Oj. Bara 900 i dagsböter. Jag antar att dom var snälla då.
Kör man ett ekipage som kräver BE och bara har B så är det ju olovlig körning vilket kan ge mycket hårdare straff om man har otur tyvärr.
Ur lagligt perspektiv är det bättre att ta ett 1200kg släp och lasta 3000 kg på det istället. (SKitunderligt. Jag vet) Då får man betala en straffavgift för överlast.
Dom borde egentligen se över reglerna kring tunga släp tycker jag. å andra sidan är det så att det är väldigt många som är ute och kör med släpvagn som inte klarar att backa en endaste meter. Så man förstår ju att det faktiskt i en del fall behövs ett regelverk som stoppar folk från att ge sig ut med 2000 kg trailer och sedan fastna för att dom inte klarar av att backa.
Jag tog BE behörighet i våras/somras och det var inga konstigheter. Men innan jag var klar med kortet så torskade jag som "olovlig körning" för att jag saknade E-behörigheten, det var Sandstream som var med då.
Saknar man behörighet så är det rapportering till Länsstryrelsen och dagsböter som gäller, poliserna var snälla och försökte skriva en o-bot men det gick helt enkelt inte.
Pratade direkt hemma med Länsstyrelsen, förklarade situationen och dom såg att jag hade tillstånd för övningskörning med E, teori tid bokad och allt.
Länsstyrelsen upplös mig om att handläggsningstiden för mitt ärende kunde vara långt, låg prio för det fanns så mkt andra ärenden som var viktigare.
Första gången utan E är inte körkortsingripande ifall lastförhållandena är ok, dvs maxlast inte överskriden m.m. Men, upprepat utan E eller i kombo med att maxlast är överskriden på efterfordon så är det indraget körkort!
Jag blev upplyst om att det är betydligt värre straffmässigt att åka fast med övervikt, dvs överskriden maxvikt på släpfordonen!
Konstigt? Nää inte alls. Köra utan E innebär bara olovlig körning, fordonens vikter och konstruktioner klarar ju fortfarande förhållandena.
Däremot om man lastar 2000kg på ett släp som har totalvikt 1500kg t.ex. så är man ute på hal is eftersom chassie, bromsar m.m. är inte dimensionerat rätt. Man är lite av en allmänfara då!
Men, domaren var snäll mot mig. Jag fick aldrig dagsböter, endast 900kr som straffföreläggande. Antagligen för att jag hade tagit E när ärendet kom upp på deras bord gissar jag
Köra med överlast medvetet är en dum idé, trafikpolisen blir rabiata när dom väger kombinationerna och ser att ett efterfordon är överlastat, dont do it!
/Nitrous