Bygga Turbo-Busa .. 400hk?

Turbo_Busa

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
1000R-06, Hayabusa-03
Tjena .. har nu köpt en krockskadad Suzuki Hayabusa - 03 som jag ska bygga nått roligt av.Har tänkt ett tag och det blir nog en streetfighter-turbo :rolleyes: Hojen ska bli silver/grå och siktar på att få ur runt 400hk ur motorn. Mer info och bilder kommer .. :tummenupp

Last edited:
Tjena .. har nu köpt en krockskadad Suzuki Hayabusa - 03 som jag ska bygga nått roligt av.Har tänkt ett tag och det blir nog en streetfighter-turbo :rolleyes: Hojen ska bli svart och siktar på att få ur runt 400hk ur motorn. Mer info och bilder kommer .. :tummenupp

Härligt:yoparty.
MCXpress har sjyssta turbosatser (fast det visste du kanske redan)

Ruskigt snygga men undrar hur lampligt det ar med sa mycket ror innan urbon pa en mc. De flesta andra inkl Andersson offrar ju lite turbulens till forman for korta ror....

Jag tror att Peter Granström som äger firman kan bygga precis så som man vill ha det oavsett längd på rör eller motormodell.

Att bygga ett klassiskt ska nog inte va några problem.

Vill man köpa ett kit som man VET fungerar utan problem, ett kit som man VET presterar en KÖRBAR effekt så finns det bara en lösning och det är ett McXpress kit även om det finns andra tillverkare bygger snyggare saker men vad är viktigast - snyggast eller bäst!! ;)

/Fürstenhoff.

Först snyggast sen bäst :mattias
Max kvalité är det minsta man ska förvänta sig.

Last edited:
Snabba svar :hihi
Vad vinner man på att ha en extern före turbon?

Vid höga effektuttag och höga laddtryck så blir det höga avgasflöden genom hålet under luckan som en integrerad wastegate öppnar när det är dags att begränsa laddtrycket, och det hålet kan vara en flaskhals. Det är det på min td04-16t. Kan man då inte evakuera gaserna i den takt som behövs för att stabilisera laddtrycket, så får man sk. "boost creep", dvs. laddtrycket kryper uppåt hela tiden tills man släpper av gasen. Wg-hålet går ju att porta upp lite, det har jag gjort, men jag har ibland problm med boost creep ändå... lösningen hade varit en extern wastegate (som jag nog inte får plats med :huvet ). Då kan jag ha större ventil i den externa wg:n, dvs jag kan evakuera mer avgaser på en given tidsperiod och därmed få högt, men ändå stabilt laddtryck. Skitbra! Dessutom är ofta membranen i en integrerad wastegate små, och membranen i en extern är större. Med små membran kan det vid högre laddtryck bli svårt att reglera laddet ordentligt, det är mycket lättare med stora membran som slipper gå i ändlägena... mycket snällare reglering.

Vid höga effektuttag och höga laddtryck så blir det höga avgasflöden genom hålet under luckan som en integrerad wastegate öppnar när det är dags att begränsa laddtrycket, och det hålet kan vara en flaskhals. Det är det på min td04-16t. Kan man då inte evakuera gaserna i den takt som behövs för att stabilisera laddtrycket, så får man sk. "boost creep", dvs. laddtrycket kryper uppåt hela tiden tills man släpper av gasen. Wg-hålet går ju att porta upp lite, det har jag gjort, men jag har ibland problm med boost creep ändå... lösningen hade varit en extern wastegate (som jag nog inte får plats med :huvet ). Då kan jag ha större ventil i den externa wg:n, dvs jag kan evakuera mer avgaser på en given tidsperiod och därmed få högt, men ändå stabilt laddtryck. Skitbra! Dessutom är ofta membranen i en integrerad wastegate små, och membranen i en extern är större. Med små membran kan det vid högre laddtryck bli svårt att reglera laddet ordentligt, det är mycket lättare med stora membran som slipper gå i ändlägena... mycket snällare reglering.

Du gömde att en extern wastegate är mycket porrigare :tummenupp

Jag tror att Peter Granström som äger firman kan bygga precis så som man vill ha det oavsett längd på rör eller motormodell.

Det är jag också helt övertygad om men jag kan tänka mig att priset på ett sådant grenrör kommer hamna på ca 12-15K och den målgruppen som har dom budgetarna till sina byggen är begränsad...

F.ö gör han helt SJUKT snygga grenrör, en av de bästa!!

Hur reagerar en WG när man slår av gasen och växlar?

När man släpper gasen vid en växling så stänger man ju spjällen och då laddar ju fortfarande turbon en kort stund, den bygger då upp ett tryck( i ett mer eller mindre slutet system) vilket resulterar i att dumpen öppnar och släpper ut övertrycket(förhoppningsvis). Helst ska den göra det innan turbinen hunnit stanna...Så att man minskar lagget dvs. spool-upp hela tiden (dess funktion)

Altså.

Wastegate - Slang från Kompressorhuset till en vaccumklocka som öppnar ett spjäll/släpper ut avgaser i/ur TURBINHUSET för att därigenom sänka turbons möjlighet att bygga tryck i kompressordelen.

Dumpventil - Släpper ut övertryck efter kompressordelen dvs i IC, insugrör, slangar mm som motorn inte kommer använda ändå ( mest för att motverka att turbinen stannar )

Last edited:
Tycker det är märkligt att man inte har bättre grejer orginal, men det är väl som vanligt... :huvet
Hur märker man att WG'n bottnar när man kör?
Hur reagerar en WG när man slår av gasen och växlar, släpar den så att man får sämre avgastryck mot turbon, eller tar dumpen hand om alla såna problem?
Att man märker att det är ju wg:n som bottnar gör man kanske inte, det blir samma fenomen som för litet hål att evakuera genom, eller så kan det bero på båda. När man kör med en wastegate som kanske har ett grundtryck på 0,7 bar (som t.ex. td04:ans som ligger där någonstans) och spänner upp den för att få högre laddtryck, då får man även kortare slag=väldigt obra om man skruvar för mycket... Man spänner ju ihop fjädern i klockan. Och har man då kortare slag på wg-armen så kan inte luckan öppna så mycket som den gjorde tidigare. Och kan den inte öppna lika mycket som innan och man (som man ville när man skruvade på armen) samtidigt kör med högre laddtryck, så blir det mer avgaser ut genom ett mindre hål. Då kommer boost creep som ett paket med DHL. MEN!!! Då kan man ju byta wastegate till en med kraftigare fjäder och därmed högre grundtryck. Då kan både ha högre laddtryck och samma slag och därmed samma öppningsvinkel på wg-luckan.

När man slår av på gasen så stänger wg:n. Dumpen öppnar direkt och släpper ut trycket ur systemet, och eftersom wg:n kopplas till kompressorhuset så stänger den när trycket minskar. Dvs. spoolupen på nästa växel blir inte lidande för att wg:n är öppen. Det är den inte.

Last edited:
Det är jag också helt övertygad om men jag kan tänka mig att priset på ett sådant grenrör kommer hamna på ca 12-15K och den målgruppen som har dom budgetarna till sina byggen är begränsad...

F.ö gör han helt SJUKT snygga grenrör, en av de bästa!!

Jo det kostar en del om man ska ha schyssta grejor.
Vill man ha lite klass på bygget då får det också kosta cash.

Vill man köpa ett kit som man VET fungerar utan problem, ett kit som man VET presterar en KÖRBAR effekt så finns det bara en lösning och det är ett McXpress kit även om det finns andra tillverkare bygger snyggare saker men vad är viktigast - snyggast eller bäst!! ;)

/Fürstenhoff.

Tänk om alla tänkte så, hur skulle då folk lära sig och utvecklas?

Tänk om alla tänkte så, hur skulle då folk lära sig och utvecklas?

det är just det som är problemet med Marklund. han har sedan länge lämnat stadiet där han tyckte det var roligt att testa och utveckla sina turbokit.
numera verkar det bara handla om pengar och det kan man ju inte klandra honom för, turbokit till skoter verkar vara det som gäller just nu.

håller med om att han bygger bra och fungerande turbosatser men i dagsläget är dom ganska ordinära, han är inte längre bäst på det han gör helt enkelt!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT