BYGGTRÅD: twinmatad v8 trike

Hej:) ja du har säkert rätt med fälgarna, såg att farsans cheva pickup hade vinterfälgar med samma bultmönster så lackade om dem o krängde på mina 275or som jag beställde. Fick montera dem med 70mm spacers som jag köpt i utställningssyfte. sen har jag provkört i upp till 95km/h.

Men angående de breda fälgarna, hur tänker du med att kontrollera balans och rundhet? montera dem i balanseringsmaskin? ska jag göra det med de breda däcken på eller utan?

mvh

Tomma fälgar monterade i balansmaskinen, sätt sen en pallbock/pinne/mojäng nästan emot fälgkanten (både in och utsida) och snurra lite sakta för hand så ser du om fälgen är rund.
Sen kollar du balansen på den tomma fälgen, måste du sätta vikter på mer än 80g/sida så är det nåt fel.
(normalt med 10-30g/sida tomfälg)
 
Tomma fälgar monterade i balansmaskinen, sätt sen en pallbock/pinne/mojäng nästan emot fälgkanten (både in och utsida) och snurra lite sakta för hand så ser du om fälgen är rund.
Sen kollar du balansen på den tomma fälgen, måste du sätta vikter på mer än 80g/sida så är det nåt fel.
(normalt med 10-30g/sida tomfälg)

Tackar:) okey då är jag med på tillvägagångssättet, får försöka lösa det i början på veckan!

mvh hampus
 
För nån som inte fattar grejen, varför trike?

Det får du nästan fråga mitt 8 åriga jag om:P kom ihåg att jag såg ett gäng "hd" åkare dra om på motorvägen o sist kom en trike. Sen spårade väl denna ur lite i avssende på storlek osv. men vad tusan:tuttar

Finns några roliga saker med just trike jämfört med fordon byggt med 4 hjul. bland annat finns inget effektkrav och man behöver inte ha skärmar.

Det var jäkligt kul på mässan i lahti för 2 veckor sen att jag fick pris både i mc klassen och bilklassen:)
 
Det får du nästan fråga mitt 8 åriga jag om:P kom ihåg att jag såg ett gäng "hd" åkare dra om på motorvägen o sist kom en trike. Sen spårade väl denna ur lite i avseende på storlek osv. men vad tusan:tuttar

Finns några roliga saker med just trike jämfört med fordon byggt med 4 hjul. bland annat finns inget effektkrav och man behöver inte ha skärmar.

Det var jäkligt kul på mässan i lahti för 2 veckor sen att jag fick pris både i mc klassen och bilklassen:)
Jag visste det, taktik! :hihi
 
Tomma fälgar monterade i balansmaskinen, sätt sen en pallbock/pinne/mojäng nästan emot fälgkanten (både in och utsida) och snurra lite sakta för hand så ser du om fälgen är rund.
Sen kollar du balansen på den tomma fälgen, måste du sätta vikter på mer än 80g/sida så är det nåt fel.
(normalt med 10-30g/sida tomfälg)

Det var inga större fel på fälgarna, dock var det precis så som besiktningsmannen sa att däcken inte var runda. Mistänker att det beror på att jag låtit triken stå med dåligt med luft i däcken. så det får bli att köra med "besiktningsfälgar" och ha de breda för cruising o sen "köra slut" på däcken:hihi
 
Det var inga större fel på fälgarna, dock var det precis så som besiktningsmannen sa att däcken inte var runda. Mistänker att det beror på att jag låtit triken stå med dåligt med luft i däcken. så det får bli att köra med "besiktningsfälgar" och ha de breda för cruising o sen "köra slut" på däcken:hihi
Pumpa i 3 bar och ställ in i bastun 60C i ett par timmar så bör de återta den runda formen. :)
 
Uppgraderat bränslesystemet!

Har bytt ut spridarna från 315cc till bosch ev14 980cc, därutöver har jag monterat en bosch 044 pump samt ett nytt filter. så nu jävlar är det inte bränslesystemet som begränsar effekten.

Startade igång den igår med de nya delarna och har precis börjat ställa in bränslet i tunerstudio, väldigt spännande....

Vad jag har läst mig till så tål inte 302 blocket mycket mer än 450-500hp innan det börjar spricka, 044 pumpen är god för 500hp etanol så det borde bli perfekt.

Med 315 cc spridarna så hade jag varvstopp på 3500 för att inte motorn skulle gå för snålt och då gav den 220hp på just den mappen, maxfarten var då 140kmk/h. Nu kommer jag sätta varvstopp på 5000 vilket ger topphastighet 200km/h. Effekt går ju bara att chansa med tanke på att jag har noll koll på hur mina wastegates fungerar till exempel osv. i dem sitter 8psi fjädrar så fungerar de som de ska så borde jag ha max runt 0.5 -0.6 bar laddtryck.

Bästa körningen under mappnngen gav 250hp vid 0.35bar (wastegatesstagen urkopplade) och 4200rpm men då gick ju spridarna snålt. så nu med mer bränsle, högre laddtryck och betydligt högre varvtal kanske vi kan närma oss 350hp utan att laborerar något med laddtryck/wastegates. :kär
 
Sutbesiktning SFRO

4 Dec hade jag tur med vädret och kunde därför genomföra slutbesiktning nr 2 (jag hade 3 saker att rätta till från första besiktningen) och hojjen blev godkänd av SFRO! Han tyckte den gick helt okej nu och tyckte den var rolig att köra. Känns overkligt. nu väntar jag på papper och därefter kan jag boka en registreringsbesiktning hos bilprovningen.

Den ser så pluttig ut med 275 däck därbak:P
 

Bifogat

  • IMG_E9889.JPG
    IMG_E9889.JPG
    81.9 KB · Visningar: 105
  • IMG_9879.JPG
    IMG_9879.JPG
    108.5 KB · Visningar: 103
  • IMG_9875.JPG
    IMG_9875.JPG
    110.3 KB · Visningar: 103
  • IMG_9868.JPG
    IMG_9868.JPG
    119.4 KB · Visningar: 123
Godkänd registreringsbesiktning!

Idag 14 december tog jag biltransporten och drog ner hojjen till hässleholm för en registreringsbesiktning. galet nervös och riktigt kasst väder, snöblask hela vägen ner. varje lastbil som körde om dränkte trike(öppna luftfilter och el) och dragbil med slask.

Halvvägs ner från jkp så lägger ljuset av på släpet så får åka och småbromsa resterande delen ner till hässleholm.

Skulle jag få nåt elfel på hojjen så var det ju idag men icke, den startade direkt....:rock

Jag var helt inställd på att det skulle bli någon ombesiktning men hojjen gick igenom smärtfritt och nu väntar jag bara på papper. Exakt 10år tog det att få hojjen klar:D men den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge....
 

Bifogat

  • IMG_0008.JPG
    IMG_0008.JPG
    139 KB · Visningar: 98
  • IMG_0004.JPG
    IMG_0004.JPG
    174.1 KB · Visningar: 93
  • IMG_9993.JPG
    IMG_9993.JPG
    182.3 KB · Visningar: 90
  • IMG_9999.JPG
    IMG_9999.JPG
    167.5 KB · Visningar: 96
  • IMG_0015.JPG
    IMG_0015.JPG
    168.3 KB · Visningar: 80
  • IMG_0020.JPG
    IMG_0020.JPG
    140 KB · Visningar: 92
Idag 14 december

Jag var helt inställd på att det skulle bli någon ombesiktning men hojjen gick igenom smärtfritt och nu väntar jag bara på papper. Exakt 10år tog det att få hojjen klar:D men den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge....

Typ :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp för väl utfört arbete :Bugar
 
Tack:) Ja bättre hjulklapp hade jag inte kunnat önska mig. synd bara att det blir sån lång väntan på hojjväder bara haha:banana
 
Grattis! Så skön känsla när en regbesiktning är klar och godkänd!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top