Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Last edited:
Det är lungt. Jag får kompensera med att bygga ihop lite till ;)
Ha en kul tripp!
/J



Du får komma och göra en okulärbesiktning av svartbygget om du vill! :pannkyss

/J


Ja!
Jag hade tänkt mig en tur till Sollentuna för bes. Men mitt bromsljus behöver bytas bak, och då ska kutsen av och....orka!
Jag är helt slut efter 12h flygningen, så jag tar det senare.
Men passera skäggets jippo och sen in till dig. Ingen dålig plan!

Du får väl ett telesamtal från en förvirrad lantis om utifall jag närmar mig stora otäcka staden! :hihi
 
Nå! Har du dukat under i fernisseångorna? Har tändkulan baktänt och slagit en axel ur led?

Uppdatera, människa!:tungan
 
Nå! Har du dukat under i fernisseångorna? Har tändkulan baktänt och slagit en axel ur led?

Uppdatera, människa!:tungan

Haha! Nej då, ingen fara. Sjösättningen i lördags gick bra. Jag har inte premiärstartat kulan än, jag brukar vänta tills en vecka efter sjösättningen innan jag startar.

Idag lånade jag brollans HD, packade ned min kopplingskorg i ryggan och for till Roffes och hämtade det nya kopplingsnavet som Roffes fixat istället för det felaktiga. Handlade även en oljetryckskontakt samt lite snygga mutter och skruv till övre motorfästet. Därefter for jag vidare till Jörgen Byström på Supertwin och lämnade kopplingskorgen samt det nya navet. Jörgen ska pressa ut det felaktiga navet, byta lagret i korgen (ty det skadas när man pressar ut navet) samt sedan pressa i det nya navet. Jag lämnade även en CD med programvara samt installationsanvisningar till det insprutningssystem jag fått hem från USA till hojen.Vi ska testa det mot förgasaren i Jörgens bänk så han ville börja läsa på. Jag kommer välja det system som ger bäst kombination mellan toppeffekt och körbarhet. Jag är ju stockkonservativ förgasarkille, så jag tror att HSR 48:an kommer ge mest på topp. Det är en svårslagen gasare. Sprutet kommer förmodligen att klara varvtalen med backpuls i skorstenarna med mindre effekttapp än gasaren.

Därefter for jag vidare till ISR och hämtade mina nyrenoverade bromsok samt den nytillverkade skivan och navet. Snygg sak!

Sedan kunde jag inte låta bli att hälsa på onsdagsgänget vid Upplands Väsby Donken "på vägen hem". Väl åter i garaget kom Dr Bike och hälsade på, stod även och surrade med garagekompisan Barrett som har sin motardmotor till tävlingshojen i småbitar pga av ett vevexelras. Full av energi den mannen: Motorn i småbitar men satsar ändå oförtrutet på en tävling om bara några dagar!

Därfter monterade jag lite motordelar som anlänt: tändningsrotor, neutrallägeskontakt samt hastighetsmätargivare. Pulade sedan med övre motorfästet tills det blev klart och lackade sedan delarna.

Imorgon ska Sigge bli klar med mina hjul, så jag tänkte hämta dem på kvällen, samt slutmontera det övre motorfästet samt dess nykonstruerade fäste till tändningslåset.

Sakta men säkert... ;)

Var du med på onsdagsåkningen? Isf missade jag dig :va

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Nope...Jag sitter inbommad på jobbet, men det blev en del kört i helgen och om vädret vill spela boll ska det köras satan i helgen som kommer med!

Skönt att höra om lite framsteg! När räknar du med att komma ur garaget? Nån gång i Maj?
 
Nope...Jag sitter inbommad på jobbet, men det blev en del kört i helgen och om vädret vill spela boll ska det köras satan i helgen som kommer med!

Skönt att höra om lite framsteg! När räknar du med att komma ur garaget? Nån gång i Maj?
Aj då! :S


Ja i maj ska den iaf startas, men förmodligen utan färdigt avgassystem! Det som är utom min kontroll är nämligen avgassystemet. Det måste smidas om av ngn som kan bocka och TIG:a snyggt i tunnväggigt syrafast. Och det jobbet kan jag inte leja ut förrän jag byggt klart hojen så att vederbörande kan måtta på plats. Jag har några namn med har inte bestämt mig för vem som ska få göra jobbet än.

Nu måste jag binga.

/J
 
I går fick jag nedlåta mig till att skruva Håå Dee, brorsans Deuce 03'a skulle in för besiktning så orginalpiporna skulle på för första gången.

Min bror beställde den med Vance&Hines bullrigaste system (Longshot?) och hade aldrig ens sett orginalpiporna innan vi öppnade kartongen, han börjar tröttna på att det ringer i ena örat efter långturer och övervägde för en stund att köra med orginalsystemet på.

Inte nog med att det var skitfult, när vi hade bytt färdigt och rullade ut den för provstart så kom farsan ut och undrade vem som hade startat gräsklippartraktorn :D .

Den lät verkligen INGENTING.

När farsan såg att det var HD'n som lät kunde han inte hålla sig från att starta sin motorcykel för att överrösta den, med en Honda NS 125 :D :D

Det blir till att skifta pipor igen efter besiktningen, tills desss vägrar min bror att köra den...
 
Håller "tunnväggigt rostfritt"?
Rostfritt bbrukar vara sprickbenäget vid vibrationer.
Eller har du fått tag på någon seg legering?

Röstar på förgasare även om insprutet ger mer effekt/körbarhet!
Men skapandet är väl ingen demokratisk process...

Tycker insprut är lite (ursäkta!) ghey...
Tror du fattar.
 

Röstar på förgasare även om insprutet ger mer effekt/körbarhet!
Men skapandet är väl ingen demokratisk process...

Tycker insprut är lite (ursäkta!) ghey...
Tror du fattar.


Förgasaren är ju klart roligare med avgaspuffar och andra överraskningar..

Sprut gör ju att den går bättre med kanske nån pålle till men helt livlös vad det gäller smällar och annat...
 
I går fick jag nedlåta mig till att skruva Håå
Dee, brorsans Deuce 03'a skulle in för besiktning så orginalpiporna skulle på för första gången.

Min bror beställde den med Vance&Hines bullrigaste system (Longshot?) och hade aldrig ens sett orginalpiporna innan vi öppnade kartongen, han börjar tröttna på att det ringer i ena örat efter långturer och övervägde för en stund att köra med orginalsystemet på.

Inte nog med att det var skitfult, när vi hade bytt färdigt och rullade ut den för provstart så kom farsan ut och undrade vem som hade startat gräsklippartraktorn :D .

Den lät verkligen INGENTING.

När farsan såg att det var HD'n som lät kunde han inte hålla sig från att starta sin motorcykel för att överrösta den, med en Honda NS 125 :D :D

Det blir till att skifta pipor igen efter besiktningen, tills desss vägrar min bror att köra den...

Hej!

Ja jag antar att du såg mitt förra svar till dig innen det han raderas i senaste SH-kraschen.

Håller "tunnväggigt rostfritt"?
Rostfritt bbrukar vara sprickbenäget vid vibrationer.
Eller har du fått tag på någon seg legering?

Röstar på förgasare även om insprutet ger mer effekt/körbarhet!
Men skapandet är väl ingen demokratisk process...

Tycker insprut är lite (ursäkta!) ghey...
Tror du fattar.

Jo visst är det så, mitt befintliga SuperTrapp har jag måst svetsa sprickor i ett antal ggr. Alternativet är ett titansystem, men jag har inte bestämt mig för materialet i rören samt vilka som ska få tillverka dem än än. Har mailat bla URM samt pratat med Jörgen på Supertwin.

Jag tror att det kan funka fint med rostfritt, bara man gör konstruktionen smart, tex med svarvade muffar i topparna i vilka man sedan fäster krökarna med fjädrar. Då blir det inte så höga energinivåer som exiterar systemet.

Ja jag gillar ju gasare bäst jag med, så jag hoppas att HSR:en slår sprutet i toppeffekt, vilket jag också tror att den kommer att göra. HSR 48 har ett fruktansvärt flöde: 270 CFM vid 12" vattenpelare. HSR 45:an har 237 CFM original CV-förgasaren 180 CFM.

Det som förmodligen kommer avgöra beslutet är som sagt hur mycket bättre man kan få till mellanregistret med sprut. I synnerhet i de varvtal jag tidigare haft backpuls pga megafonerna.
Priset för detta är ju att det sköna bluddret vid (modest gas samt motorbroms vid vissa varvtal) riskerar att försvinna med sprut. Då blir det sån där luftkompressorlikt torr och tråkig ducce-gång på avslag och mellangas :gnissla

Förgasaren är ju klart roligare med avgaspuffar och andra överraskningar..

Sprut gör ju att den går bättre med kanske nån pålle till men helt livlös vad det gäller smällar och annat...

Precis! Jag får se om jag låter mig tjusas av frihetsgraden med programmerbart sprut/tändning. Mitt Dyna 2000i är ju förvisso och programerbar. Men men, vi får se.

Jag fick tag på en adapter till HSR48:an från Tombstone Cycles från en kompis!

Den passar förgasaren perfekt! Innerdiametern är 56 mm! Så jag tror att jag går på den lösningen ty då behöver jag ju bara hitta ngn som kan svarva till en fullradietratt á la "halv donut" till den så är mitt problem löst och jag kan sätta igång och bygga klart resten av luftburken. Skickar med en bild.

Hur går det med mammas hoj?

/J
 

Bifogat

  • HSR48_adapter_back.JPG
    HSR48_adapter_back.JPG
    11.8 KB · Visningar: 112
Last edited:
Det går sakta framåt.
Trodde jag skulle fått drevet i dag men Dione i Uppsala förklarade att man inte prioriterade hobby meckar.
Så Racerepairs kommer fortsättningsvis handla sina lager och annat på Momentum i stockholm!

Men nästa vecka ska det nog brumma till!:D

Haha, jag kan se dig framför mig torrt mumla: "Racerepairs prioriterar inte bodknoddar" och gå ut ur butiken. :D

Det ser jag fram emot! Jag närmar mig uppstart jag också, men det blir utan luftburk och med bara krökarna så det räknas ju inte riktigt.

/J
 
Last edited:
Haha, jag kan se dig framför mig torrt mumla: "Racerepairs prioriterar inte bodknoddar" och gå ut ur butiken. :D

Det ser jag fram emot! Jag närmar mig uppstart jag också, men det blir utan luftburk och med bara krökarna så det räknas ju inte riktigt.

/J

Ja puckot ropade efter mig att han inte visste att jag var ett företag med kunder som väntar på sina hojar...
Trevlig helg svarade jag och gick.

Modern tjatar ordentligt om att hon minsann vill ut och åka snart!
Så det är väl bäst att sätta fart.
Måste köpa fotpinne fästet till vänster sida då det skiljer sig där rätt ordentligt på motorerna.
 
Last edited:
Ja puckot ropade efter mig att han inte visste att jag var ett företag med kunder som väntar på sina hojar...
Trevlig helg svarade jag och gick.

Modern tjatar ordentligt om att hon minsann vill ut och åka snart!
Så det är väl bäst att sätta fart.
Måste köpa fotpinne fästet till vänster sida då det skiljer sig där rätt ordentligt på motorerna.


Ja vänster fotpinne sitter ju fast via transkåpan på 5-peten. Visste inte att det skiljde... :gnissla
 
Last edited:
Ja vänster fotpinne sitter ju fast via transkåpan på 5-peten. Visste inte att det skiljde... :gnissla

Ja med 2 bult.
På 4 petade kommer det ut en pinnbult högre upp på kåpan som man drar fast fästet med en mutter.
Växelföraren skiljer också men den har inhandlats på BL.

Men det är ju ett mindre problem.
 
Hej!

Ja jag antar att du såg mitt förra svar till dig innen det han raderas i senaste SH-kraschen.

Jorå, jag såg det, jag filade till och med på ett giftigt svar om bröder med stora börsar och tummen mitt PÅ handen (mitt I handen hade varit en klar förbättring på min bror).

Men så kom jag på att man ska vara snäll mot dom som är handikappade, och mekaniskt handikappade människor måste också få ha hoj, dessutom tjänade jag bra på att hjälpa honom, då det blev olja över till ett byte i min med :yoparty

Jag kan meddela att bluddret och puffarna sitter mer i avgasröret än i förgasare/insprut, brorsans Deuce har insprutning, den låter som en riktig HD bara den får andas genom öppna rör, däremot med orginalsystemet så låter den ingenting och alla puffar och bludder försvinner.
Nu har han ju förvisso skrikande örnens luftburk också, så lite insugsljud finns kvar.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top