Bygga upp ny bakdel på projekthojen

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Jag grunnar på det bästa sättet att bygga upp en snygg avslutning på sadeln. Jag tror någon här pratade om att bygga upp en form med byggskum. Fylla en lagom stor låda och sedan skära till det. Nackdelen är väl att det är svårt att få det snyggt..
Är det någon som har ett bättre tips?

Bygg och skär till formen i cellplast, spackla och grundmåla till fin finish. Denna är nu din plugg att plasta en glasfiberform av som du sedan kan använda att plasta en färdig sadel/bakdel. Kolla youtube

Som frogish säger ovan.

Cellplast, typ som dom här fungerar utmärkt att kapa, limma ihop och sedan såga, skära eller slipa i tills man har önskad form. Därefter har du en bra bas för att göra en form till glasfiber.

Läste om nån som skar med upphettad metalltråd. Gissar att den var strömförande för att behålla temperaturen under operationen.

Läste om nån som skar med upphettad metalltråd. Gissar att den var strömförande för att behålla temperaturen under operationen.

Så gjorde jag när jag var liten och byggde radiostyrda modeller. Anslöt en transformator uppe och nere på en tråd jag hängde i taket. Skar som i smör.

Jag har en kompis sim har byggt sig en CNC-styrd foamcutter.

Han använder den till att skära ut modellflygplan och annat krafs

Tråden han använder är Kanthal-tråd, och sedan styr datorn temperaturen på skärtråden.

Innan han byggde den hade han en liten handhållen (storlek som en bågfil ungefär) sak där han manuellt reglerade temperuren med en vridtrafo

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT