Byggprojekt vatten över huvudet?

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Tjena gott folk!

Kan börja med att säga att frågan ställs till er med erfarenhet av att riva och bygga ihop. Är det någon som har liknande funderingar som mig, då är du välkommen att kidnappa tråden!

Till saken!
Jag bor i dagsläget utomlands men flyttar hem till våren och är då sugen på en mc. Då plånboken inte är allt för välfylld, och jag endast får ta A2-kort så finns inte en nyare mc på kartan.

Jag funderar på att köpa en äldre FZR, GSXR, eller liknande (efter lite hjälp här på forumet). Eftersom dessa (äldre modeller) inte är mycket för ögat så vill jag riva ner allt, lackera ram m.m. göra något som liknar en streetfighter med ny bakdel o.s.v.

Jag har mekat lite, rimligt trimmat den enda moppe jag haft och löst problem som dykt upp, men inte mycket mer än så.

Jag tänker mig att det inte kan vara allt för svårt att riva och bygga ihop en mc, eftersom jag inte kommer göra större förändringar i det mekaniska. Det ser mer ut som ett 3d-pussel.

Vad tror ni? Är detta att ta vatten över huvudet, eller fixar man det enkelt? Jag tänker mig att det ska gå under 1-2 månader med tillbringade kvällar och helger i garaget.

Även tips på fler modeller mottages gärna.
Tack på förhand.
 
Att tänka på!

Det kan behövas en del specialverktyg för att få isär en hoj helt, skaffa en rephandbok och läs igenom INNAN du börjar skruva. Momentnyckel är inte dumt heller.

Passa på att kolla och byt vid behov (eller gör det i vilket fall om du har ork/råd) styrlager, svinglager och hjullager.

Det är absolut inte någon raketforskning, men se till att hålla koll på skruvar och muttrar, samt var allting ska sitta.
Dokumentera med foton efterhand, speciellt elprylar.

Lycka till.
 
Skit i och riva och måla mm, se till att skiten funkar i stället:fakta
 
Som sagt, innan du äns funderar på att riva ner det, se till att allt fungerar bra om inte extra bra.
Jag började i "fel" ände själv med första bygget. vilket man ångrade fort när allt var "klart" och man bara ville köra.

Sen ska det väl också tilläggas att byggbudgeten man har springer gärna iväg, delen du vill ha kanske inte kostar så mycket, men många delar blir det och summan stiger oftast snabbt. Framförallt om du saknar verktyg och maskiner.

Men allt beror i slutändan på tid. Allt går att göra för vem som helst, skillnaden är bara hur lång tid det tar!
Anser att alla som vill bygga om, modifiera, uppgradera, nergradera ska göra det. Var bara inte rädd för att fråga om saker och ta till dig av svaren!
 
Momentnyckel och andra verktyg har jag, men om det är något verktyg som bara har ett användningsområde så kanske jag inte har det. Att dokumentera allt, och hålla koll på bultar m.m. har jag med mig från förut. Självfallet kommer jag byta ut delar i förebyggande syfte, men jag tänkte inte klyva motorn o.s.v.

Rephandboken var bra sagt, min bror har fixat det när han har filat på sin bil, men tanken hade inte slagit mig att jag skulle köpa en sån.

Jag tänker inte göra stora ingrepp, men få en lite renare look. Modern bakdel med passagerardyna, nytt styre, slip-on och strålkastare. Tanken är att jag ska använda hojen som mitt enda fordon, så då vill man ju ha en rätt fräsch.

Jag är ju ute i rätt god tid, men det känns som att en byggtråd kommer att slängas upp till våren, så ni har någon att skratta lite åt när andan faller på :tungan
 
Nu nämner du ju inga exakta summor, men jag gissar att du tänker dig en hoj för typ 15-20 000kr? Du måste räkna med att bygget kommer kosta lätt 5-7000kr minst, om inte mer. Kostnader springer iväg MYCKET fortare än man tror. Dessutom finns det ingen äldre hoj överhuvudtaget som säljs strypt till 35kw för nya A2 reglerna. Jag vet inte ens om det är särskilt möjligt att få tag i strypsats på tillbehörsmarknaden. Finns det så är en strypsats absolut inte gratis, och att få intyg från en verkstad på att den är monterad och sedan en besiktning på det hela så har du lagt ut ett gäng tusenlappar till. Din billiga lösning på hojägande är alltså inte så billig som du tänkt dig tror jag tyvärr.

Är det inte lika bra att köpa en lite nyare hoj som du tycker är snygg för 30 000 istället? Eftersom det är den summan du kommer behöva lägga ut oavsett. Det finns massa shyssta A2 hojar för den summan.
 
Momentnyckel och andra verktyg har jag, men om det är något verktyg som bara har ett användningsområde så kanske jag inte har det. Att dokumentera allt, och hålla koll på bultar m.m. har jag med mig från förut. Självfallet kommer jag byta ut delar i förebyggande syfte, men jag tänkte inte klyva motorn o.s.v.

Rephandboken var bra sagt, min bror har fixat det när han har filat på sin bil, men tanken hade inte slagit mig att jag skulle köpa en sån.

Jag tänker inte göra stora ingrepp, men få en lite renare look. Modern bakdel med passagerardyna, nytt styre, slip-on och strålkastare. Tanken är att jag ska använda hojen som mitt enda fordon, så då vill man ju ha en rätt fräsch.

Jag är ju ute i rätt god tid, men det känns som att en byggtråd kommer att slängas upp till våren, så ni har någon att skratta lite åt när andan faller på :tungan

Köper du rätt objekt så ska du ju inte behöva klyva motorn, men om budget inte är hög så får du nog räkna med att det är en hel del slitgrejor som ska bytas för att hojen ska fortsätta vara pålitlig.
Packningar etc blir ju gamla med tiden, likaså bromsslangar och med dagens bränsle så är säkerligen förgasarna i behov av tillsyn på äldre hojar, speciellt om de inte använts så flitigt på de närmsta åren.

Det är tråkiga grejor jämfört med att fixa det man vill fixa. Men börja med det tråkiga så blir det roliga roligare :D
T.ex slipon kommer troligen leda till ombestyckning av förgasarna.
Är det vakumförgasare på hojen så ska du låta bli öppna luftfilter då det kräver en hel del exprimenterande med munstycken och det finns ingen garanti att det blir helt optimalt efter det heller.
 
Jag ser din poäng, absolut. Jag har självklart tänkt den tanken också.

Strypsatser har jag sett för inte allt för farliga summor, men å andra sidan så behöver man ju inte vara raketforskare för att strypa t.ex. förgasarna och avgasröret. Att få köra bänk är den dyrare biten, besiktningen var förvånansvärt billigt. Summorna du nämner är ungefär som jag har tänkt också.

Självklart är det smidigare att köpa en färdig hoj, men det kommer ju inte vara lika roligt. Det är ju trevligt att sitta i garaget och fippla, för att inte tala om känslan när man är "färdig". Oavsett vilken hoj man köper så vill man ju göra några små ändringar, så det är därför jag funderar på att göra det ifrån grunden istället.

Jag har nu bott utan garage, och annat fix för den delen, i ett år, så jag saknar något att fippla med. Det, men också totalsumman, är vad som har fått mig att fundera på ett bygge. För någon vecka sedan så vaknade jag av att jag drömde att jag bytte till vinterdäck på bilen :gnissla
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top