Byggtråd: gsx-r 1100 -89 Turbo

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Hallå gott folk! Då var det dags=)

Nu har ja satt ner fötterna och bestämt mig att nu ska ja påbörja projektet jag gått o drömt om ett tag:)

Det ska byggas en turbohoj! :D

Har nu påbörat nerplockningen av objektet och ska renovera tvåans växel först innan allt annat görs:näsblod .

Så jag har en fråga till alla er, hur fan får ja ur motorn på lättaste sätt?

mvh//Rickard Gustafsson
show.html

You go girl!!

gött med fler som bygger!:tummenupp
hur har du tänkt bygga, byggsats, lösa delar? Tok seriöst eller migsvets o borrmaskin? Jag är för allt byggande:tummenupp

Drömmen vore bigblock och rostfritt hela vägen:)
Men det är så att man är så pass mycket snorunge fortfarande att pengarna finns tyvärr inte, så kommer bli migsvets och borrmaskin =/

Men jag hoppas på effekt iaf:)

ska dock försöka göra det så serriöst jag kan.

Drömmen vore bigblock och rostfritt hela vägen:)
Men det är så att man är så pass mycket snorunge fortfarande att pengarna finns tyvärr inte, så kommer bli migsvets och borrmaskin =/

Men jag hoppas på effekt iaf:)

ska dock försöka göra det så serriöst jag kan.

Folket på det här forumet är gixxer heads nästan allihop så dom kommer nog hjälpa dig med allt du behöver veta. men sök i gammla trådar innan du frågar annars kan de bli trööta på dig. lycka till!

Motorn är ju lite halvjobbig att få ur om man är själv, men det går. Bara sätt upp hojen ordentligt på depåstöd så den står stadigt. Sen tar du ju bort alla motorfästen. Bäst är väl om man kan palla upp motorn med t.ex en domkraft så den inte tippar när sista fästet tas bort. Har man väl fått bort det högra rambenet så går den att "vinkla" och lyfta ur ramen. Det är inte jättemycket frigång men det räcker.
Kul o se lite turbobyggen då man har ett eget som inte ens satt igång. Lycka till!!!

Orkar man lyfta ur motorn själv? Eller bör man vara två som hjälps åt?

Tack för hjälpen=)

Mvh//RIckard

Jag har en gång lyft ur, upp på arbetsbänken, renoverat och sen lyft ner, lyft i och passat in puffran till en gammal 1100EF. Helt själv och den motorn är nog typ 25 kg tyngre. Men jag var 15 år yngre då också. :D
Men jag avråder i alla fall eftersom din kiropraktor antagligen kommer att både skratta och dansa hela vägen till banken!
Ta en polare till hjälp, ställ en ölback längst in i garaget och knarren mellan er och ölbacken så åker nog puffran ur med blixtens hastighet utan dyra räkningar från "likriktaren"!

tja!

håller själv på med en gsxr 1100 -91:a och där tog jag en garagedomkraft till hjälp. det var lite mickel men faktiskt mindra än jag först trott.desutom blev den inte lika grinig som tanten skulle ha blivit om jag väckte henne där på natten :D
är det din första gång du förlöser motorn så kan jag väl säga att du skall sträva efter att både luta maskinen bakåt och få ut underdelen åt hö sida.
det låter kanske skumt men prova så skall du se.
tipset alltså: garagedomkraft, luta motorn bakåt, vrid ut den undertill åt hö....och så bör du ha radio bandit på också :D
lycka till!

Kalas! ska prova det när jag får tid=) har lite bråk med att få bort oljekylaren som förhindrar att jag får av avgassystemet=)
Det kommer bilder och info om försöket snart dock! =) tack för hjälpen!

Jag har en gång lyft ur, upp på arbetsbänken, renoverat och sen lyft ner, lyft i och passat in puffran till en gammal 1100EF. Helt själv och den motorn är nog typ 25 kg tyngre. Men jag var 15 år yngre då också. :D
Men jag avråder i alla fall eftersom din kiropraktor antagligen kommer att både skratta och dansa hela vägen till banken!
Ta en polare till hjälp, ställ en ölback längst in i garaget och knarren mellan er och ölbacken så åker nog puffran ur med blixtens hastighet utan dyra räkningar från "likriktaren"!

Äh.......... gixxer 1100 e inget problem att lyfta ur själv för en karl.. Däremot robban tror jag inte att 25 kg räcker i diff. Har själv aldrig lyftgammel GSX men däremot Gammel GPZ 1100 gissar att den väger 40 kg mer än gixxer motorn..

Äh.......... gixxer 1100 e inget problem att lyfta ur själv för en karl.. Däremot robban tror jag inte att 25 kg räcker i diff. Har själv aldrig lyftgammel GSX men däremot Gammel GPZ 1100 gissar att den väger 40 kg mer än gixxer motorn..

ja men har inte gpz:an tunga transkedjor och skit från medeltiden då :7peta
har en gammal gpz 600 som har det:gnissla

jag har lyft båda och visst var gammelgammelgixxern (katana) tyngre men 40 mjölk tyngre vet jag inte förståss, är det med eller utan borrad motorkåpa över utg drevet :D

Skoj att du är igång med bygget :tummenupp

Nä. Kugghjul som primärtrans.
Och Kawworna har rakskuren primärtrans som standard.

Och 600? Fattas det inte bortåt en halvliter då? :7peta :D

jovisst är det så och det är ju det jag försöker kompensera med gixxern :D Och inte för att vara elak men det blir aldrig mera en Kawa igen alltså....... ska va en trepip då kanske som skulle få mig att ändra mig :D :D
inga regler utan undantag.

nu skall jag inte kapa mer:tummenupp

Hallå igen gott folk! =) härligt att få så mycket uppmärksamhet, tack för hjälpen, motorn är ur och ska börja plocka isär den för vintertiden som kommer=) bilder kommer när ölen har tagit slut.

Det har dock fått andra små idéer som jag vill göra och har fått möjlighet till att genomföra dem också.
Jag funderar på o förlänga svingen så att man direkt kan börja leka lite med chassit så att snabb framfart inte blir något problem. Vad bör man använda för råmaterial till ett par svingförlängare och går en förlängd svig igenom besiktningen?
Är sugen på o byta gaffel också men det får bli en senare fråga.

Mvh//Rickard

.... och förövrigt, tvåtakt är kärlek=)

Last edited:
R 1100 motorn 89 kilo, gsx 1100 motorn 102 kilo./wachen.

Jag kan tipsa om ett litet knep jag använder får att få i å ur motorn ur min gixxer! Jag sätter två spännband runt motorn, och sen har jag ett block från Jula i taket, så jag kan lyfta å sänka motorn med ena handen, och vrida den på plats med den andra, funkar klockrent! :)

Godkväll gott folk=)
Nu har ja renoverat lådan:)

Var mycket enklare än jag trodde och kände mig nästan talangfull när jag bara tappa bort sisådär 235435346st skruvar X_x . Men efter hand så kom allt på plats=) Nästa gång ska ja vara mer systematisk,.. Och nykter :D
Så nu har man en hel låda en liten stund till=)

Hur som helst, har beställt rostfri 2mm rostfriplåt til plenumet, tänkte få lite puts på sakerna om ja lyckas=)

vågar man ge sig på att tillverka en egen cylinderfotsspacer?

Och sedan är det frågan om swingförlängarna; vilket material kör ni gubbar med?

Mvh//Rickard

http://WT.bilddagboken.se/p/show.html?id=295114579&directlink=1
show.html

matrial jag fått tips på: 4212 ( 6082) svetsas med al mg5

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...