Byggare, upplys mig om kostnader!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kan ni som är grundläggare spana in det här. De har nu gjort veranda-delen som saknades. Ska betongen se ut så här? Den las väl idag antar jag.

Den andra stora plattan är ju så jämn o fin, varför är inte verandabetongen det? Ska det på ett lager till av en finare typ av betong?

Sedan så hade tydligen både grundläggare o markfixare använt el från skåpet på andra sidan gatan. Träffade på "ägaren" till det bygget o typ jag fick mig en halv avhyvling för det. Jag har nämligen missat beställa elskåp, men entrepenörerna har inte sagt att de faktiskt gått till granntomten och snott el där.

Så han ska fakturera mig 1500 pix... Nåja. Inte hela världen. Sur var han iaf, men jag ursäkta å entrepenörernas vägnar o sa att "jag visste inte att de tog el" (ärligt) o sa att han får isåfall fakturera mig vilket jag var den som klämde ur mig för att jag ville att det ska vara rätt. Han nappa fort =)

Nåja, vad säger ni om betongen...
 

Bifogat

  • veranda.jpg
    veranda.jpg
    128.3 KB · Visningar: 189

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Nåja, vad säger ni om betongen...

Att det ser ut som övriga plattan är glättad, det kommer dom göra med den där också sen när den brunnit lite mer. Cirklarna du ser i de nygjutna är ett tecken på att dom försökte gå på den för tidigt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Att det ser ut som övriga plattan är glättad, det kommer dom göra med den där också sen när den brunnit lite mer. Cirklarna du ser i de nygjutna är ett tecken på att dom försökte gå på den för tidigt.
Okej, men jag "peta" på den med ett finger o den var ju typ rätt hård. Menar du inte snarare att det var för sent dom gick på den så den inte gick o göra slät?

Vad händer nu? Kommer den se ut så knagglig som den är? Den är grov.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Okej, men jag "peta" på den med ett finger o den var ju typ rätt hård. Menar du inte snarare att det var för sent dom gick på den så den inte gick o göra slät?

Vad händer nu? Kommer den se ut så knagglig som den är? Den är grov.

Den risken finns ju också, rätt svårt att se på bild. Glättning påbörjar man när betongen brunnit såpass att man kan gå på den utan att lämna för djupa fotspår.

Skulle det vara så att dom blivit lite överraskade av den starka vårsolen och den låga luftfuktigheten så är det inte värre än att man tar en ABS-slip eller motsvarande och kör av ytan. Ser inga skäl alls till att du behöver vara orolig.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Kan ni som är grundläggare spana in det här. De har nu gjort veranda-delen som saknades. Ska betongen se ut så här? Den las väl idag antar jag.

Den andra stora plattan är ju så jämn o fin, varför är inte verandabetongen det? Ska det på ett lager till av en finare typ av betong?

Sedan så hade tydligen både grundläggare o markfixare använt el från skåpet på andra sidan gatan. Träffade på "ägaren" till det bygget o typ jag fick mig en halv avhyvling för det. Jag har nämligen missat beställa elskåp, men entrepenörerna har inte sagt att de faktiskt gått till granntomten och snott el där.

Så han ska fakturera mig 1500 pix... Nåja. Inte hela världen. Sur var han iaf, men jag ursäkta å entrepenörernas vägnar o sa att "jag visste inte att de tog el" (ärligt) o sa att han får isåfall fakturera mig vilket jag var den som klämde ur mig för att jag ville att det ska vara rätt. Han nappa fort =)

Nåja, vad säger ni om betongen...

Blir ett snyggt hus :tummenupp
Mycket murar och sten, plattor osv så blir det riktig USA stil. Självklart kör man in bilen i garaget och så direkt in i huset utan att behöva gå ut.

Vad är adressen tänkte göra en överraskning i den nygjutna betongen till dig :D
 

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Inte ute
Hoj
en liter twin
För 22.500 kr i arvode utan juridiskt ansvar för något som helst på bygget, så kommer jag "tvinga" honom att åka ut och ta en titt på vad jag vill att han ska titta på.

Vad för annan nytta ska man annars ha av KA... null.

//Edit ringt han nu o vi ska träffas på tomten nästa vecka.

Han säger dock att då tomten är väääldigt självdränerande så är inte dräningen i sig superviktig, men ska såklart göras rätt. Dagvattenavrinningen behöver oxå bara precis vara under marken.

Jag påpeka dock att det ser ut som att rören inte riktigt lutar åt samma håll allihopa... så det ska vi kika på när vi träffas.
Köp inte det att det är en självdränerande tomt.
Skulle du få fuktproblem senare har han "inte sagt någonting sådant"
Tycker du ska va på din vakt.
En seriös entrepenör gör klart med beställaren så att el o vatten finns att tillgå innan jobbet påbörjas.Var ska dom annars värma sina lunchlådor??:va
Dagvatten ska ner i backen.
Vet dom hur din ev trädgårds höjder?Nä,tänkte det.
Rören ska ner.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Köp inte det att det är en självdränerande tomt.
Skulle du få fuktproblem senare har han "inte sagt någonting sådant"
Tycker du ska va på din vakt.
En seriös entrepenör gör klart med beställaren så att el o vatten finns att tillgå innan jobbet påbörjas.Var ska dom annars värma sina lunchlådor??:va
Dagvatten ska ner i backen.
Vet dom hur din ev trädgårds höjder?Nä,tänkte det.
Rören ska ner.
Jag kommer ta upp det här med dom på måndag. :)

Blir ett snyggt hus :tummenupp
Mycket murar och sten, plattor osv så blir det riktig USA stil. Självklart kör man in bilen i garaget och så direkt in i huset utan att behöva gå ut.

Vad är adressen tänkte göra en överraskning i den nygjutna betongen till dig :D
Haha eller hur... Kanske blir nått house-party senare ;) Iaf speciellt när jag är åter på MC igen kanske till nästa år... eller sent i år kaaanske.

Den risken finns ju också, rätt svårt att se på bild. Glättning påbörjar man när betongen brunnit såpass att man kan gå på den utan att lämna för djupa fotspår.

Skulle det vara så att dom blivit lite överraskade av den starka vårsolen och den låga luftfuktigheten så är det inte värre än att man tar en ABS-slip eller motsvarande och kör av ytan. Ser inga skäl alls till att du behöver vara orolig.
Tack låter lite betryggande iaf att det till slut kommer se rätt ut. :)
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Den risken finns ju också, rätt svårt att se på bild. Glättning påbörjar man när betongen brunnit såpass att man kan gå på den utan att lämna för djupa fotspår.

Skulle det vara så att dom blivit lite överraskade av den starka vårsolen och den låga luftfuktigheten så är det inte värre än att man tar en ABS-slip eller motsvarande och kör av ytan. Ser inga skäl alls till att du behöver vara orolig.
Förresten! En fråga. Den stora grunden har ju en finare sten som toppsten. Verandabetongen har bara delvis det pga ja... materialet slut... typ. För mig ser det ut som att grunden hänger över en "kant" och är i luften. Är det inte chans att betongen "bryts" eller något just där då? Eller står den mot mark och blir sådär betonghård och bra ändå?
 

Jeppe

Västra MK
Gick med
12 May 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Kxf 250-08, Husaberg fx 470-01. FXDB -11
Förresten! En fråga. Den stora grunden har ju en finare sten som toppsten. Verandabetongen har bara delvis det pga ja... materialet slut... typ. För mig ser det ut som att grunden hänger över en "kant" och är i luften. Är det inte chans att betongen "bryts" eller något just där då? Eller står den mot mark och blir sådär betonghård och bra ändå?

Det har ingen betydelse.

Runt husets grund är det (ser det ut som) L-stöd av frigolit med ett lager bruk på.. då änvänder man finare singel för att kunna justera höjden på dom lättare och sen skottar man upp lite runt om för att dom ska ligga kvar.
verandadelen har en gjutform runt sig då är det lugnt.

//Jeppe
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
är en grund med pålimmad mineritskiva typ dorocell-grund på huset va? brukar vara lättare att få en bra o slät singelbädd för grunden med ett finare topplager för finjusteringen

ska verandadelen ha plattbeklädnad?
är slodat efter gjutning därför är ytan randig(grovavdraget)resten av huset är glättat(slipat)
 

Sunkis

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Ktm exc
Nu vill jag inte vara störig, utan se det som ironi.

Om jag bygger en kåk och tar in kunnigt folk för grund. Om dessa sedan skyller på att det spöregna den dagen vi gjöt därför är din bottenplatta dålig. Aldrig att dom hade fått fortsätta bygga.

El felet i din kåk beror det på att det var minusgrader när elektrikern var där, den stackaren frös ju om fingrarna och då går det inte att få det riktigt bra. Prova jobba själv med frusna fingrar?
Takplåten ligger lite snett, men det beror på den otroliga vinden från sidan den dagen vi la taket. Inget att göra något åt.
Rörkopplingarna läcker. Men du vet det beror på att den dagen vi drog vatten och avlopp så var vattnet ur funktion så vi kunde aldrig testa om det verkligen var tätt.
Panelen glipar och skevar. Men du vet panelen har ju legat dyblöt pga regnet i tre veckor, då glipar det sen när det torkar och det är inget man kan göra något åt. Blir alltid så.

Om alla skyllde på vädret så skulle kåkfaan se ut som ett ruckel byggt utav en dagisklass. Och ingen skulle ta ansvar och bygga saker och ting ordentligt och 100%igt. Allt skulle hafsas igenom för man har ju alltid en ursäkt till att det bara blev 90%igt.

Nu vill ju inte jag heller verka störig men har du någonsin gjutit en platta? Har du det så skulle jag gärna vilja ha en förklaring hur man får lika bra resultat vid spöregn som vid fint väder.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu vill ju inte jag heller verka störig men har du någonsin gjutit en platta? Har du det så skulle jag gärna vilja ha en förklaring hur man får lika bra resultat vid spöregn som vid fint väder.

En seriös firma inväntar bättre väder eller har tänkt tanken på att risk för nederbörd finnes och har således ett tält i närheten, redo att smälla upp över formarna. Om vi snackar spöregn, lite duggande påverkar inte slutresultatet.
Här i stan så gjöt de en stor platta för en idrottshall, de blev lite försenade pga att de itne kunde lägga golvet då de hade för mycket fukt i plattan.
Varför kör inte fler med tält över konstruktionsytan :va Så jävla dyrt är det inte om man ser till vad en försening kan ställa till med. Och med ett tält så kan man bygga när fan som helst.
 

Sunkis

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Ktm exc
En seriös firma inväntar bättre väder eller har tänkt tanken på att risk för nederbörd finnes och har således ett tält i närheten, redo att smälla upp över formarna. Om vi snackar spöregn, lite duggande påverkar inte slutresultatet.
Här i stan så gjöt de en stor platta för en idrottshall, de blev lite försenade pga att de itne kunde lägga golvet då de hade för mycket fukt i plattan.
Varför kör inte fler med tält över konstruktionsytan :va Så jävla dyrt är det inte om man ser till vad en försening kan ställa till med. Och med ett tält så kan man bygga när fan som helst.

Det du säger är sant men det finns inte alltid tid och möjlighet att använda tält alt invänta bättre väder. Och handen på hjärtat hur många behöver en perfekt yta på en husgrund idag? med tanke på att de flesta lägger klinker eller parkett eller liknande. Nu menar jag ytan inte jämnheten. Själv föredrar jag duggregn framför solsken,värst är enligt min mening sol och blåst...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
är en grund med pålimmad mineritskiva typ dorocell-grund på huset va? brukar vara lättare att få en bra o slät singelbädd för grunden med ett finare topplager för finjusteringen

ska verandadelen ha plattbeklädnad?
är slodat efter gjutning därför är ytan randig(grovavdraget)resten av huset är glättat(slipat)
Vet inte svar på din första fråga.

Men andra frågan besvarar alltså mig om att den betongen på verandan ska slipas. Tänkte väl det att den inte kan flyta ut och bli så fin som stora plattan av sig själv.

Jag kommer säkert lägga någon typ av klinkers eller något på verandan sen. Det är en stor veranda som definitivt ska användas. Ska bli riktigt nice o se ha den på framsidan av huset där solen är.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
En seriös firma inväntar bättre väder eller har tänkt tanken på att risk för nederbörd finnes och har således ett tält i närheten, redo att smälla upp över formarna. Om vi snackar spöregn, lite duggande påverkar inte slutresultatet.
Här i stan så gjöt de en stor platta för en idrottshall, de blev lite försenade pga att de itne kunde lägga golvet då de hade för mycket fukt i plattan.
Varför kör inte fler med tält över konstruktionsytan :va Så jävla dyrt är det inte om man ser till vad en försening kan ställa till med. Och med ett tält så kan man bygga när fan som helst.


firman jag jobbar åt brukar lämna två offerter vid tex takbyten en med vanliga presseningar och ett alternativ med tält.
dom snart fem åren dom kört så har ingen velat ha tält tack vare merkostnaden.
ett tält är jäkligt ivägen för betongbil/pump om det inte är flyttbart lätt på tex skenor och då börjar merkostnaden bli kännbar.

vid monteringshus finns inte alternativet vänta med,jobbade åt en sån firma ett tag och grunden och grundjobben gick veckan innan stommen kom var inte plattan klar sket sig hela iden att huset skulle lossas från bil och resas direkt.
brukar va två gäng ett för grunder ett för stommen.

k65 betongen är skit ,har så hög cementhalt att den är nästan omöjlig att få ett bra resultat med .används just för att väntetiden innan mattläggning ska kunna kortas iom att den innnehåller mindre vatten
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Kan ni som är grundläggare spana in det här. De har nu gjort veranda-delen som saknades. Ska betongen se ut så här? Den las väl idag antar jag.
...Nåja, vad säger ni om betongen...

De har gjutit plattan för din altan med annan betong, frostbeständig sådan.
Att de sedan spikat vanlig skivform utanpå den husgrunden beror på att altanen inte ska transportera in kyla i grunden.
Att ytan är grövre och inte i samma nivå kan bero på att den ska beläggas med klinker, som byggaren ska göra , antar jag.
Utifrån de bilder du lagt upp tycker jag att byggarna verkar göra ett bra jobb.
En viktigare fråga som jag tycker är om de dokumenterat egenkontroller och fotograferat under arbetet?
Fast DET är något som din KA ska se till att det fungerar, missköter byggaren detta ska du hålla inne rejält med kulor från start.

Förresten! En fråga. Den stora grunden har ju en finare sten som toppsten. Verandabetongen har bara delvis det pga ja... materialet slut... typ. För mig ser det ut som att grunden hänger över en "kant" och är i luften. Är det inte chans att betongen "bryts" eller något just där då? Eller står den mot mark och blir sådär betonghård och bra ändå?

Det ska finnas dränerande och packad fyllning under hela plattan. Den kanten ska kompletteras med rätt fyllningsmaterial.

firman jag jobbar åt brukar lämna två offerter vid tex takbyten en med vanliga presseningar och ett alternativ med tält.
dom snart fem åren dom kört så har ingen velat ha tält tack vare merkostnaden.
...
k65 betongen är skit ,har så hög cementhalt att den är nästan omöjlig att få ett bra resultat med .används just för att väntetiden innan mattläggning ska kunna kortas iom att den innnehåller mindre vatten

Tältning kostnar rejält med flis, det ska resas ställning plastas och besiktigas.
Som sagt de flesta kunder väljer att inte betala för detta och får därför vänta på att betongen ska torka.
Väljer man högre kvalitet på betong måste man dels armera mer och sedan är det åndå viktigt att det inte tillför fukt på betongen eftersom den suger åt sig av den fukten. Den tillförda fukten tar väldigt lång tid att torka ut, ungefär som tegel.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
De har gjutit plattan för din altan med annan betong, frostbeständig sådan.
Att de sedan spikat vanlig skivform utanpå den husgrunden beror på att altanen inte ska transportera in kyla i grunden.
Att ytan är grövre och inte i samma nivå kan bero på att den ska beläggas med klinker, som byggaren ska göra , antar jag.
Utifrån de bilder du lagt upp tycker jag att byggarna verkar göra ett bra jobb.
En viktigare fråga som jag tycker är om de dokumenterat egenkontroller och fotograferat under arbetet?
Fast DET är något som din KA ska se till att det fungerar, missköter byggaren detta ska du hålla inne rejält med kulor från start.

Det ska finnas dränerande och packad fyllning under hela plattan. Den kanten ska kompletteras med rätt fyllningsmaterial.

Hej, egenkontroll har ju lämnats till den jag har kontrakt med (inte med arbetarna på plats, de utför ju bara jobbet...). Men ska definitivt påminna dom om det.

Vad menar du med skivform? Jag ser ingen sådan, utöver ställningen de använt för gjuta betongblocket. Det kommer ju dom ta bort sen.... hoppas jag...

Du säger frostbeständig... är inte den andra stora plattan det? :D

Ser ut som att jag blåser av muren då kommunen bråkar...
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Vad menar du med skivform? Jag ser ingen sådan, utöver ställningen de använt för gjuta betongblocket. Det kommer ju dom ta bort sen.... hoppas jag...

Du säger frostbeständig... är inte den andra stora plattan det? :D

Skivform = form utav plywood, som i ditt fall med altanen.

Frostbeständig betong har du inte inomhus, där du inte får någon frost :tummenupp
Dock har man det för utomhuskonstruktioner. Vanligaste sättet att få en frostbeständig betong är genom diverse tillsatsmedel men främst genom adderandet av mera luft. Vatten i betong -> minusgrader -> is -> expansion -> spricka -> kommer in vatten & luft till armeringen -> no no!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Skivform = form utav plywood, som i ditt fall med altanen.

Frostbeständig betong har du inte inomhus, där du inte får någon frost :tummenupp
Dock har man det för utomhuskonstruktioner. Vanligaste sättet att få en frostbeständig betong är genom diverse tillsatsmedel men främst genom adderandet av mera luft. Vatten i betong -> minusgrader -> is -> expansion -> spricka -> kommer in vatten & luft till armeringen -> no no!
Fast hur kan man SE på betongen (på bild) att den är frostbeständig och blandad på det sättet?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top