Byggtråd: "Jörgens Sportster"

välkommen i 2 liters klubben Jörgen :yoparty nu jävlar börjar det skaka o styrändor som känns som lyktstolper att hålla om :D (min skakar satan när man ger järnet :lol)
väldans fint motor bygge :tummenupp

Tack! Roligt uttryckt! :D
Ja jag är så nyfiken på hur den här motorn kommer upplevas. Vibrationerna när man öppnar upp spjällen kan nog bli värre än 100"-motor, men om jag får gissa tror jag att bidraget i så fall kommer från att förbränningsimpulserna blir kraftigare. Ty rent balansmässigt tror jag inte att det blir så mycket värre signal ut i ramen från denna motor. Dels tack vare det högre vevstaksförhållandet (1.90 mot 1.78 i 100"-motorn), dels tack vare de lätta Carrillo-stakarna i denna motor. De väger (om jag minns Karlings info rätt) inte mer än S&S-stakarna i gamla motorn, trots att Carrillo-stakarna är längre. En annan sak som jag tror kommer att göra denna 124" vibrationsmässigt snäll, är att den till skillnad från de flesta BigTwin-124:or, är överkvadratisk. Slaget är bara 4-1/8" (4-3/8" i borr). Sedan tror jag förstås att Karlings styva vevkonstruktion och noggranna balansering också påverkar.

Men som sagt, kraftimpulserna från varje arbetstakt blir ju så mycket kraftigare, i synnerhet som denna gatmotor är byggd och kammad för att vara stark i mellanregistret. Så hojen lär nog vibrera en del under acceleration ändå. En sportster är ju dessutom rätt lätt, så det är inte så mycket motmassa i chassiet.
 
Last edited:
Fy fan va du kommer få ligga i sommar!
Förmodligen askgrå i blåbärsriset, i slutet på en jordfåra kantad av knäckta trädstammar :gnissla

Vad kan man annat göra!! Det här är en fröjd att följa. Anlitade Karling "back in the eighties". för att renovera en 1340:a. Han var redan då grymt duktig, men det här i en helt annan dimension!! :tummenupp

Tack! Ja han är säker helt klart. Rullar han ut nitrohojen igen för en comeback, då måste jag åka och kolla.
 
Efter att jag fick hem motorn monterade jag den i motorstödet och lyfte upp den på arbetsbänken för att klä på lite delar innan jag monterade motorn i ramen.

På högersidan monterade jag packbox, sleeve med quad seal på utgående axel. Plus neutrallägesgivaren.
IMG_4690.jpg

IMG_4692.jpg


Tog en bild på motorns högersida innan jag vände motor för att arbeta på andra sidan.
IMG_4694.jpg


Innan jag monterade in växellådskasetten så borrade jag en kanal, för att säkra utjämning av oljenivån mellan primär och växellådsdel. Tidigare har jag litat på att oljan kan ta sig genom lagren, eftersom jag nuförtiden kör med lager utan kapsling. Men Karling rådde mig att göra en kanal, eftersom vi egentligen inte vet hur pass genomsläppligt ett kullager är när det roterar.
Efter att jag borrat hålet så gängade jag det halvvägs in, så att jag kan plugga hålet med en insex-plugg om det i framtiden skulle finnas kapslade lager som är oljetäta nog för att kunna köra separata bad i primär/växellåda.
IMG_4696.jpg


Sen fotogentvättade jag och blåste rent växellådskasetten. Växellådan är ju nyöversedd på garanti av Baker med nya gafflar, kulissrulle, lager och en del drev. Men eftersom lådan legat öppen för referensmätning under hela motorbygget, så är det bäst att tvätta. Även om det är rent och snyggt hos Karling.
IMG_4697.jpg

IMG_4698.jpg


Sedan assembly lube på nödvändiga ställen...
IMG_4700.jpg

... och momentdra fast skruvarna med locktite enl FSM.
IMG_4702.jpg
 
Last edited:
Jag passade även på att limma och montera inspektionsluckan till växellådan. Om ngn sportsterägare inte känner igen luckan: denna lucka finns som tillval på S&S sportsterblocken, ej på HD Sportster originalblock.
IMG_4703.jpg

IMG_4704.jpg

Sedan var det äntligen dags för ett ännu roligare moment, att montera motorn i ramen.
Ser skönt proppfullt ut! :D Men jag har faktiskt mer plats under övre ramröret för att få av ventilkåporna nu, än jag hade med 100"-motorn i den omodifierade ramen. Så service-mässigheten är faktiskt bättre.
IMG_4712.jpg

IMG_4715.jpg

Provade även att lägga på tank och sadel för att se hur linjerna blir
IMG_4706.jpg

IMG_4708.jpg

IMG_4711.jpg
 
Last edited:
Nu först ser man hur enorm motorn är, hojen kommer att se ut som en orange vessla som väntar fyrlingar :hihi
 
Folk får säga vad dom vill om HD men det där är fan i mig maffigt! :tummenupp

Kul att det börjar ta sig! Bara få lite färg på ramen där nu då. :)
 
Inte min typ av hoj men du kan få bygga åt mig när du vill!!
Härlig känsla när det har vänt och mer och mer blir klart.
Härligt!!Snart blir det ljusare!!
 
Last edited:
roligt att du dokumenterar allt du gör så att vi andra kan njuta lite:banana
 
Tack för alla snälla kommentarer allesammans!

Nästa steg i installationen av motorn i ramen fick bli att tillverka det övre motorfästet. Valde 4 mm stål. Valde bort rostfritt, bla eftersom det kommer bli mycket svets i denna detalj, och då är det risk att rostfritt slår sig till den grad att det blir skrot av alltihop. I synnerhet när man är amatör som jag och svetsar i snigeltempo.

Gjorde först en pappmall
IMG_4717.jpg

Sedan med hjälp av borrande, sågande och filande...
IMG_4727.jpg

...så kom tillslut formen över till plåten. Nästa steg var att bocka de bägge öronen 22.5 grader, Dvs hälften av 45 grader, vilket som många vet är cylindervinkeln på de flesta motorer av HD-typ . 4mms stål är svårbockat... Gick inte med händerna, nej inte ens med tänderna.
IMG_4728.jpg

Så jag fick bygga ett bockningsverktyg så att jag kunde använda hydraulpressen.
IMG_4734.jpg

Sen gick det bättre!
IMG_4729.jpg

Nu återstod den svårare 90-gradersbockningen. Denna måste hamna exakt rätt. Så jag gjorde noggranna ritsar och beräknade in materialtjockleken. Man måste räkna måtten så att man utgår från plåtens neutrallager, dvs mitt i materialet, då blir det rätt. Träningsbockade på lite skrotbitar.
IMG_4733.jpg

Men bockningen gick bra. Som honverktyg offrade jag ett litet billigt maskinskruvstycke, vars ovankant på käftarna jag runtat av, så att det inte blir märken i plåten. Verktyget funkade mycket bra till bockningar mellan 0 - 90 grader. Iom att honverktyget är ställbart, så klarar jag även olika materialtjocklekar. Så det här enkla bockningsverktyget kommer jag ha användning för fler ggr i framtiden. För den som inte har en hydraulpress, men vill bygga ett likadant verktyg, så funkar nog ett sånt här verktyg också i ett tillräckigt stort skruvstycke.
IMG_4737.jpg

IMG_4738.jpg
 
Last edited:
Det var med viss nervositet jag provade om bockningen hamnat rätt i längsled, men det gjorde den!
IMG_4739.jpg

Efter detta tillverkade jag två stödbrickor i samma materialtjocklek, här kom bockningsverktyger till användning igen. Sen var det bara att börja TIG-svetsa.
IMG_4740.jpg


Så här blev det när det vart klart! Alla fogar är svetsade på båda sidorna.
IMG_4745.jpg

IMG_4748.jpg
 
Last edited:
Otroligt fint och brutalt Jörgen !
 
Otroligt fint och brutalt Jörgen !
Tack! Måste komma och kolla på ditt bygge. Blir snyggt tycker jag!

Jula har en köpesvariant som funkar utan hydraulpress.
http://www.jula.se/bockverktyg-for-skruvstycke-129022
Bra tips!
Tänkte tipsa om den men glömde! Hade köpt ett sånt verktyg om det hade klarat den här tjockleken (Jula-verktyget är specat för max 2mm)
Ja som jag skrev ovan så är nog ett stort skruvstycke tillräckligt även för mitt verktyg med. När jag gjorde stora 90-gradersbockningen på bilderna ovan så var jag inte uppe i mer än 3ton på mätaren.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top