Bygga/ regga Supermono hoj?

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Har en fundering på att bygga en Supermonohoj som blir SFRO besiktigad som amatörbyggt fordon. Borde ju gå kan man tycka...(Givetvis influerad och IMPONERAD av DR_C här på Sporthoj:tummenupp)

Tanken i så fall vore att använda t.ex. LC4 motor e.dyl.
En smidig lösning vore ju att skaffa en Aprilia 125:a med rasad motor från typ 07 för den har ju ganska fina fälgar bromsar gaffel och kåpor. Tanken vore att göra en egen fackverksram.

Nu till mina funderingar:
Många väljer ju att bygga på Hondas eller Aprilias 250 racers chassiemått när dom tillverkar ramen. Men i ärlighetens namn så är ju det Svenska vägnätet nåt lite sämre än karusellen på Anderstorp... Har ej kört en 250 racer tyvärr :gnissla men jag kan tänka mej att chassiet är lite för oförlåtande på vägarna?
Minns för länge sen när jag bytte hoj från CBR 600-92 till CBR 900-93. På 600:an var man ju kung men 900:an kändes ju nästan otäckt stissig i snabba ojämna kurvor.
Tidningarnas tester lovordade ju det "stabila och kvickstyrda chassiet"!
Har ju haft/kört många sporthojar sen dess bland annat nyare CBR 900, TL 1000, gixxer 1000-02,
Mille 1000 factory-04 och SP1-00. Alla med kvickstyrda ramgeometrier. Men vad hjälper det med kvickstyrt när man inte vågar hålla fullt istället? Ett lysande exempel är ju i Supermono klassen där motarderna vågar köra jäkligt fort i kurvorna.

Ni fattar vart jag vill komma va?:
Ska man för körglädjens och manöverbarhetens skull backa lite på ballhetsfaktorn och bygga med lite moderatare gaffelvinkel/ försprång?
Då kommer ju följdfrågan som ett brev på posten: Vilket förhållande ska man välja?
Säg att jag gillar en specifik hojs sätt att vara, innebär det då att jag kan kopiera gaffelvinkel/ försprång rätt av? Men mitt bygge kanske blir 50 kg lättare och en annan tyngdpunkt? Vad händer då???

Sen har jag lite tekniska frågor/funderingar också:
Besitter kunskap i att TIG svetsa men det hade ju varit lite kul att slaglöda istället med t.ex Castolin16 lod. Såvitt jag förstår kan det till och med vara bättre hållbarhetsmässigt då den på köpet blir lite avspänningsglödgad och mindre sprickbenägen? Ska man fasa nästan ända in för att få större A-mått eller räcker kappilärsvetsytan till hållbarhetsmässigt?
Vad säger SFRO om att slaglöda? Tänkte inte använda Chromemolly, delvis på grund av att jag inte kan räkna ut hur mycket klenare man kan dimensionera och då är ju vitsen lite borta.
Ett annat problem jag har lurat på är hur mycket krymper lagerpassningen i styrhuvudet efter svetsningen.
Problem med att bakdämparen vibrerar av verkar ju vara vanligt, vad har dom gjort på en offroad som skiljer eftersom dom håller? Det är ju inte alla som har ryckutjämnare i drevet(XR600).
Har ett amatörbyggt fordon billigare försäkring?
Angående svingen, finns det en viss vinkel nedåt som är bäst för chassiereaktionen och isåfall ska det vara mätt när man sitter på eller är obelastad?
Vill man alltid ha framdrevet så nära svingaxeln bara för kedjeslapp/spänn problematiken eller finns det nåt annat skäl också?
Bör svingaxeln och framdrevaxeln ligga vågrätt?

Pust och stön! Det vore kanske smidigast att strunta i att bygga?!:va

Vad säger ni alla proffs och tyckare här på forumet ???

Alltså skulle du inte kunna tänka dig att kasta på balla gafflar o sving o trimma upp en färdig mono typ srx eller måste det byggas eget från scratch?

Hittade bara en srx på blocket nu och den var inte billig.

Inte expert på varken chassiegeometri eller slaglöding men jämfört med TIG så verkar det ju lika konstruktivt som att nita ihop ett fartyg år 2016 ?
Avspänningsglödningen kan man ju lösa genom att skicka den till en firma med lagom stor ugn tycker jag, kostar ju inga jättesummor.
Chromemoly är för övrigt ett lustigt material som bitit sig fast i racingvärlden sedan urminnes tider trots att utvecklingen på stål gör nya språng varje år.
För 10(!) år sedan var jag hos en tysk leverantör/stålverk som berättade om den underliga motrorcykeltillverkaren i sverige som köpte chromemolyrör av dem fastän de kunde fått modernare material som var både billigare, högre sträck/brottgräns, lättare att svetsa och mindre sprickbenäget.
"Husaberg heter de visst, -underliga figurer"

Nja, tänkte väl mej nåt lite tuffare än en sån:tungan
Stirra er inte blinda på att jag bläar ur mej på alltför radikala ramar, det ska ju fortfarande vara en snabb hoj. Ett fint chassie för mej är när man kan ligga i en snabb kurva och småsvänga och det inte jassar om ni förstår hur jag menar:tummenupp

Inte expert på varken chassiegeometri eller slaglöding men jämfört med TIG så verkar det ju lika konstruktivt som att nita ihop ett fartyg år 2016 ?
Vill tro att man fortfarande nitar flygplan?!
Men det är klart, dom har ju inte funnits lika länge som båtarna:hihi

Avspänningsglödningen kan man ju lösa genom att skicka den till en firma med lagom stor ugn tycker jag, kostar ju inga jättesummor.
Chromemoly är för övrigt ett lustigt material som bitit sig fast i racingvärlden sedan urminnes tider trots att utvecklingen på stål gör nya språng varje år.
För 10(!) år sedan var jag hos en tysk leverantör/stålverk som berättade om den underliga motrorcykeltillverkaren i sverige som köpte chromemolyrör av dem fastän de kunde fått modernare material som var både billigare, högre sträck/brottgräns, lättare att svetsa och mindre sprickbenäget.
"Husaberg heter de visst, -underliga figurer"

Jag har hört flera säga detta utan att nämna några bättre ersättare. Vet du något stål som idag är bättre för att konstruera ramar i? E355, E410 eller 37S10?

Last edited:
Ingen som har nån fundering, tanke, svar på nån av frågorna?
Bör ju finnas några här på forumet som har moddat lite mer än monterat miniblinkers:)

Jag har hört flera säga detta utan att nämna några bättre ersättare. Vet du något stål som idag är bättre för att konstruera ramar i? E355, E410 eller 37S10?

Nope, jag är ingen expert på material och detta var för över 10 år sedan så materialet som nämndes kommer jag inte ihåg, dock påstods det vara mer lättsvetsat med mindre sprickbenägenhet. Karln som påstod detta doktor i materialteknik så helt ute och cyklande var han förmodligen inte.

355 eller 410 är väl att betrakta som standard konstruktionsstål så det är såklart inte aktuellt men lite googlande ger att SSAB har tydligen en stålsort Docol R8 som tycks ligga högre än eller likvärdigt med kalldraget SAE4142.

Nope, jag är ingen expert på material och detta var för över 10 år sedan så materialet som nämndes kommer jag inte ihåg, dock påstods det vara mer lättsvetsat med mindre sprickbenägenhet. Karln som påstod detta doktor i materialteknik så helt ute och cyklande var han förmodligen inte.

355 eller 410 är väl att betrakta som standard konstruktionsstål så det är såklart inte aktuellt men lite googlande ger att SSAB har tydligen en stålsort Docol R8 som tycks ligga högre än eller likvärdigt med kalldraget SAE4142.
Roligt att du säger just SAE4142 som är ett "Chromemoly"-stål, den snarlika betäckningen för detta stål hos Tibnor är 42CrMo4. ;)

Det dräller ju inte in svar på mina frågor så jag passar på att ställa ett par till::tungan
Nån som vet nåt bra ställe att köpa kåpor på?
Nån som har sett en sammanställning med olika hojars chassiemått sitthöjd mm?
Nån som vet om nån bra litteratur ang. chassiemått?:hej

Tror en bra början är att läsa Tony Foales bok om chassidesign: http://www.tonyfoale.com/
Har för mig att han uppdaterade den för något år sedan.

En annan bok jag har oläst i hyllan är John Bradleys "The racing motorcycle: A technical guide for constructors" som också blivit väldigt lovordad. Ganska vanligt förekommande bok hos racingavdelningarna även hos de större tillverkarna efter vad jag förstått.
https://www.amazon.com/Racing-Motorcycle-Technical-Guide-Constructors/dp/0951292927

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman