Jim Profit
Gudomlig sporthojare
Hajfena är ett tåskydd.
https://www.revzilla.com/motorcycle/gb-racing-shark-fin-toe-guard
Minska risken få stöveln / tårna / foten mosad mellan kedja och kedjedrev vid krasch.
Men det visste du väl redan ?
ok, tack.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hajfena är ett tåskydd.
https://www.revzilla.com/motorcycle/gb-racing-shark-fin-toe-guard
Minska risken få stöveln / tårna / foten mosad mellan kedja och kedjedrev vid krasch.
Men det visste du väl redan ?
Hade ju inte varit fel att ha på MC för gatåka också ju, vem vill bli av med tårna....![]()
Det skadar ju inte men på gata har du inte så extrema nerlägg att foten gärna kläms in under hojen/svingen vid en lowsider. Dessutom tror jag en ren lowsider är en ganska ovanlig olyckstyp på gata. De flesta kör nog av vägen, krockar, bromsar omkull sig eller kör över något oväntat halt med moderat nerlägg.
Det skadar ju inte men på gata har du inte så extrema nerlägg att foten gärna kläms in under hojen/svingen vid en lowsider. Dessutom tror jag en ren lowsider är en ganska ovanlig olyckstyp på gata. De flesta kör nog av vägen, krockar, bromsar omkull sig eller kör över något oväntat halt med moderat nerlägg.
Du kan ha rätt men mina första tre krascher (detta hände på 1960-talet) var alla lowsiders där hojen i ettan och trean försvann längs gatan ditt jag skulle och jag kom kasande efter.
I tvåan där jag på natten oväntat körde från asfalt till grusväg blev jag kvar på grusvägen, hojen fick jag hämta på åkern kanske 10 meter från vägen.
Vänster styre var av men det gick bra köra från Farhult till Lund (ca 8 mil) på 2ans växel. Höger styre satt ju kvar på BMW R60.
Det avbrutna vänsterstyret vilade jag på vänster lår.
Men med tanke på det förhållandevis moderata nerlägget han hojen glida iväg så pass att foten inte blev klämd mellan motor/sving och asfalt antar jag?
Ja nedlägget innan krasch begränsades ju av att ventilkåpan på innercylindern tog i asfalten.
Och i första och 3e kraschen så fortsatte ju hojen liggande på två hjul och cylinder i rätt riktning.
"Inbyggda kraschpuckar." Så det var bara resa upp hojen och köra vidare.
Vid bankörning så var det ju normalt att köra R60 med ventilkåpsskrap i kurvorna.

Det finns alltså flera anledningar att en R60 inte är relevant i denna tråd. Framförallt att den har kardandrift och därmed inte behöver något kedjeskydd i form av hajfena...![]()
|
Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter
Efter att Cruiser-programme... |
|
|
|
WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem
WP har länge varit synonymt... |
|
|
Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar
Donut Labs VD Marko Lehtimä... |
|
|
Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar
Donut Labs VD Marko Lehtimä... |
|
|
MC-Mässan närmar sig!
På årets stora motorcykelmä... |
|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |