Tänkte jag skulle dela lite information om "projekt förbättra en Ducati 999S motor".
Jag är själv inte ägare till hojen men är lite av projektledare för bygget.
Ideen är att skapa en motor med väldigt användbar karaktär men bibehålla så mycket toppeffekt det är möjligt samtidigt.
Täta cylindrar och kolvar är viktigt, kombinerat med högvelocitetsportning för att få bra fyllnadsgrad långt ner i registret.
999 har stora ventiler orginal och kamlyftet med orginalkammarna räcker inte till riktigt, så 999R kammar åkte i och topparna är optimerade just för de kammarna.
Topparna portades först för max flöde och sen är kortradien gjord så lång det går utan att maxflödet störs.
Topparna är portade av CJS racing (www.cjsracing.co.uk) och cylindrar och kolvar kommer från Proservice (www.proservice.se).
I veckan kamtiming och sen är det bara på resten av grejerna, uppdaterar vartefter det händer saker.
Toppar o kammar:
Cylindrar o kolvar:
Flödesdiagram (måste ju ha nån form av diagram annars går det ju inget fort sen)
Jag är själv inte ägare till hojen men är lite av projektledare för bygget.
Ideen är att skapa en motor med väldigt användbar karaktär men bibehålla så mycket toppeffekt det är möjligt samtidigt.
Täta cylindrar och kolvar är viktigt, kombinerat med högvelocitetsportning för att få bra fyllnadsgrad långt ner i registret.
999 har stora ventiler orginal och kamlyftet med orginalkammarna räcker inte till riktigt, så 999R kammar åkte i och topparna är optimerade just för de kammarna.
Topparna portades först för max flöde och sen är kortradien gjord så lång det går utan att maxflödet störs.
Topparna är portade av CJS racing (www.cjsracing.co.uk) och cylindrar och kolvar kommer från Proservice (www.proservice.se).
I veckan kamtiming och sen är det bara på resten av grejerna, uppdaterar vartefter det händer saker.
Toppar o kammar:

Cylindrar o kolvar:

Flödesdiagram (måste ju ha nån form av diagram annars går det ju inget fort sen)

Last edited: