Bygge av bakskärm

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Hallå!

Var och kollade lite om det fanns nån tråd där det finns lite tips om hur man bygger en bakskärm, men jag kunde dock inte hitta någon..

Iaf, jag har funderingar på att bygga en egen bakskärm till min hoj (bakdelen tycker man ju rentav synd om, särskilt nu när man skaffat miniblinkers).

Är det nån som har byggt en helt egen bakskärm här? som kanske kan ge lite tips och råd. Eftersom jag är student så vill jag ju kunna hålla kostnaderna nere på en rimlig nivå... :rolleyes:

Men att sitta å pyssla å jäklas lite tycker jag personligen kan vara riktigt roligt emellanåt :)

Alla tipps och förslag är välkommna!

///Andreas Gradin

Det måste väll finnas en som kan komma med förslag iaf?!

Kom igen nu, var inte blyga!

*Foxen* skrev:
Hallå!

Var och kollade lite om det fanns nån tråd där det finns lite tips om hur man bygger en bakskärm, men jag kunde dock inte hitta någon..

Iaf, jag har funderingar på att bygga en egen bakskärm till min hoj (bakdelen tycker man ju rentav synd om, särskilt nu när man skaffat miniblinkers).

Är det nån som har byggt en helt egen bakskärm här? som kanske kan ge lite tips och råd. Eftersom jag är student så vill jag ju kunna hålla kostnaderna nere på en rimlig nivå... :rolleyes:

Men att sitta å pyssla å jäklas lite tycker jag personligen kan vara riktigt roligt emellanåt :)

Alla tipps och förslag är välkommna!

///Andreas Gradin

jag har byggt om min innerskärm bak på kawan. köpte en plåt för 50 spänn på ett plåtslageri.
sen gjorde jag enklast möjliga. tog en pappskiva och mätte och trixade. klippte skärde och testade tills jag fått fram en passande modell i papp sedan ritade jag av den på plåten och skar ut den. efter det var de ju bara att bocka och knacka och prova och skära osv osv osv tills det såg bra ut. lite svetsjobb och vipps så hade jag en najs innerkärm.
jag kan skicka upp några bilder på den när jag kommer hem till min dator.

kostnaden blev inte stor. 50 kr för plåten (då kan man använda mycket spill till annat) och sedan kanske man ska räkna lite pengar för tråd och gas i svetsen. men över 100 spänn kan de inte blivit.
har du inte möjlighet att svetsa själv så kan du ta med grejerna tillbaka till plåtslageriet och be dom göra det. bara allt är inpassat och markerat osv så borde ju det gå bra.

Droopfy skrev:
jag har byggt om min innerskärm bak på kawan. köpte en plåt för 50 spänn på ett plåtslageri.
sen gjorde jag enklast möjliga. tog en pappskiva och mätte och trixade. klippte skärde och testade tills jag fått fram en passande modell i papp sedan ritade jag av den på plåten och skar ut den. efter det var de ju bara att bocka och knacka och prova och skära osv osv osv tills det såg bra ut. lite svetsjobb och vipps så hade jag en najs innerkärm.

kostnaden blev inte stor. 50 kr för plåten (då kan man använda mycket spill till annat) och sedan kanske man ska räkna lite pengar för tråd och gas i svetsen. men över 100 spänn kan de inte blivit.
har du inte möjlighet att svetsa själv så kan du ta med grejerna tillbaka till plåtslageriet och be dom göra det. bara allt är inpassat och markerat osv så borde ju det gå bra.
låter bra.. men blir inte skärmen lite tung då?..

Åk till en MC-skrot och köp en kass skärm och "styla" sedan till den med en dremelslip och glasfiber(lim+väv).
Hönsnät , silvertejp ,fogskum och gips kan man också använda till mycket.

Droopfy skrev:

Lägg upp lite bilder så fort du kommer hem! Lät som ett lämpligt pris för min del, och så har man ju lite små kollijox att grejja med! :)
Svets har vi hemma så det blir nog inga bekymmer, bekymmret blir snarare när jag ska svetsa *träffar allt, utom rätt* :hihi

Nu ska ni få se på lite bilder iaf..
Största problemet blir hur jag ska göra en hållare till batteriet och få till så att jag kan förvara grejjer i "boxen" på den nya hemmagjorda skärmen.. men men, har några egna ideér på det, men har ni nån idée så är det bara att berätta..

Så här ser bakskärmen ut original (tog lös den för ett tag sen) :

Bifogat

• Bakskärm lös.jpg
    Bakskärm lös.jpg
    119.9 KB · Visningar: 306
  • Bakskärm ovanifrån.jpg
    Bakskärm ovanifrån.jpg
    138.2 KB · Visningar: 303
Här kommer nån bild på hur jag har gjort en provisorisk modell i kartong, har ni andra förslag på hur det ska se ut så berätta direkt!

Till photoshops freaksen (ta det inte på ett negativt sätt!): Har ni ett bättre förslag så kan ni kanske klippa å klistra lite och sedan lägga upp en bild? :)

Bifogat

• Cbr 125.jpg
    Cbr 125.jpg
    137.7 KB · Visningar: 282
  • Cbr 2.jpg
    Cbr 2.jpg
    120.6 KB · Visningar: 253
  • Räven.jpg
    Räven.jpg
    110.3 KB · Visningar: 239
Anton_Ljunghusen skrev:
Ser för krångligt ut att bygga en ny... Modda den du har eller köp en till?

Vill inte förstöra originalet och att köpa en ny anser jag vara för dyrt för att sedan sabba å mixtra med!

Och dessutom, vart tar allt de roliga småjobbet vägen med jävelskap å klater?!?! :jäs

*Foxen* skrev:
Vill inte förstöra originalet och att köpa en ny anser jag vara för dyrt för att sedan sabba å mixtra med!

Och dessutom, vart tar allt de roliga småjobbet vägen med jävelskap å klater?!?! :jäs

Hehe.. Då får du väl svetsa ihop en liten låda till batteriet :)

Anton_Ljunghusen skrev:
Hehe.. Då får du väl svetsa ihop en liten låda till batteriet :)

Det är vad jag har tänkt att göra just nu.. först böjja å bocka till en plåtbit eller nåt så den passar, sedan mäta å rita ut var jag kan svetsa fast lådan.. :)

philsson skrev:
låter bra.. men blir inte skärmen lite tung då?..

nej nej... den blev inte tyngre än orginalet. du använder ju inte precis 5mm durkplåt.
jag körde med en plåt som va 0,8 tror jag. det räckte fint.

Plast kanske?

Kanske använda plast och modifiera?

Bifogat

• Mito 123.JPG
    Mito 123.JPG
    76.8 KB · Visningar: 248
*Foxen* skrev:
Nu ska ni få se på lite bilder iaf..
Största problemet blir hur jag ska göra en hållare till batteriet och få till så att jag kan förvara grejjer i "boxen" på den nya hemmagjorda skärmen.. men men, har några egna ideér på det, men har ni nån idée så är det bara att berätta..

Så här ser bakskärmen ut original (tog lös den för ett tag sen) :

jo... jag gjorde precis den delen. innerskärmen och batteriboxen... inte så svårt. jag ska måla upp hur plåten är skuren och bockad när jag kommer hem.

Droopfy skrev:
jo... jag gjorde precis den delen. innerskärmen och batteriboxen... inte så svårt. jag ska måla upp hur plåten är skuren och bockad när jag kommer hem.

ok :) jag väntar med späning på bilderna! ;)

Förresten, är det nån som vet vilken som är den maximala vinkeln som nummerplåten får ha? för du lär väll inte få ha den så den pekar upp i de blå? :rolleyes:

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet