Byggtråd: Cafe-räcer Cb 985

Man tackar man tackar!

Provkörning idag med. Bestyckning fortfarande kebab...

Kopplingen injusterad så det lirar som det ska nu!

Chassit är lättkört men styrdämparn måste stå på hårdaste läget...(hehe) :yoparty

Men man undrar verkligen, var alla cyklar utan retur i fjädringen på 80-talet?

Öhlinarna är nyrepade med 10 w olja och nya tätpaket.

Gaffeln har 15 w olja, nya fjädrar och högre oljehöjd. ?????????

Vad grymt snygg den blev tillslut!! :Bugar :Bugar

Lätt en av SH's nyggaste hojar. imho. :) :tummenupp

:hej
 
Vore förbannat kul att få se den live i sommar ;)
 
Vore förbannat kul att få se den live i sommar ;)

Det ska nog lösa sig!

Lär försöka ställa ut så fort jag får chasen nånstans!

Fotografering 1-2 aug är spikat iaf. =)
 
Gött!

Håll tummarna för bra bilder, annars är det bara att dra en sväng på bulten ;)
 
Dyno!

Körde idag hela dagen i Dyno.n hos Patrik på Racerepairs.

Vi fick till alltihopa så det vart kanon. Fick riva bort lite jox och schimsa lite ventiler som inte riktigt stämde.

Körde ett par repor, allt perfekt! 78,6 bakhjuls hästar....Inte så sjukt mycket men finns ju lite mer justermån på grejorna...

Drar ut en repa på landsvägen och så börjar det knacka och gå dåligt..

SUCK!

Vevlager eller ramlager? Ska kolla lamellerna en sväng så dom inte har spruckit men det tror jag inte....

Har en läcker film också men jag är inte så haj på att lägga upp?
 

Bifogat

  • IMG_2420.jpg
    IMG_2420.jpg
    192.9 KB · Visningar: 749
  • IMG_2421.jpg
    IMG_2421.jpg
    151 KB · Visningar: 422
Körde idag hela dagen i Dyno.n hos Patrik på Racerepairs.

Vi fick till alltihopa så det vart kanon. Fick riva bort lite jox och schimsa lite ventiler som inte riktigt stämde.

Körde ett par repor, allt perfekt! 78,6 bakhjuls hästar....Inte så sjukt mycket men finns ju lite mer justermån på grejorna...

Drar ut en repa på landsvägen och så börjar det knacka och gå dåligt..

SUCK!

Vevlager eller ramlager? Ska kolla lamellerna en sväng så dom inte har spruckit men det tror jag inte....

Har en läcker film också men jag är inte så haj på att lägga upp?

Bänken visar ca 7% mindre än andra, erkänt snåla bänkar, så om vi antar att den ligger 7% för lågt gäller följande:

78,6 x 1,07 = 84 häst.
14% i transm.förlust ger att du har cirkus 95 på veven.

Ja med standardkammar blir det nog inte så mycket mer.
Kör den i en glädjebänk och du får finare siffror... Kanske 110 vevhäst.
Men går hojen bättre? ;)


Ang. knackningen: Hade du glasblästrat någon motordel?
Isf kan du nog kyssa kammar och kamlagring goodbye...
Strypningen för oljan i toppen brukar täppas till av glasblästermedia...
(som jag tjatat om i mången tråd)
 
Last edited:
...

Tråkigt för dig Micke. Det var bland det läckraste, cleanaste byggen jag sett.
Hoppas det inte är för allvarligt fel.
 
Jo, visst var det en hel del som var glasblästrat.

Men allt var ju så sjukt rengjort. Hade pillat ur alla kanaler och rengjort nitiskt, utan snack.

Hade ju sköljt igenom med olja också. Kamdelarna såg ju OK ut när jag rev lite igår.

Så lutar väl åt bottendelen i såna fall?

Aja, jag får riva och kolla.

Vad tror du om att lagrena kan ha varit för tajta på stakarna lr ramlagrena?

Men ändå lite skumt att cykeln gick klockrent i bänken säkert 20 repor.

Problemet kom ju inte förns jag tog ut den på vägen.. Kan ju ha varit ett sammanträffande iofs.

/ M

Bänken visar ca 7% mindre än andra, erkänt snåla bänkar, så om vi antar att den ligger 7% för lågt gäller följande:

78,6 x 1,07 = 84 häst.
14% i transm.förlust ger att du har cirkus 95 på veven.

Ja med standardkammar blir det nog inte så mycket mer.
Kör den i en glädjebänk och du får finare siffror... Kanske 110 vevhäst.
Men går hojen bättre? ;)


Ang. knackningen: Hade du glasblästrat någon motordel?
Isf kan du nog kyssa kammar och kamlagring goodbye...
Strypningen för oljan i toppen brukar täppas till av glasblästermedia...
(som jag tjatat om i mången tråd)
 
Jo, visst var det en hel del som var glasblästrat.

Men allt var ju så sjukt rengjort. Hade pillat ur alla kanaler och rengjort nitiskt, utan snack.

Hade ju sköljt igenom med olja också. Kamdelarna såg ju OK ut när jag rev lite igår.

Så lutar väl åt bottendelen i såna fall?

Aja, jag får riva och kolla.

Vad tror du om att lagrena kan ha varit för tajta på stakarna lr ramlagrena?

Men ändå lite skumt att cykeln gick klockrent i bänken säkert 20 repor.

Problemet kom ju inte förns jag tog ut den på vägen.. Kan ju ha varit ett sammanträffande iofs.

/ M

Vore ju bra omdet är bottendelen.
Billigare om inte annat, då det finns grejer i psrti och minut.

Glasblästring är huggormars avföda!
Och som jag tjatat om detta: Hur man än gör rent (alla är ju inte lika noga som dig heller) så hjälper det inte.
Blästermediat packar i oljekanalenas vinklar, och släpper först senare efter ett tags drift.

Otaliga är de Honda 750 four som skurit i kamlagringen JUST p.g.a detta.
Och de killarna har oxå "varit supernoga" vid rengöringen.

Men förhoppningsvis är det iaf nåt som går att fixa lätt. :krama
 
Usch så trist när saker rasar när man lagt ned mycket jobb. Hoppas att det löser sig för det är ett snyggt cafe bygge, väcker ha-begär! :tummenupp

Dr.Bike: Rejsiga tapeter i bromsrummet! :D
 
Körde idag hela dagen i Dyno.n hos Patrik på Racerepairs.

Vi fick till alltihopa så det vart kanon. Fick riva bort lite jox och schimsa lite ventiler som inte riktigt stämde.

Körde ett par repor, allt perfekt! 78,6 bakhjuls hästar....Inte så sjukt mycket men finns ju lite mer justermån på grejorna...

Drar ut en repa på landsvägen och så börjar det knacka och gå dåligt..

SUCK!

Vevlager eller ramlager? Ska kolla lamellerna en sväng så dom inte har spruckit men det tror jag inte....

Har en läcker film också men jag är inte så haj på att lägga upp?

Kul att se skapelsen live igår.
Hoppas det löser sig med strulet.

Hojen är hundra gånger läckrare live än på bilder kan jag tillägga !:tummenupp
 
Körde idag hela dagen i Dyno.n hos Patrik på Racerepairs.

Vi fick till alltihopa så det vart kanon. Fick riva bort lite jox och schimsa lite ventiler som inte riktigt stämde.

Drar ut en repa på landsvägen och så börjar det knacka och gå dåligt..

SUCK!

Vevlager eller ramlager?


Kul att bänkningen gick bra - mindre kul med efterspelet :huvet

Såg den här på blocket, kanske kan vara något.
http://www.blocket.se/sodermanland/Honda_CB_750___900_SOHC___DOHC_22706475.htm?ca=11&w=3

Stort LYCKA TILL. hör av dig om jag kan hjälpa till med något
 
MM, kan ringa på den där om veven har ballat ur....

Men lär vänta med att riva en vecka nu tills efter fotograferingen..

Och tid, var ju och köpte en 750 -02 banhoj igår som behöver lite kärlek! :tummenupp
 
Har rivit lite smått nu.

Kamlagringar och kammar är bra allthopa.

Httade ett ventilspel till som hade gått ner på noll-spel?

Har schmsat upp det och monterat ihop allt för fotograferningen med "mr_rockster" som vart framskjuten från idag till typ 1-2 veckor fram i tiden?

Oljan såg ju rent för jävlg ut. Helt kolsvart med smegma och mycket mässingsspån.

Sen blir det att riva och kolla hur pank jag kommer bli (tomt konto, har köpt / kommer köpa 2 andra nya cyklar den här månaden)....:gnissla

Jajuste, varvräknarviren passade spot on!

Blir jag skyldig nåt? Bjuder på nån bärs?

Vore ju bra omdet är bottendelen.
Billigare om inte annat, då det finns grejer i psrti och minut.

Glasblästring är huggormars avföda!
Och som jag tjatat om detta: Hur man än gör rent (alla är ju inte lika noga som dig heller) så hjälper det inte.
Blästermediat packar i oljekanalenas vinklar, och släpper först senare efter ett tags drift.

Otaliga är de Honda 750 four som skurit i kamlagringen JUST p.g.a detta.
Och de killarna har oxå "varit supernoga" vid rengöringen.

Men förhoppningsvis är det iaf nåt som går att fixa lätt. :krama
 
Last edited:
Shysst att wiren passade.
Vet ej om jag har behov av den själv, för då måste jag ha tillbaka den. Annars löser vi det hela med nåt smart arbetsbyte eller så.
 
Hur har det gått?

Hittat ngt annat spännande i delar?
 
Hur har det gått?

Hittat ngt annat spännande i delar?

Nää inte hänt nånting alls! Plåtningen vart framskjuten, kanske nästa vecka??

Så cykeln sitter ihop tokputsad ....men med skuren bottendel då....(men det syns ju inte på kort)..

Har hållt på och joxat lite med ny roadracing cykeln och varit och tränat lite.

Så tiden springer ju iväg på annat... =)
 
Lika bra att ta fart i tråden!

Inte hänt nånting alls med hojen. Den står nyvaxad och putsad under ett skynke i garaget!

Istället har jag gjort iordning en race motard som jag börjat träna med. Har race:at en gång också i Örebro. Det här är mycket roligare än att vara i garaget fram till småtimmarna på nätterna!

Nåt som är SJUKT däremot är hur mycket överskottsenergi man har nu när man inte är i garaget 5-15 timmar per dag!

Måste ju ni andra också känna igen som bygger / byggt hojar?

Rastlös var namnet!
 

Bifogat

  • 8.jpg
    8.jpg
    77 KB · Visningar: 263
  • 18.jpg
    18.jpg
    85.6 KB · Visningar: 272
  • IMG_2512.jpg
    IMG_2512.jpg
    117.2 KB · Visningar: 304
Bygget fotat igår / inatt med www.stalkerphoto.com

Mer info kommer! Reportage med en tidning är på G, men alla detaljer är inte riktigt lösta än! Skitskoj ska det bli! :tungan
 
Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back
Top