Byggde en egen hajfena

Anledning:
”At the 1994 French GP, Daryl Beattie crashed his factory Yamaha YZR500 and his right foot got caught between the drive chain and rear sprocket. He lost all five toes. I recall visiting him the next morning in hospital in Paris where he was happy as Larry, thanks to the morphine. Now all race bikes must wear a chain guard to prevent similar injuries.”
 
Hade ju inte varit fel att ha på MC för gatåka också ju, vem vill bli av med tårna.... :gråta
 
Hade ju inte varit fel att ha på MC för gatåka också ju, vem vill bli av med tårna.... :gråta

Det skadar ju inte men på gata har du inte så extrema nerlägg att foten gärna kläms in under hojen/svingen vid en lowsider. Dessutom tror jag en ren lowsider är en ganska ovanlig olyckstyp på gata. De flesta kör nog av vägen, krockar, bromsar omkull sig eller kör över något oväntat halt med moderat nerlägg.
 
Det skadar ju inte men på gata har du inte så extrema nerlägg att foten gärna kläms in under hojen/svingen vid en lowsider. Dessutom tror jag en ren lowsider är en ganska ovanlig olyckstyp på gata. De flesta kör nog av vägen, krockar, bromsar omkull sig eller kör över något oväntat halt med moderat nerlägg.

Något som däremot alla borde ha är skydd för motorkåporna.
Sjukt onödigt att tömma motorn på olja för en skitvurpa har jag lärt mig. Fråga inte hur.
 
Det skadar ju inte men på gata har du inte så extrema nerlägg att foten gärna kläms in under hojen/svingen vid en lowsider. Dessutom tror jag en ren lowsider är en ganska ovanlig olyckstyp på gata. De flesta kör nog av vägen, krockar, bromsar omkull sig eller kör över något oväntat halt med moderat nerlägg.

Du kan ha rätt men mina första tre krascher (detta hände på 1960-talet) var alla lowsiders där hojen i ettan och trean försvann längs gatan ditt jag skulle och jag kom kasande efter.
I tvåan där jag på natten oväntat körde från asfalt till grusväg blev jag kvar på grusvägen, hojen fick jag hämta på åkern kanske 10 meter från vägen.
Vänster styre var av men det gick bra köra från Farhult till Lund (ca 8 mil) på 2ans växel. Höger styre satt ju kvar på BMW R60.
Det avbrutna vänsterstyret vilade jag på vänster lår.
 
Last edited:
Du kan ha rätt men mina första tre krascher (detta hände på 1960-talet) var alla lowsiders där hojen i ettan och trean försvann längs gatan ditt jag skulle och jag kom kasande efter.
I tvåan där jag på natten oväntat körde från asfalt till grusväg blev jag kvar på grusvägen, hojen fick jag hämta på åkern kanske 10 meter från vägen.
Vänster styre var av men det gick bra köra från Farhult till Lund (ca 8 mil) på 2ans växel. Höger styre satt ju kvar på BMW R60.
Det avbrutna vänsterstyret vilade jag på vänster lår.

Men med tanke på det förhållandevis moderata nerlägget han hojen glida iväg så pass att foten inte blev klämd mellan motor/sving och asfalt antar jag?
 
Men med tanke på det förhållandevis moderata nerlägget han hojen glida iväg så pass att foten inte blev klämd mellan motor/sving och asfalt antar jag?

Ja nedlägget innan krasch begränsades ju av att ventilkåpan på innercylindern tog i asfalten.
Och i första och 3e kraschen så fortsatte ju hojen liggande på två hjul och cylinder i rätt riktning.
"Inbyggda kraschpuckar." Så det var bara resa upp hojen och köra vidare.

Vid bankörning så var det ju normalt att köra R60 med ventilkåpsskrap i kurvorna.
 
Ja nedlägget innan krasch begränsades ju av att ventilkåpan på innercylindern tog i asfalten.
Och i första och 3e kraschen så fortsatte ju hojen liggande på två hjul och cylinder i rätt riktning.
"Inbyggda kraschpuckar." Så det var bara resa upp hojen och köra vidare.

Vid bankörning så var det ju normalt att köra R60 med ventilkåpsskrap i kurvorna.

Det finns alltså flera anledningar att en R60 inte är relevant i denna tråd. Framförallt att den har kardandrift och därmed inte behöver något kedjeskydd i form av hajfena...:glömdet
 
Det finns alltså flera anledningar att en R60 inte är relevant i denna tråd. Framförallt att den har kardandrift och därmed inte behöver något kedjeskydd i form av hajfena...:glömdet

Att jag tog upp mina erfarenheter berodde på
Josef citat:
Dessutom tror jag en ren lowsider är en ganska ovanlig olyckstyp på gata.

Eftersom mina första tre vurpor var just lowsiders.........
är det så att med BMW med kardan får man lowsider
medan har man en hoj med kedja, ja då kraschar man så här
Joseph citat:
De flesta kör nog av vägen, krockar, bromsar omkull sig eller kör över något oväntat halt med moderat nerlägg.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top