Bygga rörförstärkare?!

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Tjo flöjt.

Eftersom sporthoj sitter inne med mer samlad kunskap än google's samtliga indexeringar så vänder jag mig hit.

Jag har tänkt mig att jag ska bygga en egen rör-förstärkare. Har suttit och gluttat lite på nätet och alla möjliga hemsidor, men hittar inget som faller mig i smaken...

Jag behöver ha schema med komponent-värden (gärna spec. på tillverkare, artikel-nr.) på en förstärkare, komplett med nätdel och ingångs-trafon, preamp (om det behövs) linjeväljare, volymkontroll (eller är det inbakat i preamp?) förstärkar-del för vänster och höger kanal (om det är 2 mono-block gör det inget) och utgångstrafon.

Kort och gott en komplett 2-kanalig rör-förstärkare för musik-avlyssning :tummenupp

Om ni sitter inne med kunskapen och/schema så skulle jag gärna vilja ha tips. Varför vill jag nu bygga detta då? Jo det finns ju inget bättre ljud än det som kommer ur en rör-förstärkare :)

RF_Racing skrev:
Varför tror du att rörförstärkare är bättre?
Vadå tror :3freak

Det handlar om tycke och smak och jag har lyssnat på sådana. Finns ju en anledning till att de föredras av audio-filer och musiker världen över. Men som sagt var, det handlar ju om smak.

Du behöver inte tycka som mig, jag lovar. Gå å lägg dig nu.

CJ900RR skrev:
Vadå tror :3freak

Det handlar om tycke och smak och jag har lyssnat på sådana. Finns ju en anledning till att de föredras av audio-filer och musiker världen över. Men som sagt var, det handlar ju om smak.

Du behöver inte tycka som mig, jag lovar. Gå å lägg dig nu.

Först sa du att det inte fanns något bättre... Sen ändrade du dig till att DU inte TYCKTE att det fanns något bättre... Jag slår vad om att minst lika många föredrar vanliga :tummenupp .

RF_Racing skrev:
Varför tror du att rörförstärkare är bättre?

Har själv ingen aning, men skulle gärna ha en hemma.
30_2_d.jpg

front1.JPG

Så jäkla fina.

Problemet med rör är att det är en jäkla teknik att kunna löda dit dom. Men det finns gurus som gör sånt hela halva dagarna. Resten av själva stärkaren är inte så avancerad, handlar mest om komponent val.

Jag skulle försöka leta reda på ritningar på någon befintlig rörstärkare och kopiera rakt av. Vet en kille som har koll på detta. Har dock inget nr eller adress men du kan få ett namn om du vill. Han kan byta rör och är extremt kunnig vad gäller dessa stärkare.

Annars så duger nog denna.
http://www.sontec.se/newsite/details.asp?id=93

Qwerty skrev:
Problemet med rör är att det är en jäkla teknik att kunna löda dit dom. Men det finns gurus som gör sånt hela halva dagarna. Resten av själva stärkaren är inte så avancerad, handlar mest om komponent val.
Jo tack. Jag jobbar med att löda hela dagarna och har gjort det i snart 7 år så det är lugnt :-)

Qwerty skrev:
Jag skulle försöka leta reda på ritningar på någon befintlig rörstärkare och kopiera rakt av. Vet en kille som har koll på detta. Har dock inget nr eller adress men du kan få ett namn om du vill. Han kan byta rör och är extremt kunnig vad gäller dessa stärkare.
Precis. Det gör inget om det är en befintlig stärkare, bara den fungerar. Tar gärna namn om du vill ge...

Qwerty skrev:
Hehe jo tack men den överskred min budget med ca 70 lakan :brinnerup

RF_Racing skrev:
Jag skulle satsa på att du finner mest ritningar på typ gnutella och pearl 2 pearl nätverken via nedladdningsprogram...?
Internet är stort. Större än vad du anar. Pst, det heter Pear2Pear. Pearl är ett programmerings-språk.

Ritningar finns det gott om, men jag vill ha en som jag vet fungerar och som någon helst har byggt, och som gärna kan diskutera det med mig verbalt eller skriftligt :tummenupp

CJ900RR skrev:
Jo tack. Jag jobbar med att löda hela dagarna och har gjort det i snart 7 år så det är lugnt :-)

Pratar man om att bygga en rörstärkare så utgår jag ifrån att man är vän med lödkolven, men det ska vara en väldigt speciell process vid montering av rör. Fråga mej inte hur men det är nog inte många i landet som kan byta rör i en stärkare(enlig denna kille). Löda där emot kan många, jag själv till exempel.

Pmar namn

Qwerty skrev:
Pratar man om att bygga en rörstärkare så utgår jag ifrån att man är vän med lödkolven, men det ska vara en väldigt speciell process vid montering av rör. Fråga mej inte hur men det är nog inte många i landet som kan byta rör i en stärkare(enlig denna kille). Löda där emot kan många, jag själv till exempel.

Pmar namn
Jo så må det vara, men det finns ju socklar till dom vilket innebär att du inte behöver löda på just själva rören. Tack för PM!

CJ900RR skrev:
Jo så må det vara, men det finns ju socklar till dom vilket innebär att du inte behöver löda på just själva rören. Tack för PM!

Okey då vet du mer än mej. Jag har aldrig arbetat med rör, trots många år inom just audio service. Det lilla jag kan om rör har killen i Pmet sagt till mej och andra konstiga hörsägen från div löst folk.

Tänk om man skulle ha tid och pengar över till att bygga en riktigt grym röris.
Detta är grymt trevliga prylar, farsan byggde en rörförstärkare under sin tid på yrkesplugget.....han har slängt den.......... :4skrika :huvet
Hoppas du lyckas hitta ngn trevlig stärkare att bygga, grejen är väl den att om du ska bygga efter en spec där alla komponenter redan är utvalda så gäller det ju också att det är schyssta komponenter som är valda och inte precis det billigaste fungerande. Men om du arbetat med en kolv i näven i sju år så har du nog redan koll på det :) Sedan är ju halva grejen den att bygga ngt som låter hyffsat med sina egna nävar. :tummenupp
//Tobbe

CJ900RR skrev:
Jepp, men antagligen inte om man ska vara riktigt ljudbögig. Då kan säkert socklarna ge upphov till vissa försämringar i ljudet. :3freak

Jag höll på en hel del med rör-grejer under tonåren - inget märkvärdigt svårt egentligen. Då var rören tämligen billiga fortfarande, speciellt de mindre standardrören. Men större rör som kan användas för slutsteg kostade lite mer och jag kan tänka mig att priserna gått upp rejält sedan dess. Man bör använda socklar för att enkelt kunna byta rören när de försämras (man ser det lätt på metallytan uppe i toppen) - det finns (fanns ?) guldpläterade sådana för den som hade tjock plånbok :)

Rören har en finare karaktäristik än transistorer och det är lättare att designa bra ljudkretsar med dem (för den som kan rörteknik vill säga :D ). Men de drar effekt i sig, blir varma, har kort livslängd och tar plats - därför är det få applikationer där de fortfarande är användbara.

Det fanns en hel del scheman under 80-talet i tidningar och böcker, på rör-förstärkare. Allt om Elektronik hade t.ex. någon byggsats för ett par tusenlappar och jag minns rätt. Kan finnas kvar på bibliotek om man har tur...

Inte funderat på att köra med enbart rör försteg och ett ordentligt transistorsteg till effekten? Blir väldigt lite kräm ur en rör stärkare vilket betyder att du måsta ha lättdrivna högtalare. Men kör du rör på försteg och ett transistor slutsteg så får du ju ljudet av rör men kraften av transistor steget!

Cervantes skrev:
Inte funderat på att köra med enbart rör försteg och ett ordentligt transistorsteg till effekten? Blir väldigt lite kräm ur en rör stärkare vilket betyder att du måsta ha lättdrivna högtalare. Men kör du rör på försteg och ett transistor slutsteg så får du ju ljudet av rör men kraften av transistor steget!

Det är väl ungefär den tekniken som Marshall kom med i sina gitarrförstärkare på 90-talet som kallades Valvestate. Det låter inte mycket rör om en sån kan jag säga, även om ljudet inte alls är dassigt. Men vill man ha rörkaraktären så ska man köra på rör i slutsteg också.

Iofs är detta inte gitarrstärkare så jag har ingen aning om vad rör ger för karaktär på vanlig musiklyssning eller vilka rör man ska ha. Själv föredrar jag 50 Wattstärkarna före 100 Wattarna pga dess mjukare karaktär.

Jag vet att killarna på hififorum har hållit på att labba fram en egen rörförstärkare som skulle låta bra utan att kosta alltför överdrivet mycket men det kanske du har hittat redan.

Annars ligger tråden här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27527&whichpage=1 och jag tror att det finns en hel del matnyttiga länkar inne i den tråden också.

M.v.h Ralf

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back