Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Och för de som riktigt går in för det, korta bromshandtag, snabbtanklock och kåpskruv i Kinaeloxering. Med fördel i olika guldnyans:gråta
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
Igår blev fjärde punkten på denna vinters åtgärdslista klar. Nya tätningar (Dot 3/4-beständiga o-ringar från Lamisa) i Metmachex-slavcylindern till min hydraulkoppling bytta. Systemet fylldes sedan upp med ny bromsvätska, luftades ur och justerades. Fyllde även ny Belray transmissionsolja samt kollade/justerade transkedjespelet.

Slavcylindern har inte läckt, men anledningen till att jag ville packa om den var att sedan jag köpte den för ca 7-8 år sedan, så har jag gruvat mig över att jag inte vetat vilka reservdelar jag skulle behöva ha hemma för att göra det. Kontaktförsök med Metmachex med förfrågan om ett renoverings-kit har inte givit några svar. Eftersom en läckande slavcylinder kan sabba hojåkandet mitt i säsongen, så beslöt jag mig för att denna vinter ta isär slavcylindern och åka till O-ringsexperten Lamisa utanför Vällingby, och få tag på o-ringar i rätt material och med rätt mått. Så nu har jag extra o-ringar hemma och vet hur jag ska göra jobbet om nu slavcylindern skulle börja läcka.

IMG_1453.JPG

IMG_1502.JPG

IMG_1504.JPG

Allt ihopmonterat, transkedjespelet justerat och transmissionsolja påfylld.
IMG_1258.JPG

Med önskan om en kreativ helg till alla.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Borrade först, 2mm sedan upp till 5mm. Gradade hålen med 45-försänkare. Sen dremel med kapskiva mellan hålen så att den sista millimetern sparas åt filen. Sedan fila ut raksträckorna, sedan fasa dessa 45-grader med fil, så att det ansluter mot hålens fas.


Just need a little patience.... ;-)
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Dom åren tackar iallafall jag för...
Mycket intressant att följa just för inga genvägar tas.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja mina svar på hur jag gjort saker brukar inte falla i god gjord hos den med intresse för genvägar. Men så är ju också byggtråden 10 år :gnissla

Apropå de där 10 åren, nu när hojen börjar se ganska färdig ut i den här versionen... Ska du börja om från början på den igen, eller något nytt bygge?
Eller blir forumet lite fattigare utan en rejäl och maffig byggtråd med massivt kunnande?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
För några dagar sedan påbörjades den 5:e punkten på vinterns arbetslista på Sportstern.

Jag har utseendemässigt aldrig varit helt nöjd med befintlig bakdel på sportstern, där jag låtit en bit av original-bakstänkskärmen fortsätta ut bakom kutsen för att agera regplåtshållare. Så nu är denna bortkapad. Den nya bakkanten förstärktes med en dubbelkrökt 1.5mm:s plåt som jag bankade till och TIG-svetsade in. Hålbild borrades sedan i denna så att jag kan skruva dit dels en ny hållare för bakljuset, dels en hållare för regplåten. Jag håller för närvarande på att tillverka dessa regplåts och bakljushållare. Denna mod kommer att ge bakdelen ett lättare och lite snyggare intryck.

IMG_1573.JPG

IMG_1559.JPG

IMG_1574.JPG

IMG_1575.JPG

IMG_1576.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dom åren tackar iallafall jag för...
Mycket intressant att följa just för inga genvägar tas.

Apropå de där 10 åren, nu när hojen börjar se ganska färdig ut i den här versionen... Ska du börja om från början på den igen, eller något nytt bygge?
Eller blir forumet lite fattigare utan en rejäl och maffig byggtråd med massivt kunnande?

Tack
Det finns nog vinterförbättringar att göra ett tag till :D

/Jörgen
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Fast det kräver ju bara kinakåpor med Repsol-lack, ett öppet slipon, tankpad med kolfibermönster och ett tonat kåpglas.

Många ironiska inlägg har passerat via ditt konto genom åren men det där är nog ett av dina top 10 :D
Man skulle kunna få för sig att du faktiskt saknar Mc åkandet på riktigt.....
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hej igen
För några dagar sedan påbörjades den 5:e punkten på vinterns arbetslista på Sportstern.

Jag har utseendemässigt aldrig varit helt nöjd med befintlig bakdel på sportstern, där jag låtit en bit av original-bakstänkskärmen fortsätta ut bakom kutsen för att agera regplåtshållare. Så nu är denna bortkapad. Den nya bakkanten förstärktes med en dubbelkrökt 1.5mm:s plåt som jag bankade till och TIG-svetsade in. Hålbild borrades sedan i denna så att jag kan skruva dit dels en ny hållare för bakljuset, dels en hållare för regplåten. Jag håller för närvarande på att tillverka dessa regplåts och bakljushållare. Denna mod kommer att ge bakdelen ett lättare och lite snyggare intryck.

View attachment 440333

View attachment 440337

Har jag missat att du skaffat en m-Unit till hojen? Har för att jag sett dig skriva nedsättande om dessa i någon annan tråd...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har jag missat att du skaffat en m-Unit till hojen? Har för att jag sett dig skriva nedsättande om dessa i någon annan tråd...

Det kan nog ha varit i denna tråd. Hela dragningen av ny el skedde den vinter jag monterade framgaffeln, bara att gå tillbaks i tråden. Nya M-unit har dock åtgärdat min största anmärkning: att motor ligger ihop med så mycket annat på "aux". Dvs en kortis i tex en skyltbelysning från Kina för 25:- löser säkringen till hela insprutning/tändning, dvs stoppar motorcykeln. Men gå tillbaks och läs, allt står säkert där. Det var nog vintern 2015/2016 jag monterade nya gaffeln och drog nya elen.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det kan nog ha varit i denna tråd. Hela dragningen av ny el skedde den vinter jag monterade framgaffeln, bara att gå tillbaks i tråden. Nya M-unit har dock åtgärdat min största anmärkning: att motor ligger ihop med så mycket annat på "aux". Dvs en kortis i tex en skyltbelysning från Kina för 25:- löser säkringen till hela insprutning/tändning, dvs stoppar motorcykeln. Men gå tillbaks och läs, allt står säkert där. Det var nog vintern 2015/2016 jag monterade nya gaffeln och drog nya elen.

Jo, jag minns att jag läste om att du dragit om elen, men missade helt att du också installerade en m-unit. Men ja, just av den anledning du nämner skaffade jag den nya m-Uniten. Flera andra bra funktioner på den också.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, jag minns att jag läste om att du dragit om elen, men missade helt att du också installerade en m-unit. Men ja, just av den anledning du nämner skaffade jag den nya m-Uniten. Flera andra bra funktioner på den också.

Ja jag har sett YT-videosarna om den. Men jag blir bekymrad över att nu när de fixat en sak så har de trasslat till det på annat håll. Det värsta är ju deras val av startknappen för diverse merfunktioner. Helt olämpligt på en H-D, Guzzi, BMW eller annat hoj som har bilstartmotorer med bendix-drev. Kan bli mycket dyrt. Och om man (till skillnad från mig) inte har en iphone, jag då kan man nu riskera att hojen stannar mitt i en motorvägstunnel för att batteriet dött i mobilen. Riktiga korvmojsimpargrejer för hipsters, men inte min påse riktigt :gnissla
Men fler aux-utgångar är bra.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Har köpt den nya M-unit blue dock ej inkopplad ännu, Om batteriet till telefonen tar slut så vrider man bara om tändlåset eller slår till en "dold" brytare så kan man starta som vanligt, start knappen ser jag inga problem med heller, kommer att fungera bra, är motorn igång går det inte köra startmotorn om jag förstått rätt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja jag har sett YT-videosarna om den. Men jag blir bekymrad över att nu när de fixat en sak så har de trasslat till det på annat håll. Det värsta är ju deras val av startknappen för diverse merfunktioner. Helt olämpligt på en H-D, Guzzi, BMW eller annat hoj som har bilstartmotorer med bendix-drev. Kan bli mycket dyrt. Och om man (till skillnad från mig) inte har en iphone, jag då kan man nu riskera att hojen stannar mitt i en motorvägstunnel för att batteriet dött i mobilen. Riktiga korvmojsimpargrejer för hipsters, men inte min påse riktigt :gnissla
Men fler aux-utgångar är bra.

Hmm, kanske har jag missat något men startknappen funkar väl lika på m-unit v.2 och den nya, med skillnaden att den nya har en dedikerad ingång för kill switch. Bluetooth-hipsterkorvmojsfunnktionerna (som jag iofs gillar :hihi ) måste man ju inte använda om man inte vill. Finns även en basic-modell som inte har bluetooth om man inte vill pröjsa för det heller. Men, nu låter jag nog som en reklampelare :gnissla
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har köpt den nya M-unit blue dock ej inkopplad ännu, Om batteriet till telefonen tar slut så vrider man bara om tändlåset eller slår till en "dold" brytare så kan man starta som vanligt, start knappen ser jag inga problem med heller, kommer att fungera bra, är motorn igång går det inte köra startmotorn om jag förstått rätt.
Helt riktigt, man kan döda tändningen med dubbelklick på startknappen också(valbart). Får säga att jag är nöjd med min som stått ut med diverse misshandel.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har köpt den nya M-unit blue dock ej inkopplad ännu, Om batteriet till telefonen tar slut så vrider man bara om tändlåset eller slår till en "dold" brytare så kan man starta som vanligt, start knappen ser jag inga problem med heller, kommer att fungera bra, är motorn igång går det inte köra startmotorn om jag förstått rätt.

Jo jo men här i Sthlm kan man då redan ha passerat under en lastbil med släp. Dvs man är redan utloggad på riktigt.

- - - Updated - - -

Helt riktigt, man kan döda tändningen med dubbelklick på startknappen också(valbart). Får säga att jag är nöjd med min som stått ut med diverse misshandel.

Jo det vet jag, men eftersom jag har H-D använder jag det inte.
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top