Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Får väl stämma in i hyllningskören till Acke och gubbarna på ISR. Beställde lite bromsskivor förra sommaren till projektet. Råkade bli fel bultcirkel men det var inga problem utan Acke tyckte bara "Ajdå, ja det var ju synd, men skicka ner så fixar vi." så paketet fick åka tillbaka till Tumba en vända. Nån vecka senare kom dom tillbaka och allt satt som en smäck. :)

Vad gäller färgvalet på medbringarna till skivorna så tycker jag blått eller natur. Känns som att det är ISR:s färger.

Jäkligt spänd på att se hur framgaffeln med kronorna kommer att se ut Jörgen. Sett fram emot bilder på den väldigt länge.

Ja Acke (och hans team) är så genomtrevligt bra att ha och göra med. Och varje gång vi talas vid är det nya spännande projekt på gång, för leverans till olika delar av världen.
På måndag är den stora dagen, då ska jag ta pendeltåget ut till Tumba och hämta delarna!
 
Last edited:
Det är ju vackert så att man blir tårögd...
 
Last edited:
Det enda problemet är att den ultraporriga framändan, den supersexiga svingen och den glödheta motorn ska bindas ihop av en i sammanhanget högst tveksam spagettimjuk ram.
 
Den blir grym. Mistänker att det blir fint med riktig framända till monstret som driver på.
 
Nu vill jag se gaffeln monterad så snart som möjligt Jörgen. Har potential att bli ohyggligt häftigt. :tummenupp
 
Mycket bättre kan det inte bli på en Sportster. Det blir intressant när du provkört och får rapport om hur du upplever cykeln.
 
Tack alla, ja jag är mycket nöjd jag också. Det har varit ett utvecklingsprojekt ihop med ISR, och tack vare ISR också en dedikerad gaffellösning från öhlins, bestyckad för sportster och med rätt längd.
Det var 2 år sedan första kontakten togs och projektet smög igång. Sedan dessa har ISR jobbat med detta när det funnits tid från serieproduktion och andra utvecklingsjobb för stora kunder. Knut Slettmo har lagt mycket tid på design och fräsning av kronorna, och över allt har naturligtvis mäster Acke vakat. Acke skötte även kontakten med Öhlins. Fantastiskt att bo i ett land som har såna här företag. Nu är dock alla ritningar och CNC-filer sparade hos ISR, så om andra sportsteräger vill ha världens bästa sportstergaffel så gå det betydligt snabbare att göra fler.

Det som nu står på programmet är att beställa en uppsättnings nya Timken styrlager för sportster, samt beställa en ny oborrad 40 ekrars Akront TC 3.00" X 18" alufälg (jag har tänkt köra med 120 X 18" däck fram).

Sedan ska Sixten "Sigge" Ehrling få hålborra och ekra upp hjul och Wheeler-dealer-Kjelle skaffa lägga på och balansera ett däck. Sigge har en egendesignad maskin med vilken han kan borra ekervårtorna i exakt rätt vinkel för aktuellt nav. Bla detta gör Sigges ekringar extra styva. Det är därför jag beställer oborrade fälgar.
 
Last edited:
Ja det blir ju fan inget ball utan svaga punkter! ?
Du hade väl dessutom stärkt upp ramen rätt duktigt?
 
Vad är det för diameter på skivorna? Vad är det för cc mått på bromsokens fästbultar??
 
Ja det blir ju fan inget ball utan svaga punkter! ��
Du hade väl dessutom stärkt upp ramen rätt duktigt?

Vi har dryftat detta med ramen och dess styvhet tidigare I tråden, sånt går lätt att hitta med en riktad googlesökning, men där finns bilder.

Sportsterramen är ju en klassisk smal rundrörsram, med den styvhet som sådana kan uppbåda. Trots mina och UCC:c styvhetsökande uppgraderingar med övre ramrör i krommolybden-stål, fågelpinne mellan övre motorfäste och styrhuvud, uppbrickningar, förstärkning av svinginfästning etc. Man måste dock se ramens styvhet, och speciellt styrhuvudets styvhet i ljuset av styrgeometrin.

Dvs (som jag har skrivit så många ggr förr) orsaken till framväxten av de på sporthojar idag allenarådande fackverks- och deltabox-ramarna är att deras ökade styvhet då möjliggjorde en mer kvickstyrd styrgeometri, dvs med mindre försprång, brantare gaffelvinkel, mindre och lättare hjul etc, utan att hojen blev instabil och wobblig.

Dessa ISR-gaffelkronor är dock byggda med samma offset som oem, och därmed blir det samma försprång, så det blir inte mindre stabilt med denna gaffel, tvärtom. Hoj med konservativ geometri förses med en styvare gaffel med fjädring och bromsar som sväljer mer. Bara det att få en riktig shimsad gaffel tex, med hög- och lågfartsdämpning. Stort lyft på en gathoj.
Det är samma sak som H-D redan gjort med XR1200, som ju har en Showa USD. XR1200 är ju också byggd på sportsterram med i stort sett samma ramstyvhet som min.

Men visst hade det blivit en mer responsiv kurvhoj med en fackverksram, mindre försprång, lättare vattenkyld högvarvig radfyra, aerodynamiska kåpor osv. Men det här är ju en hotrod-sportster. Det finns då vissa saker som måste ingå. En sportsterram tex.
 
Last edited:
Vad är det för diameter på skivorna? Vad är det för cc mått på bromsokens fästbultar??
Det är ISR 320mm, samma dia som på min nuvarande ISR-skiva.
Jag har inte C-C-måtten på radialfästena i huvudet.
 
Last edited:
Ingår inte skivans-nav som en direkt del i själva navet? Om det gör det varför sitter det bultar i skivans-nav? Kul att se sen på riktigt!
 
Ingår inte skivans-nav som en direkt del i själva navet? Om det gör det varför sitter det bultar i skivans-nav? Kul att se sen på riktigt!

Jag jobbar ju inte på ISR. Men om jag ska svara generellt så finns nog bla två orsaker till att ISR fram- och baknaven är tredelade. Dels blir det en fruktansvärd misshushållning och spånproduktion pga av diameterskillnaderna om naven frästes i ett stycke. Dels medger denna tredelade konstruktion rationell produktion, eftersom alla mått kan hållas standard och bara längdmåttet på mittesektionen, dvs "trådrullen" och den invändiga lagerdistansen behöver bli kundanpassad. Med dagens radialinfästa ok är det ju dessutom en ännu viktigare fördel än förr, då man kunde finflytta ok i sidled med mellanlägg eller fräs.

Men bäst att fråga ISR om deras grejer. Jag bara gissar. Nu måste jag jobba vidare lite på Vinö.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top