Vid höga effektuttag och höga laddtryck så blir det höga avgasflöden genom hålet under luckan som en integrerad wastegate öppnar när det är dags att begränsa laddtrycket, och det hålet kan vara en flaskhals. Det är det på min td04-16t. Kan man då inte evakuera gaserna i den takt som behövs för att stabilisera laddtrycket, så får man sk. "boost creep", dvs. laddtrycket kryper uppåt hela tiden tills man släpper av gasen. Wg-hålet går ju att porta upp lite, det har jag gjort, men jag har ibland problm med boost creep ändå... lösningen hade varit en extern wastegate (som jag nog inte får plats med

). Då kan jag ha större ventil i den externa wg:n, dvs jag kan evakuera mer avgaser på en given tidsperiod och därmed få högt, men ändå
stabilt laddtryck. Skitbra! Dessutom är ofta membranen i en integrerad wastegate små, och membranen i en extern är större. Med små membran kan det vid högre laddtryck bli svårt att reglera laddet ordentligt, det är mycket lättare med stora membran som slipper gå i ändlägena... mycket snällare reglering.