Bygga om Suzuki Anti Dive till manuellt justerbar dämpning

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sitter och funderar lite på anti dive fjädringen som sitter bla GSX750ES om jag nu inte är helt ute och cyklar så styvas den upp då man bromsar. Man kontrollerar väl ventilerna för dämpningen med olja från bromspumpen.

Då jag kollar på sprängskissen (hojen 70 mil bort) på cmsnl sidan tycker att det borde vara möjligt att byta ut övre delen av ventilen där bromsoljan är mot en egentillverkade del som justerar ventilen manuellt. Alternativt att man ersätter hela ventilen men en ventil som justerar bara oljeflödet till dämpningen.

Eller finns det rent av nån som tillverkar en manuell ersättning ventil att bara byta till.
 
Koppla bort den.
Det fungerade aldrig bra på den tiden det var nytt och lär inte ha mognat till nu.
På min 1100EF har jag den andra varianten som reglerar med hjälp av gaffelolja, det är precis lika odugligt.
 
Min tanke var att koppla bort anti dive kretsen från bromsen men sen kunna använda anti dive ventilen att justera dämpningen oberoende av bromsen. Som jag fattar det så stryper anit dive oljeflödet så dämpningen blir hårdare då bromsen aktiveras. Skulle deg ihte funka så är det väl bara att ha den fullt öppen.

Är det så det funkar eller kanske rärrare sagt inte funkar på 1100EF?
 
I princip så borde det fungera så.
Jag måste erkänna att jag inte laborerat så mycket med det.
Jag gjorde rent ventilerna i samband med renovering av gaffeln och ställde dem i läge 1.
Där stör de inte funktionen på gaffeln.
Tror det stod på 3 när jag köpte hojen och då var den "mosig" men om det berodde på att oljan nog var från -84 eller inställningen vet jag inte.
 
Tycker det borde funka att modda om anti dive till en manuellt justerbar dämpning, antingen via att direkt påverka ventilen eller att ha en separat justerventil som ändrar trycket i manöverkretsen istället för bromspumpen.
 
Lånar en gammal tråd till en fråga. Min gsx 400 har sådan där anti dive på framgaffeln.
Är det bara att ta bort slangen eller behöver man plugga hålet på den med en vanlig bult?
Eller kan man ta bort den helt från framgaffeln?
Det sitter bara på ena gaffelbenet på min.

1000009175.jpg
 
Ska man ta bort ventilen så får man montera en platta med ett "spår i" som oljan kan passera i eller så finns det nån lyxigare variant som man bara skruvar dit.

Enklaste sättet är att bara ta bort slangen mellan antidive ventilen och bromsoket, sen tar man banjobulten från antidiveen till bromsoket så man får en enkelbanjo på oket, sen pluggar man hålet för slangen i antidiveventilen med en lämplig plugg, har för mig att nån VW oljeplugg ska passa. Jag har i alla fall köpt pluggar till antidiven på Autodoc men dom ligger kvar i garaget då det inte blev nåt resa till svärföräldrarna vid jul där hojen är garagerad.
 
Ska man ta bort ventilen så får man montera en platta med ett "spår i" som oljan kan passera i eller så finns det nån lyxigare variant som man bara skruvar dit.

Enklaste sättet är att bara ta bort slangen mellan antidive ventilen och bromsoket, sen tar man banjobulten från antidiveen till bromsoket så man får en enkelbanjo på oket, sen pluggar man hålet för slangen i antidiveventilen med en lämplig plugg, har för mig att nån VW oljeplugg ska passa. Jag har i alla fall köpt pluggar till antidiven på Autodoc men dom ligger kvar i garaget då det inte blev nåt resa till svärföräldrarna vid jul där hojen är garagerad.
Perfekt, tack för snabbt svar! Då ska jag leta på en plugg bara så får det vara så.
 
Jag har beställt dessa pluggar men har som sagt inte testat dom då hojen står 70 mil bort hos svågern. https://m.autodoc.se/fa1/8248877

En av tankarna jag hade med att lämna hojen var att ha nån meningsfull sysselsättning vid jul, byte av drivpaketet och koppla bort antidiven i första läget mem nu blev det ingen julresa pga jour på jobbet. Sen är det ju fint att ha en hoj stationerad mitt i Sverige.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top