Byggtråd: "Jörgens Sportster"

För Guw, Skrotnisse, KamikazeKid, Bushido, DrBike och Cyrén mfl:
Gammal fin järnsportsterknota, med rätt ram i Manx-anglostuk. Vänd bakre topp XR-style! Provisoriskt avgassystem på uppstartbilderna dock. Värsta fullnavs dubbelnockstrumman fram dessutom! Det är så fint!:rullandeu



/J
Vanhedra en nortonram med mrd en uppenbart felaktig motor.
Usch.
[YOUTUBE-ID]Wp51Hl6dpmo[/YOUTUBE-ID]
Så skall det se ut.

Touringhoj:
[YOUTUBE-ID]rMcycWPmDLY[/YOUTUBE-ID]
Lägg märke till vibrationerna på slutet.
Trots isolasticramen.

Åsså lita styrlåsräjsing:
[YOUTUBE-ID]hw6HQOKZG5w[/YOUTUBE-ID]
 
Mjaa, jag håller nog med Skrotnisse litegrann.
Vackert javisst, men väldigt fel på samma gång.
Det är kultklassiker var och en för sig men det blir inte riktigt rätt att slå ihop dem.
Lite som CBX:en med katanakaross, det skär sig...
Man kan förädla en klassiker med bättre bitar, men inte från en annan klassiker, ungefär, eller är jag bara knäpp :va
 
Mjaa, jag håller nog med Skrotnisse litegrann.
Vackert javisst, men väldigt fel på samma gång.
Det är kultklassiker var och en för sig men det blir inte riktigt rätt att slå ihop dem.


Jag håller också med, men bara liite.
Det var trots allt väldigt väl genomfört, och järnsporrar och nortonramar är inte direkt några rara ärtor ( Jörgen, det ligger ute en Norton Commando ram med tank och grejjor på blocket )


Lite som CBX:en med katanakaross, det skär sig...
Man kan förädla en klassiker med bättre bitar, men inte från en annan klassiker, ungefär, eller är jag bara knäpp :va

Katana-karosser nytillverkas väl?
Ge mig Esqires GSX 1400 och en nytillverkad Katanakaross i försenad julklapp pleeease!

Eller Nortongrejjerna från Blocket och en donator sportster!
 
För Guw, Skrotnisse, KamikazeKid, Bushido, DrBike och Cyrén mfl:
Gammal fin järnsportsterknota, med rätt ram i Manx-anglostuk. Vänd bakre topp XR-style! Provisoriskt avgassystem på uppstartbilderna dock. Värsta fullnavs dubbelnockstrumman fram dessutom! Det är så fint!:rullandeu

http://www.youtube.com/watch?v=NhlkZDh_Dlc
http://www.youtube.com/watch?v=jTtBzjlEkAw
http://www.youtube.com/watch?v=Y57fif0JJI0&feature=related


/J
'
Det måste vara den brutalaste frambroms som har gjorts. Mycket villha över den.
 
Ni får inte hålla med när jag drygar mig mot Jörgen.
Han kan bli ledsen.











Tyckte att den var skitcool.
Men engelskt är per definition alltid coolare.
 
Ni får inte hålla med när jag drygar mig mot Jörgen.
Han kan bli ledsen.

Jag höll ju inte med dig, jag sa ju att sporrar är dussinhojjarsom man kan slakta som man vill :D

Jag tror inte jörgen kan vara lessen på länge nu när insprutningen visade sig lovande.
 
Knappast troligt, han verkar vara en "hardass".. :tungan

Jag smeker alltid anglofilen Skrotnisse medhårs i frågan om engelska hojar. :D
En man som konkluderat sitt intresse för engelska hojar genom att skaffa sig nicket "Skrotnisse" är ju helt klart medveten vad det är för maskiner han tillbedjer. Ödmjukhet premieras nämligen alltid av mig.

Jag var fö och festade i Bratislava i helgen. Vid lunch idag ramlade jag in på stadens helt fantastiska fordonsmuseum, och vad står inte där! En Norton Manx TT-hoj! Med värsta megafonen, nummerskyltar och allt. Mina kompisar tog bilder på den så när jag har fått dom så ska jag lägga upp dom. Då kommer han att bli lycklig, Skrotnisse :hihi

Lite uppdatering om hojen:

På hojen har jag fått hem varvräknaren samt byggt om det gamla hastighetsmätarhuset så att den passar. Mätaren bröt mot mina fördomar om amerikanska hojprylar. Den här programmerbara varvräknaren med inbyggd hastighetsmätare är den mest intelligenta varvräknare jag någonsin kommit i kontakt med.

När jag kom hem idag så låg även avin på tigsvetsen på hallgolvet, så nu börjar det äntligen hända saker.

Beställde även en Kill Switch från Pingel i fredags, har velat ha ett nödstopp/säkerhetsbrytare på styret länge eftersom det är lång väg ned till tändlåset vid topplocken. Tänkte att det kan vara smart att ta tillfärller i akt nu när jag ändå ska in och förbättra elsystemet och koppla in varvräknaren.

2piece%20large.jpg
 
Vackert så.. Vad lockar i just Bratislava?

Vi hade inte varit där.

Vi är ett maskinistgäng från flottan som brukar göra en resa varje vinter. I år vart det Bratislava. Det var en vacker och rolig stad att vandra runt, äta och festa i. Prisvärt visade det sig vara dessutom. En stor tjeckisk fatöl 15 svenska kronor osv.
 
Vi hade inte varit där.

Vi är ett maskinistgäng från flottan som brukar göra en resa varje vinter. I år vart det Bratislava. Det var en vacker och rolig stad att vandra runt, äta och festa i. Prisvärt visade det sig vara dessutom. En stor tjeckisk fatöl 15 svenska kronor osv.

Biran har blivit dyr...lokala alkishaket under vårt hotell tog ~5 SEK när vi var i Tjeckien..:tummenupp
 
Biran har blivit dyr...lokala alkishaket under vårt hotell tog ~5 SEK när vi var i Tjeckien..:tummenupp

Kanske är lite dyrare i Slovakien. Jag var i Tjeckien, eller rättare bestämt Prag för två år sedan. Det var också en kul stad att festa och flanera runt i. :tummenupp Östeuropa är ofta fascinerande tycker jag.
 
Katana-karosser nytillverkas väl?
Ge mig Esqires GSX 1400 och en nytillverkad Katanakaross i försenad julklapp pleeease!
Skulle någon ge mig ett sånt kit så skulle jag nog aldrig sälja GSXen. :drool
Det finns iaf en japansk firma som pysslar lite med det där, men min japanska är lite rostig så...
http://www.k-unicorn.com/new/1400s/
0704-1400-test.jpg




Beställde även en Kill Switch från Pingel i fredags, har velat ha ett nödstopp/säkerhetsbrytare på styret länge eftersom det är lång väg ned till tändlåset vid topplocken. Tänkte att det kan vara smart att ta tillfärller i akt nu när jag ändå ska in och förbättra elsystemet och koppla in varvräknaren.
Men... Nödstopp med snöre? Kommer det då inte att bli som på alla snöskotrar, där snöret ständigt är virat runt styret?
 
...Men... Nödstopp med snöre? Kommer det då inte att bli som på alla snöskotrar, där snöret ständigt är virat runt styret?

Man kan ju dels använda den som en styrmonterad dödarknapp vilket jag saknar idag. För detta så funkar det ju även om man inte har snöret fäst vid handleden. Men sedan så är det ju förstås bra att ha den kopplad runt handleden när man kör rejs men helst även annars. Det är ju inte kul om hojen vid en gatvurpa hamnar på sidan i diket och tappar oljetrycket, dessutom kan ju motorn rusa sönder sig om gashantaget ligger mot marken.

I en del dragracetävlingar så vet jag desssutom att det av säkerhetsskäl är krav eller önskemål om Kill Switch, så det kan ju vara bra att stämma i bäcken tänkte jag. Sen tycker jag att Pingels switchar är snygga får jag erkänna :hihi
 
Kanske är lite dyrare i Slovakien. Jag var i Tjeckien, eller rättare bestämt Prag för två år sedan. Det var också en kul stad att festa och flanera runt i. :tummenupp Östeuropa är ofta fascinerande tycker jag.

Slovakien...såklart. Min geografiproccesor fick blåskärm där. Skyller på att jag faktiskt är uppväxt när det var ett och samma land...:tungan Men jo, Prag är en höjdare, jag skulle också gärna se mer av öststaterna, dom har den där lite sunkiga "skändad oskuld" patinan som jag gillar.
 
Skulle någon ge mig ett sånt kit så skulle jag nog aldrig sälja GSXen. :drool
Det finns iaf en japansk firma som pysslar lite med det där, men min japanska är lite rostig så...
http://www.k-unicorn.com/new/1400s/
0704-1400-test.jpg





Men... Nödstopp med snöre? Kommer det då inte att bli som på alla snöskotrar, där snöret ständigt är virat runt styret?

Vet hut, skriv över hojen på mig nu, så fixar jag det praktiska sen!

Angående icke fungerande nödstoppar så har jag två roliga historier från snöskotervärlden att berätta.

En snöskoterägare som hade varit ute och kört skulle lasta skotern på släpvagnen, som alla vet så sprutar det skö och skit runt snöskotrar, vilket leder till att när dom kallnar lite är det en enda stor isklump.
Han parkerade skotern och backade emot släpvagnen med sin Saab 900.
När släpewn stod bra fällde han ner lastrampen och pysslade på, tills det blev dags att köra upp, ett kraftigt ryck i snöret, och skotern slog igång, men gasen hade frusit och fasnat någonstans i närheten av fullgas, och som alla vet så är Saab combicupe utformad som en enda stor lastramp baktill.
Skotern studsade således över framlemmen på släpvagnen och stannade inte förän skidorna på skotern var uppe på taket på bilen och mattan bara slirade i hålet efter bakrutan.

DÅ kommer en gubbe som rastar sin älghund förbi och frågar det självklara:
Om du ändå ska ha skotern på takräcket, vad har du då släpen till? :D

Den andra historien är inte lika komisk, min kusin gjorde samma sak med en gammal (och här kommer anledningen till att det passar i tråden) AMF snöskoter, den stod dock på en snötäckt lägda som sluttade ner mot sjön.
Han sprang efter och så länge skaren höll såg det ut som han skulle hinna ikapp, dock trampade han igenom och skotern ökade stadigt farten tills vi såg den försvinna tvärs över sjön med god fart.

Han åkte aldrig och letade efter den...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top