Bygga Subwoofer

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Offtopic, men vintern e ju snart här.

Jag tänkte bygga mig en ny Subwoofer till bion och har hittat ett par Focal Polyglass V2 27 till vettig peng.

Är det nån som har erfarenhet av dem ??Jag har värdena och de har ett rätt högt Fs men en konjugatlänk fixar ju impedans dippen, frågan är ju mest om de håller när man kliver ner i frekvens. Dvs tål de misshandel ??

Andra förlag på element för ca 2000:-
Jag tänkte mig egentligen en 15".

Förslag emottages.

(Min bakgrund är ifrån bilstereo byggande och jag har väl ca 10 baslåde byggen bakom mig i de flesta konfigurationer. Så själva byggandet är det minsta bekymret.)

Mds Fanatic är väl mest för bilar men Mds Audiophile power finns i 15" och är faktiskt riktigt fina element som tål MISSHANDEL!!
Slaglängd på nästan 5cm.
Dessutom spelar dom riktigt fint.

Vad är det för Vas och Fs på elementen då? kör du med lite mindre effekt så kan du ju gå ner under Fs en bit.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Vad är det för Vas och Fs på elementen då? kör du med lite mindre effekt så kan du ju gå ner under Fs en bit.

Vas: 25,51 L
Fs: 38,1
Qts: 0,63

Qts skriker ju "sluten låda" men jag har våldat andra "bra" element långt under FS i portade lådor utan katastrof resultat.

Nu för tiden skall ju bilsubbar sitta i 10L slutna lådor och vill man ha ut nå ljud får man ladda på duktigt med effekt. Tacka vet jag en DLS X12 i en 60L portad låda med 1200 Rockfordwatt, det poppade fiiint.

Räknar man på "optimal" lådor så får man ju Vb runt 90L och Fb runt 25Hz. Portar man den lådan vid 25Hz så blir kuvan i princip spikrak ner till de 25Hz´en. Om nån har ett program som kan räkna ut impendans/F och Pt/F så är jag intresserad.

Vill hävda samma sak som du, att de elementen inte lär vålla dig bekymmer i en portad låda. Tycker inte att Fs var anmärkningsvärt högt heller faktiskt. Nä, tacka vet jag två Cerwin Vega 15" (föredömligt lättdrivna med 98 dB känslighet) med 100 Nad-watt per kanal och varsin 145-literslåda :cool: Grannarna och deras grannar (radhus) var rätt nöjda när jag sålde dem :notme

OLJEKYLD GSXR skrev:
Vill hävda samma sak som du, att de elementen inte lär vålla dig bekymmer i en portad låda. Tycker inte att Fs var anmärkningsvärt högt heller faktiskt. Nä, tacka vet jag två Cerwin Vega 15" (föredömligt lättdrivna med 98 dB känslighet) med 100 Nad-watt per kanal och varsin 145-literslåda :cool: Grannarna och deras grannar (radhus) var rätt nöjda när jag sålde dem :notme

Så du sålde dom??
Jag ska aldrig sälja mina älsklingar... :fakta

Japp, behövde plats och stålar till annat :rodnar Har dock fortfarande min HH 18"-bas liggandes i källaren. Man kanske skulle.............. :crash

Ja då har man köpt sig ett par Focal 27 V2.
Men de hamnar nog i nya bilen som kommer i november.

Så jag är öppen för att att bli påbrackad nåt lämpligt projekt till hemma subbe.

Typ nån hyggligt fet 15".

säker på att du vill ge dig på 15" bara 12" är stort ibland. Beror ifs på vad du ska andvända den till. Ska du endast se film så är nog 15" att föredra för massa muller, men ska du spela musik också så setill att få en riktigt rapp 15" eller andvänd mindre element.

jag byggde en Stroker 18" en gång, tror den var på 189l, och jag lovar att den flåsade på bra :)

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!