Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Och för de som riktigt går in för det, korta bromshandtag, snabbtanklock och kåpskruv i Kinaeloxering. Med fördel i olika guldnyans:gråta
 
Hej igen
Igår blev fjärde punkten på denna vinters åtgärdslista klar. Nya tätningar (Dot 3/4-beständiga o-ringar från Lamisa) i Metmachex-slavcylindern till min hydraulkoppling bytta. Systemet fylldes sedan upp med ny bromsvätska, luftades ur och justerades. Fyllde även ny Belray transmissionsolja samt kollade/justerade transkedjespelet.

Slavcylindern har inte läckt, men anledningen till att jag ville packa om den var att sedan jag köpte den för ca 7-8 år sedan, så har jag gruvat mig över att jag inte vetat vilka reservdelar jag skulle behöva ha hemma för att göra det. Kontaktförsök med Metmachex med förfrågan om ett renoverings-kit har inte givit några svar. Eftersom en läckande slavcylinder kan sabba hojåkandet mitt i säsongen, så beslöt jag mig för att denna vinter ta isär slavcylindern och åka till O-ringsexperten Lamisa utanför Vällingby, och få tag på o-ringar i rätt material och med rätt mått. Så nu har jag extra o-ringar hemma och vet hur jag ska göra jobbet om nu slavcylindern skulle börja läcka.

IMG_1453.JPG

IMG_1502.JPG

IMG_1504.JPG

Allt ihopmonterat, transkedjespelet justerat och transmissionsolja påfylld.
IMG_1258.JPG

Med önskan om en kreativ helg till alla.
 
Last edited:
Borrade först, 2mm sedan upp till 5mm. Gradade hålen med 45-försänkare. Sen dremel med kapskiva mellan hålen så att den sista millimetern sparas åt filen. Sedan fila ut raksträckorna, sedan fasa dessa 45-grader med fil, så att det ansluter mot hålens fas.


Just need a little patience.... ;-)
 
Dom åren tackar iallafall jag för...
Mycket intressant att följa just för inga genvägar tas.
 
Ja mina svar på hur jag gjort saker brukar inte falla i god gjord hos den med intresse för genvägar. Men så är ju också byggtråden 10 år :gnissla

Apropå de där 10 åren, nu när hojen börjar se ganska färdig ut i den här versionen... Ska du börja om från början på den igen, eller något nytt bygge?
Eller blir forumet lite fattigare utan en rejäl och maffig byggtråd med massivt kunnande?
 
Hej igen
För några dagar sedan påbörjades den 5:e punkten på vinterns arbetslista på Sportstern.

Jag har utseendemässigt aldrig varit helt nöjd med befintlig bakdel på sportstern, där jag låtit en bit av original-bakstänkskärmen fortsätta ut bakom kutsen för att agera regplåtshållare. Så nu är denna bortkapad. Den nya bakkanten förstärktes med en dubbelkrökt 1.5mm:s plåt som jag bankade till och TIG-svetsade in. Hålbild borrades sedan i denna så att jag kan skruva dit dels en ny hållare för bakljuset, dels en hållare för regplåten. Jag håller för närvarande på att tillverka dessa regplåts och bakljushållare. Denna mod kommer att ge bakdelen ett lättare och lite snyggare intryck.

IMG_1573.JPG

IMG_1559.JPG

IMG_1574.JPG

IMG_1575.JPG

IMG_1576.JPG
 
Last edited:
Dom åren tackar iallafall jag för...
Mycket intressant att följa just för inga genvägar tas.

Apropå de där 10 åren, nu när hojen börjar se ganska färdig ut i den här versionen... Ska du börja om från början på den igen, eller något nytt bygge?
Eller blir forumet lite fattigare utan en rejäl och maffig byggtråd med massivt kunnande?

Tack
Det finns nog vinterförbättringar att göra ett tag till :D

/Jörgen
 
Last edited:
Fast det kräver ju bara kinakåpor med Repsol-lack, ett öppet slipon, tankpad med kolfibermönster och ett tonat kåpglas.

Många ironiska inlägg har passerat via ditt konto genom åren men det där är nog ett av dina top 10 :D
Man skulle kunna få för sig att du faktiskt saknar Mc åkandet på riktigt.....
 
Hej igen
För några dagar sedan påbörjades den 5:e punkten på vinterns arbetslista på Sportstern.

Jag har utseendemässigt aldrig varit helt nöjd med befintlig bakdel på sportstern, där jag låtit en bit av original-bakstänkskärmen fortsätta ut bakom kutsen för att agera regplåtshållare. Så nu är denna bortkapad. Den nya bakkanten förstärktes med en dubbelkrökt 1.5mm:s plåt som jag bankade till och TIG-svetsade in. Hålbild borrades sedan i denna så att jag kan skruva dit dels en ny hållare för bakljuset, dels en hållare för regplåten. Jag håller för närvarande på att tillverka dessa regplåts och bakljushållare. Denna mod kommer att ge bakdelen ett lättare och lite snyggare intryck.

View attachment 440333

View attachment 440337

Har jag missat att du skaffat en m-Unit till hojen? Har för att jag sett dig skriva nedsättande om dessa i någon annan tråd...
 
Har jag missat att du skaffat en m-Unit till hojen? Har för att jag sett dig skriva nedsättande om dessa i någon annan tråd...

Det kan nog ha varit i denna tråd. Hela dragningen av ny el skedde den vinter jag monterade framgaffeln, bara att gå tillbaks i tråden. Nya M-unit har dock åtgärdat min största anmärkning: att motor ligger ihop med så mycket annat på "aux". Dvs en kortis i tex en skyltbelysning från Kina för 25:- löser säkringen till hela insprutning/tändning, dvs stoppar motorcykeln. Men gå tillbaks och läs, allt står säkert där. Det var nog vintern 2015/2016 jag monterade nya gaffeln och drog nya elen.
 
Last edited:
Det kan nog ha varit i denna tråd. Hela dragningen av ny el skedde den vinter jag monterade framgaffeln, bara att gå tillbaks i tråden. Nya M-unit har dock åtgärdat min största anmärkning: att motor ligger ihop med så mycket annat på "aux". Dvs en kortis i tex en skyltbelysning från Kina för 25:- löser säkringen till hela insprutning/tändning, dvs stoppar motorcykeln. Men gå tillbaks och läs, allt står säkert där. Det var nog vintern 2015/2016 jag monterade nya gaffeln och drog nya elen.

Jo, jag minns att jag läste om att du dragit om elen, men missade helt att du också installerade en m-unit. Men ja, just av den anledning du nämner skaffade jag den nya m-Uniten. Flera andra bra funktioner på den också.
 
Jo, jag minns att jag läste om att du dragit om elen, men missade helt att du också installerade en m-unit. Men ja, just av den anledning du nämner skaffade jag den nya m-Uniten. Flera andra bra funktioner på den också.

Ja jag har sett YT-videosarna om den. Men jag blir bekymrad över att nu när de fixat en sak så har de trasslat till det på annat håll. Det värsta är ju deras val av startknappen för diverse merfunktioner. Helt olämpligt på en H-D, Guzzi, BMW eller annat hoj som har bilstartmotorer med bendix-drev. Kan bli mycket dyrt. Och om man (till skillnad från mig) inte har en iphone, jag då kan man nu riskera att hojen stannar mitt i en motorvägstunnel för att batteriet dött i mobilen. Riktiga korvmojsimpargrejer för hipsters, men inte min påse riktigt :gnissla
Men fler aux-utgångar är bra.
 
Har köpt den nya M-unit blue dock ej inkopplad ännu, Om batteriet till telefonen tar slut så vrider man bara om tändlåset eller slår till en "dold" brytare så kan man starta som vanligt, start knappen ser jag inga problem med heller, kommer att fungera bra, är motorn igång går det inte köra startmotorn om jag förstått rätt.
 
Ja jag har sett YT-videosarna om den. Men jag blir bekymrad över att nu när de fixat en sak så har de trasslat till det på annat håll. Det värsta är ju deras val av startknappen för diverse merfunktioner. Helt olämpligt på en H-D, Guzzi, BMW eller annat hoj som har bilstartmotorer med bendix-drev. Kan bli mycket dyrt. Och om man (till skillnad från mig) inte har en iphone, jag då kan man nu riskera att hojen stannar mitt i en motorvägstunnel för att batteriet dött i mobilen. Riktiga korvmojsimpargrejer för hipsters, men inte min påse riktigt :gnissla
Men fler aux-utgångar är bra.

Hmm, kanske har jag missat något men startknappen funkar väl lika på m-unit v.2 och den nya, med skillnaden att den nya har en dedikerad ingång för kill switch. Bluetooth-hipsterkorvmojsfunnktionerna (som jag iofs gillar :hihi ) måste man ju inte använda om man inte vill. Finns även en basic-modell som inte har bluetooth om man inte vill pröjsa för det heller. Men, nu låter jag nog som en reklampelare :gnissla
 
Har köpt den nya M-unit blue dock ej inkopplad ännu, Om batteriet till telefonen tar slut så vrider man bara om tändlåset eller slår till en "dold" brytare så kan man starta som vanligt, start knappen ser jag inga problem med heller, kommer att fungera bra, är motorn igång går det inte köra startmotorn om jag förstått rätt.
Helt riktigt, man kan döda tändningen med dubbelklick på startknappen också(valbart). Får säga att jag är nöjd med min som stått ut med diverse misshandel.
 
Har köpt den nya M-unit blue dock ej inkopplad ännu, Om batteriet till telefonen tar slut så vrider man bara om tändlåset eller slår till en "dold" brytare så kan man starta som vanligt, start knappen ser jag inga problem med heller, kommer att fungera bra, är motorn igång går det inte köra startmotorn om jag förstått rätt.

Jo jo men här i Sthlm kan man då redan ha passerat under en lastbil med släp. Dvs man är redan utloggad på riktigt.

- - - Updated - - -

Helt riktigt, man kan döda tändningen med dubbelklick på startknappen också(valbart). Får säga att jag är nöjd med min som stått ut med diverse misshandel.

Jo det vet jag, men eftersom jag har H-D använder jag det inte.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top