Bygga racesläp av husvagn någon som gjort?

Du får allt ta och läsa på.............kolla på www.vv.se eller kolla din bils
regbevis......där står hur tung släp du får dra med B-kort.
Jag vet inte om nån peresonbil som får dra släp med 1500kilos totalvikt,
de flesta får bara dra runt 1200kg.

Vet flera som gjort misstaget att försöka dra 1500 kilos bakom personbil med
bara B-behörighet, blivit stoppade och fått lämna släpet på plats, dyrt har det också blivit.
Detta bara som ett tips.

Jag har en SAAB 9-5 kombi, och får med B-behörighet dra 1370kg och med BE 1800kg.

Det är nya regler på gång men dom dröjer nog ett par år till.

KentW
Det är många bilar som får dra 1500 på b kort...745.855.v70. och dylika

Lånar din tråd lite....ungefär samma ämnhttp://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=171356e
 
Last edited:
verkar ju fkatiskt som endel gjort detta. får väl ta å hämta husvagnen då innan den skrotas...

och kika lite påt om de är värt de.

ni som reggat in dom, hur mycket har ni fått lasta?

tanken var som nån skrev att eventuellet bygga i riktigt golv samt staga upp vägarna med riktiga balkar...


och jo 850, s,v 70 gamla modellen får dra 1500 kg på B behörighet...

har dock strax BE behörighet så de skall vara lugnt.
 
Det är många bilar som får dra 1500 på b kort...745.855.v70. och dylika

Kollade på några Volvo......skiljer ganska mycket....
- Vanlig 855 får dra 1530....
- 855 AWD får dra 1380...
- 745 får dra 1430...
- V70 får dra 1400....

Som jag skrev kolla ditt regbevis eller med Vägverket.....det skiljer på dessa:

Max släpvagnsvikt: 1600
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1430

KentW
 
Varför är så många rädda för att skaffa grejer som kräver BE-körkort... Jag tog BE ifjol vinter för att få dra husvagnen efter racebussen. Det var inga konstigheter alls, några kvällar på körskola + lite hemläxa.. Skriva ny teori och en uppkörning... Kostade 3500:- till körskolan o ca 1000:- till vägverket.. Gör man det själv utan körskola blir det ännu billigare.. /my 10 cent
 
Varför är så många rädda för att skaffa grejer som kräver BE-körkort... Jag tog BE ifjol vinter för att få dra husvagnen efter racebussen. Det var inga konstigheter alls, några kvällar på körskola + lite hemläxa.. Skriva ny teori och en uppkörning... Kostade 3500:- till körskolan o ca 1000:- till vägverket.. Gör man det själv utan körskola blir det ännu billigare.. /my 10 cent

Håller med dig.......böterna för att köra med för "tungt" släp blir mer....

KentW
 
Du får allt ta och läsa på.............kolla på www.vv.se eller kolla din bils
regbevis......där står hur tung släp du får dra med B-kort.
Jag vet inte om nån peresonbil som får dra släp med 1500kilos totalvikt,
de flesta får bara dra runt 1200kg.

KentW

Honda crv är väl en av dem, min V70 klarar 1400 eller 1460.. så jag säger att dem flesta med b-kort får dra 1400. men kolla regbeviset, där står de!
 
Det är många bilar som får dra 1500 på b kort...745.855.v70. och dylika

Kollade på några Volvo......skiljer ganska mycket....
- Vanlig 855 får dra 1530....
- 855 AWD får dra 1380...
- 745 får dra 1430...
- V70 får dra 1400....

Som jag skrev kolla ditt regbevis eller med Vägverket.....det skiljer på dessa:

Max släpvagnsvikt: 1600
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1430

KentW
Jo jag vet det skiljer helt galet ibland
Morsans v40 fick dra 1440 tror jag, våran 745 1490 och nya xc70 1200..
det känns ändå som att xc är den bästa drag bilen
jag snacka säkert två timmar på vägkanten med polisen om det när frun blev stoppad med tom hästbur och morsan fick hämta buren med en v40
 
Jo jag vet det skiljer helt galet ibland
Morsans v40 fick dra 1440 tror jag, våran 745 1490 och nya xc70 1200..
det känns ändå som att xc är den bästa drag bilen
jag snacka säkert två timmar på vägkanten med polisen om det när frun blev stoppad med tom hästbur och morsan fick hämta buren med en v40

de har med totalvikten att göra.
En ny xc70 väger så mycket så mycket då man räknar på bilens totalvikt att man endast får dra 1200 kg....

en 850 däremot är betydligt lättare.

en ny xc70 får däremot dra 1800 kg med BE kort de få rinte en v40 göra....

snuten bryr sig inte om vad som är lastat. drar du en 1500 kg kärra på en bil som får dra 1200 kg åker du dit oavsett om kärran är tom eller ej. låter löjligt men så är fallet.
 
Håller med dig.......böterna för att köra med för "tungt" släp blir mer....
Det är inte säkert.
Jag var med och blev stoppad i somras med ett ekipage som krävde BE men där föraren hade B. Det blev 900:- i dagsböter.
 
Det är inte säkert.
Jag var med och blev stoppad i somras med ett ekipage som krävde BE men där föraren hade B. Det blev 900:- i dagsböter.

Oj. Bara 900 i dagsböter. Jag antar att dom var snälla då.
Kör man ett ekipage som kräver BE och bara har B så är det ju olovlig körning vilket kan ge mycket hårdare straff om man har otur tyvärr.

Ur lagligt perspektiv är det bättre att ta ett 1200kg släp och lasta 3000 kg på det istället. (SKitunderligt. Jag vet) Då får man betala en straffavgift för överlast.

Dom borde egentligen se över reglerna kring tunga släp tycker jag. å andra sidan är det så att det är väldigt många som är ute och kör med släpvagn som inte klarar att backa en endaste meter. Så man förstår ju att det faktiskt i en del fall behövs ett regelverk som stoppar folk från att ge sig ut med 2000 kg trailer och sedan fastna för att dom inte klarar av att backa.
 
Har en liknade till salu om någon är intresserad

hej

lånar tråden lite
har en släp/ husvagn till salu om någon är intresserad.
är ett riktigt transport släp med till byggt sov del, är en gammal utställningsvagn (polaris).

PM mig om det är intresserant, får lasta ca 750kg med vanlig bil.
 

Bifogat

  • Bild0101.jpg
    Bild0101.jpg
    2.5 KB · Visningar: 1,127
Och en ej söndersågad husvagn får han säkert en del pengar för om han säljer, alternativt gör en lätt tillfixning och besiktar och säljer.

En söndersågad husvagn ger inte många pengar, troligen bara utgifter.


.


Lär ju inte vara värt ngt om han FÅR vagnen. Kolla på blocket, gamla husvagnar kostar just ingenting alls.
 
Nog finns det väl bilar som man får dra 1500 kg efter på enbart B-kort. Tjänstevikt bil 1500, Totalvikt bil 2000, Totalvikt släp 1500, Borde bli 3500kg vilket är max ekipagevikt. Enklast är väl att ta en gammal 740 och regga upp den till 1500 tjänstevikt. (1420 orginal) Totalvikten är 1800. Det blir 3300 kg totalt, 200 kg marginal. Vet många som reggat upp vikten för att få dra hästsläp.
 
Du får allt ta och läsa på.............kolla på www.vv.se eller kolla din bils
regbevis......där står hur tung släp du får dra med B-kort.
Jag vet inte om nån peresonbil som får dra släp med 1500kilos totalvikt,
de flesta får bara dra runt 1200kg.

Vet flera som gjort misstaget att försöka dra 1500 kilos bakom personbil med
bara B-behörighet, blivit stoppade och fått lämna släpet på plats, dyrt har det också blivit.
Detta bara som ett tips.

Jag har en SAAB 9-5 kombi, och får med B-behörighet dra 1370kg och med BE 1800kg.

Det är nya regler på gång men dom dröjer nog ett par år till.

KentW

då kanske du ska läsa på lite du med för många bilar får dra mer t ex min audi 80 får jag dra 1500kg på B kort sen vet jag att det finns både bmw volvo å saab som får dra det med så det så :) bara kolla vad det står i reg beviset å det är många andra bilar som också får dra det på B kort hur tror du alla vi häst tjejer skulle kunna dra våra hästar annars? Inte alla som har BE kort direkt...
 
Bygga på husvagn

Hallå,
jag fick en gammal husvagn en gång i tiden som jag tänkte bygga släp på.
Sagt å gjort, började med att rensa vagnen ren ner till balkarna, klena balkar på en husvagn dock, förstärkte med 30x30 stålrör å fackverk längs sidorna.
Drog ny el och nya lampor+reflexer (billigt på biltema).
Å klädde sedan in skiten med plywood skivor.
Vid reg. besiktningen var det inga större problem, det enda var att de ville ha ett intyg på att fästöron och vagnen i sig själv var hållbart nog:huvet .... Fan tänkte jag men det visade sig att jag kunde skriva det intyget själv(eftersom det var jag som hade byggt det) på plats. Så gick den igenom, har för mig det kostade ca 1000:- för besiktningen.:D

Släpet var/är 2 meter brett och 4.5 meter långt, jag å en polare hade det till å köra runt 2 FMX hojar och en hoppramp på, funkade kanon:tummenupp

Kommer inte ihåg vikt o.s.v. men kan säkert finna det om någon vill veta...
 
Oj. Bara 900 i dagsböter. Jag antar att dom var snälla då. Kör man ett ekipage som kräver BE och bara har B så är det ju olovlig körning vilket kan ge mycket hårdare straff om man har otur tyvärr.
Ja, vi blev minst sagt förvånade när han som körde fick brevet med "domen".
 
Oj. Bara 900 i dagsböter. Jag antar att dom var snälla då.
Kör man ett ekipage som kräver BE och bara har B så är det ju olovlig körning vilket kan ge mycket hårdare straff om man har otur tyvärr.

Ur lagligt perspektiv är det bättre att ta ett 1200kg släp och lasta 3000 kg på det istället. (SKitunderligt. Jag vet) Då får man betala en straffavgift för överlast.

Dom borde egentligen se över reglerna kring tunga släp tycker jag. å andra sidan är det så att det är väldigt många som är ute och kör med släpvagn som inte klarar att backa en endaste meter. Så man förstår ju att det faktiskt i en del fall behövs ett regelverk som stoppar folk från att ge sig ut med 2000 kg trailer och sedan fastna för att dom inte klarar av att backa.

Jag tog BE behörighet i våras/somras och det var inga konstigheter. Men innan jag var klar med kortet så torskade jag som "olovlig körning" för att jag saknade E-behörigheten, det var Sandstream som var med då.
Saknar man behörighet så är det rapportering till Länsstryrelsen och dagsböter som gäller, poliserna var snälla och försökte skriva en o-bot men det gick helt enkelt inte.

Pratade direkt hemma med Länsstyrelsen, förklarade situationen och dom såg att jag hade tillstånd för övningskörning med E, teori tid bokad och allt.
Länsstyrelsen upplös mig om att handläggsningstiden för mitt ärende kunde vara långt, låg prio för det fanns så mkt andra ärenden som var viktigare.
Första gången utan E är inte körkortsingripande ifall lastförhållandena är ok, dvs maxlast inte överskriden m.m. Men, upprepat utan E eller i kombo med att maxlast är överskriden på efterfordon så är det indraget körkort!
Jag blev upplyst om att det är betydligt värre straffmässigt att åka fast med övervikt, dvs överskriden maxvikt på släpfordonen!
Konstigt? Nää inte alls. Köra utan E innebär bara olovlig körning, fordonens vikter och konstruktioner klarar ju fortfarande förhållandena.
Däremot om man lastar 2000kg på ett släp som har totalvikt 1500kg t.ex. så är man ute på hal is eftersom chassie, bromsar m.m. är inte dimensionerat rätt. Man är lite av en allmänfara då!

Men, domaren var snäll mot mig. Jag fick aldrig dagsböter, endast 900kr som straffföreläggande. Antagligen för att jag hade tagit E när ärendet kom upp på deras bord gissar jag :)

Köra med överlast medvetet är en dum idé, trafikpolisen blir rabiata när dom väger kombinationerna och ser att ett efterfordon är överlastat, dont do it!

/Nitrous
 
Jag tog BE behörighet i våras/somras och det var inga konstigheter. Men innan jag var klar med kortet så torskade jag som "olovlig körning" för att jag saknade E-behörigheten, det var Sandstream som var med då.
Vad fan, här är man diskret och nämner inte vem som körde och sen kommer du och outar oss båda två :mad: :D
 
Vad fan, här är man diskret och nämner inte vem som körde och sen kommer du och outar oss båda två :mad: :D

Haha.. jo jag kände för att äntligen "komma ut" :D


E-utbildningen är faktiskt jävligt bra. Efter att gjort teori och uppkörning så vet man verkligen var man pysslar med och det är nästan skrämmande att man egentligen får köra något släp utan utbildningen.
Köra och backa kan nästan alla, mmm nästan alla. Men säkerheten på släpfordonet som att kontrollera rörelsereserv och att bromsarna över huvudtaget tar m.m. är ju inte många som kan eller gör.

Nyttigt, ångrar inte en sekund att jag tog den behörigheten.

Men nu är det tyngre saker som gäller, 12 ton buss :näsblod

/Nitrous
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top