Byggtråd: Cafe-räcer Cb 985

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Mcm kommer troligtivs släppa reportaget om cykeln nu här inom nån vecka. 1 Mars snackade dom om sist! LÄS LÄS!!

Jag har läst det nu. Snyggt reportage :tummenupp
Stort Grattis.:Bugar
Omnämnd på omslaget och lite lagom stylad byggherre oxå:yoparty
Var är bilderna tagna?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Får ta en titt på tidningen imorn. Ska bli kul att läsa. :tummenupp
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Bilderna är fotade i ett parkeringsgarage i Haninge och på Helenes bar & krog på Mariatorget!

"Tacklistan" jag skrev hade Mcm visst utelämnat, men men.. =)

Lite uppdates. Tvättat äckelmotor idag 3 timmar. Vart fin till slut!

Cylindern är klar, tack Dr. bike!

Skillnaden är slående mellan sliten hoj och fräsh hoj!!! :D
 

Bifogat

  • IMG_2652.jpg
    IMG_2652.jpg
    246 KB · Visningar: 790
  • IMG_2651.jpg
    IMG_2651.jpg
    164.2 KB · Visningar: 382
  • IMG_2645.jpg
    IMG_2645.jpg
    173.5 KB · Visningar: 419
  • IMG_2643.jpg
    IMG_2643.jpg
    235.8 KB · Visningar: 707
  • IMG_2644.jpg
    IMG_2644.jpg
    201.1 KB · Visningar: 473

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Bilderna är fotade i ett parkeringsgarage i Haninge och på Helenes bar & krog på Mariatorget!

"Tacklistan" jag skrev hade Mcm visst utelämnat, men men.. =)

Lite uppdates. Tvättat äckelmotor idag 3 timmar. Vart fin till slut!

Cylindern är klar, tack Dr. bike!

Skillnaden är slående mellan sliten hoj och fräsh hoj!!! :D

Snyft....mitt ex!

Men hon verkar ha hamnat i bra händer...:tummenupp

Mats
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Fan vad jag gillar din hoj.:tummenupp
Nästa hoj jag ger mig på efter nuvarande projekt är avklarade är något i retrostil.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Snyft....mitt ex!

Men hon verkar ha hamnat i bra händer...:tummenupp

Mats

Vilket hästjobb det var att tvätta upp det! Verkligen, men under skiten ser motorn riktigt bra ut! Får se om jag orkar riva ner grejorna idag kanske......

Bakfull är man ju.....fortfarande! :huvet

>>Pucken:

Man tackar man tackar!

Kör hårt! Väntar fortfarande med spänning på att du ska slutföra turbo bygget!!!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jobbar lite smått!

Nya motorn är nu nerriven till hälften. Den knackade som in i satan när jag provkörde innan rivning. Kollat allting men inte hittat något fel. Ventilspel finns lagom. Allt känns bra, den ser i princip ny ut på insidan!

Skulle möjligtivs vara att den korta kamkedjan var något lite väl spänd jämfört med den långa som var "lagom" / lite slapp.

Tagit efter Mats patent med snabbfäste till förgasarbryggan. Gjorde lite häftigare i rostfritt med "vingbult" så man kan göra snabba depåstopp! Tog fel dimension på gängstången givetvis så får göra om imorrn! =)

Yxade till lite som snabbast en hylsa till kopplingsmuttern. Hoppas den inte spricker bara...

Även fixat extrajobb i form av polarens Crf 450 som kedjan gick av på i helgen när jag körde med den......Oj vad en kedja kan slå sönder mycket!!!
 

Bifogat

  • IMG_2659.jpg
    IMG_2659.jpg
    191.6 KB · Visningar: 322
  • IMG_2658.jpg
    IMG_2658.jpg
    132.2 KB · Visningar: 247
  • IMG_2660.jpg
    IMG_2660.jpg
    66.3 KB · Visningar: 256
  • IMG_2661.jpg
    IMG_2661.jpg
    153.1 KB · Visningar: 275
  • IMG_2663.jpg
    IMG_2663.jpg
    108.4 KB · Visningar: 246

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Fan vad jag gillar din hoj.:tummenupp
Nästa hoj jag ger mig på efter nuvarande projekt är avklarade är något i retrostil.

Ditt nuvarande projekt kommer ju hinna bli retroklassat innan det är klart så det löser sig nog alldeles utmärkt av sig självt ska du se :hihi
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ditt nuvarande projekt kommer ju hinna bli retroklassat innan det är klart så det löser sig nog alldeles utmärkt av sig självt ska du se :hihi

Haha, sant! :arsele
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
>>Pucken:

Man tackar man tackar!

Kör hårt! Väntar fortfarande med spänning på att du ska slutföra turbo bygget!!!

Mjaaaa..... Spänningen är ju inte direkt oliiiidlig:D



Btw såg hojen din i blaskan.
Den såg ju faktiskt ännu finare ut i tidningen! Mycket snyggt bygge. Hatt av!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Mjaaaa..... Spänningen är ju inte direkt oliiiidlig:D



Btw såg hojen din i blaskan.
Den såg ju faktiskt ännu finare ut i tidningen! Mycket snyggt bygge. Hatt av!


Tackar tackar!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Bilderna är fotade i ett parkeringsgarage i Haninge och på Helenes bar & krog på Mariatorget!

"Tacklistan" jag skrev hade Mcm visst utelämnat, men men.. =)

Lite uppdates. Tvättat äckelmotor idag 3 timmar. Vart fin till slut!

Cylindern är klar, tack Dr. bike!

Skillnaden är slående mellan sliten hoj och fräsh hoj!!! :D


Roligt formulerat; "... hade kanske inte kaffe i tanken..."
Nee, där har man bensin.
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Gamla ägaren här.

Va snyggt det blev Micke, fick tag på tidningen igår. Vi får prova sammanstråla någon gång i sommar, vore kul att se den "live".

Grattis.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Update

Gamla ägaren här.

Va snyggt det blev Micke, fick tag på tidningen igår. Vi får prova sammanstråla någon gång i sommar, vore kul att se den "live".

Grattis.

Man tackar, man tackar!!!

Ja, absolut. Problemet nu är ju då bara att jag har 2 motorer i delar och väntar på reservdelar från Motospeed. (Leveranstid låååååååååååååång). Men mot mitten av sommaren ska jag nog ändå ha liket färdigt!!! =)


Hänt lite smått. Slipat och tvättat blocken igen. Den här gången vart det silverfärg istället för blästring (som vi alla vet hur det går.....)

Är på G att plocka ihop underdelen med koppling, startmotorkoppling, oljetråg o.sv o.sv.

Jag tvättade oljetråg och oljefilterkåpa i diskmaskinen för att vara på säkra sidan gällande rent från glas!

Det gick ju givetvis åt helvete, dom vart helt missfärgade. Helt mörkgrå!

Slutade med att jag blästrade om dom på jobbet (och handtvättade 3 gånger efter)....

Andra updates är ny crosscykel som ska göras iordning för race. Tror jag slänger upp en liten byggtråd på den faktiskt!

Köpt ny färg till gixxer banhojen som det ska lackas sen framöver! Vad sägs om färgvalet? Ilsken grön, vita nummerplåtar. Svart båt och framskärm! =)
 

Bifogat

  • IMG_2673.jpg
    IMG_2673.jpg
    158.9 KB · Visningar: 227
  • IMG_2674.jpg
    IMG_2674.jpg
    137.2 KB · Visningar: 198
  • IMG_2690.jpg
    IMG_2690.jpg
    123.8 KB · Visningar: 215
  • IMG_2688.jpg
    IMG_2688.jpg
    132 KB · Visningar: 182
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Man tackar, man tackar!!!

Hänt lite smått. Slipat och tvättat blocken igen. Den här gången vart det silverfärg istället för blästring (som vi alla vet hur det går.....)

Är på G att plocka ihop underdelen med koppling, startmotorkoppling, oljetråg o.sv o.sv.

Jag tvättade oljetråg och oljefilterkåpa i diskmaskinen för att vara på säkra sidan gällande rent från glas!

Det gick ju givetvis åt helvete, dom vart helt missfärgade. Helt mörkgrå!

Slutade med att jag blästrade om dom på jobbet (och handtvättade 3 gånger efter)....

=)

Ser ut som att det sitter förstärkta dragstänger till toppen. Är dom annolunda mot den gamla motorn?
Säg till när du behöver skruvar och shims.
Alltid kul att se att det händer saker på din hoj.

Mats
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ser ut som att det sitter förstärkta dragstänger till toppen. Är dom annolunda mot den gamla motorn?
Säg till när du behöver skruvar och shims.
Alltid kul att se att det händer saker på din hoj.

Mats

Tjena Mats!

Nja, om man ögnar på dom så ser dom likadana ut som på den andra motorn! Kan ju mäta iofs, men tror det är orginal!

Jag tänkte faktiskt maila dig precis! Har du tid att plocka ihop grejorna får du jättegärna skicka ner det i ett kuvert så gör vi upp med betalning o.sv över Pm.

Kommer inte ihåg vad jag skulle ha iofs, men nån Ventil så jag kan sätta ihop toppen är ju det viktigaste. Sen var det väl mest div. grejor till chassit jag köpte av dig om jag inte missminner mig? =)

Angående kolvarna som jag diskuterade med dig förut är min teori att kolvbulten är förskjuten. Effektvinst att vända på dom? Då i gengäld har ägaren innan fräst ett extra stort ventilurtag för att få lite extra toleranser så att säga..??
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Tjena Mats!

Nja, om man ögnar på dom så ser dom likadana ut som på den andra motorn! Kan ju mäta iofs, men tror det är orginal!

Jag tänkte faktiskt maila dig precis! Har du tid att plocka ihop grejorna får du jättegärna skicka ner det i ett kuvert så gör vi upp med betalning o.sv över Pm.

Kommer inte ihåg vad jag skulle ha iofs, men nån Ventil så jag kan sätta ihop toppen är ju det viktigaste. Sen var det väl mest div. grejor till chassit jag köpte av dig om jag inte missminner mig? =)

Angående kolvarna som jag diskuterade med dig förut är min teori att kolvbulten är förskjuten. Effektvinst att vända på dom? Då i gengäld har ägaren innan fräst ett extra stort ventilurtag för att få lite extra toleranser så att säga..??

Jag ska till Skidbacken direkt efter jobbet idag. Kommer hem på Söndag, då skickar jag. Hoppas det är OK? Jag har antecknat vilka shims du ska ha. Sedan kanske du behöver nytt chims till Ventilen också. Kolv bak och fram...Är det överhuvudtaget förskjuten kolvtapp?
Jörgen K kan nog svara på den frågan.

Chassidelar är det väldigt ont om, du länsade mitt förråd sist :D

Mats
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag ska till Skidbacken direkt efter jobbet idag. Kommer hem på Söndag, då skickar jag. Hoppas det är OK? Jag har antecknat vilka shims du ska ha. Sedan kanske du behöver nytt chims till Ventilen också. Kolv bak och fram...Är det överhuvudtaget förskjuten kolvtapp?
Jörgen K kan nog svara på den frågan.

Chassidelar är det väldigt ont om, du länsade mitt förråd sist :D

Mats

Jarå! Så bråttom är det inte! Jag ska ju utomlands nästa och näst nästa vecka och dricka mig redlöst.......hoppas jag? =)

Vet faktiskt inte om kolvtappen är förskjuten. Var bara en tanke!

Jo, jag får nog lov att schimsa toppen sen som sagt.

Skickar en lista på Pm med alla småprytlar! =)
 
Last edited:
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top