Bygge av bromsbänk.

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Hittade en elmagnetbroms (Telma) till lastbil undrar om den kan funka att använda som bromsbänk bygge.
Den sitter mellan kardarnaxel och bakaxel så den borde ju palla för höga varv.
Är i första hand ute efter att mäta luft/bränsle ska inhandla en bredbandslambda, hk mätning får jag ta itu med senare om detta fungerar.
Så vad tror ni kan det palla för upp till 400hk?

Last edited:
gsxr1200 skrev:
Hittade en elmagnetbroms (Telma) till lastbil undrar om den kan funka att använda som bromsbänk bygge.
Den sitter mellan kardarnaxel och bakaxel så den borde ju palla för höga varv.
Är i första hand ute efter att mäta luft/bränsle ska inhandla en bredbandslambda, hk mätning får jag ta itu med senare om detta fungerar.
Så vad tror ni kan det palla för upp till 400hk?

Om det kan vara till någon nytta så har jag hört av en lastbilsmek att motor/avgas broms generelt sett bromsar med lika hög effekt som motorn ger.

Varvtalet som den pallar för ärju inte spciellt svårt att räkna ut uppskatta.

Prata med någon chauför som kört en bil med sådan broms så får du en uppfattning om hur mycket den bromsar.

Det finns bromsbänkar med inbyggd telmabroms. Så långt är det nog bra. Men den kräver en hel del ström. Om jag inte missminner mig, 120-160 Amper, 24 volt.
Sen ska det styras på något smart sätt. Från början är det väl 4 fasta bromslägen.

Jodå, bromseffekten ligger nog därikring 4-500kh

När den sitter på en kardarnsstång till en Buss/lastbil är vartalet ungefär 2500rpm som max.

Kör hårt och berätta hur det går.

Efterföljaren till telmabromsen kallas för retarder och är en hydraulisk broms som sitter på samma ställe som telman, dvs utgående axeln på växellådan. Den styrs steglöst med en proportionalventil och bromsar ungefär 800hk. Men jag tror att både telman och den nyare retardern blir väldigt svår att styra så exakt att den skulle funka bra i en bromsbänk. Men lycka till! Alltid kul med annorlunda projekt.

Det är fyra lägen som du säger sitter fyra relä (äv fyra lägen på bromsspaken)
Det sitter åtta st magneter vet inte om ett relä styr två magneter (ska kolla detta) isåfall borde ju första läget på spaken vara två magneter andra fyra osv kanske kan få det att stämma med något läge.
Ström lär det nog gå åt har 24v på skotaren så jag får låna lite av den medans jag testar får lösa det senare.
Är ute efter att kunna få upp laddtryck på turbohojen och mäta A/F.

Får tacka för svaren.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...