Bygga slip-on...med svetstransformator??

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Funderar på att göra mig ett eget avgasrör och slip-on till offroaden. Innan jag köper på mig en massa grejer tänkte jag lägga ut lite ideér som jag har..

Börjar med ett rör som bockastill (ska man satsa på rostfritt? (det ska ändå lackas sen)). Själva slip-on:et ska innehålla ett perforerat rör, två gavlar och ett ytterrör. Vad för material ska det vara på de olika rören?

Tänkte göra gavlarna på slip-on:et genom att svetsa på plåt på rörstumpar som sedan ska nitas ihop med ytterhöljet.

Nu kommer jag till den stora frågan. Vad för svets kan jag använda? Vill helst lära mig svetsa själv och har kollat ut en svetstransformator. Funkar det att svetsa diverse rör med en sådan? Tycker andra svetsar ligger lite högt i pris så lite som jag kommer använda svetsen.

Bifogat

• Slip-on.JPG
    Slip-on.JPG
    27.8 KB · Visningar: 444
TIG eller MIG är nog det bästa. Bågsvets eller pinne eller transformator som du skriver är bäst till lite grövre plåt. Visst kan man svetsa tunnplåt med pinne, det gjorde stone åt mig på min batteri-låda till Husan, men det är svårare än MIG i början. TIG är bäst men svårast att få till för en nybörjare, jag VET.

Vill du ha hjälp med lite svets så säg till....inte proffs-jobb men det duger garanterat.

J

jag byggde ett eget i rostfritt..gör sitt jobb men är tungt.
tycker du hellre ska satsa på ett universal system från simons el likn..
blir lika snyggt/fult. :)
men gör du de för kulls skull så go.
jag skaffa ett runt rör, kapade o satte i skruvstät o gjorde det ovalt.
gjorde gavlar med röret i varje ända utsickande lite o på insidan ca 1 cm in..där kan man bara lägga de perforerade röret löst när man stänger gavlarna :tummenupp

kan du svetsa med pinne eller lär dig bra så funakr det å..
kan bli snyggt oså..
men de e inte lätt o få de snyggt :rolleyes:

Last edited:
jag svetsade ihop mitt rör på min gamla hoj med pinne.
mest bara för att jag inte hade rostfri tråd til mig:en.

det funkade, inte helt perfekt, men funkade. jädrans svårt bara. blir mycke värme och bränner lätt igenom. :död

annars borde du väl kunna skaffa en med flusstråd? dom är ju rätt smidiga.. så slipper du gasen också. :banana
finns det rostfri flusstråd?

Byggde en burk av aluminium och ändstycken av rostfritt. Ett riktigt helvete med pinnsvets! När allt var klart så fick jag syn på en por i svetsen och skulle "loppa" igen den. Jag jagade porjäkeln runt hela svetsfogen, vilket resulterade i hög värme och allt blev krokigt och snett! Den åkte i sophinken! :tummenupp

Håll dig till en mig och vanligt stål,rostfri tråd till migen kostar ca 600:-/ kg.
dvs en 5 kg spole går på 3000:-

Sen att svetsa pinne kräver en viss tillvänjing innan det blir bra,då är migen bättre bara att sikta och trycka.

Last edited:
Droopfy skrev:
2324530 jag svetsade ihop mitt rör på min gamla hoj med pinne.
mest bara för att jag inte hade rostfri tråd til mig:en.

det funkade, inte helt perfekt, men funkade. jädrans svårt bara. blir mycke värme och bränner lätt igenom. :död

annars borde du väl kunna skaffa en med flusstråd? dom är ju rätt smidiga.. så slipper du gasen också. :banana
finns det rostfri flusstråd?

Men om man ska ha flusstråd så är det väl MIG som gäller?? Eller kan man ha sån tråd till Pinsvets :confused:

VR-8 skrev:
2324312 TIG eller MIG är nog det bästa. Bågsvets eller pinne eller transformator som du skriver är bäst till lite grövre plåt. Visst kan man svetsa tunnplåt med pinne, det gjorde stone åt mig på min batteri-låda till Husan, men det är svårare än MIG i början. TIG är bäst men svårast att få till för en nybörjare, jag VET.

Vill du ha hjälp med lite svets så säg till....inte proffs-jobb men det duger garanterat.

J

Ska se om jag kan fixa det själv först (tycker det verkar manligt att svetsa och vill därför lära mig):brinnerup, annars så kommer jag krypande till korset.:Bugar

Det verkar som pinsvets går fetbort? Har lite planer på depåställ och lite annat jox, går det att reda ut med pinne eller är det bara bortkastade pengar att köpa en sån? Envis som man är så kommer jag säkert köpa en pinsvets bara för att bevisa att det minsan går.

ola_sandin skrev:
2324292
Nu kommer jag till den stora frågan. Vad för svets kan jag använda? Vill helst lära mig svetsa själv och har kollat ut en svetstransformator. Funkar det att svetsa diverse rör med en sådan? Tycker andra svetsar ligger lite högt i pris så lite som jag kommer använda svetsen.

Satsa på en MIG, och vanlig stålplåt/rör, funkar till det mesta och är lätt att ändra om det inte blir bra.

Du får gärna låna min MIG, hojta till när du har fått tag i materialet.

(Har även en pinnasvets som du kan få testa)

Last edited:
pinnsvets

Jag fick bita i det sura o reparera mitt slipon med pinne :huvet det tog sin tid men det går :D 0,7 mm rostfritt, mycket tålamod krävdes men det går att svetsa hyfsat bra med pinne i tunt gods :D men det krävs en hel del träning :hihi

om du inte kan så mycket om svetsning så bör du sattsa på mig... men om du vill att de ska bli snyggt så säger jag tig. kanske till och med svetsning med gas blir bättre än pinnasvetsen fast plåten slår sig lättare

stone skrev:
2324646 Satsa på en MIG, och vanlig stålplåt/rör, funkar till det mesta och är lätt att ändra om det inte blir bra.

Du får gärna låna min MIG, hojta till när du har fått tag i materialet.

(Har även en pinnasvets som du kan få testa)

ska han använda vanligt stål ska han väll ha MAG?

trelleborgaren skrev:
2331081 ska han använda vanligt stål ska han väll ha MAG?

Iofs rätt, men hur många vet skillnaden? Då man använder samma svets och bara byter gasen/tråden så är det lättare att säga MIG, då vet dom flesta vad man menar, många har aldrig hört talas om en MAG svets.
MIG= Metal inert gas. MAG= Metal active gas.

För dom som undrar över skilnaden, har jag saxat lite från AGAs webplats.

Svetsgaser är antingen inerta (MIG) eller aktiva (MAG). Att gasen är inert betyder i detta fall att den inte reagerar med svetssmältan. Argon och helium är inerta gaser. Med aktiva gaser har man större möjligheter att optimera processen och den färdiga svetsens egenskaper. Många material, t.ex. olegerat stål, förutsätter att man använder en aktiv gas för att processen ska bli stabil och tillförlitlig. Argon/koldioxid och argon/oxygen är exempel på aktiva gasblandningar.

ola_sandin skrev:
2324292

En liten hemmagjord tum-regel: Ska du bygga en oljerigg, bro, fartyg över 100m, stridsvagn eller liknande så kör med pinne. För allt annat kan du använda MIG/MAG. Ska det däremot vara snyggt också så lär dig att svetsa TIG, det kan vara lite svårare men det är det värt! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg