Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Mycket snygga cylindrar, tur att dom kommer synas väl där som sitter och inte gömmas bort bakom några kåpor.:tummenupp

Ja precis! på en motor-cykel ska det bara monteras saker som hör till chassie eller motor. Karosseridelar är bil.:klappar

Nu har du haft två dagar på dig, är motorn inkörd ännu?:D

Satsar på premiärstart till helgen. Ska bara besiktiga mercasinen på lördag fm, annars är jag fri att driftsätta hojen.

Jäklar vad tjusigt Jörgen. :tummenupp, även fast det är en HD :D

Ska bli kul att se den på Kjula eller något till sommaren.

Mvh
Patrik

Tack Patrik, ja är det ordning på allt till våren så tänker jag dyka upp om det ordnas några stripkörninger i mälardalen.
 
Kräver ett videoklipp på första uppstarten till helgen då. :)

För egen del måste jag installera det nya tändsystemet innan jag kan provstarta, men nu sitter då 1230cc kolvarna på plats. :tummenupp
 
En uppdatering. När jag fått hem cylindrarna så satte jag upp dessa samt kolvarna men utan kolvringar på motorn. Innan jag ställde dit burkarna så lade jag märkfärg runt returkanalerna på cylinderdäcket på blocket. (Originalcylindrarna har ju interna oljereturkanaler) På så vis fick jag positionen för returoljekanalen markerad på järncylindrarna. Jag kollade även ut lämplig plats på cylinderfötterna för att montera utvändiga 90-gradersnipplar, så att inte dessa nipplar vållar konflikt med tex oljefilter resp startmotor.

För att kolla att cylinderhöjden stämmer (dessa cylindrar är ju av Karling specade .010" högre än original för att kunna köras utan cyl.fotspackningen) så la jag sedan tennkulor fixerade i lite fett på squishytorna ovan kolvbulten. Sedan monterades resp topplock med .036" MLS-packning men utan stötstänger och momentdrogs. Sedan drogs vevaxeln runt 1 varv. Därefter demonterade jag och mätte tennkulorna med skjutmått. Squishen låg på 1.15. Perfekt! Puh!

Efter dessa mm kontrollmätningar så ser det ut som att Axtell verkar ha gjort allt rätt enligt Karlings spec. Därför demonterade jag nu cylindrarna och markerade med körnslag positionen för oljereturkanalen i resp cylinderfot och åkte tillbaks med dem till Karling på lunchen i måndags. På kvällen var det bara att hämta. Då hade han borrat och gängat för 1/8 NPT nipplar, samt även planförsänkt så att jag kan använda o-ringar mot cylinderdäcket. Av Karling köpte jag även 2 90-gradersnipplar samt raka nipplar till topparna, O-ringar och gummislangar med böj till resp cylinder. Lika svårt att låta bli att dregla på hans nitodragbike varje gång. En sann Mäster.

Väl hemma monterade jag nipplarna med rörtätning i toppar och cylindrar och provade att cylinderfotsnipplarna fick plats mot startmotor och oljefilter som jag hade tänkt. Det var inga problem, det ser tight ut mot startmotorn på bild #6 men det är en synvilla, ty startmotors solenoidgavel ligger djupare in i bilden.
 

Bifogat

  • IMG_1852.jpg
    IMG_1852.jpg
    241.9 KB · Visningar: 1,607
  • IMG_1862.jpg
    IMG_1862.jpg
    243.8 KB · Visningar: 1,513
  • IMG_1860.jpg
    IMG_1860.jpg
    241.1 KB · Visningar: 1,512
  • IMG_1858.jpg
    IMG_1858.jpg
    242 KB · Visningar: 1,543
  • IMG_1867.jpg
    IMG_1867.jpg
    243 KB · Visningar: 1,544
  • IMG_1863.jpg
    IMG_1863.jpg
    239.3 KB · Visningar: 1,559
  • IMG_1855.jpg
    IMG_1855.jpg
    234.7 KB · Visningar: 1,579
  • IMG_1853.jpg
    IMG_1853.jpg
    243.8 KB · Visningar: 1,560
Last edited:
Kräver ett videoklipp på första uppstarten till helgen då. :)

För egen del måste jag installera det nya tändsystemet innan jag kan provstarta, men nu sitter då 1230cc kolvarna på plats. :tummenupp

Ska se om jag kan hitta ngn som vill filma

Nice! Slagvolym är sällan fel :tummenupp Nu får du ändra i din avatartext! :D
 
Snyggt som synden blir det!:tummenupp Och i enlighet med vad mitt tidigare inlägg skämtsamt insinuerade så är det som vanligt en jäkla fart på dig, impad blir man!:tummenupp
 
Eftersom alla mätningar visar att cylindrarna verkar ha tillverkats korrekt monterade jag nu även i styrstiften från mina gamla cylindrar, två i varje topp.
Karling gängade även och pluggade de gamla oljereturkanalerna i topparna åt mig. 1/16 NPT-gänga och insexplugg med rörtätning. Så att jag slipper ha en oljepelare som står mot topplockpackningen.


I tisdags låg en avi på dörrmattan, det var RedShift-kammarna från Zippers i USA som anlänt. UPS i Bromma stängde 20.00 och klockan var 1900. Bara att rulla ut gamla dieselmercan och åka och hämta. Sånt här skubb är så jobbigt på vintern när jag inte har bilen, men nu hann jag.

Tillbaks i garaget så var det bara att demontera kamkåpan och lyfta i och tima de nya kammarna. Gjorde en enkel kontrollmätning av timingen på nya kammarna. Dvs först mätte jag höjden från resp lyftarhus ned till resp lyftare i TDC i förbränninsgtakten, dvs måttet för grundcirkeln. Sedan ställdes resp kolv i TDC för overlap och höjden mellan lyftarhus och lyftare mättes igen. Sedan multiplicerade jag differensen med vipparmsutväxlingen på 1.625 och konverterade till tum, härur fick jag det verkliga måttet för TDC-lift. Vilket jag sedan jämförde med vad som är angivet på de kamdata som fäljde med RedShift 615V2-kammen. Detta stämde rätt bra.
 

Bifogat

  • IMG_1868.jpg
    IMG_1868.jpg
    233.3 KB · Visningar: 1,481
  • IMG_1871.jpg
    IMG_1871.jpg
    231.9 KB · Visningar: 1,524
  • IMG_1874.jpg
    IMG_1874.jpg
    238.9 KB · Visningar: 1,509
  • IMG_1873.jpg
    IMG_1873.jpg
    244.2 KB · Visningar: 1,571
Last edited:
Så igårkväll var det bara att lägga lera i ventilfickorna och i tur och ordning sätta upp resp topp med stötsstänger, ställa in rätt ventilspel och dra runt motorn, för att kolla ventil/kolv-klarning.

Jag brukar lägga ett tunt lager WD40 på resp ventil som släppmedel, så att inte ventilerna häftar fast i leran.

Lyftet på den nya kammen verkar inte vara några problem, fler mm tillgodo i djupled. TDC-lift för insug är på denna kam .225" och på avgas .207". Trots skillnaden i ventildiameter kan man nästan se skillnaden på bilderna av leravtrycken.

Men som väntat var "ögonbrynsklarningen" i insugsventilfickan för liten, under 1 mm. Syns på bilderna. Men det vet jag sedan innan, det beror bla på mina ngt större insugsventiler samt att toppen är planad ca ½ mm. Så radien på insugsfickan skulle jag ändå ha fräst upp 1 mm. Det får jag alltid göra på dessa kolvar oavsett kam sas.
 

Bifogat

  • IMG_1886.jpg
    IMG_1886.jpg
    226.4 KB · Visningar: 1,513
  • IMG_1882.jpg
    IMG_1882.jpg
    234.7 KB · Visningar: 730
  • IMG_1881.jpg
    IMG_1881.jpg
    229.7 KB · Visningar: 1,018
  • IMG_1880.jpg
    IMG_1880.jpg
    239.9 KB · Visningar: 1,508
  • IMG_1878.jpg
    IMG_1878.jpg
    228.4 KB · Visningar: 1,538
Last edited:
Mjo, såg lite tight ut där på insuget. :)

Men återigen måste jag säga att det blev rätt porrigt med dom nya cylindrarna, speciellt på bilden där du monterat toppen med stötstänger. :yoparty

Och som du säger - lite slagvolym är aldrig fel. :D

[YOUTUBE-ID]_ctaLDAYEXA[/YOUTUBE-ID]

:tummenupp
 
Mjo, såg lite tight ut där på insuget. :)

Men återigen måste jag säga att det blev rätt porrigt med dom nya cylindrarna, speciellt på bilden där du monterat toppen med stötstänger. :yoparty

Och som du säger - lite slagvolym är aldrig fel. :D

*Film*

:tummenupp

Tack.

Din cylinderrad och nya kolvar såg rejsiga ut!

Igårkväll monterade jag ur RedShift-kammarna och återinstallerade Supertwin-kammarna eftersom jag ännu inte bänkat dessa. Så nu är det klart att slutligt börja bygga ihop överdelen. Så ikväll blir det att fila in kolvringsgap osv. Sedan sätta upp hela motorn så att jag förhoppningsvis kan starta den i helgen.
 
Som vanligt är det högsta klass på ambitionsnivå och attention to detail.
Man har helt klart en del att lära. typ dubbelt så mycke:hihi

Önskar att tidigare ägare av mitt projekt haft en promille av din ambition. Då kanske det funnits en pinal med intakt gänga.

Lever karling på sin speedshop eller har han ett vanligt dagarbete vid sidan av?
 
Som vanligt är det högsta klass på ambitionsnivå och attention to detail.
Man har helt klart en del att lära. typ dubbelt så mycke:hihi

Önskar att tidigare ägare av mitt projekt haft en promille av din ambition. Då kanske det funnits en pinal med intakt gänga.

Lever karling på sin speedshop eller har han ett vanligt dagarbete vid sidan av?

Detsamma! Jag har inte dina skills med verktygsmaskiner! :D

Bland annat.


Blir säkert riktigt fräsigt med dom utanpåliggande oljeledningarna :yoparty

Finns mycket ögongodis i den här tråden har jag märkt :tummenupp


Tack! Ja jag tänkte faktiskt temporärt använda transparenta slangar vid heatcyclingen, så att jag utnyttjar de externa oljereturernas möjlighet att se att oljan kommit upp till bägge topparna. När jag förvissat mig om att det smörjer som det ska sätter jag sedan dit vinklade svarta gummislangar tillsvidare, jag har lite stålspunnet, men de är ju inte förkrökta, så jag får se om det funkar med dessa utan att de spretar ut för mycket. Slangen från den främre toppen får inte ta i min styrdämpare.


En uppdatering:
Ikväll efter jobbet vart det lite småpill.

Stansade passande hål i post-it-lappar och trädde över de avfettade dragstängerna och strök sedan dessa med 2 lager svart hammarlack. Dragstängerna kommer ju med dessa cylindrar att löpa genom kylflänsarna och därmed se dagens ljus och jag vill inte att de ska rosta. De är ju bara blånerade. Med alucylindrarna gick ju dragstängerna inuti cylindrarna så då räckte det med att bara anolja dem innan jag monterade cylindrarna.

Sedan fräste jag upp insugsventilfickornas radie med 1½mm enligt mätningen med leran i tidigare inlägg. Rundade sedan av alla ventilfickornas kanter med nålfilar, gillar inte vassa kanter på kolvtoppar, det ska ju flöda harmoniskt även över dessa kanter resonerar jag.

Sedan tvättade jag kolvar och cylindrar i fotogen och blåste alla kanaler

Sedan filades, gradades och monterades kolvringarna.

Så imorgon blir det roligt! Dags att plocka fram kolvringskompressorn och slutmontera cylindrar och kolvar!:banana
 

Bifogat

  • IMG_1887.jpg
    IMG_1887.jpg
    236.9 KB · Visningar: 957
  • IMG_1892.jpg
    IMG_1892.jpg
    224.8 KB · Visningar: 960
  • IMG_1897.jpg
    IMG_1897.jpg
    237.3 KB · Visningar: 987
  • IMG_1898.jpg
    IMG_1898.jpg
    234.9 KB · Visningar: 960
Last edited:
Awesome!:yoparty Hur har det gått nu då??:)
 
Ahhhh du är en riktig kännare du Jürgen. Du är en första jag ser som har en kolvringsfilningsmaskin förutom jag själv......
 
Awesome!:yoparty Hur har det gått nu då??:)
Igår gick det ytterligare lite framåt! Trägen vinner :D

Ahhhh du är en riktig kännare du Jürgen. Du är en första jag ser som har en kolvringsfilningsmaskin förutom jag själv......

Ja en kolvringsfilmaskin är ju livets nödtorft. Längst ned på Maslows behovspyramid helt klart!

Det tar sig sa mordbrännarn. :tummenupp

Tack!

Det tar sig säger de. Detta är ju en aldrig falnandes däckbergsbrand. Kul som alltid.

Tack!
En sorts utdragen självförbränning:gnissla


En uppdatering.

Igår gick det ytterligare lite framåt, monterade kolvar och cylindrar.
Sedan på med undre ventilkåporna, stötstänger och stötstångsrör. Det som tar tid i vid slutmontering av en motor tycker jag är att duka, dvs fotogentvätta, blåsa och smörja detaljer som smörjas bör, sedan lägga upp dem på rena bomullstrasor så att de är klara att monteras.
Samtidigt vill jag ju göra sånt själv, det är ju sista chansen att hitta ngn felaktig/skadad detalj eller igensatt smörjkanal etc.
 

Bifogat

  • IMG_1924.jpg
    IMG_1924.jpg
    245 KB · Visningar: 1,397
  • IMG_1922.jpg
    IMG_1922.jpg
    240.3 KB · Visningar: 1,389
  • IMG_1915.jpg
    IMG_1915.jpg
    245.4 KB · Visningar: 1,424
  • IMG_1910.jpg
    IMG_1910.jpg
    244 KB · Visningar: 1,434
  • IMG_1903.jpg
    IMG_1903.jpg
    243.4 KB · Visningar: 3,045
  • IMG_1908.jpg
    IMG_1908.jpg
    233.6 KB · Visningar: 1,409
Last edited:
Sedan fortsatte det in på småtimmarna.
Viktigt att fetta in just vipparmsmekanismen, speciellt sätet för stötsstången i varje vippa. Ty det tar lång tid innan oljan når topparna på en nyihopsatt Evo och just i övre stötstångssätet gnussar det kanska bra när man har lite högre lyft på kammarna och starka fjädrar.

Det är av samma orsak jag satt transparenta slangar på oljereturerna från topparna som sysn på bilderna. Det är för att kunna se att oljan nått topparna vid de första inledande varmkörningarna i garaget. När jag far ut och åker blir det riktiga slangar.

Oljan kommer via lyftarna upp genom stötstängerna, sedan genom rullvipporna och sedan ut vid rullen via borrad kanal i vipparmen, oljan rinner sedan över resp ventilfjäder/ventilskaft och sedan ut genom de externa returerna.
 

Bifogat

  • IMG_1930.jpg
    IMG_1930.jpg
    238.6 KB · Visningar: 1,595
  • IMG_1938.jpg
    IMG_1938.jpg
    237.6 KB · Visningar: 1,608
  • IMG_1940.jpg
    IMG_1940.jpg
    246.7 KB · Visningar: 1,592
  • IMG_1944.jpg
    IMG_1944.jpg
    248.4 KB · Visningar: 1,640
  • IMG_1945.jpg
    IMG_1945.jpg
    244.7 KB · Visningar: 1,602
  • IMG_1947.jpg
    IMG_1947.jpg
    246.6 KB · Visningar: 1,624
Last edited:
Kul att se motorn i ett stycke igen! :tummenupp

Nu fattas ju bara en fet 5" tratt på sprutet istället för det gigantiska luftfiltret. :yoparty
 
Faaaan vad snyggt det blir!:tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top