Bygga soltak över lägenheter.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
SH-eliten, nu får vi vässa klorna och se vad ni går för, inte så mycket fakta men många frågor :p

Har funderat på om det skulle vara möjligt att bygga ett soldäck på taket där jag bor.

Idag är det förråd på översta våningen så det är bara en stege upp till taket. Där kommer det behövas en trappa. Så ev. måste ett förråd ryka?!

Jag är inte alls inom bygg och har ingen aning om det kan kosta att genomföra nåt sånt här. Hade gärna vetat en UNGEFÄRLIG summa pengar på vad detta kan kosta.

Vet ju att det är Styrelsens första fråga så lika bra att ligga ett steg före. Ytorna som det står "HÄR!!!" på är ca 70-80kvm . Där vill jag gärna att det ska vara trädäck med solstolar. Kanske en kylbox och nåt parasoll.

Antar att man även ska ha nån form av staket. Min ide är att sätta upp 1m extra högt staket av glas/plast så inte ungar kan trilla/klättra ut så lätt.

Så, vad kan det här tillsammans kosta:
Trappa från förråd upp till hustak
Trädäck 70kvm (kanske lika bra att bygga dom två ytorna samtidigt?!)
Staket
Oväntade utgifter

Alla ideer och tankar tas gärna emot.

Mark

EDIT: Hur mkt tror ni värdet på huset (lägenheterna) påverkas av detta?

Bifogat

• skiss.JPG
    skiss.JPG
    114.9 KB · Visningar: 130
  • mandolin.JPG
    mandolin.JPG
    129.7 KB · Visningar: 180
Last edited:
Alla ingrepp på ett tak medför större risk för läckage... Och ska man ha trädäck så där så är det nog viktigt att skräp o skit har möjlighet att spolas väck så det inte blir ansamlingar. Löstagbart trallsystem så man kan göra rent emellanåt är en god idé... Höjd på räcken är minimum 110 men kan nog vara bra med en extra glas-sarg uppepå mot klätterglada ungar... Att taket är i en bra kondition innan man bygger trall på taket är bra oxå. Att bärpunkterna hamnar på takets bärkonstruktion. Bygglov och rätta handlingar. En vild gissning är att det kan gå på runt 100-150 papp.. Glasräcken som är snyggast så drar det så klart iväg... En ordentlig kranbil kommer behövas för att lyfta upp material..

Med tanke på vindarna som kan bli där uppe så är det extra viktigt att allt sitter ordentligt på sin plats...

Last edited:
Alla ingrepp på ett tak medför större risk för läckage... Och ska man ha trädäck så där så är det nog viktigt att skräp o skit har möjlighet att spolas väck så det inte blir ansamlingar. Löstagbart trallsystem så man kan göra rent emellanåt är en god idé... Höjd på räcken är minimum 110 men kan nog vara bra med en extra glas-sarg uppepå mot klätterglada ungar... Att taket är i en bra kondition innan man bygger trall på taket är bra oxå. Att bärpunkterna hamnar på takets bärkonstruktion. Bygglov och rätta handlingar. En vild gissning är att det kan gå på runt 100-150 papp.. Glasräcken som är snyggast så drar det så klart iväg... En ordentlig kranbil kommer behövas för att lyfta upp material..

Grymt bra input!

Landar det på 140 000 blir det 2000 per lägenhet. Det är ganska överkomligt tycker jag.

Taket ligger 42 meter över marken så det behöver nog vara en jävligt stor kranbil hehe
Fördelen är ju att utsikten blir galet bra :banana

Bra tänkt med trallen, smuts och liknande ska såklart gå enkelt att spola bort eller likn. Eftersom taket idag lutar (ca 2 fråna ena till andra sidan) kommer trallen att komma upp en bit från det befintliga golvet.

Tänk på all ändring av fasaden (=räcket) kräver bygglov. Jag är tyvärr jäkligt skeptisk. Vore jag dig skulle jag lägga ner planerna på det där, för du kommer få stånga dig blodig. Blir det av så räkna med att det tar 2-3 år. Då har du förmodligen redan hunnit flytta.

Edit: Att överhuvudtaget få med dig föreningen på det där kommer bli en svår nöt att knäcka. Förmodligen stupar det redan där.

Last edited:
Du vill alltså bygga en altan ovanpå huset som alla boende i huset kan utnyttja? I så fall är det där nog en förhållandevis liten kostnad utslaget på er alla. Men räkna med att det kommer att kosta en del. Det är helt omöjligt att säga vad det blir utan att någon får titta på det. Det är nog inte bara att sätta upp ett staket och trallar på taket och en trappa upp från vindsutrymmet. Vattenavrinning, tätning, bärkraft i takkonstruktionen kanske behöver ses över. Även om styrelsen säger ja, måste ni ansöka om bygglov. Det är inte säkert de godkänner det. Huset kan vara skyddat. Det är ju en del hus i området som ser exakt likadana ut.

En personlig reflektion, ni har ju en hel del grönområde runt omkring så det är inte säkert att dessa två altaner kommer att utnyttjas av de boende i huset. Fläktarna på taket väsnas kanske en hel del vilket kanske inte gör det så angenämt att sitta där. Men om det ändå är genomförbart hade jag nog löpt linan ut och gjort en spa-avdelning i anknytning till altanen. Utan att ha sett taket kanske ni hade kunnat bygga en liten byggnad i anknytning till trappan upp med en liten bastu och dusch. Kanske t om en liten bubbelpool. Men glöm inte att den här typen av grejer ska hållas rent. Jag tror dock att det är sådant som skulle kunna höja mervärdet av att investera på taket. Behöver inte nödvändigtvis höja värdet på lägenheterna, men det kan ju vara en trevlig aspekt för den som köper en lägenhet förutsatt att allt hålls i ordning. Ytterligare en aspekt är om det är jobbigt att ta sig upp. Hissen går bara upp till lägenheterna eller går den ända upp till förrådet?

Vore jag dig skulle jag förankra det här med grannar och senare i styrelsen. Sö ett frö och se om andra kommer med förslag.

Troligtvis inte under 300k, säkerligen mer. All pappersexercis ska göras först och sedan är det ju inte bara att bygga ett staket på 1100mm när det är dessa höjder.
Ska det vara glas så måste det vara godkänt för vindbyarna på den höjden, garanterat 8mm säkerhetsglas och visst avstånd mellan profiler.
Eventuellt bärande konstruktion kanske måste tilläggas eller så.
Sen ska materialet upp dit, det krävs hyra av lyftkran etc.
Och en firma som klarar av det utan att förstöra tätskikt och dylikt.

Några 140 000:- räcker inte på långa vägar, det är en sak som är säker. Men ring till några byggfirmor (lite större då) och begär in en offert.

Troligtvis inte under 300k, säkerligen mer. All pappersexercis ska göras först och sedan är det ju inte bara att bygga ett staket på 1100mm när det är dessa höjder.
Ska det vara glas så måste det vara godkänt för vindbyarna på den höjden, garanterat 8mm säkerhetsglas och visst avstånd mellan profiler.

Några 140 000:- räcker inte på långa vägar, det är en sak som är säker. Men ring till några byggfirmor (lite större då) och begär in en offert.

LYcKA TILL säger jag !!! :glömdet

Agree. 140lök låter för lite spontant utan att sett något seriöst projekteringsmaterial.

Gjort liknande saker när jag jobbade som intredningssmed.

Agree. 140lök låter för lite spontant utan att sett något seriöst projekteringsmaterial.

Gjort liknande saker när jag jobbade som intredningssmed.

Om det överhuvudtaget är genomförbart tippar jag på närmare en mille.
Såna här grejjer springer iväg som fan.

Jag är helt övertygad om att det där kommer att springa iväg i pengar och då får man ställa det mot om de boende kommer att utnyttja takterassen, något jag inte är övertygad om med tanke på omgivningen runt husen i fråga.

Många fastigheter med den takkonstruktionen blir på sikt en fukthärd. Inget för nordiska förhållanden egentligen. Gäller att se till att stuprören och taket är i bra skick. Risken är att ni kommer att komma till insikt att det är något som behöver åtgärdas och då kommer det att springa iväg i miljonbelopp rätt omgående.

Om det överhuvudtaget är genomförbart tippar jag på närmare en mille.
Såna här grejjer springer iväg som fan.

En mille är nog att ta i om det är huset på bilden och det är byggt som de brukar vara men en halv mille för 70-80kvm veranda är knappast någon omöjlighet.
I Norge hade de byggt en liknande konstruktion på ett liknande hus bredvid huset jag monterade balkonger på men då som ett stort växthus. Det hade kostat en miljon svenska lite drygt men då var glaspartierna en stor del av kostnaden.
Så frågan är om det är värt det, men det kan ju vara jäkligt schysst på nyårsafton :)

En mille är nog att ta i om det är huset på bilden och det är byggt som de brukar vara men en halv mille för 70-80kvm veranda är knappast någon omöjlighet.
I Norge hade de byggt en liknande konstruktion på ett liknande hus bredvid huset jag monterade balkonger på men då som ett stort växthus. Det hade kostat en miljon svenska lite drygt men då var glaspartierna en stor del av kostnaden.
Så frågan är om det är värt det, men det kan ju vara jäkligt schysst på nyårsafton :)

Ja det är ju väldigt svårt att sätta ett pris då för lite info finns. 140 är för lite. 1mille låter mkt men det beror ju helt på hur många hinder man stöter på och om man vill hjälpa till själv och är beredd att göra stora kompromisser för funktion och kostnad.

Ta in 2-3 aktörer och begär in offert för en komplett lösning. Kostar nada och vi slipper gissa oss blinda ;)

Ta in 2-3 aktörer och begär in offert för en komplett lösning. Kostar nada och vi slipper gissa oss blinda ;)

Exakt, fixa fram ett par offerter så att styrelsen har något konkret att ta ställning till. Eftersom det kommer bli ett rätt omfattande arbete så kan jag tänka mig att man vill låta medlemmarna komma till tals också innan ett beslut fattas.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT