Bygga pickup?

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Vet inte om detta är rätt del av forumet men what the häcken.
Har fått en gammal merca 250 diesel från -87, det står ca 49000 mil på mätaren men den har garanterat gått längre. Den är rostig i skärmkanterna och allmännt ful. Men den startar alltid oavsett väder och temperatur. :tummenupp
Nu till min fråga. Har lite funderingar på att göra om den till pickup, någon som har erfarenheter av bilbyggen? Bilen är lb-reggad så baksätet saknas och jag är otroligt less på att köra hojen på släp så fort man ska nånstans.
Ringde bilprovningen och de sa att det bara var att bygga om, men jag skulle kunna visa upp hållfastighetsberäkningar som visade på att karossen inte är för klen. Nån som har koll på hur man gör detta?

henrikkrueger skrev:
Vet inte om detta är rätt del av forumet men what the häcken.
Har fått en gammal merca 250 diesel från -87, det står ca 49000 mil på mätaren men den har garanterat gått längre. Den är rostig i skärmkanterna och allmännt ful. Men den startar alltid oavsett väder och temperatur. :tummenupp
Nu till min fråga. Har lite funderingar på att göra om den till pickup, någon som har erfarenheter av bilbyggen? Bilen är lb-reggad så baksätet saknas och jag är otroligt less på att köra hojen på släp så fort man ska nånstans.
Ringde bilprovningen och de sa att det bara var att bygga om, men jag skulle kunna visa upp hållfastighetsberäkningar som visade på att karossen inte är för klen. Nån som har koll på hur man gör detta?
En vanlig modern personbil har en självbärande kaross. Med andra ord så hjälper t.ex. taket till att bära upp bilen och börjar man kapa av delar av det så kan bilen i värsta fall vika sig på mitten. :tomten
(Taket på en sedan fyller ungefär samma funktion som "bågen" på en bågbro.)

Om man däremot har en bil med bottenplatta (jeepar etc) så har karossen en mera kosmetisk och bekvämlig funktion än hållfasthetsmässig.

Skulle det vara så att man vill bygga om en personbil till pickup och ser att den inte kommer att bli nog stark när man kapat det som ska kapas så kan man förstärka den på diverse sätt. Men hur det ska göras har jag inget bra svar på, jag är inte direkt någon bilbyggare. :tungan

vi sågade ur hatthyllan (!!!!) på en opel rekord -79 och då höll bilen på att gå av på mitten. Det var en väldigt bärande del, jag förstår inte vem som kom på att hatthyllan skulle vara skitviktig.

Alltså nån pickis har jag inte byggt men väl en cab, inga problem och förstärka upp den så den gick igenom en omtypning hos bilprovningen. Men förstärk INNAN du börjar kapa sönder originalbilen :D

*/ ?>
Back