Bygga ram..?

Tjena

MC museet i Köping har en Indian scout som har användts bla i en tivolitrumma. Om du frågar snällt så får du nog mäta upp den. Scouten är känd för att vara en av förkrigstidens mer lyckade konstruktioner väghållningsmässigt. Dessutom så e det en ganska liten och smutt hoj. Kruxet blir nog att få till proportionerna utsendemässigt med xt motorn som ju e ganska knubbig. BSA B33 stelbenare är kortare och stämmer nog bättre för xt motorn om du inte prioriterar väghållningen lika mycket.

För att slippa svetsandet så går det ju att få tag i nytillverkade gjutna/smidda styrhuvuden med rörmuffar avsedda för hårdlödning, finns till både Indian och HD sidor.
 
Villken dimension och godstjocklek på rören? (Enligt SFRO/Enligt förnuftet)

Jag råkade läsa detta,

the 848 Trellis frame has a simplified tube layout featuring main section tubes increased in diameter from 28 mm to 34 mm, while being reduced in thickness from 2 mm to 1.5 mm. The result is a 14% increase in rigidity and a weight saving of 1.5 kg (3.3 lbs).


Och det kan ju fungera lite som en fingervisning. :)
2 mm hade jag hört förut, men var osäker på vilken diameter det var på de rören.
30 mm och 2mm tjocklek så är de säkret hemma på den säkra sidan. :)
Men, som sagt, en direkt fråga till en SFRO man borde ge ett svar.

:hej
 
Jag har blivit rekommenderad att använda hydraulrör DIN 2391, rören måste vara normaliserade (NBK). Hållfasthetskrav ställs gällande materialkvalitet, 220 N/mm2 sträckgräns, minst 100 N/mm2 högre sträckgräns, minst 10% förlängning till brott. Materialintyg från säljaren måste du ha. En vanlig dimension att använda verkar vara 30x2,5 el 30x3. Det ställs också krav på svetsmetodik och tillsatsmaterial.

När det gäller markfrigång så är det minst 75 mm och hojen ska kunna lutas 30 grader utan att något tar i, inte heller fötter som är i normalt läge. Maxar man detta så blir nog hojen lite svårkörd, eller rättare sagt man får nog tänka sig för lite när man kör.

Jag har kollat en del med "min" SFRO kille. Jag håller nämligen på med ett liknande bygge, men kommer utgå från en fabriksram som jag bygger om till stelbent. Jag tänkte få markfrigång på ca 10 cm och köra med en ganska hård framgaffel.
 
joe hill: Mycket tjusiga hojar, speciellt BSA:n... :) Det var vackert förr.
Bra idé att mäta upp en "bra" hoj, men jag tror jag håller mig till de mått som jag har samlat på mig från XT:n. Nytillverkade styrhuvuden är ju klart intressant.
Men är det svårt att göra ett eget? Ett rör med lagernas ytterdiameter som innerdiameter och ett tunnare rör innuti det som håller isär lagerna. Om man sågar rakt så borde det väll duga? Man kan till och med svarva ändarna så blir det rakt och fint.

PutteLiten: Tack! jag har Googlat som ett djur med aldrig hittat några verkliga siffror! Men det ska alltså vara över tummen, som jag trodde... Bra!
Då har jag nått att fylla ut tommrummen på ritningen med så länge...

Fredsfursten: Nice med lite siffror! :tummenupp Tror du alltså att 30 grader är för lite? Markfrigången tänkte jag försöka hålla runt decimetern, som du, men min framgaffel är inte speciellt hård så jag ska dubbelkolla det så jag inte råkar ritar en hoj som kommer att spruta gnistor efter sig överallt...
Liknande bygge säger du, låter ju trevligt! :) Hur långt har du kommit? Har du någon skiss eller några bilder du vågar visa?
 
Hej på dig! Det där med lämplig material är inte så svårt. Jag använde krommoly rör SAE4130 ca 35 mmX1,5mm när jag byggde min numera sålda hoj. Dom är starka, och den tjockleken är tillräcklig. Dom är lätta att svetsa i och ger fina fogar. SFRO anger ju ca 3mm i godstjocklek med dom vänder sig ffa till custombyggare. När jag pratade med Acke Rising på ISR om material så hävdade han bestämt att 1,5 mm var tjockt nog. Han borde ju veta. I ISR´s rejsramar sade han att de gick ner till bara 1,25mm i gods. Likaså Peter på Morani mc använder sig av just sae 4130 i sina rejsramar och om du ber snällt kanske du kan få köpa material av honom. Jag drog i hop rören med MIG, något jag vet att alla inte rekomenderar, men Acke R tyckte att det gick bra men att TIG givetvis var bättre. Jobba långsamt, var noggrann, och om du använder bara raka bitar så blir den nog stadig och bra. Chassigeometrin fick jag fram genom att mäta upp andra hojar, kolla tabeller i Bike och klia mig länge och väl i huvet.
Lycka tiil..........................Per :squid
 
per7 : Det här låter ju bra! Men du säger att krommoly är lättsvetsat, medan PutteLiten hävdar att det är "svårare än "vanligt" stål"... :va
För mig skulle det vara en stor fördel om man kunde MIG:a ihop bitarna, jag har aldrig ens provar TIG... :rodnar I rejsramar säger du, är det svindyrt?
Tack för tipsen fresten!
 
Tack för tipsen! Försprånget tror jag att jag har koll på, men nu spanar jag på en Jawa-gaffel från 1950, den är rätt ball, men kanske för låg för mig...
Tyvärr är nog krommolybden inget alternativ för mig då jag inte är nån über-svetsare direkt... Det får bli tungt och lättsvetsat stål för mig!

Björne666: 10cm skulle ju vara rätt lagom, bara man inte har en gaffel med 30cm slaglängd... ;P Måste reda ut det där innan jag kan spika nått...

YamaDude:
:tummenupp Blev den läcker? Har du nå bilder att visa?

Inte mycket :D ett lik med hjul, skall kolla om jag har någon bild - vet att den var till salu på blocket för ett tagsen
 
per7 : Det här låter ju bra! Men du säger att krommoly är lättsvetsat, medan PutteLiten hävdar att det är "svårare än "vanligt" stål"... :va
För mig skulle det vara en stor fördel om man kunde MIG:a ihop bitarna, jag har aldrig ens provar TIG... :rodnar I rejsramar säger du, är det svindyrt?
Tack för tipsen fresten!

Jag är ingen svetsare, men svetsa vanligt stål med MIG är ju enkelt. Jag tror det SFRO mannen menade är att man ska TIG'a chromemolly, och ska du ha en TIG som är värd namnet så är de rätt dyra. TIG'a är väll svårare än MIG'a? :)
Jag fick uppfattningen av Robban (som svetsar åt mig) att TIG kan dra rätt mycket gas och att gasen inte direkt är gratis. Fast, har man billig gas så är det en stor fördel.
 
per7 : Det här låter ju bra! Men du säger att krommoly är lättsvetsat, medan PutteLiten hävdar att det är "svårare än "vanligt" stål"... :va
För mig skulle det vara en stor fördel om man kunde MIG:a ihop bitarna, jag har aldrig ens provar TIG... :rodnar I rejsramar säger du, är det svindyrt?
Tack för tipsen fresten!

Tjena 500. Nej. det är inte svårare att Miga ihop 4130 än vanligt bonnstål. Tvärtom tyckte jag , det blev skitfina fogar med bra genombränning. Både Acke R och Peter L använder TIG till sina rambyggen . Peter bygger ju mest till engelska hojar och de var ju hårdlödda från början men TIG är starkare. Acke sa till mig att om man är duktig så går det med MIG, och eftersom min blev bra så jag var väl det då. En del äldre Ducatiramar var även de MIG svetsade om jag inte missminner mig.
Hej....................Per
 
Back
Top