Bygger mindre stuga; Behöver ritnings-hjälp!

Ja, det fick bli så då jag skulle ha helt öppet upp till nock. Min egna hållfasthets-beräkning, som bestod i att hoppa/gunga hårt som fan upp på taket visar att det fungerar :D Byggde dem i 45x145 som kan tyckas vara i klenaste laget men som sagt så fungerar det.

Ja, det fick bli så då jag skulle ha helt öppet upp till nock. Min egna hållfasthets-beräkning, som bestod i att hoppa/gunga hårt som fan upp på taket visar att det fungerar :D Byggde dem i 45x145 som kan tyckas vara i klenaste laget men som sagt så fungerar det.
Det var just de jag funderade på, blöt snö blir ruskigt tung men de antar ja att du har räknat med :tungan läs "snölaster"

45x145 är nästan lite overkill så du kan nog sova lugnt! ;)

Det var just de jag funderade på, blöt snö blir ruskigt tung men de antar ja att du har räknat med :tungan läs "snölaster"

Med takvinkel på 46 grader och vaxat plåttak så är det bara stuprören som kommer få smaka på snölast :D
Overkill vettefan, det känns "lagom" helt enkelt. Grannens hus är overkill däremot, han bygger nu samtidigt som mig. 220 i väggar, limträbalk som är 380 hög mm. Iofs lite större stuga än detta, men det blir ju stadigare än Fort knox :D

För de som ska lägga plåttak någon gång under sitt liv så har jag en del rekommendationer:
1: Om du ska använda dig av takplåtar som är 3630mm långa, se till att ha en kompis med dig.
2: Om du ska klippa av dem litegrann i toppen, byt stål på nibblern innan du åker iväg till stugan, annars får du kapa dem med sticksågen. Det tar tid.
3: Om det blåser ute, gör det en annan dag.

Jag vet av egna erfarenheter att ovanstående är bra tips!
Men fint blir det, och det är skönt att slippa bysta pannor.

Bifogat

• tak.jpg
    tak.jpg
    133.6 KB · Visningar: 332
Men Dee_cati...
Du startade tråden den 24 juni... vafan är du inte klar än?
Under tiden hann vi avsluta projekt Arlandastad på 20000 kvm, ett snickeri i Länna/Haninge, jag byggde själv en gäststuga åt en tjejpolare (Lillevilla 100) samt påbörjade ett nytt bygge i Länna...
...däremellan hade jag semester i 8 veckor...

...vafan sover du på jobbet?!!:rofl :rofl :rofl :hihi :D :trött

220 i väggar, limträbalk som är 380 hög mm. Iofs lite större stuga än detta, men det blir ju stadigare än Fort knox :D

....och DÄR pratar vi overkill av rang!:yoparty

Det är nästan så man blir lite avundsjuk...:D

Last edited:
Men Dee_cati...
Du startade tråden den 24 juni... vafan är du inte klar än?
Under tiden hann vi avsluta projekt Arlandastad på 20000 kvm, ett snickeri i Länna/Haninge, jag byggde själv en gäststuga åt en tjejpolare (Lillevilla 100) samt påbörjade ett nytt bygge i Länna...
...däremellan hade jag semester i 8 veckor...

...vafan sover du på jobbet?!!:rofl :rofl :rofl :hihi :D :trött

....och DÄR pratar vi overkill av rang!:yoparty

Det är nästan så man blir lite avundsjuk...:D

Haha, tack för den kängan :D När jag väl började med själva huset efter allt jävla markarbete så gick det hyffsat, 3 veckor tog det innan panelen börjades spikas. Men ska jag skylla på något så skyller jag på vädret. Först var det för varmt så då jobbade jag inte så många timmar per dag, sen regnade det. Du vet, när man inte har betalt så jobbar man bara under perfekta förhållanden, dvs 18 grader och molnigt :D
Deadline är inte förrän maj 2009, tills dess hoppas jag vara klar :D

Lite uppdateringar:
Jag har haft fullt upp med andra jobb än mina privata tyvärr och sen kom en utlandsresa i vägen så först nu har jag börjat så smått igen upp vid stugan.
I helgen lackerade jag dörrmaterialet och idag skruvade jag ihop allt och körde upp hela åbäket nu ikväll. Mörkt, kallt och blött, man blir itne så sugen på att bygga just nu :(
Förra veckan installerade jag 3-fas i storstugan så jag kan dra en skarvsladd till den nyinköpta 9kw-fläkten så jag slipper frysa :brinnerup

Bilder: Nya dörren samt en lampa. Om någon har en bra idé på liknande lampa eller stor och maffig "krona" att hänga i taket så får ni gärna dela med er av dem. Har ett 10-tal lampkataloger men har inte hittat den "rätta" än.

Bifogat

• dörren.jpg
    dörren.jpg
    105 KB · Visningar: 135
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back