Byggnads igen

Det här ju ett avtal mellan Byggnads och BI så det är ju inget byggnads bara står för. Byggnads tvingar ingen YA att betala det är företaget man är anställd av. Dock ha de rätt att dra av det från lönen om de är med i BI. I Sverige är det arbetsmarknadens parter som ska reglera marknaden. Detta är ett just sånt fall och inget som enligt Svea Rikes lag är fel.

Sant är att vissa avdelningar har misslyckats med redovisningen och det är skitdåligt.

Värt att undertryka är att granskningen inte är samma sak som övrig facklig verksamhet. Två olika delar av samma organisation.

Det hade varit skandal om det hade blivit en annan utgång i det hela. Mitt förtroende för facket är lika med noll (transport hade jag mina duster med) och när jag startade byggfirma så fanns det inte en tanke på att stödja byggnads och inte heller uppmuntra anställda till det. Och självklart gör de bra saker men det räcker med EN dålig sak för att jag ska rata dem.

Det hade varit skandal om det hade blivit en annan utgång i det hela. Mitt förtroende för facket är lika med noll (transport hade jag mina duster med) och när jag startade byggfirma så fanns det inte en tanke på att stödja byggnads och inte heller uppmuntra anställda till det. Och självklart gör de bra saker men det räcker med EN dålig sak för att jag ska rata dem.

Finns det ärliga företagare inom byggindustrin?
Min brorsa, som är snickare, är utan jobb efter det att hans arbetsgivare greps för ekonomiska oegentligheter...
Minns en historia han berättade hur hälften av byggjobbarna försvann när det kom en gubbe med reflexväst och hjälm till hans arbetsplats... det var tydligen bara fackombudet som bar hjälm och reflexväst :)

Hur är det med skorstensfejjarna - har de fortfarande monopol och rätt att bestämma när man måste sota?

Det här ju ett avtal mellan Byggnads och BI så det är ju inget byggnads bara står för. Byggnads tvingar ingen YA att betala det är företaget man är anställd av. Dock ha de rätt att dra av det från lönen om de är med i BI. I Sverige är det arbetsmarknadens parter som ska reglera marknaden. Detta är ett just sånt fall och inget som enligt Svea Rikes lag är fel.

Sveriges Byggindustrier lär ju inte haft så mycket att säga till om från början. Deras representant gav ett ganska lättat intryck efter beskedet.

Men hur som helst är det ändå helt HORRIBELT att fenomenent granskningsavgifter ens förekommer från början. Varför ska Byggnads som fackförening tvinga till sig en del av någons lön mot den personens vilja!??? Sedan är det inte lite de ska ha heller!! 400-500 kr i månaden enligt DN. Fullkomligt makalöst att detta förekommer i en demokrati och rättsstat i västeuropa 2006. Grotesk facklig övermakt är vad det är. Huu!!

Tack Gode gud för EU och de sunt tänkande individerna utanför vårt land.

/Olzki - För demokrati i Sverige

(FULQUOTAT)
Men hur som helst är det ändå helt HORRIBELT att fenomenent svartjobb ens förekommer från början.

Fullkomligt makalöst att underbetalda öststats jobbare förekommer i en demokrati och rättsstat i västeuropa 2006. Grotesk arbetsgivar övermakt är vad det är. Huu!!

Japp, jag håller fullständigt med, det är förjävligt vad det myglas inom den branchen.

Granskningsavgiften? Är den du menar? Den betalar inte företagen? Vilken avgift menar du?

Sant är att vissa avdelningar har misslyckats med redovisningen och det är skitdåligt.

Värt att undertryka är att granskningen inte är samma sak som övrig facklig verksamhet. Två olika delar av samma organisation.

Åhå, så du har lärt dig vad en granskningsavgift är nu? Fortbildningskurs på Norra Bantorget? :D

Japp, jag håller fullständigt med, det är förjävligt vad det myglas inom den branchen.

Jag utgår från att du håller med mig och av misstag schablade med quotning. Ja det är verkligen hemskt med den granskningsavgift och de svartjobb som svenska byggfacket skapat.

/Olzki

Hur är det med skorstensfejjarna - har de fortfarande monopol och rätt att bestämma när man måste sota?

De tror iaf det tills man säger ifrån och påtalar att monopolet är över för deras del, och om de inte passar sig så ringer man efter en sotare från en annan kommun på rent jävelskap...

Ner med facket! :mad: När de inte stjäl pengar från icke-medlemmar trakasserar de bort salladsbarsägarinnor så att fler blir arbetslösa.

Fack off!

Ner med facket! :mad: När de inte stjäl pengar från icke-medlemmar trakasserar de bort salladsbarsägarinnor så att fler blir arbetslösa.

Fack off!
Har du överhuvudtaget tänkt något på hur relationen mellan arbetstagare och arbetsgivare fungerar eller har du någon personlig vinning i att fackförbunden avvecklas?
Arbetslösheten ökar inte för att arbetsgivare tvingas teckna kollektivavtal utan har de inte råd att vara seriösa så ska de avstå helt!

Stjäl pengar - det gör inte alla fackförbund utan detta gällde "Byggnads"
Det finns branscher där oseriösa företagsägare behandlar sina anställda riktigt dåligt och det lär inte bli bättre om alla har dina åsikter...

Trakasserar salladsbarsägarinnor? Är det för att det var en "försvarslös" tjej?

OM hon skulle få slippa skriva under ett avtal (som ingen borde stå utanför) där anställda garanteras skäliga arbets- och lönevillkor så skulle snart fler och fler företag (och deras snåla ägare) ställa sig utanför.
Anställda som med den nya regeringens politik mot fack och för sänkt arbetslöshetsersättning, inte skulle kunna välja bort jobb de erbjuds hos företag som inte har kollektivavtal blir då stående utan skäliga ersättningar, avtalad lönenivå, och avtalspension.(bara som exempel)

Detta är inget som drabbar eftertraktade och välutbildade människor, då dessa bara skuttar vidare till nästa företag om de inte gillar situationen. Det här är ett utpräglat "arbetar"fenomen.

Eftersom kollektivavtalet kostar arbetsgivaren pengar så kommer de företag som har kollektivavtal åt sina anställda tappa i konkurrenskraft gentemot de som smiter undan och slås ut och vi får tillslut, en situation med anställda som har dåliga arbetsvillkor, låg lön, och kanske t.o.m är oförsäkrade på arbetstid!
Detta kan ju verka bra för de som äger företag och positivt för deras vinster men sannolikast är att det uppstår oroligheter och strejker varför företagen ändå inte vinner något i längden.

Fackförbunden kan därför inte låta någon slippa kollektivavtal!
De som har kollektivavtal ska inte konkurreras ut och anställda ska ha bra villkor, vara skyddade och ha en grundtrygghet i livet!
Man kan likna det med att - skapar man en spricka i ett glas så går tillslut hela fönstret sönder!
Kom ihåg att de flesta länder har lagstiftning som reglerar arbetsmarknaden men att vi i sverige istället har avtal (Vilket ger mer flexibilitet och ger möjlighet till snabb ändring om så skulle behövas)

Det finns ännu sjukare grejjer utanför våra gränser och en del av de är på väg...
Tex kommer företag drabbas av de nya arbetstidsreglerna som EU beslutat om trots att vi i sverige har frivilliga avtal mellan arbetsgivare och fackförbund angående arbetstider.
Man kan ju tycka att ett avtal mellan 2 parter borde räcka...

Det finns branscher där oseriösa företagsägare behandlar sina anställda riktigt dåligt och det lär inte bli bättre om alla har dina åsikter...

Har du tänkt på att de med "mina åsikter" kanske i högre utsträckning kan propagera för sitt eget värde på arbetsmarknaden och gå till den arbetsgivare som vill och kan betala bäst. De med "mina åsikter" kanske i mindre utsträckning sitter handlingsförlamade och väntar på att en tredje part skall förhandla kvar dem på en arbetsplats där de inte gör någon nytta.

Enligt fackanhängarnas retorik är alla företagare ondskefulla demoner som skulle driva "arbetarklassen" i döden om bara inte det heliga facket stog i vägen med sin solidaritet och sina höga ideal. Folk med "mina åsikter" kanske är för gamla för att tro på sådana sagor.

Facket MÅSTE tvinga in företagarna i avtal, annars fungerar det inte, säger ni. Hej då marknadsekonomi säger jag! Välkommen planekonomi där alla tjänar lika lite, all utveckling avstannar som inte är direkt kopplad till krigföring eller statspropaganda, och alla transaktioner medborgare emellan är regleradee så att det blir rättvist och ingen någonsin kan få fördel över någon annan.

Ja, jag är bitter! :mad:

På vilket vis var tjejen som hade salladsbaren oseriös Ultramarine?
Oseriös för att hon inte ville teckna kollektivavtal eller för att hon betalade mer än vad avtalet skulle ge? Alla arbetsgivare är inte oseriösa bara för att dom inte tecknar kollektivavtal. När jag gick ur facket så blev jag idiotförklarad av byggnadsfacket. Dom menade att jag inte skulle vara solidarisk och att jag skulle åka snålskjuts på dom andra medlemmarna vid avtalsförhandlingar. Skitsnack skulle jag vilja säga,jag tjänar ca 10 kr mer i timmen nu när jag har förhandlat själv. Jag jobbar på ett företag utan kollektivavtal och allt fungerar mycket bra,så varför tvinga på någon något?
Det vore mycket bättre att facket tog tag i företag som inte sköter sig istället för det finns sådana också både med och utan kollektivavtal. Men när det blir problem så står facket med händerna i fickorna. En kompis fick inte rätt lön på några månader han krävde att få pengarna flera gånger. Han tog sedan kontakt med facket som lovade att fixa problemet. Det hände inget på ett halvår när han snackade med facket senast så tyckte dom att det skulle vara enklare om han löste problemet själv. Varför tog han då kontakt med facket? Enligt min mening är facket som en tandlös hund i en benhög.

Fackförbunden kan därför inte låta någon slippa kollektivavtal!
De som har kollektivavtal ska inte konkurreras ut och anställda ska ha bra villkor, vara skyddade och ha en grundtrygghet i livet!
Man kan likna det med att - skapar man en spricka i ett glas så går tillslut hela fönstret sönder!

Jag tolkar ditt svar som att du tycker att det är OK att frångå grundläggande demokratiska rättsprinciper (som rätten till föreningsfrihet) för att det är viktigare med ett starkt fackförbund. Ditt sätt att resonera baseras på att du endast anser att trygghet för arbetare kan garanteras av ett fackförbund. Det är fel.

Exkluderat avarten Byggnads så kan jag hålla med om att fackförbund historiskt har gjort bra saker och fortfarande gör det i Sverige. Bland annat genom att driva på för ökad säkerhet mm på arbetsplatser. Det brö de fortsätta göra. Maktbalansen idag är dock alldeles för skev där facken med LAS, MBL och en arsenal av tillåtna stridsverktyg driver sin maktutövning till absurdum.

Personligen finner jag lagstadgade minimilöner inte vara ett så dumt alternativ till kollektivavtal. Tryggheten uppstår i att man antingen gör sitt jobb bra och utvecklas eller byter jobb. För utan fackliga alltför upptrissade kollektivavtalslöner för alla inom ett visst yrke skulle många fler jobb skapas, förvisso med lägre ingångslöner, men det skulle vara otroligt mycket lättare att få ett jobb och sedan själv ta sig uppåt. Passar inte jobbet så är det ganska enkelt att byta.

Idag fastnar folk på arbetsplatser de egentligen inte trivs på med ett arbete som många gånger inte är vad man tänkt sig. Man fortsätter ändå och vantrivs desto mer. Det vittnar enligt min mening svensk ”utbrändhet” och Sveriges internationellt sett höga ohälsotal om. Man drar sig för att byta arbete för att förlora sitt "sist in-nummer" och chansen att hitta ett annat jobb är också liten eftersom alltför få arbetsgivare har incitament och råd att anställa. Det vill jag komma ifrån.

Hoppas du orkade läsa allt. Emotser gärna en saklig replik.

/Olzki

Sveriges Byggindustrier lär ju inte haft så mycket att säga till om från början. Deras representant gav ett ganska lättat intryck efter beskedet.

Men hur som helst är det ändå helt HORRIBELT att fenomenent granskningsavgifter ens förekommer från början. Varför ska Byggnads som fackförening tvinga till sig en del av någons lön mot den personens vilja!??? Sedan är det inte lite de ska ha heller!! 400-500 kr i månaden enligt DN. Fullkomligt makalöst att detta förekommer i en demokrati och rättsstat i västeuropa 2006. Grotesk facklig övermakt är vad det är. Huu!!

För det första 400-500 kr månaden? Man betalar 1,5%. 500 är ca 33000 i månaden. Det är ingen vanlig lön för byggare.

En avtalsrörelse handlar om att ge och ta. Om det nu enligt BI är det värsta som finns så hade de kunnat köpa bort den mot något annat.

Detta är som sagt något som växt fram i avtal mellan arbetsmarknadens parter. Visst försöker vi genom vår kollektiva styrka få fram så bra lön som möjligt för vårt arbete. Men det ser jag verkligen inget fel i.

Det som är det konstiga i denna disskution är att ni alltid missar att facket är en naturlig del i den svenska arbetarerörelsen. Själv tycker jag att det är helt i sin ordning att det finns olika intresseorganisationer i Sverige. Om ni som är motståndare till rörelsen tycker det är jobbigt att vi har makt, synd för er.

Åhå, så du har lärt dig vad en granskningsavgift är nu? Fortbildningskurs på Norra Bantorget? :D

Du syftade sist på de få procenten som har arbetsgivare som inte är med i en arbetsgivareorganisation?

Last edited:

Kom ihåg att de flesta länder har lagstiftning som reglerar arbetsmarknaden men att vi i sverige istället har avtal (Vilket ger mer flexibilitet och ger möjlighet till snabb ändring om så skulle behövas)

Detta är väldigt sant och en stor fördel med den svenska modellen med förhandlingar och avtal.

I USA till exempel, där regleras arbetslivet minutiöst genom lagar, domare i HD tillsätts av presidenten och sitter mycket länge. Facken kan ha väldigt stort folkligt stöd där, och demokraterna ha majoritet, men ändå ha väldigt lite makt eftersom domstolarna bestämmer. De minsta lilla arbetsmiljöfrågor kan blir föremål för rättsprocesser på flera år, detta ger en passiviserad arbetarklass som avstår både från att rösta (då de, helt riktigt, anser att de inte kan påverka sin situation på detta sätt) och att försöka påverka sin egen situation och arbetsmiljö, löner osv till det bättre.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg