Bygga sadel, hur gör man?

Gick med
9 Sep 2006
Hoj
CBR 600 streetfighter + min första hoj: Yamaha TZR 125 -90
Jag har satt på en R1-bakkåpa på min CBR 600 och eftersom jag inte har lust att sitta på batteriet tänkte jag bygga en sadel också. Efter lite sökande här på forumet hittar jag någon som säger att det går att bygga i plywood, någon tycker att det är plåt som gäller.

Med plywood tycker jag det verkar lite krångligt att få till böjar runt tank och sådär. Iofs så är man väl ingen klippa på att kröka plåt heller, men nånstans skall man väl börja. :yoparty

Någon härinne som har byggt egen sadel? Vilket material använde ni och viktigast av allt, hur gick ni till väga? :va

//Oskar

Last edited:
oskar.sjogren skrev:
2533047 Lyfter tråden...

Är det inte enklare att leta upp en original sadel och bara ändra fästena som du har nu?

Har sett någon sadel till r1/r6 på annons delen.

Mr Helmut skrev:
2533065 Är det inte enklare att leta upp en original sadel och bara ändra fästena som du har nu?

Mjo, det borde det väl vara, men det är ju kul att bygga själv också... Blir det skit av allt så köper jag nog en, men man vet ju aldrig i förväg hur det blir... Bra tips dock, tack.

Jag byggde ett skelett i rostfriplåt (2mm) och anpassade det mot befintliga stödpunkter i ramen. Borrade sedan ur det så att det blev en massa hål med lite rostfritt runt :) Plastade sedan in ramen i glasfiber. Sedan köpte jag material från en sadelmakare för att forma själva sadeln. Samma sadelmakare fick sedan sy och klä sadeln. Jag kan lägga upp någon bild om du är intresserad. (det är inte lätt eller billigt :) men roligt... )

Tooby skrev:
2533217 Jag byggde ett skelett i rostfriplåt (2mm) och anpassade det mot befintliga stödpunkter i ramen. Borrade sedan ur det så att det blev en massa hål med lite rostfritt runt :) Plastade sedan in ramen i glasfiber. Sedan köpte jag material från en sadelmakare för att forma själva sadeln. Samma sadelmakare fick sedan sy och klä sadeln. Jag kan lägga upp någon bild om du är intresserad. (det är inte lätt eller billigt :) men roligt... )

Ja tack. Gärna bilder. Gjorde du skelettet så att det passade tight mot tanken eller fixade du det med plasten sedan?

//O

Kanske kan hjäpla dig me nått :tummenupp
Jah tog först en papp bit som jah klippte ut som jah ville ha de
Sen tog jah en 2m stål bit som jah kappade till efter papp biten
Sen tog jah två stålbitar vet ej måtten men som ligger på själva ramen
och som sitplatan siter i !
sen 4 st 5 mm distanser för att komma upp i rätt höjd !

Ska sen lägga Sadelgummi på biten så att de blir lite racing stuck på den :tungan

Obs . Bakkåpan va då under uppbyggnad då !! :yoparty
Och sitplattan va då i alu men idah i stål :yoparty

Bild:
Sadel.jpg

Micke

Mickeez skrev:
2533548 Kanske kan hjäpla dig me nått :tummenupp
Jah tog först en papp bit som jah klippte ut som jah ville ha de
Sen tog jah en 2m stål bit som jah kappade till efter papp biten
Sen tog jah två stålbitar vet ej måtten men som ligger på själva ramen
och som sitplatan siter i !
sen 4 st 5 mm distanser för att komma upp i rätt höjd !

Micke

Tack tack. Får nog bli nåt sådant, plywood ger jag mig nog inte in på...

nja playwood är nog inte de lätaste att jobba me :näsblod
Anväd dig av stål/alu ( alu om man sätter stag under när alu är väldigt böj bart ! )

Lycka till får hoppas de blir bra :tummenupp

"American choppers" använder stål, alternativt gjutjärn.
Har inte på en hoj att göra!
Använd aluminium.
Knepet med att forma alu, är att värma den först. Detta mjukar upp materialet, sedan håller det sig smidigt även när det är kallt.
Hårdnar när man slår på det.
Bäst blir det om man gör mallar i papp, kopierar i trä eller plywood men spegelvänt. Ungefär som när man plastar. Sedan knackar man in plåten i formen, plockar ur den och klipper rent med nibbler.
Popnita eller svetsa fästen.
Stoppning och kädsel: HÅRT skumgummi som tål kontaktlim skärs till och slipas till en kudde av önskat format.
Klä med anilin (snyggast) eller vinyl (enklast) genom att spraya kontaktlim enligt instruktioner på flaskan, börja på mitten och gå utåt med klädseln.
Limma fast på plåten.
Montera.
Tycker personligen att det är tuffast om man låter bli att spackla eventuella missar..

[
Å nej, gjutjärn har inte på en hoj att göra! :fakta[/QUOTE]
jo bromskivor i gjutjärn är kanon

Jag hobbymekar :gnissla
Hittar ej allt jag gjort med sadlar m,m:huvet
Men ett axplock:tummenupp

Går det att använda orginal:tummenupp annars brukar jag använda plast:) för att värma forma, å ha nått att fästa klammer med:tummenupp

Har ännu ine behövt ta fram symaskinen i förrådet (men börjar bli sugen:pannkyss )

Bifogat

• DSC01667......JPG
    DSC01667......JPG
    41.7 KB · Visningar: 193
  • DSC01688....JPG
    DSC01688....JPG
    77.4 KB · Visningar: 189
  • DSC00744.......JPG
    DSC00744.......JPG
    49.8 KB · Visningar: 120
  • DSC00764............JPG
    DSC00764............JPG
    79 KB · Visningar: 187
Lånar tråden lite!
vart kan man köpa sadelöverdrag någon stans?
någon som vet någe bra ställe som säljer bra sadelöverdrag!?

Gör en plugg i Divinycell, gjut sen med polyester och glasfiber. Absolut det lättaste, starkaste och enklaste. (Sa båtbyggarn)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman