Forum på lördag em tyvärr, så det blir nog inte många knop i garaget på lördagen :gnissla

Hoppas det går bra med hojtransporten!
 
Last edited:
Du har verkligen en ängels tålamod Jörgen, jag är imponerad:Bugar

Håller tummarna för att det ska gå vägen denna gång, det har du förtjänat:tummenupp

Jag kanske gör dig sällskap i stötstångsträsket snart!:tuttar
 
Nå, hur har det gått nu då?:hej
 
Nå, hur har det gått nu då?:hej

:hej
Inte mycket kvar nu, har tagit det lite lugnt under hopmonteringen eftersom det ändå är vinter, passat på att förbättra dragning av elsystem och vevhusventslangar med mera. Ska göra en uppdatering när jag kommer hem från garaget ikväll, sitter på kontoret nu.
 
sitter på kontoret nu.

En sak jag undrat länge. hur jobbar du? du verkar vara på kontoret till kl22 ibland, och postar på SH till kl03 vardagar:va

Så här ska det väl ändå vara
[YOUTUBE-ID]mpKAA2VxWY8[/YOUTUBE-ID]
 
En sak jag undrat länge. hur jobbar du? du verkar vara på kontoret till kl22 ibland, och postar på SH till kl03 vardagar:va

Så här ska det väl ändå vara

Jag sover tyvärr lite stokastiskt, inte alltid varje natt. På kvällarna är det lugnt och skönt att sitta kvar och pillra med smågrejer och läsa igenom/svara på mer lågprioriterade jobbmail etc
 
Jag sover tyvärr lite stokastiskt, inte alltid varje natt. På kvällarna är det lugnt och skönt att sitta kvar och pillra med smågrejer och läsa igenom/svara på mer lågprioriterade jobbmail etc

Hoppas att det bara gäller sovandet

--------------SNIP

Stokastikt tankesätt har mycket gemensamt med det "nyspråkstänkande" som beskrivs i George Orwells roman 1984 och som i korthet bygger på följande:
Glöm sanningen
Tro på lögnen
Tro så mycket på lögnen att den blir en sanning.
Glöm denna tankeprocess så den nya lögnen framstår som om den alltid varit sann.
Några grundregler för stokastiskt tänkande är:
Alla utom jag är dumma i huvudet.
Allt jag gör är alltid rätt. Om det ändå är fel är det någon annans fel.
Allt är bra och dåligt.
Det gäller alltid och aldrig att vara först och sist.
:D
 
Hoppas att det bara gäller sovandet

--------------SNIP

Stokastikt tankesätt har mycket gemensamt med det "nyspråkstänkande" som beskrivs i George Orwells roman 1984 och som i korthet bygger på följande:
Glöm sanningen
Tro på lögnen
Tro så mycket på lögnen att den blir en sanning.
Glöm denna tankeprocess så den nya lögnen framstår som om den alltid varit sann.
Några grundregler för stokastiskt tänkande är:
Alla utom jag är dumma i huvudet.
Allt jag gör är alltid rätt. Om det ändå är fel är det någon annans fel.
Allt är bra och dåligt.
Det gäller alltid och aldrig att vara först och sist.
:D


Vad är det där för humanistflum. :D Jag menade stokastisk i matematisk betydelse alltså ngt slumpartat.
 
Att du orkar Jörgen:Bugar, jag hade gett upp för länge sedan
Det är ju samtidigt intressant när det strular :D Men dyrt :gnissla

Får vi se film från bänkningen?

Jag har fråga bla Cyrén, men det är ju väldigt svårt att veta om ngn kan ställa upp när jag får en bänktid. Larzon har erbjudit att ev ställa upp med skåpbil. Men en bänktid kan ju bli på arbetstid en vardag, inte så lätt att få med ngn som filmar då. Tillräckligt med bök bara att komma loss själv. Men om det blir en helg så kan det ju bli lättare att få med ngn. Jag filmade lite med min lilla pocketkamera vid 142-hästarsbänkningen i juni. Både från Supertwin och Proservice. Men det är för lite material att göra en YT-film av tycker jag.


En uppdatering
När ändå allt är tillgängligt så passade jag på att förbered hojen för att anslutas till LM-2-loggern jag köpte. Öppnade upp Deutsch-kontakten från TPS-givare och plockade ut TPS signalen genom att löda på två sladdar med rundstift, tog även ut varvtalssignal via sladd med rundstift från tändspolens ena minusanslutning (har ju singel fire, alltså dubbelspole).

Skönt att slippa ansluta loggern mha krokodilklämmor och annat opålitligt. Alla loggeranslutningar kommer att vara dolda under tanken och är bara att pilla fram när jag vill ansluta loggern. Har även köpt ett sugproppsfäste för loggern med vars hjälp jag kan sätta fast den på tanken utan att behöva en tankväska för den. Ska visa bilder på loggern inkopplad sen. Tänkte göra en test av loggern när jag provstartar hojen i garaget. För att kolla att den läsar av varvtals- och TPS-signal rätt osv. Kan ju vara mycket strul med såntdär om man har rippel i signalen eller om det blir induktion i givarsladdarna pga av magnetfält etc.

Innan dess så satte jag även ihop ventilmekanismen med de nya S&S quickee-stötstängerna och ställde ventilerna samt monterade på ventilkåporna och de externa oljereturerna från topparna. Bra med mina storpack med alla packningar när det skruvas så här.

Sist monterade jag insuget med de nya tps-mätanslutningarna klara.

Passade även på att omlokalisera elsystemet till sprutet lite, så att det blev mer lättåtkomligt. jag ska även dra om slangarna från vevhusventilationen ngt innan jag monterar avgassystemet. Bra att passa på att fixa såna här saker som jag irriterat mig på innan, nu när jag har tid och det ändå är vinter.

Det här var i lördagskväll, ikväll vart det att skotta ned snö från presseningshuset över båten. Men nu är det gjort, så imorgon kan jag vara i garaget om jag känner mig pigg.
 

Bifogat

  • IMG_2072.jpg
    IMG_2072.jpg
    231.4 KB · Visningar: 130
  • IMG_2076.jpg
    IMG_2076.jpg
    231.9 KB · Visningar: 114
  • IMG_2079.jpg
    IMG_2079.jpg
    206.6 KB · Visningar: 115
  • IMG_2082.jpg
    IMG_2082.jpg
    251.1 KB · Visningar: 121
  • IMG_2083.jpg
    IMG_2083.jpg
    256.9 KB · Visningar: 126
  • IMG_2086.jpg
    IMG_2086.jpg
    220.4 KB · Visningar: 159
  • IMG_2093.jpg
    IMG_2093.jpg
    245.7 KB · Visningar: 131
  • IMG_2097.jpg
    IMG_2097.jpg
    246.7 KB · Visningar: 142
Last edited:
Jag har fråga bla Cyrén, men det är ju väldigt svårt att veta om ngn kan ställa upp när jag får en bänktid. Larzon har erbjudit att ev ställa upp med skåpbil. Men en bänktid kan ju bli på arbetstid en vardag, inte så lätt att få med ngn som filmar då. Tillräckligt med bök bara att komma loss själv. Men om det blir en helg så kan det ju bli lättare att få med ngn. Jag filmade lite med min lilla pocketkamera vid 142-hästarsbänkningen i juni. Både från Supertwin och Proservice. Men det är för lite material att göra en YT-film av tycker jag.

Jag förstår precis!

Du, har ju förstått att du har skottat in en hel del deg i den där hojen. Hur löser man försäkringsfrågan då?
Kan man försäkra en "vanlig" hoj för säg, 200 000kr om man har piffat till den en massa? Dyr premie? :gnissla
 
Tack!
Jag förstår precis!

Du, har ju förstått att du har skottat in en hel del deg i den där hojen. Hur löser man försäkringsfrågan då?
Kan man försäkra en "vanlig" hoj för säg, 200 000kr om man har piffat till den en massa? Dyr premie? :gnissla

Ja jag tog upp den aspekten med försäkringsbolaget när jag började med motorbytet. Jag sa just att jag kommer att skotta in rätt mycket pengar i hojen och undrade om jag kunde få komma och få allt dokumenterat av försäkringsbolaget. Men de sade då att bara jag har bilder och kvitton så ska det vara lugnt. När jag bytte försäkringsbolag efter ett erbjudande för ngt år sedan hade jag samma dialog, påpekade då att det är rätt mycket pengar, runt 300 kkr. Men de sa att det ska inte vara några problem om jag har kvitton. Jag sparar alltid alla kvitton även till träbåten och mercan, så det är ju inget extrajobb.

Men sen får man ju se hur det låter den dagen den väl skulle bli stulen eller om det skulle bli en garagebrand.

Oavsett ersättning så skulle jag nog bli seriöst deprimerad då.:D
 
Last edited:
Men de sade då att bara jag har bilder och kvitton så ska det vara lugnt.


Lita inte på telefonförsäljarna. Se till att få det skriftligt via mail eller liknande. Min olycksfallsförsäkring skulle enligt telefonförsäljaren även täcka om jag skadade mig på crossbanan enligt telefonförsäljaren. Men i papret var sånt tydligt undantaget.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top