Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Här kommer resten. Svårt att få tydlig text när filstorleken är begränsed.
 

Bifogat

  • noname.jpg
    noname.jpg
    132.6 KB · Visningar: 240
Här kommer resten. Svårt att få tydlig text när filstorleken är begränsed.

Tack! Det är så att det är flera andra i tråden som har bett mig scanna och lägga upp det där reportaget här i tråden. Minns inte vilka det var.

Så tack för hjälpen! Jag tycker det gick rätt bra att läsa!

Hilsen
J
 
Sista meningen i det reportaget sammanfattar tämligen klarsynt varför man lägger ner en massa pengar på något som egentligen är urbota hopplöst gammalt... :D
 
Sista meningen i det reportaget sammanfattar tämligen klarsynt varför man lägger ner en massa pengar på något som egentligen är urbota hopplöst gammalt... :D

Ja din blast from the past fick ju en å annan nyare r-hoj att bita i gräset på Barkarby :hihi

/J
 
Jörgen för tusan, bägge fötterna på pinnarna när du ska 12'a sothoran!
(appropå din nya Avatar)

Haha! Jag står ju praktiskt taget still på bilden.



Jag kan uppdatera läget lite. Efter förra kopplingsraset monterade ju i nya stålskivor och nya lameller vilka jag beställde från Barnett för 1800:-. Monterade ihop kopplingen samt fyllde i den nya Golden Spectro 80W mineraloljan som tydligen ska vara outstandning för greppet med kevlarbelägg.

Sist på Barkarby slirade dock kopplingen ånyo. Så då var de bara att gå det andra spåret, dvs hårdare fjädrar. Problemet var bara att jag redan hade Barnetts hårdaste fjädrar till min Barnett-koppling. Så jag kontaktade TurboAndersson som från hyllan plockade ned ett Marklund-kit han brukar sätta i Busorna när de turbokonverteras. Till min stora förvåning passade dessa fjädrar i min Barnett Scorpion-koppling. Jag började med att sätta i tre sådana fjädrar samt tre av de gamla befintliga. (Marklundfjädrarna förspänns nämligen några mm hårdara i min koppling än i busaorna, jag fick pga detta handla längre m6-skruv på Clas i Sjön).

Nu greppar dock kopplingen utan problem! Men eftersom kopplingen nu fodrar rätt stor kraft för att frikoppla så blir svikten i vajerhöljet samt vajern så stort att man inte får tillräcklig frikoppling, i synnerhet inte med denna tjocka olja. Det är mao dags för hydraulkoppling.

Så nu har jag tillskrivit Magura som har en fin konverteringssats för ombyggnad till hydraulkoppling på Sportster. Jag har frågat dem om deras koppling kan funka med ISR-kopplingspump. Denna har nämligen en 14 mm:s kolv. Det står inte på Maguras hemsida vilken diameter deras medföljande kopplingspump har. Jag vill ju fortsätta köra med ISR som jag tycker är bättre och vackrare. Dessutom har jag ju ISR-överfall med inbyggd blinkers samt hel- och halvljusswitch och kablarmna integrerade i styret. Så jag vill inte ha en ful svart Magura-pump och göra om allt. En ISR-pump går på ca 2000:- kollad jag med Acke idag.

Jag har även skrivit till Baker för att fråga om deras låda tål att köras med ren ATF, ty isf skulle jag nog också får tillräcklig frikoppling tack vare den tunnare oljan, även om jag behöll vajern. Men det känns som att det är lika bra att bygga om till hydraulkoppling ändå, med så här hårda fjädrar är det en krunchig och trist känsla i kopplingen med vajer. Dessutom går det lättare med hydraulkoppling.

Nu är jag ju singel så handstyrkan är ju på topp, men ändå...


/J
 
Har tvättat den.. med lacknafta o massa andra kemikalier.. sen använde jag tillome ett sämskskinn för o ta bort vatten o vaxade o grejja... oså har ja satte på nya blinkers...


kopplingen funkar jättebra utan massa mumbojumbo :D

Vad duktig du är Andreas!!! Du kan ju!! :tummenupp :krama


Det kan jag tänka mig, du har ju ca 100Nm mindre än mig och två kraftimpulser per vevaxelvarv. Din koppling greppar säkert fint med korklameller och sängfjädrar :tungan ;)

/J
 
Last edited:
Vad duktig du är Andraes!!! Du kan ju!! :tummenupp :krama


Det kan jag tänka mig, du har ju ca 100Nm mindre än mig och två kraftimpulser per vevaxelvarv. Din koppling greppar säkert fint med korklameller och sängfjädrar :tungan ;)

/J

Jaa självklart... fast usch va läskigt de känns att köra en hoj man just sprutat me massa olika medel o grejjat.. litar inte på grejjerna för fem öre.. en hoj ska fan inte tvättas på annat sätt än sköljas av me lite vatten fan..

O ja de e ju de jag säger, köp honda så slipper du ha stenar i kopplingen istället för fjädrar...
 
Jaa självklart... fast usch va läskigt de känns att köra en hoj man just sprutat me massa olika medel o grejjat.. litar inte på grejjerna för fem öre.. en hoj ska fan inte tvättas på annat sätt än sköljas av me lite vatten fan..

O ja de e ju de jag säger, köp honda så slipper du ha stenar i kopplingen istället för fjädrar...

Du är ju 80-talist, du ska ju använda spray och kemikalier till allt, och sedan skölja hojen med mineralvatten på flaska av det rätta märket. :D


Man blir lätt sucker på vridmoment när man blir äldre och får hår på ryggen, you wait and see! :hihi
 
Last edited:
Du är ju 80-talist, du ska ju använda spray och kemikalier till allt, och sedan skölja hojen med mineralvatten på flaska av det rätta märket. :D


Man blir lätt sucker på vridmoment när man blir äldre och får hår på ryggen, you wait and se! :hihi

Ja jag ska fanimej börja me de..
För de känns ärligt talat rätt jävla meningslöst de få ggr man fyller upp en hink me vatten o bilshampoo o ställer sig o skrubbar lite o sen sköljer bort skummet o ser att hojen e lika jävla skitig fortfarande..
De va helt gudomligt när morsans gubbe ställde fram en flaska lacknafta te mig o ja torkade en gång på dedär förbannade oljegeggamojset ja sutte me tandborste o försökt få bort o de ba försvann.. :tummenupp

Nästa år när de e dags för nästa tvätt ska ja inhandla massa goa kemikalier...
 
Ja jag ska fanimej börja me de..
För de känns ärligt talat rätt jävla meningslöst de få ggr man fyller upp en hink me vatten o bilshampoo o ställer sig o skrubbar lite o sen sköljer bort skummet o ser att hojen e lika jävla skitig fortfarande..
De va helt gudomligt när morsans gubbe ställde fram en flaska lacknafta te mig o ja torkade en gång på dedär förbannade oljegeggamojset ja sutte me tandborste o försökt få bort o de ba försvann.. :tummenupp

Nästa år när de e dags för nästa tvätt ska ja inhandla massa goa kemikalier...
Ta lite tändvätska på de ställen där det är fett/olja/asfalt.
Släpper direkt.
Tvätta sedan med någon av Lahegas produkter.
Finns på järnhandeln.
Olika styrka beroende på vilken balans man har mellan försiktighet/lathet.
Jag använder varianten till entrepenadmaskiner.
 
Ta lite tändvätska på de ställen där det är fett/olja/asfalt.
Släpper direkt.
Tvätta sedan med någon av Lahegas produkter.
Finns på järnhandeln.
Olika styrka beroende på vilken balans man har mellan försiktighet/lathet.
Jag använder varianten till entrepenadmaskiner.

Jag e så jävla nojig för att få massa medel in på ställen där det inte e så bra att få de så de pajar nåt :S...
 
Jag är lite sen men scannern har inte fungerat. Här är ett engelskt bygge med hembyggd ram i featherbed-stil.

Finns ordentliga chassiekit att köpa från anrika tillverkare.
Tänk bort dubbellyset.
harley.jpg

Hur den håller för en sådan motor som Jörgen har vill jag ha osagt.
Men det är ju en Rickman produkt!
 
Finns ordentliga chassiekit att köpa från anrika tillverkare.
Tänk bort dubbellyset.

*bild*
Idén var god. Men det ser inte riktigt bra ut.

Motorn har fått/tar för mycket utrymme. Det får hojen att se lång och otymplig ut. Sedan så är det ju precis som du påpeker, dubbellyset är fel. Likaså stänkskärmen fram och de fula vita gjutna fälgarna kan man lika gärna slänga på skroten när man ändå är på gång.

Den skulle ha sett bättre ut med en enklare stänkskärm, trådekrade fälgar och en 7" strålkastare fram. En diskretare instrumentering och enkelsits hade inte heller skadat.
 
Idén var god. Men det ser inte riktigt bra ut.

Motorn har fått/tar för mycket utrymme. Det får hojen att se lång och otymplig ut. Sedan så är det ju precis som du påpeker, dubbellyset är fel. Likaså stänkskärmen fram och de fula vita gjutna fälgarna kan man lika gärna slänga på skroten när man ändå är på gång.

Den skulle ha sett bättre ut med en enklare stänkskärm, trådekrade fälgar och en 7" strålkastare fram. En diskretare instrumentering och enkelsits hade inte heller skadat.
MEN DET ÄR EN METISSE!
FÖR DJÄVULEN!
EN RICKMANSKAPELSE!
SLUTA HÄDA!

Men visst håller jag med.
Lite.
I smyg.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top