Byggtråd: "Jörgens Sportster"

33b.jpg


Så denna (med Buell 1200 XB motor på 105 hk) som någon länkade till tidigare i tråden(?) borde vara rätt genomtänkt från början vad gäller grundmaskin? Förståss finns det ju alltid något att förbättra men i alla fall...

Yes det är helt riktigt!
Ser ut att vara mycket delar från www.storzperf.com på den! Tank och kuts bla.
Hade dock varit ännu ballare med trådekrade hjul på polerade alubanor kan jag dock tycka. Jänkare gillar ju dock frästa billetfälgar
 
Fick hem de nya cylinderkitet från S&S för en vecka sedan. Komplett med kolvar, bultar, ringar, packningar och clips. Så då var det bara att duka upp på arbetsbänken för fredagsmysafton i garaget.

Började med att runda av kanterna på ventilfickorna. Sedan mättes kolvringsspelen upp, filades in och gradades av.
 

Bifogat

  • IMG_1015.JPG
    IMG_1015.JPG
    91.8 KB · Visningar: 176
  • IMG_1030.JPG
    IMG_1030.JPG
    56.3 KB · Visningar: 166
  • IMG_1028.JPG
    IMG_1028.JPG
    73.7 KB · Visningar: 178
  • IMG_1027.JPG
    IMG_1027.JPG
    41.7 KB · Visningar: 159
  • IMG_1026.JPG
    IMG_1026.JPG
    52.7 KB · Visningar: 160
  • IMG_1025.JPG
    IMG_1025.JPG
    55.2 KB · Visningar: 160
  • IMG_1024.JPG
    IMG_1024.JPG
    73 KB · Visningar: 168
  • IMG_1016.JPG
    IMG_1016.JPG
    68.1 KB · Visningar: 183
...sedan målade jag de filade kolvringsändarna svarta med spritpenna och monterade sedan ringarna på de nya kolvarna.

Gick sedan till hojen och demonterade de gamla kolvarna. Noterade att den bakre kolvbulten gick trögare än brukligt i kolven (de ska gå att rycka ur med fingrarna, som när de monteras).

Efter att ha demonterat de gamla kolvarna upptäckte jag att bakre stakens kolvringsbussning hade roterat. Oljehålet i staken matchade inte längre hålet i bussningen.

Jag har skrivit till S&S och påpekat detta och bett om råd. Jag är rätt säker på att deras svar blir att den förskjutna bussningen måste ur och en ny bussing måste monteras och brotschas.

Jag tror att det är den bakre burkens smidda kolv som tvistat sig pga av inre spänninger som gått ur när hojen körts och kolven heat-cyclats. Härvid har den flytande passningen i kolven blivit kärv varvid all relativ rörelse mellan kolv och stake hamnat mellan bult och bussning som därav vridits. Det är iaf min gissning.

Nåväl, nu vart det stopp i maskineriet. Ingen montering av nya kolvar och cylindrar på motorn denna helg... Men men, det är ju ändå vinter, känns skönt att jag upptäckte detta.

/J
 

Bifogat

  • IMG_1032.JPG
    IMG_1032.JPG
    36.5 KB · Visningar: 150
  • IMG_1031.JPG
    IMG_1031.JPG
    77.9 KB · Visningar: 177
  • IMG_1042.JPG
    IMG_1042.JPG
    80 KB · Visningar: 178
  • IMG_1036.JPG
    IMG_1036.JPG
    91.6 KB · Visningar: 187
  • IMG_1039.JPG
    IMG_1039.JPG
    63.7 KB · Visningar: 2,053
  • IMG_1047.JPG
    IMG_1047.JPG
    45.8 KB · Visningar: 2,057
Last edited:

När jag filat in kolrvingar brukar jag måla ändarna svarta. Det gör det enklare att utreda orsaken. Om ngt skulle hända med kolv/cylinderlopp. Då kan jag lättare se om ringändarna rubbat mot varandra. Det i sin tur ger mig en hint om några olika orsaker till vad som hänt. Lite som märkfärg alltså.
 
När jag filat in kolrvingar brukar jag måla ändarna svarta. Det gör det enklare att utreda orsaken. Om ngt skulle hända med kolv/cylinderlopp. Då kan jag lättare se om ringändarna rubbat mot varandra. Det i sin tur ger mig en hint om några olika orsaker till vad som hänt. Lite som märkfärg alltså.
Sitter det kvar tillräckligt länge?
 
Sitter det kvar tillräckligt länge?

Jo det tycker jag, iaf om inte cylindern dränks med bensin under misslyckade startförsök eller liknande. Men efter säg några 100 mil när inkörninger är till ända så har som regel kolvringsändarna fått svärta av blowby-gaserna ändå. Så då är det lugnt. Det här en metod jag använder för att ha lite hjälp om ngt skulle gå snett redan under inkörningen.

På 80-talet hade vi märkt kolvarna till en en prostock-H2 genom att skriva med spritpenna på kolvtopparna vilken kolv som var till vilken cylinder. Efter två strip-helger revs cylindarrna för att kolla hur lopp och ringar såg ut, spritpennetexten fanns kvar :D
 
Last edited:
Jahaja, du har fått nya runda cylindrar nu ser jag.
Vad händer med de "randiga" ?

Smart med märkfärg på kovringsändarna, men jag tror blyerts håller bättre, det brukar jag rita med på vissa delar där jag vill se ev kontaktytor.
Men om tuschen "bränner fast" så funkar väl det oxå :tummenupp

Vicken jälla överdriven lyx med en kolvrings-gap-slipmaskin!!!!
 
Last edited:
Jahaja, du har fått nya runda cylindrar nu?
Eller gick det att åtgärda de "randiga" ?

Smart med märkfärg på kovringsändarna, men jag tror blyerts håller bättre, det brukar jag rita med på vissa delar där jag vill se ev kontaktytor.
Men om tuschen "bränner fast" så funkar väl det oxå :tummenupp

Jag körde parallella spår. Jag körde de gamla cylindrarna till Erik på Proservice för att se om han kunde fodra om dom. Han bearbetade ut det igjutna gjutjärnsfodert på en cylinder på prov, men återkom med rapporten att det bara var 2 mm alugods kvar till pinnbultshålen när de splinsade fodren var helt borta. Erik sa att det mycket väl kunde gå att fodra om men att det var i tunnaste laget. Jag vart bekymrad över risken för hotspots vid hålen.

Samtidigt mailade jag S&S, de lät mig efter lite skriftväxling mig köpa ett nytt cyl/kolvkit till rabbaterat pris som garantiåtgärd efter att jag visat dem bilder och mätningar av de gamla konstrande cylindrarna. Normalt säljer inte S&S till privatpersoner, endast dealers. Så då valde jag nya S&S-burkar, det var även Mectecs rekommendation, jag sparade iaf några tusenlappar.
Dessa cylindra verkat mycket runda, iaf vad jag märkte när jag mätte kolvringsgapet på olika ställen.

Parallellt med detta tog jag även in offert från Hyperformance samt Axtell på svarvade ductile iron-cylindrar. Men det hade blivit över 15 000:- med kolvar, en hel del dyrare än S&S erbjudande.

Ja blyerts är toppen, hittade dock ingen med tillräckligt mjukt stift i garaget.
Jo spritpenna/tusch bränner fast.
 
Last edited:
Hoppas att allt ska bli bra nudå!

Ang. vevstaksbussningen: Den borde ju gå att pressa ur, därefter spänna upp på en stång och fin-lättra utsidan på den.
Då sitter den garanterat still sen.

Vill man ha både hängslor och livrem så kan man ju limma den oxå.
 
Last edited:
Hoppas att allt ska bli bra nudå!

Ang. vevstaksbussningen: Den borde ju gå att pressa ur, därefter spänna upp på en stång och fin-lättra utsidan på den.
Då sitter den garanterat still sen.

Vill man ha både hängslor och livrem så kan man ju limma den oxå.

Ja vi får se. Det här är ju en amerikansk jonne, det krävs lite handpåläggning. Endera går hon som fan efter detta, eljest blir det mer handpåläggning. Det ska var så med jänkeprylar. Lite trekvart på första försöket, men fint sound...

Jag kommer nog pressa i en ny bussning och brotscha denna på plats. tror inte att det är så dyrt. Men jag ska rådgöra med S&S och Supertwin
 
Last edited:
För oss humanister så är det här guld; jag får känslan av att faktiskt meka.

Hahaha...

Jag får bara känslan av att jag borde utföra någon form av underhåll på mina egna grejor.

Men visst, du har en poäng, forumet i övrigt är ju fullt av motorcyklister som "snart ska skaffa hoj" som får känslan av att vara motorcyklister av att hänga på forumet.
 
Hahaha...

Jag får bara känslan av att jag borde utföra någon form av underhåll på mina egna grejor.

Men visst, du har en poäng, forumet i övrigt är ju fullt av motorcyklister som "snart ska skaffa hoj" som får känslan av att vara motorcyklister av att hänga på forumet.
Spot on.

Men jag kan putsa åtminstone.
 
Ja vi får se. Det här är ju en amerikansk jonne, det krävs lite handpåläggning. Endera går hon som fan efter detta, eljest blir det mer handpåläggning. Det ska var så med jänkeprylar. Lite trekvart på första försöket, men fint sound...

Jag kommer nog pressa i en ny bussning och brotscha denna på plats. tror inte att det är så dyrt. Men jag ska rådgöra med S&S och Supertwin

Jo det ante mig (som horan sa nar f...an sprack)
Att du saklart helst valjer en ny bussning ;)
Nej de ar nog inte sa dyra, men...hur..eller rattare sagt:
Har du brotchverktyg?
Stallbar?
Finns annars en brotch-specialistfirma i Enskede.

För oss humanister så är det här guld; jag får känslan av att faktiskt meka.

:hoppskrat

Humor! :tummenupp

Schysst av dig att bjussa pa dig.
 
Last edited:
Det nya filtret jag bygger har en 3" hög K&N-insats (den största insatsen som går att få tag på med denna travbaneform) istället för original på 1"

J

Tjenare Jörgen :)

Måste få fråga dig var du hittade detta filter nånstans? Är själv spekulant på ett liknande!

MVH
Björn
 
Jörgen, har du kollat så att kolvbultarna är 100% raka som du tog ur motorn? Jag har varit med om åtskilliga krokiga kolvbultar på uppskrämda HD:sar. Numera försöker jag inte spara vikt på dessa.....
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top