Bygga om sidepipe till tailpipe?

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Hur kommer det att fungera rent praktiskt? Frågan jag bör ställa är väl egentligen om avgasrörets nya krökar och längd kommer påverka så pass mycket att man kommer bli tvungen att mappa om. Hur ska man kröka för att undvika en effekt minskning? Försöka i bästa möjliga mån att behålla ursprungliga mått?

Sitter och tummar på idén och har vänner med goda svets- och plåtkunskaper. Vet dock inte om det är genomförbart utan speciella mätinstrument.

Att först bygga och hoppas på att man inte effektminskat för att sedan bänka är inte att tänka på, varken lust eller ork.

Tanken är att komma unden billigt.

Mvh. Jens

En tailpipe kommer garanterat att sänka effekten något oavsett hur du gör. Hur systemet är utfört är inte så jäkla blodigt sålänge det är någotsånär vettigt utfört, ju vidare krökar desto bättre. Att sträva efter att behålla original-längd på ett ungefär är också en god ide. Mappning behövs för att få det optimalt men är knappast nödvändigt för gatåka

Jag håller med föregående talare. Lägger du till extra böjar eller gör röret längre så ökar såklart motståndet i avgassystemet. Det ska dock inte vara i sådan omfattning att du kommer att märka det för vanligt gatbruk.

dock har jag för mig att den typen av ändringar kräver registreringebesikting.
Inte för att jag är paragrafryttare men har du otur så får du nedslag i besiktningen eller ombesiktning på grund av "flygande kontroll".
Är det värt krånglet att eventuellt få bygga tillbaka det inför varje besiktning så kör på. Personligen skulle jag svårligen kunna motivera mig till det.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år