Byggsätt???

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
Såg en hemsida där några byggde sitt hus genom att man monterad ihop stora frigolitblock som väggar. Dessa fylldes sedan med lättbetong/ytong tror jag det heter. Men hittar inte sidan nu. Vad heter byggsättet eller materialet/frigoliten och vad heter det helt enkelt när man bygger hus på detta sätt???
Ganska smart sätt då betongen håller uppe huset samtidigt som frigoliten isolerar. Någon bygghere som vet???

Maxxi skrev:
Såg en hemsida där några byggde sitt hus genom att man monterad ihop stora frigolitblock som väggar. Dessa fylldes sedan med lättbetong/ytong tror jag det heter. Men hittar inte sidan nu. Vad heter byggsättet eller materialet/frigoliten och vad heter det helt enkelt när man bygger hus på detta sätt???
Ganska smart sätt då betongen håller uppe huset samtidigt som frigoliten isolerar. Någon bygghere som vet???

Liknade används när man gjuter bottenplattor till tex hus.

Man lägger ut en ram med färdigt formad frigolit och gjuter i.

Sen är ju frågan hur billigt det är att göra färdiga formar i frigolit kontra tex plywood.

Materialet tror jag kallas styropor dvs frigolit utan luft i,populärt benämd markisolering.

Var det en svensk sida ?

Långa farbron skrev:
Liknade används när man gjuter bottenplattor till tex hus.

Var det en svensk sida ?
Japp det var en svensk sida. iallafall i sverige villan byggdes. De hade dokumenterat hela bygget, såg riktigt ballt ut när hela huset var rest i frigolit. Men är mest intresserad av byggsättet, vad det kostar osv . och pre.fab. företag och olika hus alternativ/modeller.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt