Byggingenjörer!?!? Bjälklag

• Thread starter Thread starter Pips
  • Start date Start date

Pips

Guest
Hej!

Håller på med ett projekt i skolan där jag ska beskriva bjälklaget i en byggnad. Det jag vet är att bjälklaget är i betong samt på vissa ställen är bjälklaget kompletterat med stöttor + balkar i stål(stöttor vertikalt från golvet, balkarna ligger mot taket, på stöttorna). Har precis börjat på byggteknik o design på KTH och har INGEN aning om vad mer jag ska skriva. Ska tot räcka till 1 A4.

Så om ngn har kunskapen och orken att beskriva vad mer bjälklaget gör, varför man ex väljer betong och inte stål överallt etc. Samt om ngn har tips på böcker etc om "byggprocessen" samt just om bjälklag.

Mvh

Skicka ett pm eller ring mig på 08 - 782 14 92 om du vill se det IRL istället.

Jag lånar tråden lite..

Jag funderar också att börja läsa på KTH om ca ett år...

Vad tycker du (eller annan som gått där) om skolan där?

Hur är din utbildning hittills?

Det jag funderar på är att läsa till högskoleing. med inrikting mot bygg eller maskin/industri (och förstås inriktat mot design)

/GG

Cooler är den utbildningen som jag går just nu. 1:a året på just Byggteknik och Design. Kika in på www.sth.kth.se så kommer du direkt till KTH Haninges sida.

Kurserna verkar generellt mkt bra, lärarna är riktigt vettiga. Infomet är en kurs som jag går nu. ÄR egentligen en inspark till studentplugget.

Infomet: Förläsning om byggprocessen (beställare, konstruktör, arkitekten etc vad dem har för uppgift) Grundläggande kunskaper i Word, Excel + PowerPoint går igenom. Hur man gör ett projektarbete (det vi håller på med nu, där vi har delats in i grupper om 8pers, vart på studiebesök i hammarbysjöstad där vi kikat på ett bygge/grupp. Mötesteknik (sekreterare + ordförande) vikten av protokoll, kallelser etc prakticeras. Tycker den kursen fungerar bra, som en grund att stå på för de kommande 3-5.5 åren.

Sen har jag just nu Matte1 intromatte eller vad man ska kalla det. Stort plus om du läst Matte D eller motsvarande på Gymnasiet, endel är bekant men mkt r nytt. Se Matte D som en introduktion.

Sen har jag inte kommit så mkt längre. Finns en del snygga tjejer i skolan, men framför allt på kockskolan bredvid.. :tuttar

Bok tips
Per Gunnar Burström
Byggnadsmaterial (Den har vi nu i Byggfysik)

Den kan du läsa om Betong o stål i.

Men du kanske har fått den info du behöver redan :)?

Var inne på länkarna som ngn skickade, där stod det ändå inte så mkt om vad bjälklaget har för uppgift. Men läste mig till att det finns tydligen en bok som heter "Så byggdes staden" den ska jag köpa eller låna på måndag.

Jag är ute efter bjälklagets uppgift (varför?). I projektet ska det inte vara några beräkningar (Ex hållfasthet) utan bara simple. Ska se om Hekas har tid att ta emot ett samtal imorgon efter jobbet.

=)

Så byggdes staden kommer inte att hjälpa dig i det här, där har du info om hur städer skapades en gång i världen, dom pratar om olika byggstilar som har funnits.

Google är nog din bästa vän här skulle jag tro.

I "Byggkonstruktion" av Tord Isaksson, Annika Mårtensson och Sven Thelandersson, sid 121 har du lite info om bjälklag. Den boken hade vi i konstruktion 1.

Men ni kanske kommer köra med nån annan litteratur?

God kväll! Det finns säkert hysteriskt många uppgifter som ett bjälklag skall fylla. Ett mellanbjälklag till exempel ( mellan lägenheter/våningar), har ju stora krav på sig när det gäller ljudisolering och brandisolering. Det kanske är en början. Vet inte riktigt vilken nivå uppgiften ligger på, så detta kanske är helt fel typ av information... :va
Om så inte är fallet så har du iaf nåt att börja med :tummenupp

Klockers, nu börjar det ta sig! Jag ska alltså generellt beskriva dels bjälklaget i huset (1:a inlägget) sen ordbajsa en A4 om vad bjälklaget har för funktion! =)

Tackar! Som sagt nu har jag lite mer att jobba på! =)

En annan väsentlig del som känns viktig att ta upp är ju att bjälklaget är en horisontell bärande byggnadsdel. Det kan också vara en idé att skilja på botten, mellan och vindsbjälklag. Ett vindsbjälklag kanske inte ska belastas lika mycket som ett mellanbjälklag, däremot kanske det behöver värmeisoleras desto mer. Detsamma kan ju gälla för ett bottenbjälklag.

Nu får någon annan hjälpa till och fylla i med sin utomordentligt goda kunskap i ämnet. Det hela är mycket intressant :)

Varför man inte bara använder betong och stål, man använder ju trä i villor samt mindre radhus/parhus?

men betongen är för klen i sej själv därför använder man armering för att motverka svikterna i betongen. vilket gör att det blir en bra kombination för betong kan inte smälta. (armeringen kanske kan det? :S) och armeringen håller ihop betongen.

Men stålet kan smälta eller åt minstånde ändra form vid en viss temperatur (det var där för WT rasade som ett korthus bjälklagen började svikta och blev mer formade som en banan vilket gjorde att dom blev för korta för att nå från ena väggen till den andra).

Detta är min teori kanske inte 100% korrekt.

Detsamma kan ju gälla för ett bottenbjälklag.

Nu får någon annan hjälpa till och fylla i med sin utomordentligt goda kunskap i ämnet. Det hela är mycket intressant :)

Grundplatta är den rätta benämningen.
Betongen tar hand om trycket, medans stålet tar hand om draget.

Cooler är den utbildningen som jag går just nu. 1:a året på just Byggteknik och Design. Kika in på www.sth.kth.se så kommer du direkt till KTH Haninges sida (...)

Tackar för svar!

Det är just matte upp till D som jag håller på att komplettera med just nu samt förstås Kemi och Fysik..
Det är ju lite att läsa in när man hittills byggt sig en karriär inom kultur/museisvängen...

Byggsidan är kanske det smartaste att satsa på när det finns jobb över hela Sverige. Inriktar man sig på maskiningenjörs sidan kanske man måste dra sig ner mot mellansverige för jobb? (har någon annan en inblick i arbetsmarknaden för dessa två inriktningar? bygg - maskin)

PS. Vet förstås att dataing. är hetast men är något jag inte är allt för intresserad av... DS

/GG

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...