Byggtråd: Cafe-räcer Cb 985

sätt nån gummilapp på insida plåten kanske..

ser bra ut iaf :tummenupp

Thanks!

Alltid kul att få tummen upp av mästerbyggaren själv! ;)

Behöver itne några plåtar förresten men det ser du nog, tack för besväret iaf! :fyllisar
 
Knåpat med innerskärmen nu i veckan och i helgen, vart kanon!

Kunde kanske ha varit lite lite längre, men men...

Fått till batterihyllan lite halvt om halvt, det är Väääääldigt trångt i cutsen måste jag säga! Risken finns ju att det kommer bli kortis sen när kabelskorna ska dit på polerna.... :gnissla

Har "boxat" in bakramsrören som jag hade kapat ner i vinkel så att säga, vart skitbra även det!


Med risk för att dumstruten åker på så undrar ju jag om du verkligen kan ha ett sådant batteri liggandes på sidan utan att det läcker vid körning? Eller ska du byta ut det mot ett gelbatteri? Eller är det som sagt bara jag som ska ta på mig dumstruten?

Ser annars jäkligt bra ut! Motorn är ren porr som jag tror någon uttryckte det, tidigare i tråden.
 
Med risk för att dumstruten åker på så undrar ju jag om du verkligen kan ha ett sådant batteri liggandes på sidan utan att det läcker vid körning? Eller ska du byta ut det mot ett gelbatteri? Eller är det som sagt bara jag som ska ta på mig dumstruten?

Ser annars jäkligt bra ut! Motorn är ren porr som jag tror någon uttryckte det, tidigare i tråden.

Nädå, du har rätt! Har tömt det här batteriet på syra bara för att testa med!

Blir nog ett gel batteri från Biltema lr liknanade med samma mått..

Men bra där förresten, måste dubbelkolla måtten så det verkligen stämmer innan jag svetsar färdigt ramen...

Jo, är riktigt nöjd med motorn ja me! Funderar kanske på att göra om lite med vevhus filtrerna å trycka dit lite stålomspunnet / eloxerat där med, för att höja porrighetsfaktorna lite mer! :tummenupp
 
Nu kan Micke fortsätta - kamkedjan är äntligen på plats!

Efter att ha följt Mickes vedermödor med kamkedjan, antal länkar hit och dit, från olika platser i världen där jag varit under senaste månaderna, så fick doktorn äntligen tid och möjlighet att komma upp och ta en liten titt på den trilskande patienten.
Nu är den dumma kedjan på plats.
 

Bifogat

  • Mickes 1.jpg
    Mickes 1.jpg
    224.4 KB · Visningar: 291
  • Mickes 2.jpg
    Mickes 2.jpg
    204.2 KB · Visningar: 283
Last edited:
Efter att ha följt Mickes vedermödor med kamkedjan, antal länkar hit och dit, från olika platser i världen där jag varit under senaste månaderna, så fick doktorn äntligen tid och möjlighet att komma upp och ta en liten titt på den trilskande patienten.
Nu är den dumma kedjan på plats.

Hehe, misstänker att jag söp till det på nått sätt eller nåt....?

Gjorde klart, hittade att det inte stämde riktigt, så plockade ner igen och ändrade till alltihopa, nu är motorn färdig, äntligen! :fyllisar

Fastsättning av cuts och börja riva ner gaffeln, tillverka sänkningar på 40-50 mm lär jag göra imorrn.

Tack för hjälpen återigen!!!
 
Coolers!

Nu ska vi bara få den gamla hyndan att vråla ut sin kraft i bänken! :yoparty


Japp!

Var ju inne på ett V&H pro pipe (sidewinder) förut utan insats, men aa lägger nog dom planerna på is en stund iaf. Man får väl aldrig vara ifred för grannar och konstapeln då misstänker jag... :va
 
Update

El-lådan klar med, kapat ur ram för att kabelstammen ska få plats o.sv o.sv.

Helsvetsat alla fästen till cuts, batterihylla o.sv. Fixat alla fästpunkter o.sv på bakdelen så det enda som saknas är baklyktan nu!

Joxat isär gaffeln och tillverkat sänkningar 40 mm nu idag...(Finns en annan tråd om det).. =)

Köpt lite dyra grejor, oljetemp mätare o.sv riktigt porrigt! :tungan

Imorrn blir det att våtslipa innerbenen till gaffeln i svarven hade jag tänkt, få bort lite rostflagor och stenskott.

Joxat med ett fäste för stödet också. "Katana" var över här i helgen med lite idéer och förslag.

Slutar med att jag börjar joxa ihop ett stöd som sitter bultat med 2 st M8.

Försökte hål-borra framdrevet i delningsapparaten på jobbet, men det var ju en anning hårdare än planerat......gick inge bra direkt... :huvet

Känns riktigt bra nu faktiskt, motorn är klar (med lite välbehövlig hjälp), bakdelen helt klar om man bortser från lyktan. O.sv o.sv! :fyllisar
 

Bifogat

  • IMG_1879.jpg
    IMG_1879.jpg
    107.7 KB · Visningar: 297
  • IMG_1884.jpg
    IMG_1884.jpg
    106.2 KB · Visningar: 236
  • IMG_1886.jpg
    IMG_1886.jpg
    69.1 KB · Visningar: 238
  • IMG_1870.jpg
    IMG_1870.jpg
    128.9 KB · Visningar: 241
  • IMG_1867.jpg
    IMG_1867.jpg
    77.5 KB · Visningar: 220
Köpt lite dyra grejor, oljetemp mätare o.sv riktigt porrigt! :tungan

Joxat med ett fäste för stödet också. "Katana" var över här i helgen med lite idéer och förslag.

Slutar med att jag börjar joxa ihop ett stöd som sitter bultat med 2 st M8.

Oljetempmätarn e riktigt nice :tummenupp
Nu när du har loppat dit stödet. Verkar det fungera som vi trodde?
 
Gött!

Kåpan sitter som en smäck vid drevet!
 
Update

Nu jävlar börjar det dra ihop sig hörru.

Kul att följa.

Snyggt som :banana

Hehe, ja tack!

Gjorde en liten lista över vilka bygnationer som är kvar, och det blev ju en A5 sida iaf, så....men ja till i sommar kanske d finns en chans! =)

Saker som hänt:

Gaffel nerriven å ihopsatt, nerriven å ihopsatt...o.sv o.sv. Slutade med att jag polerade innerbenen i svarven, svarvade mått-skåror längst upp á la Öhlins. Gaffelsänkningen blev 30 mm efter mycket om och men, återstår å se om det lirar nu!

Hittade ett bra ställe för tändningslåset till slut! Eller snarare Skad här på forumet hittade det åt mig... =)

Det demonteringsbara stödfästet är klart, men krockar ju lite med grenröret såklart så jag får väl hamra in lite granna eller nåt???

Tillverkade egna boobinsfästen till svingen. Tanken är att jag ska göra en liten nice "haj-fena" bakom boobinen i hålborrad 4-5 mm alu. plåt!

Var i U-väsby igår och fick nice:a stålomspunna slangar pressade, vart kanon!





Det enda som bekymrar mig nu är hållningen på hojen. När cykeln står på depåstödet ser det skitbra ut!

Men när man släpper ner han ser den bra skumt låg ut i bak, nästan lite som en katana...(no offense)..

Förlänga dämparna i bak 20 mm, galenskap???


Sen är nästa sak på listen att göra något åt tanken, tror det blir lite diskreta knäskålar....Kan helt enkelt inte hålla mig!
 

Bifogat

  • IMG_2053.jpg
    IMG_2053.jpg
    128.5 KB · Visningar: 236
  • IMG_2060.jpg
    IMG_2060.jpg
    135 KB · Visningar: 231
  • IMG_2062.jpg
    IMG_2062.jpg
    129.4 KB · Visningar: 199
  • IMG_2057.jpg
    IMG_2057.jpg
    116.8 KB · Visningar: 207
  • IMG_2051.jpg
    IMG_2051.jpg
    119.5 KB · Visningar: 238
  • IMG_1900.jpg
    IMG_1900.jpg
    83.2 KB · Visningar: 253
  • IMG_2055.jpg
    IMG_2055.jpg
    136.3 KB · Visningar: 313
  • IMG_2046.jpg
    IMG_2046.jpg
    112.7 KB · Visningar: 399
Last edited:
Det demonteringsbara stödfästet är klart, men krockar ju lite med grenröret såklart så jag får väl hamra in lite granna eller nåt???
SER UT SOM ATT DET BLEV RIKTIGT BRA !

Det enda som bekymrar mig nu är hållningen på hojen. När cykeln står på depåstödet ser det skitbra ut!
Men när man släpper ner han ser den bra skumt låg ut i bak, nästan lite som en katana...(no offense).. HMMM

Förlänga dämparna i bak 20 mm, galenskap???
DU VILL ALLTSÅ HA UPP SADELN LITE. ÄR DET RÄTT?
DET BILLIGASTE SÄTTET ÄR ATT FLYTTA FRAM STÖTDÄMPARNA LITE PÅ SVINGEN. INGEN MATCH FÖR DIG
:tummenupp
 
Haha, visste att du skulle läsa så (no offense) var nästan riktat till dig! hehe :banana

Jo, ska se hur mycket jobb det är att flytta stötdämparfästena, har annars en lösning på gång nu med att kunna demontera nedre stötdämparfästet på Öhlinarn och använda olika distanser 10, 20, 30, 40 mm för att kunna justera in och lajja lite med inställningar allt eftersom.

Återstår att se hur det blir!

Stödet vart bra, men lite trängre än vad jag hade räknat med, men tack för all cred & hjälp!

Det demonteringsbara stödfästet är klart, men krockar ju lite med grenröret såklart så jag får väl hamra in lite granna eller nåt???
SER UT SOM ATT DET BLEV RIKTIGT BRA !

Det enda som bekymrar mig nu är hållningen på hojen. När cykeln står på depåstödet ser det skitbra ut!
Men när man släpper ner han ser den bra skumt låg ut i bak, nästan lite som en katana...(no offense).. HMMM

Förlänga dämparna i bak 20 mm, galenskap???
DU VILL ALLTSÅ HA UPP SADELN LITE. ÄR DET RÄTT?
DET BILLIGASTE SÄTTET ÄR ATT FLYTTA FRAM STÖTDÄMPARNA LITE PÅ SVINGEN. INGEN MATCH FÖR DIG
:tummenupp
 
Haha, visste att du skulle läsa så (no offense) var nästan riktat till dig! hehe :banana

Jo, ska se hur mycket jobb det är att flytta stötdämparfästena, har annars en lösning på gång nu med att kunna demontera nedre stötdämparfästet på Öhlinarn och använda olika distanser 10, 20, 30, 40 mm för att kunna justera in och lajja lite med inställningar allt eftersom.

Återstår att se hur det blir!

Stödet vart bra, men lite trängre än vad jag hade räknat med, men tack för all cred & hjälp!

Om du beslutar dig för att fixa nytt nedre stötdämparfäste så skulle du kunna lägga dit en metallbit/bandjärn modell tjockt med flera hål för fästen och på så sätt kunna få fler justeringsmöjligheter (och möjlighet att återgå till orginalinställningen om köregenskaperna skiter sig).
Snabb AutoCLADD skiss på hur jag tänkt mig (med två hål).
 

Bifogat

  • sving.JPG
    sving.JPG
    9.3 KB · Visningar: 105
Om du beslutar dig för att fixa nytt nedre stötdämparfäste så skulle du kunna lägga dit en metallbit/bandjärn modell tjockt med flera hål för fästen och på så sätt kunna få fler justeringsmöjligheter (och möjlighet att återgå till orginalinställningen om köregenskaperna skiter sig).

Det var så jag menade också. Jag har en sån lösning på en sving själv.
 
Om du beslutar dig för att fixa nytt nedre stötdämparfäste så skulle du kunna lägga dit en metallbit/bandjärn modell tjockt med flera hål för fästen och på så sätt kunna få fler justeringsmöjligheter (och möjlighet att återgå till orginalinställningen om köregenskaperna skiter sig).
Snabb AutoCLADD skiss på hur jag tänkt mig (med två hål).

Bra tips!

Ska fundera lite till innan jag sätter kapen i Öhlinarna, lite mer jobb att göra om svingen sådär, men ja, kanske hellre det än att ha sönder nåt som funkar?

=)
 
Bra tips!

Ska fundera lite till innan jag sätter kapen i Öhlinarna, lite mer jobb att göra om svingen sådär, men ja, kanske hellre det än att ha sönder nåt som funkar?

=)

Gamla CB900 svingar borde ju finnas att gödsla med, skulle inte vara orolig att förstöra den. Och som du säger, att sätta klingan i ett set Öhlinare skulle nog göra lite mer ont.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top