Bygga tyst ljuddämpare

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
KTM 625 sxc
Jag har funderat på hur man ska göra för att tysta ner en KTM 380 (2-takt).

Hur skulle ni bygga en ljuddämpare om ni skulle få den väldigt tyst samtidigt som hojen inte tappar alltför mycket effekt?

Jag har läst om den så kallade db snorkeln (http://www.thedbsnorkel.com/parts.php) som ska vara riktigt effektiv.
Parts_Diagram.jpg

Om man nu inte vill ha en snorkel så borde väl kunna bygga en ljuddämpare som fungerar som en snorkel, eller blir den onödigt stor då tror ni?

Tror ni att man kan konstruera en ljuddämpare på detta sätt i stora drag?
Det vita är "ljuddämparullen" och det röda visar en genomskärning. Avgaserna kommer in från höger sida och ut till vänster.

Bifogat

• sdfhgaadjfh.jpg
    sdfhgaadjfh.jpg
    69.2 KB · Visningar: 1,327
Jag skulle säga att det inte går att bygga en tyst ljuddämpare som stjäl minimalt med effekt. Hur du än gör så är jag övertygad om att du kommer att märka en rejäl skillnad mot nu.... 2-takts ljuddämpare är en vetenskap i sig !

En sak man borde prova och som borde funka är ju att göra dämparen lika stor i volymen som sitter på 4-taktarna. Man ser till att ha samma längd och dim eller något längre perforeat rör genom dämparen men har så stor volym på burken som man får plats med. jag försökte tysta ner en kx500 en gång i tiden, så jag tog helt enkelt stupröret från kåken och dubbla längden mot org men kompenserade med något större dim på perforeade röret. Ja den vart ovanligt tyst måste jag säga, men visst jag tappade lite toppvarvsegenskaper. Jag vill minnas att det vart ett ovanligt skönt dovare ljud i den:tummenupp

Jag känner att 380:in har så pass mycket effekt att jag kör ganska långt från maxeffekt, frågan är då om jag kommer känna skillnaden om ljuddämparen tar lite effekt? Tror ni det försvinner många hästar om man konstruerar en dämpare på detta sätt?

Hur är en ljuddämpare konstruerad på fordon som knappt hörs?

Det låter som en smart och enkel lösning som du säger Boost 3. Blev det mycket "motorskrammel" som kom fram när du tystade ner ljuddämparen, eller blev hojen väldigt tyst? Ibland känns det som det är svårt att veta om det är "motorskrammel" eller från ljuddämparen ljudet kommer...

Last edited:
Jag känner att 380:in har så pass mycket effekt att jag kör ganska långt från maxeffekt, frågan är då om jag kommer känna skillnaden om ljuddämparen tar lite effekt? Tror ni det försvinner många hästar om man konstruerar en dämpare på detta sätt?

Hur är en ljuddämpare konstruerad på fordon som knappt hörs?

Det låter som en smart och enkel lösning som du säger Boost 3. Blev det mycket "motorskrammel" som kom fram när du tystade ner ljuddämparen, eller blev hojen väldigt tyst? Ibland känns det som det är svårt att veta om det är "motorskrammel" eller från ljuddämparen ljudet kommer...

Den vart allmänt tystare, Du får väl issolera hela expansionkammaren om du vill ha bort även ljudet framifrån. Då får du mer pullver samtidigt:tummenupp Kolla in skotertrimm snubbar vad dom issolerar med. Bästa dämpare är förmodligen en fabriksgjord som sitter på vespor 2-takt 300cc, kolla på någon mc skrot. Blir åtminstonde tyst och fult:D
Jag kan inte riktigt förstå hur avgaserna far fram och ut i den dämparen du beskriver, så jag kan inte säga burken om den.

Det låter verkligen vettigt det du säger, har inte tänkt på att man kan issolera hela expansionkammaren.

Det känns som hojen måste bli relativt tyst med dina lösningar och då behöver jag inte bygga en jätteavancerad ljuddämpare heller. Kan det vara en bra idé att bygga dubbla ljuddämpare så jag slipper ha en väldigt stor?

Skickar en bild på hur flödet borde gå genom dämparen jag ritade. Mycket som måste fixas på den innan flödet blir relativt bra, men det kanske går att fixa.

Bifogat

• flow.JPG
    flow.JPG
    94.7 KB · Visningar: 466
Det låter verkligen vettigt det du säger, har inte tänkt på att man kan issolera hela expansionkammaren.

Det känns som hojen måste bli relativt tyst med dina lösningar och då behöver jag inte bygga en jätteavancerad ljuddämpare heller. Kan det vara en bra idé att bygga dubbla ljuddämpare så jag slipper ha en väldigt stor?

Skickar en bild på hur flödet borde gå genom dämparen jag ritade. Mycket som måste fixas på den innan flödet blir relativt bra, men det kanske går att fixa.

Nu ser jag hur det far... Mjaueeee den lär gå tyst helt klart Men ack så dåligt högst som en 200cc. Därimot så lät dubbelsystemet stenbra ... sådana kör ju moppefuckohulliganer med på trimmade moppar:D
Nä men gör så dubbla dämpare så stora du kan leva med,. MEN då gäller det att du först efter stingern förgrenar upp dom till 2!! Byt ej till grövre stinger för då ändras motorkaraktären ordenligt!! När du kör 2st dämpare kan du gå ner lite i dim på perfo röret genom dämparen utan att förlora flöde/effekt,, Räkna ut hur stora 2st rör behöver vara för att motsvara ett org rör.

skaffa proppar och en tyst hjälm och kör me pipan du har nu fast du tar bort insattsen!! ! :yoparty

yttermaterial verka göra skillnad på de 4-takts stånkor jag testat. coolfiber verka göra det dovare :va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman