Bygge el-hoj....

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Funderar på att konvertera en hoj med kass motor till el drift... Nån som håller på med nåt liknande?
Links?
Kits?
 
Sedan förra året gäller nya regler att man först ska besikta hos sfro innan man regbesiktar. Det blir dyrare...

Gå in på instructables.com och sök på lets make Electric motorcycle så kan du läsa mer. Håll Dig borta från blybatterier, det inte värt det.

Själv har jag konverterat en Kawasaki och håller på med en Cagiva som blir klar snart.

DSC_1007.JPG
 
Last edited:
Coolt!!! Vad använder du för motor? Och vilken hastighet kan du köra? Och hur långt?
 
Det finns en här på sporthoj som har konverterat en Mito, det ska finnas en byggtråd om jag inte missminner mej
 
Coolt!!! Vad använder du för motor? Och vilken hastighet kan du köra? Och hur långt?

Motor är permanentmagnet likström AGNI95R. Googla upp den. Den är ball.

Jag siktar på 110 i toppfart och tror jag kan få ut ca 10 mils räckvidd.

På elmoto.net kan du läsa massor om andra byggen och sätta in Dig i vad som gäller, det tar ett tag :)

Och så finns det massa bilder på evalbum.com
 
Last edited:
Om du ändå skall bygga om för eldrift och drabbas av SFRO så hade jag hellre byggt en hoj från grunden för att slippa alla kompromisser som är gjort med en förbränningscykel. I sammanhanget är ju låg chassievikt och lågt luftmotstånd prioritet.
 
Vad är tanken?
Ska den frakta arslet i stadsmiljö så funkar billiga navmotorer.
För glidande på landsväg så är en Agni 95r helt ok.
Snackar vi sporthojsprestanda så är det dags att fundera på en rätt dyr AC-motor av något slag. Då börjar det bli ganska batteriintensivt också.
 
Det finns en del folk på http://happyride.se som håller på med elhojar.

Jag är en av dem! :hej Kör en heldämpad MTB med 750w maskin. Den går 45-50 på platt mark, och på knixig skogsstig är upplevelsen faktiskt inte långt ifrån enduro. (Motorcykelenduro alltså, inte mountainbike-derivatet med stulet namn)
 
Saken är att jag håller på att bygga en gsx750es som ska få katana tank, sadel och framkåpa... Dock har min motor kört 8500 mil... Jag tänker köra den tills den inte jan mera och sen konvertera katanakopi'n till Elhoj
 
110 i toppfart är ok för min del, och 10 mil är helt ok för mig också. Vilka batterier rekommenderar du?

QUOTE=zerous;6287435]Motor är permanentmagnet likström AGNI95R. Googla upp den. Den är ball.

Jag siktar på 110 i toppfart och tror jag kan få ut ca 10 mils räckvidd.

På elmoto.net kan du läsa massor om andra byggen och sätta in Dig i vad som gäller, det tar ett tag :)

Och så finns det massa bilder på evalbum.com[/QUOTE]
 
Saken är att jag håller på att bygga en gsx750es som ska få katana tank, sadel och framkåpa... Dock har min motor kört 8500 mil... Jag tänker köra den tills den inte jan mera och sen konvertera katanakopi'n till Elhoj

OK. Konvertera trampcykel är rätt billigt, men det sticker nog iväg lite om man ska bygga riktig hoj med mycket effekt. Maxeffekten verkar bestämma prisnivån till stor del, då man behöver stort batteri med många parallella celler för att få ut mycket ström samt att kringelektroniken behöver tåla den strömmen. Ska du bara åka 110 och inte behöver sporthoj-acceleration kan det kanske hållas på rimliga nivåer.

Jag har sett truck-motorer användas i gocarts lite varstans på nätet. Kanske kan vara nåt..
 
Behöver inte sporthoj prestanda, kör ändå ganska lugnt.
 
Med facit i hand skulle jag inte välja en hoj för elkonvertering med den typen av ram.

Den är tung, gjord av stål och begränsar hur du kan placera batterier och motorn inne i ramen.

719043765134084.JPG

Du vill ha så lätt bygge som möjligt för att spara energi.

Det du bör ha är den liknande Cagiva Mito eller Kawasaki Ninja, den är lätt ( aluminium) och ramen tillåter dig placera komponenterna på ett bättre sätt. Du vill så klart ha kåpor som minskar luftmotståndet också.

build_cleanframe.jpg

2.jpg
 
Jo jag ser det... Dock tror jag att det går att få plats med många batterier om man själv bygger med små celler...
Men såklart vill man ha en lätt hoj från början...dock är det just katana och el som tilltalar mig..
 
Har du nån byggtråd på din gpz?
Med facit i hand skulle jag inte välja en hoj för elkonvertering med den typen av ram.

Den är tung, gjord av stål och begränsar hur du kan placera batterier och motorn inne i ramen.

View attachment 433217

Du vill ha så lätt bygge som möjligt för att spara energi.

Det du bör ha är den liknande Cagiva Mito eller Kawasaki Ninja, den är lätt ( aluminium) och ramen tillåter dig placera komponenterna på ett bättre sätt. Du vill så klart ha kåpor som minskar luftmotståndet också.

View attachment 433218

View attachment 433219
 
Har du nån byggtråd på din gpz?

Tyvärr inte, har bara massa bilder.

P.S. Cagivan på första bilden blev precis godkänd av SFRO. Få se vad regbesiktningen för med sig...

DSC_1123.JPG
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top