Bygga om Supermotosving, material?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag behöver bredda min supermoto sving invändigt för att få plats med 5" hjulet i min Kxf 450.

Vad ska jag använda för material enl. "textboken"? Kan tänka mig att det är 3-4 mm gods i svingen orginal.

Jag har en alu. plattjärns bit 80x6 som borde funka. Jag vet ju inte vad det är för kvalite på materialet men känns rent spontant som att det är en hårdare legering än vanlig "Mjuk al. plåt"?

Man ska ju enligt utsago ha en hård legering av aluminium som är sprickbenägen om man bockar den för mycket.

Kan nån tipsa mig var jag kan få tag i en bit material (Plåt eller Plattjärn) 80x5 eller 80x6 i rätt kvalitet? Behöver ju bara en dryg Dm material, inga mängder alls!

Enlighten me please!

Sluta snåla och tjacka Sutersving....:D

Alu är tyvärr inte mitt gebit.

För att det där ska bli 100 bra bör du luska ut exakt vilken legering det är så du får reda på vilken tillsats och vilket material du ska använda.
Svetsbart är det oftast då svingar brukar vara svetsade. Är det gjutet med i bilden kan det bli betydligt besvärligare.

Så, leta reda på vad de använt, AlMg5 är rätt förekommande som fyllnadsmaterial, men det kan vara så att du ska ha något annat.

kommer du korta svingen också ?
är lite halvsugen på en liknande operation på min så vad du än kommer fram till så vill jag också veta =)

Kan du förklara detta? Har läst lite om lämpliga materialval etc och förstår inte alls vad du menar:

"Man ska ju enligt utsago ha en hård legering av aluminium som är sprickbenägen om man bockar den för mycket. "

Närmaste mekaniska verkstad borde kunna servera dig lite material när du vet vilken eller vilka legeringar du bör ha, samt dimensioner.

"Kan nån tipsa mig var jag kan få tag i en bit material (Plåt eller Plattjärn) 80x5 eller 80x6 i rätt kvalitet? Behöver ju bara en dryg Dm material, inga mängder alls!"

Skulle tro att materialtjockleken i svingen är närmare 2.5mm, eventuellt 2mm på sina ställen men jag har inte grävt i geggmoppars svingar så om de skiljer sig markant?
Tänkbar kandidat på material 7020

Delen jag ska bygga om på svingen är ju fyrkantsrör 80x40, alltså "smitt" material.

Tillsatsmaterial ALMG5 har jag faktiskt hemma, ska jag använda det, vad tycker ni?

Den senaste svingen jag byggde om var en Honda 450. Den hade 3 mm gods. Jag tänkte ju då förstärka lite med det jag sätter in så 5 mm känns inte helt fel iaf, viktskillnaden är ju helt obefintlig, bara det håller!

Svingen som satt på när jag köpte cykeln var en hemmatillverkad ""suter kopia"". Svingjäveln va så sinnessjukt sne så jag köpte då den här crossvingen på Ebay billigt.

Rolle: Kan du ha nån bit plåt eller plattjärn i den kvaliten du rekomenderar? Måtten är 80 x 5 kanske 1,5 dm långt är vad jag söker. Det lilla plattjärnsbiten jag har vet jag inte vad det är för kvalitet alls tyvärr. Törs man användade det iaf?

Tack på förhand allihopa!

Kan du förklara detta? Har läst lite om lämpliga materialval etc och förstår inte alls vad du menar:

"Man ska ju enligt utsago ha en hård legering av aluminium som är sprickbenägen om man bockar den för mycket. "

Närmaste mekaniska verkstad borde kunna servera dig lite material när du vet vilken eller vilka legeringar du bör ha, samt dimensioner.

"Kan nån tipsa mig var jag kan få tag i en bit material (Plåt eller Plattjärn) 80x5 eller 80x6 i rätt kvalitet? Behöver ju bara en dryg Dm material, inga mängder alls!"

Skulle tro att materialtjockleken i svingen är närmare 2.5mm, eventuellt 2mm på sina ställen men jag har inte grävt i geggmoppars svingar så om de skiljer sig markant?

JO!

Det jag menar är att på bonnevis i garaget hemma kan man kolla om materialet man har framför sig är en "hård" eller "mjuk" legering. Man böjjer plåtbiten fram och tillbaka tills den går av. Går den av fort är det ju en hård legering som kan vara tänkbart i en sving t.ex.

Är materialet mjukt däremot är det ju inte lämpligt för en sving. Vanlig plåt benäms väl "Mjuk" "Medium" eller "Hård". Stog så på följesedlarna när vi köpte material från Alumeco förut iaf?!

Men som sagt, material siffer benämning kommer jag inte ihåg.

Last edited:
TrädgårdsOla hittade ritningar till en Sutersving på nätet och Suter var dessutom snälla nog att tala om vilken kvalisort på alu som var lämplig. Så mitt tips är att först ta kontakt med Ola och sedan om det behövs Suter. :D

Hur svårt kan det egentligen vara att svetsa en sving? :brinnerup:tungan

Ropa hem en till sving från evilbay och slakta för materialet? Då får du även extramaterial till förstärkningar.

TrädgårdsOla hittade ritningar till en Sutersving på nätet och Suter var dessutom snälla nog att tala om vilken kvalisort på alu som var lämplig. Så mitt tips är att först ta kontakt med Ola och sedan om det behövs Suter. :D

Hur svårt kan det egentligen vara att svetsa en sving? :brinnerup:tungan

Den snea svingen jag har är ju den första av dom 3 svingarna Ola och hans gäng tillverkade. Min är alltså den sjukt snea och kassa prototypen! =)

50 mm kortare än orginal är den iaf, det lustiga är ju att cykeln känns inte ett dugg klumpigare med crossvingen på! Nästan bara mer lättkörd...

Ska ringa Ola och höra om han har en liten bit material över, bra idé!

Om den nu är sned, kanske det var fel val av material :D...

Förtälj gärna vad som var istoppat i svingen, kan ju va bra att veta för nån annan med en för liten kawasving.

Ska forska lite och se om han kan skaka fram legeringen.

Nja, tror inte materialet har gett med sig utan svingjäveln har nog varit sne hela tiden sen tillverkningen....

Vad har du för sving som ska byggas om då?

Fast om du ska ringa den med koll så är det ju Kaj du ska kontakta, han har koll på vilket matreal som användes m.m.
Är inte din skeva sving Eklöfs egna bygge?

Fast om du ska ringa den med koll så är det ju Kaj du ska kontakta, han har koll på vilket matreal som användes m.m.
Är inte din skeva sving Eklöfs egna bygge?

+1

Det var en polare till Kaj som svetsade ihop dem om jag minns rätt.

Delen jag ska bygga om på svingen är ju fyrkantsrör 80x40, alltså "smitt" material.

Tillsatsmaterial ALMG5 har jag faktiskt hemma, ska jag använda det, vad tycker ni?

Den senaste svingen jag byggde om var en Honda 450. Den hade 3 mm gods. Jag tänkte ju då förstärka lite med det jag sätter in så 5 mm känns inte helt fel iaf, viktskillnaden är ju helt obefintlig, bara det håller!

Svingen som satt på när jag köpte cykeln var en hemmatillverkad ""suter kopia"". Svingjäveln va så sinnessjukt sne så jag köpte då den här crossvingen på Ebay billigt.

Rolle: Kan du ha nån bit plåt eller plattjärn i den kvaliten du rekomenderar? Måtten är 80 x 5 kanske 1,5 dm långt är vad jag söker. Det lilla plattjärnsbiten jag har vet jag inte vad det är för kvalitet alls tyvärr. Törs man användade det iaf?

Tack på förhand allihopa!

JO!

Det jag menar är att på bonnevis i garaget hemma kan man kolla om materialet man har framför sig är en "hård" eller "mjuk" legering. Man böjjer plåtbiten fram och tillbaka tills den går av. Går den av fort är det ju en hård legering som kan vara tänkbart i en sving t.ex.

Är materialet mjukt däremot är det ju inte lämpligt för en sving. Vanlig plåt benäms väl "Mjuk" "Medium" eller "Hård". Stog så på följesedlarna när vi köpte material från Alumeco förut iaf?!

Men som sagt, material siffer benämning kommer jag inte ihåg.

Jag skulle säga tvärtom, går den av fort är den olämplig att använda till tex en sving som utsätts för böjningar åt alla håll hela tiden, vore tråkigt om svingen går av...

Betydligt bättre om den böjer sig när du överskrider dimensioneringen eller kraschar.

Om du köpt plåt och det står mjuk, medium eller hård på följesedeln tror jag allvarligt du förväxlat det med en följesedel racedäck :krama
Har aldrig sett något liknande, legering brukar stå och inget annat.

Helt okänt material i svingen så skulle jag ta en bit 6082 då det inte ställer till med skada åt något håll...

Har nog ingen plåt i den tjockleken liggandes, närmaste 6082 jag har liggandes är nog 20mm (eller om jag har lite 10mm) men det verkar vara lite väl tjockt.

Ok, jag litar på dig!

Men som sagt jag är övertygad om att alu. meco skrev så på sina följesedlar, men ja det låter ju lite som en "hobby beteckning"....

Får jaga vidare helt enkelt. Tips om nån firma man kan vända sig till? Norra sthlm helst?

Ja, det är Eklöfs bygge som är min gamla snea sving. Ska höra med Ola i helgen om han kan luska ut via Kaj vilket material dom använda och var jag kan få tag i det!

Jag skulle säga tvärtom, går den av fort är den olämplig att använda till tex en sving som utsätts för böjningar åt alla håll hela tiden, vore tråkigt om svingen går av...

Betydligt bättre om den böjer sig när du överskrider dimensioneringen eller kraschar.

Om du köpt plåt och det står mjuk, medium eller hård på följesedeln tror jag allvarligt du förväxlat det med en följesedel racedäck :krama
Har aldrig sett något liknande, legering brukar stå och inget annat.

Helt okänt material i svingen så skulle jag ta en bit 6082 då det inte ställer till med skada åt något håll...

Har nog ingen plåt i den tjockleken liggandes, närmaste 6082 jag har liggandes är nog 20mm (eller om jag har lite 10mm) men det verkar vara lite väl tjockt.

Är det inte bättre med 7075 istället för 7020?

Är det inte bättre med 7075 istället för 7020?

Beror på hur den monteras, jag förutsatte (ja, det är dumt...) att biten ska svetsas.

7075 tappar alla sina egenskaper när det värms upp i svetstemperatur, blir blötalu.

7020 med rätt värmebehandling efteråt har i stort sett intakta egenskaper och även utan värmebehandling etc betydligt bättre styrka än tex 7075

Men ska biten skruvas, eller krympas på plats så är 7075 ett bra val. Eller inte helt katastrofalt.

Sedan får man kolla vad som händer med en detalj om den frestas på hårt, tex 7075 knäcker snabbt och direkt rätt av medans många andra alu-legeringar böjer sig, vrider sig och sakta spricker upp.

Jag vill hellre att svingen böjer sig och jag kanske kan stanna än att bakhjulet helt plötsligt inte sitter kvar på resten av hojen :krama

Vafan.. det är ju bara mer spännande när bakdäcket kör om en i en kurva:p

Beror på hur den monteras, jag förutsatte (ja, det är dumt...) att biten ska svetsas.

7075 tappar alla sina egenskaper när det värms upp i svetstemperatur, blir blötalu.

7020 med rätt värmebehandling efteråt har i stort sett intakta egenskaper och även utan värmebehandling etc betydligt bättre styrka än tex 7075

Men ska biten skruvas, eller krympas på plats så är 7075 ett bra val. Eller inte helt katastrofalt.

Sedan får man kolla vad som händer med en detalj om den frestas på hårt, tex 7075 knäcker snabbt och direkt rätt av medans många andra alu-legeringar böjer sig, vrider sig och sakta spricker upp.

Jag vill hellre att svingen böjer sig och jag kanske kan stanna än att bakhjulet helt plötsligt inte sitter kvar på resten av hojen :krama

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC