Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Det krävs skalle för att orka med alla motgångar och ändå känna sig nöjd när det funkar, ja!
Inget för lipsillar.

Varför ska det gissas vad som händer?
Visst det är en poäng att lära sig, men om ingen jäkel vet så kvittar det kan jag tycka.
Notera all data och så kan vi se nåt nästa gång, mer än så går inte att finna nu, disillusionerande kanske men sant.
 
Last edited:
jag önskar jag hade din envishet och engagemang, själv har man mött på motgångar och just nu går bygget på tomgång... hade jag haft ditt engagemang så hade jag kommit mycket längre än nu, all cred till dig jörgen!
 
Men gudaligen...när skall du ge upp och köpa något med pulver som bara fungerar? Får du NÅGONSIN köra den där? :( Jag vet precis vad det handlar om, och det är svårt att inse när man investerat så mycket tid och pengar i något.

Men det här är ju...på gränsen...
 
Jag höll på att gå ned mig i japanska, fyrhjulsdrivna turbobilar, det spårade ur, gjorde allt själv, använde riktig bra grejer, och gjorde det någorlunda sansat, men det blev för mycket ändå, det var alltid något som gick sönder eller strulade (men jag lärde mig massor under resans gång...).

Till slut blir man strykrädd och vågar knappt använda skiten, det var ungefär där jag frågade mig "varför?" - tog bågekort, och håller det enkelt...mår mycket bättre idag, och har mer tid över, och jag får nyttja prylarna maximalt.
 
och du tror att det är tryggt med mc? det är inte säkert om du tidigare har knarkat pulver.
För Twin så är jörgen och jag ihop hela plattan :)

Skojar, jörgen har koll på det i denna tråden och jag har koll på duccar, mappar och fixar såna.
 
Last edited:
och du tror att det är tryggt med mc? det är inte säkert om du tidigare har knarkat pulver.
För 2v så är jag och jörgen och jag ihop hela plattan :)

...är inte helt med på vad du menar. ;) Men jag tror du massuppfittade vad jag menar.

Bilen blev stående pga att det kostade stora pengar så fort något hände, och var en enorm tidstjuv...de gånger man väl nyttjade den var lätträknade, och varje gång man var ute så väntade man bara på nästa problem. :)

Något som jag känner igen i just den här tråden...
 
Jo jag förstod perfekt :) då jag just tryckte motorblocket i min 996a med 1198motor i på gotland, spricka på tvären som att cyllen vill lossna :/

Varför ska man få åka i onödan??

FAST en blade rasade lådan och en sukka rasade motorn, bara for the records :)

Hmm, ska jag byta däck på den andra hojen som har finndubb från i vintras??
 
Last edited:
Tycker aningen synd om dig Jörgen och hoppas allt ska bli kalas i nästa setup!
 
Jo jag förstod perfekt :) då jag just tryckte motorblocket i min 996a med 1198motor i på gotland, spricka på tvären som att cyllen vill lossna :/

Varför ska man få åka i onödan??

FAST en blade rasade lådan och en sukka rasade motorn, bara for the records :)

Hmm, ska jag byta däck på den andra hojen som har finndubb från i vintras??

Ja det var lite komiskt, du och jag har ungefär varandras motsvarigheter, du med din 996/1198-hybrid är i ducketräsket ungefär vad jag och min 1200/1640-sportster är i sportsterträsket. Av en slump vart vi garagegrannar för många år sedan. Och nu senast sade min amerikanska upp framkolven och åkte isär samma vecka som din italienska spräckte blocket. Jag misstänker att våra jonnar stundtals pratar med varann på nätterna där de står bredvid varann. De har en pakt: de tävlar om vem som är dyrast i drift de små l*dren! :4skrika


Bry dig inte om SGM, han har malt på i samma stil genomgående i byggtråden. Att han byggde nån typ av "dumventilpys/riskokar/Zatzy/kepskille-bil och det var inte roligt".
Det är skillnad på hojkonsumenter och motorintresserade.Olika släkten.
Det bla såna inlägg som gör att man gärna hoppar över att skriva i byggtråden.

Ej till Tom:
Inte alla som förstår att det normalt några år innan man som privatperson får ordning på en byggd hoj/motor/drivlina. Det är inte för inte som många "kända" hoj- och bilbyggare ofta säljer istället för att köra med sina kreationer. När jag betraktar deras tekniska lösningarna förstår jag ofta varför.
 
Last edited:
Hej Jörgen,
Jag har följt dina öden och äventyr här på SH under ett antal år, du och några andra, ingen nämnd och ingen glömd, gör att det är värt att logga in och kolla läget.

Skit i dom som klankar ner och gnäller...!!!

Lycka till med bågen, hoppas verkligen allt faller på plats nu!

Mvh Tobias
 
Kul att tråden vakna till liv, som jag väntat. Synd att den vakna av denna anledning.

Har nästan själv börjat snegla åt HD som komplement till skogsmonstret.
 
Tack alla. Här är TomToms byggtråd på ducati.ms för intresserade. Bara här i Sverige har hans bygge och kunskap gett upphov till flera andra liknande konverteringar.
http://www.ducati.ms/forums/56-superbikes/84253-996sps-1198-engine-project.html
Notera de sjuuukt fina TIG-fogarna på avgassystemet vi byggde ;)

Tom kör också en hel del med sin twin och har också ägt och prestandaförbättrat sin hoj länge. Han är dock betydligt vassare än jag på att köra. Här är han och och hybriden på Fivers arrangemang på Mugello i våras, inte många gattwinnar som håller jämt med en BMW S1000RR på rakan. Bla så kör även Tom med med samma cylinderfilosofi, omfodrat till tjockväggiga gjutjärnsfoder för maximal styvhet och minimalt ringläckage/kolvspel. Produktionsmässigt dyrt och väl värt mervikten, men kräver exakta toleranser och geometri. Sätt på lurarna och vrid upp, så hör den motorintresserade hur vridkurvan ser ut som ett bord, precis som det ska va. Killer garage build.
http://www.youtube.com/watch?v=LNlWlPpH5OA


Här är två bilder på en av de scuffade framkolvarna som visar den assymetri jag tidigare nämnde, vilket alltså gett upphov till att nu fokus är riktat mot veven/stakar.

Här nedan syns trycksidan igen
IMG_3755.JPG

Har är samma kolvs framsida.
IMG_3756.JPG

Notera hur man alltså kan se att det är assymetri, scuffmärkena är inte diametralt (tex kl.1 och kl.7) positionerade.
Man kan även på bild 2 se hur kolvens ovankant visar tecken på att ha rubbat mot cylinderväggen till höger i bilden.

Sådant kan uppträda vid snusdoseplatta kolvar i fram- och bakkant, pga kolvspel/-vick. Men det som är alltså är misstänkt stakpåverkan här, är att det är på sidan av kolven. Det tyder på att kolven varit orolig i sidled, vilket den inte ska vara. Ytterligare ett bevis som pekar mot stakpåverkan är att det var just åt motorns vänstersida som lilländan var sned på främre staken vid "alingment tool"-testet.

Jag tror att symptomen börjat i ringlandet (kl 7 och 11) , staken har tryck kolven till vänster i motorn. Sen värmer kolven tills den andra sekundärskadan uppstår, kolven nyper/scuffar i kjolen.

De andra kolvarna hade lindrigare skador, men samma assymetriska mönster.

Nåväl, facit på om veven och den sneda frontveven är orsaken, kommer kommer när motorn är ihop igen med den Karlingbyggda veven.
 
Last edited:
...eller tjurskallighet :gnissla

Ibland skulle det behövas lite samtalsterapi som när jag för några veckor sedan äntligen fick ihop min 1570. Efter en höst/vinter/vår med många motgångar när mycket fick göras om och specialtillverkas var det dags för provtur. Efter ca 2 inkörningsmil blev hojen och jag indränkta med olja, två dragstänger hade tagit med sig gängorna ur blocket och lättat (det är här man borde ha krisnummer till psykologen). Isär med den helt nymonterade motorn, provade att sätta i helicoil utan framgång, släppte med en smäll när toppen drogs. Isär med hela motorn, byta block, som dock var tvunget att fräsas ur för den stora cyllen först. Men nu går den, trägen vinner:yoparty

/Ingvar
 
Ibland skulle det behövas lite samtalsterapi som när jag för några veckor sedan äntligen fick ihop min 1570. Efter en höst/vinter/vår med många motgångar när mycket fick göras om och specialtillverkas var det dags för provtur. Efter ca 2 inkörningsmil blev hojen och jag indränkta med olja, två dragstänger hade tagit med sig gängorna ur blocket och lättat (det är här man borde ha krisnummer till psykologen). Isär med den helt nymonterade motorn, provade att sätta i helicoil utan framgång, släppte med en smäll när toppen drogs. Isär med hela motorn, byta block, som dock var tvunget att fräsas ur för den stora cyllen först. Men nu går den, trägen vinner:yoparty

/Ingvar


Roligt att höra att du redde ut det så fort ändå! Metodisk och lugn som vanligt
 
Jisses va det spökar för dig. Kan ju bara inte finnas nått mer nu eller? Men det är ju som du säger att få saker att lira kan ta tid. Måste det inte bli ordentligt varmt för att böja smidda stakar? Har ju det i mina planer för ena Verdan. Kanske ska sikta på kylning åxå när det ändå blir ombyggnad av motorn.
Men nu får ju du en vev av rang:tummenupp Passar bra med resten av din hoj:yoparty
 
ibland så övergår det sköna hojbyggandet till en bitter kamp mellan människa o maskin. Enda anledning till att man fortsätter när ser som mörkast ut är att inte kan låta maskinen vinna. en maskin som man lärt sig att både hata o älska. Där tror jag du är nu.

Ibland skulle det behövas lite samtalsterapi som när jag för några veckor sedan äntligen fick ihop min 1570. Efter en höst/vinter/vår med många motgångar när mycket fick göras om och specialtillverkas var det dags för provtur. Efter ca 2 inkörningsmil blev hojen och jag indränkta med olja, två dragstänger hade tagit med sig gängorna ur blocket och lättat (det är här man borde ha krisnummer till psykologen). Isär med den helt nymonterade motorn, provade att sätta i helicoil utan framgång, släppte med en smäll när toppen drogs. Isär med hela motorn, byta block, som dock var tvunget att fräsas ur för den stora cyllen först. Men nu går den, trägen vinner:yoparty

/Ingvar

Förstår precis.
P Åminner starkt om en kille som skulle överladda en fireblade.
Till detta krävdes grövre pinnbultar o blocket gängades om.
Blocket klarade dock inte dubbla momentet på bulten, så helcoil fick monteras och blocket gängas om. E
fter tre stak ras med tillhörade rivningar av motorn kastade helicoilen in handuken och blocket gängades om till hylsor,
Men då pallade inte blocket momentet längre utan det sprack på ett ställe. Det svetsades upp o gängades om.

Vid återmontering sprack det på samma ställe plus 3 ställen till Så då fick varje område av blocket i närheten av pinnbultarna svetsas upp ordentligt. -Då blev det sjunkningar i toppacknings ytan.

Hur det gick? jo hojen funkar men det finns inga planer på att trimma vidare. Det första baret laddtryck har ställt till med tillräckliga problem.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top