Byggtråd: gsx-r 1100 -89 Turbo

Tack för hjälpen Wibbe=) vart kalas! beställde alu nu idag.

Jag har en liten fråga till er som åker turbo; Vilket agg ska man köra som lämpligast?(Börjar bli dags o bygg plenum och grenrör.)

Har ju inte koll på all teori, har mest trimmat tvåtakt och sugmotorer innan.

Läste att Lahi åkte med td04-15t i början.
Finns det några agregat man ska akta sig för?

Hittade detta i en av lahis trådar=)

Inskickat av FettSnok
En lösning är följande, om man nu vill ha ett relativt kompakt agg;
Ett st 19T, inget ombyggt utan med volvos vinklade 3".
Sedan tar man kompressorhuset från ett saab 15T (då de inte har integrerad AV). Svarvar upp detta och voilá! Ett litet och kompakt 19t.

Kan det vara en smart idé ?
Hade nämligen hoppats på att peta in en trea längst fram i siffrorna på bänkningspapprerna.

Problemet löst;

Ahopp då har man tingat ett sprillans Garrett m27 A/R 51Hi för 3500kr.

Ibland är det fint med vänner=)

Jag fick uppgifter på att denna turbon skulle klara av lite över 300hkr
Satt dock och knackade lite siffror, och kom fram till att en m27a inte lär flöda tillräckligt för 300hkr, kanske max 270hkr:huvet ? har ja ränkat fel, eller gjort bort mig:va ?

Mvh//Rickard

Last edited:
Läste att Lahi åkte med td04-15t i början.

Nja, 16t hade jag, men det är inte så stor skillnad. TD04-familjen är kanonaggregat och en 16t-19t passar skitbra till din motor. Men andra aggregat funkar så klart de också. Jag var bara väldigt nöjd med mitt val av aggregat innan :D Och ändå bytte jag märke på turbo...

Problemet löst;

Ahopp då har man tingat ett sprillans Garrett m27 A/R 51Hi för 3500kr.

Hmmm, är inte det en Garrett T3 (hette väl m27 också...) som satt på Volvo 740? Har för mig att de hade A/R .51... Saab körde väl med .48. Är inte helt säker på det där med T3, men ganska säker ändå. Tyvärr gammal konstruktion och spoolar långsammare än de modernare Mitsu-snurrorna. Men det finns ju en del som kör (och har kört) med de aggregaten på hoj. Bytte från T3 till 16t på en bil jag hade, och det var stor skillnad :)
Någon mer får gärna skriva och verifiera mina uppgifter så jag vet om det stämmer det där med m27=t3.

T3:an på bil storknar runt 230-240 hästar. Men det finns ju folk som fått ut mer än så på hoj. Men inte mycket mer. Tror jag sett kurva på 250-någonting med T3:a iallafall. Men det går säkert att plåga lite till :D

Det finns många olika sorters T3 , bensin som diesel.
Dök upp i mitten av 70-talet.

Rickard skriv ner alla siffror och eller fotta hela turbon + aluminiumbrickan med informationen på.

Det finns många olika sorters T3 , bensin som diesel.
Dök upp i mitten av 70-talet.

Rickard skriv ner alla siffror och eller fotta hela turbon + aluminiumbrickan med informationen på.

Ja, det finns ju det... Men någon typ av T3 borde det vara om jag inte är helt kass i huvvet, med tanke på det där m27. Och T3-agget i Volvo 740 hade a/r .51. Tror jag... så det kanske är en sådan. Lite som stämmer iallafall. Och den räcker ungefär så långt som jag skrev. Men vad vet jag, jag skulle aldrig sätta mig i en Volvo igen, Saab-människa som jag är :D Har iofs haft en Volvo, men det fick jag. Sålde den några dagar senare för 2000 :D

Men som Jösse skrev, fota! :)

Fan, har ja tingat mig en t3 blir ja ju less:P Den var ny iaf !

http://WT.bilddagboken.se/p/show.html?id=296889204&directlink=1
http://WT.bilddagboken.se/p/show.html?id=296891543&directlink=1

Två bilder på turbon ligger under de länkarna.
Det står m27 A/R 51Hi på kompressorhuset, och står 2874A351,FG00225A På metalbiten.

Jag funderade på en td04hl, är ju oärlig om ja sa att ja inte studerat ditt bygge lahi=)
Men hade tänkt o närma mig 300hkr, så nära ja bara kan, och det verkade lite optimistiskt med en 16t(?), så frågade en kompis om hjälp som också är mullemeck-antusiast, och fick denna turbon av han.
Borde ja byta mot en td04hl-19t ? Vad ligger dessa i för pris för en bättre beggad?

Mvh//Rickard.

Last edited:
dom är väl elakt svåra att få tag på beggade tror jag dessvärre.
hittar man någon så är dom i behov av fix:gnissla

Saab-människa som jag är :D

nämen, vi har tydligen flera saker gemensamt Lasse :tummenupp
tycker du om ketchup på pannkaka också :D :D

Last edited:
nämen, vi har tydligen flera saker gemensamt Lasse :tummenupp
tycker du om ketchup på pannkaka också :D :D

Så du är också Saabmänniska? Det är rätt! :tummenupp På min gamla 900 turbo bytte jag framdäck en gång i månaden och växellåda varannan månad :D Men den var fan så mycket roligare än andra bilar i den prisklassen.

Nä, ingen ketchup på pannkakorna... Men jag har precis ätit pannkakor! Spooky... (blev drottningsylt på)

Vart tog turbodiskussionerna vägen? :D Sorry Rickard!

Så du är också Saabmänniska? Det är rätt! :tummenupp På min gamla 900 turbo bytte jag framdäck en gång i månaden och växellåda varannan månad :D Men den var fan så mycket roligare än andra bilar i den prisklassen.

Nä, ingen ketchup på pannkakorna... Men jag har precis ätit pannkakor! Spooky... (blev drottningsylt på)

Vart tog turbodiskussionerna vägen? :D Sorry Rickard!

No problemo:D Saab är väl okej;) har fortfarande min t16 stående kvar hemma=)

Aja, åter till mc disskusen:P Någon som har ett lämpligt agg som föder ca 300 hkr?

No problemo:D Saab är väl okej;) har fortfarande min t16 stående kvar hemma=)

Aja, åter till mc disskusen:P Någon som har ett lämpligt agg som föder ca 300 hkr?

Gör som jag. kolla upp med den lokala volvotrimmar firman. de har alltid begade agg liggandes. till mig kunde de absolut inte sälja men med lite lirkande och rådjursögon gick han hämtade ett td04hl16t. De kan nog ha kkk24 om det är du vill ha.

Gör som jag. kolla upp med den lokala volvotrimmar firman. de har alltid begade agg liggandes. till mig kunde de absolut inte sälja men med lite lirkande och rådjursögon gick han hämtade ett td04hl16t. De kan nog ha kkk24 om det är du vill ha.

Smart idé !
Jag hade dock hoppningar på ett td04hl-19t, jag tror att en kkk k24 lär misshandla min låda lite för mycket på mellanregistret?

Mvh//Rickard

Med tanke på ditt namn så borde du kunna lyckas rätt bra!!

ps. Med tanke på hur bra det går en annan rickard gustavsson med sin funnybike

Smart idé !
Jag hade dock hoppningar på ett td04hl-19t, jag tror att en kkk k24 lär misshandla min låda lite för mycket på mellanregistret?

Mvh//Rickard

Lixom, vafandå!!! :näsblod Det är väl bara på 1'an man möjligen kan komma att köra på mellanregistret? Laddtrycksstyrning annat än gashandtaget är för wimps.

Smart idé !

Mvh//Rickard

Jag kör med en KKK K24 :) Funkar fint. Har inte rasat lådan än med den turbon, men med min gamla 16T rasade lådan 3 gånger :D Vet inte riktigt varför det håller nu, jag har laddtryck tidigare med KKK:n än med 16T:n pga. att motorn fick mer volym samtidigt som turbobytet. Jag har inget emot att lådan håller, men jag känner ändå på mig att den kommer att ryka nästa säsong :näsblod

Då får det bli kkk k24! Har du funderat på en k26 någon gång lahi ?

Vad gör man åt en låda som inte håller då?:D

Titan kugg någon?=)

//Rickard

Då får det bli kkk k24! Har du funderat på en k26 någon gång lahi ?

Vad gör man åt en låda som inte håller då?:D

Titan kugg någon?=)

//Rickard

:) Med min gamla 16T hade jag positivt tryck från 3800 varv på 1052 cc, nu med 1195 cc har jag ladd från 2800. Tror det är volymökningen som gör det. Många säger att KKK K24 håller för max 1,2 bar (bilåkare som säger det) med jag har kört med 1,5 och senare 1,6 bar hela året utan bekymmer.

Vetefan vad man gör åt en låda som inte håller. Finns ju 3-växlade lådor med fetingdrev att köpa, men 3 växlar på en gathoj känns lite fattigt :D Men en bra idé är ju att ha fräscha grejor i lådan. Nya, friska lager och drev i mycket bra skick. Det hjälper.

Nä, har inte funderat på en K26:a än. Undrar om den får plats? Det är ont om plats redan...

Hihi, titanium 3drevs låda och bigblock så går det nog på gata med:D haha.

aja dt får nog bli en kkk k24 tror ja=)

Det sitter väl sådana på audi s2 samt s4 right?

//Rickard

//Rickard

Volvo s60 har jag hört. men det är bara hörsägen

//Rickard

Hehe, ja, varför inte? :D Testa :D

Nja, jo, det sitter K24 på Audisar, men det är den äldre K24:an med mindre hus och klenare turbinaxel.
Den nyare, bättre K24:an (som även räcker lite längre än Auditurbon) sitter på Volvo S60R och V70R. Jag gav 3000:- för min turbo som var begagnad men i fint skick.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT