Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Lysande! Hoppas jag hinner över i veckan, schemat är rätt pressat just nu + att jag måste fixa lite elfusk på bocken....massa jäkla fulkopplingar till bakljus och blinkeriet. Har allvarliga funderingar på att spåra upp snubben som kopplat och spöa honom med en bit gummislang så till den milda grad att hans avkomma intill tredje led kommer födas randiga...:D
 
Lysande! Hoppas jag hinner över i veckan, schemat är rätt pressat just nu + att jag måste fixa lite elfusk på bocken....massa jäkla fulkopplingar till bakljus och blinkeriet. Har allvarliga funderingar på att spåra upp snubben som kopplat och spöa honom med en bit gummislang så till den milda grad att hans avkomma intill tredje led kommer födas randiga...:D

Ja elsystem har en märklig attraktionskraft på klåpare. Femtioelva kablar fastskruvare direkt på batteripolerna brukar vara ett osvikligt tecken på att de varit framme. :hihi

/J
 
Härligt att se alla detaljer börja komma fram :tummenupp Du får inte gå omkull på Rörken med den där nu bara! :näsblod
Tittar in och kollar läget någon kväll nästa vecka kanske.
 
Härligt att se alla detaljer börja komma fram :tummenupp Du får inte gå omkull på Rörken med den där nu bara! :näsblod
Tittar in och kollar läget någon kväll nästa vecka kanske.

Tack! Ja du läser mina tankar, jag tänker ofta på det och ryser. Jag har inte vupat sedan -87. Men jag intalar mig ofta om det är klokt att åka på Rörken med en sån här dyr hoj. Jag får efter denna ombyggnad se till att än mer koncentrera mig mer på att på att köra snyggare, inte fortare. Det sistnämda brukar ju leda till en vurpa på banan när man "hittar" gränsen.

Det vore kul! Tror att Tom ska börja med att återmontera Duccen vilken vecka som helst nu!

/J
 
Tack! Ja du läser mina tankar, jag tänker ofta på det och ryser. Jag har inte vupat sedan -87. Men jag intalar mig ofta om det är klokt att åka på Rörken med en sån här dyr hoj. Jag får efter denna ombyggnad se till att än mer koncentrera mig mer på att på att köra snyggare, inte fortare. Det sistnämda brukar ju leda till en vurpa på banan när man "hittar" gränsen.
Det vore kul! Tror att Tom ska börja med att återmontera Duccen vilken vecka som helst nu!

/J

Stämmer :gnissla
 
När kommer inbjudan till kläm, känn och kaffekväll då? Min har iaf inte dykt upp ännu... :/

-@
 
När kommer inbjudan till kläm, känn och kaffekväll då? Min har iaf inte dykt upp ännu... :/

-@

Jag har inte bjudit in ngn, jag är ju en socialt obegåvad enstöring! De som susat förbi har bjudit in sig själva genom att fråga innan! Du har ju tom varit i garaget och hälsat på Barrett när inte jag var där! ;) Du är ju självklart välkommen när du vill det vet du! :krama Ring så bestämmer vi ngn tid!

Idag/ikväll har jag kopplat in tändningen samt gjort klart, klammat upp och provat av elsystemet, allt verkar funka. Testdioderna på den elektroniska tändningen indikerade att allt var korrekt inkopplat. Får se om laddningen funkar när jag snurrar igång den. Har dock mätt upp generator och regulator som verkar ok.

Satte även dit de nya större oljenipplarna på motor och oljepump, samt måttade, kapade och monterade de stålspunna oljeslangarna och satte dit dessa samt oljefilterhuset.

Så nu är det snart dags att hälla i olja och köra upp oljetrycket på startmotorn med urtagna stift, kolla att det kommer olja i retur till oljetanken och se att allt verkar funka och är tätt.

/J

Härlig hoj du har! Kul att se lite annat än bara plastraketer å streetfighters.

Jag undrar var du köpt oljetrycksmätaren på sista bilden, brorsan letar efter liknande mätare till sitt dnepr-bobber projekt.
Den här alltså:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=193218&d=1178998857

Tack!

Den tog en kompis med sig hem från USA, vet inte var han köpte den. Men det finns snarlika för 150 pix på http://www.bikeline.se/. Det finns två varianter: en med området 0-100 psi och en 0-60 psi. Art.nr 12-594 resp 12-591.
12-594.gif


Min går till 100 vilket är onödigt högt ty HD är ju rullningslagrade motorer och har mer flöde än tryck i oljesystemet. Du får kolla vad trycket ligger i en Dnepr. Men är det glidlagrad vev, vilket jag misstänker, så kan nog den med 0-100 psi vara bättre.

Lycka till!

/J
 
Last edited:
Måste bara sälla mig till hyllningskören och tacka för en trevlig tråd och ett imponerande bygge. Alltid kul att se kunnigt folk bygga saker vad det än är; bilar, hojar, båtar eller vadsomhelst. Dessutom SER det ju så lätt ut när man får se fina bilder och läsa förnuftiga kommentarer runt det hela. En illusion som genast slås i bitar när man se'n ska genomföra ett projekt själv. :D

Får man lägga in en önskning om nå'n form av videoklipp när hojen väl är igång och inkörd (gärna med vidöppna spjäll och tjock vit rök runt bakhjulet :yoparty )?
 
Vill inte på nåt sätt vara retfull , men : http://www.blocket.se/vi/11945229.htm?ca=22_s

"...går som en japs"...:hihi :7peta (säger han som snart åker Österrikiskt...:rolleyes: )

Hej
Jag förstår inte... Vad har uttrycket "går som en japs" med pannan att göra?:va
/J

Måste bara sälla mig till hyllningskören och tacka för en trevlig tråd och ett imponerande bygge. Alltid kul att se kunnigt folk bygga saker vad det än är; bilar, hojar, båtar eller vadsomhelst. Dessutom SER det ju så lätt ut när man får se fina bilder och läsa förnuftiga kommentarer runt det hela. En illusion som genast slås i bitar när man se'n ska genomföra ett projekt själv. :D

Får man lägga in en önskning om nå'n form av videoklipp när hojen väl är igång och inkörd (gärna med vidöppna spjäll och tjock vit rök runt bakhjulet :yoparty )?

Tack!
Men jag går på rätt många nitar jag också :näsblod

Jo vi har spånat på det jag och Cyrén (som nämligen har en videokamera :hihi ). Vi har pratat om att göra en kort videosnutt från första uppstarten samt lite senare (när hojen är inkörd) en film med bromsningen samt lite körning i Estockholmo.

Om nu allt funkar, Cyrén har tid för skolan, och inget havererar på första provkörningen dvs :gnissla

/J
 
Last edited:
Jag vet om hastighetsmätarvajern,det äroriginal dock. Men angående bakhjul Jason (38 bast) leker ändå med dig.... ;)
http://videos.gixxerplanet.com/video/39299b9d-234f-4988-b909-3d9093b2e9d0.htm
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=829713569

/J ;)

Men JAYZUS! :skrämd

Fan. Han är iiiviil! :cdevil

Man kan inte bli annat än hårt impad. Stenhårt impad. Men är det inte sumpsmörjning på sportstern? Hur mkt är original egentligen på den hojen?
 
Men JAYZUS! :skrämd

Fan. Han är iiiviil! :cdevil

Man kan inte bli annat än hårt impad. Stenhårt impad. Men är det inte sumpsmörjning på sportstern? Hur mkt är original egentligen på den hojen?
Ja han verkar ha så skönt avspänd körstil dessutom, man skulle nästan kunna ha Just de:s låt Relalalaxa (eller vad den heter) som musik till en del sekvenser. De pyjamasliknande kläderna gör ju inte saken sämre :hihi

Nej sportster är torrsumpare som alla luftkylda HD. Så för de som kan åka på bakhjulet är det rätt tjänligt, en sportster tappar aldrig oljetrycket. Det är ju ingen slump att alla aerobatics-plan har torrsump tex.

Det som skiljer smörjoljesystemet på min snurran från original är dock att det är en tät vägg mellan kopplings/primärtrans- och växellådsdelen. Det är för att man ska kunna köra torrkoppling alternativt (som jag valt) köra en ATF-olja i kopplings/primärtransdelen och en växellådsolja i växeln. Så det är tre olika oljekvalitéer i denna motor (jämfört med två i en vanlig sportster alltså). Istället för en enda kompromissolja som smörjer allt som i en japs.

/J
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top