bygga om ramen

dragster17

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
KTM 690
Tja, jag håller på o bygger om min enduro ktm 380 2-takt, har lyft ur motorn och ska stoppa in en aprilia pegaso 650 motor 4-takt.
Eftersom motorn e lite längre, bredare, högre så måste jag förlänga hela hojen (ramen) med ca: 10cm
Min fråga e hur kommer detta påverka köregenskaperna om man förlänger ramen med 10 cm, förlängningen kommer va vid tanken.
Har planer på och köra motard på bana med den, kan man besiktiga hojen med förlängd ram? och en annan motor? eller åker man på o nyregga hojen??

dragster

Last edited:
Varför skall du förstöra en ktm 380 henom att montera et blysänke till pegasomotor i den?

Och ja det kommer att påverka köregenskaperna i allra högsta grad.

Utan vettiga erfarenheter och kunskaper i ämnet chassigeometri så ska man nog passa sig för att kapa för mkt i ramar.
Det handlar ju inte bara om mått, när du svetsar ihop den igen så är ju risken för att det vrider sig och spänner på alla håll och kanter så att det blir ngn form av huggormsmotard du står med till slut :gnissla
Sedan bara en tanke utan erfarenhet från min sida, vill man att en motard ska vara "lång"? Den måste ju bli bra mkt trögare i styregenskaperna om man förlänger den så pass mkt som 10cm?
ÄHHH, jag är skeptisk, men är inte det bränsle nog till projektet för att ro i hamn en så galenskap med gott resultat? :tummenupp
//Tobbe

jag har ett förslag...rd350 motor :yoparty
billig..lätt trimmad upp till 60+hk
kanske även går o bes? :va

ozeo skrev:
jag har ett förslag...rd350 motor :yoparty
billig..lätt trimmad upp till 60+hk
kanske även går o bes? :va

Visserligen har en RD350-motor fler cylindrar än den i KTM 380SX men RD-motorn är ju en minst 20 år gammal konstruktion, tror inte det är mycket att hämta jämfört med originalmotorn, speciellt inte om man tänker de modifikationer som behöver göras för att få den att passa i ramen.

Vad har trådstartaren för anledning till att byta motor? Generalras på originalmotorn?

Coola Ola skrev:
Visserligen har en RD350-motor fler cylindrar än den i KTM 380SX men RD-motorn är ju en minst 20 år gammal konstruktion, tror inte det är mycket att hämta jämfört med originalmotorn, speciellt inte om man tänker de modifikationer som behöver göras för att få den att passa i ramen.

Vad har trådstartaren för anledning till att byta motor? Generalras på originalmotorn?

tänkte att rd motorn e ganska liten..den är lite bred men den e ganska kort o låg :va
ne den har nog inget o hämta men han kanske vill ha en gatlegal leksak som rockar fett.. :yoparty

Lägg av! Jag skulle aldrig våga köra nån annanstans än i ett kuddrum med en sån mod... Än mindre köra MOTARDRACING med den!! har svårt att tänka mig att det skulle kunna bli bra. Men du gör som du vill, det är ditt liv :) .

bygga om hojen

ktm rasade fett, skulle behöva köpa en ny cylle, kolv, vev. blir för dyrt.
VArför jag valde pegaso motorn va ren slump, hittade en komlpett (mc-demontering med papper)motor med fuggar, blåsor, tändning-allt!
för drygt 3 lax, värt och testa men det e ju lite och göra innan det e klart :confused:
jag hade planer på stoppa in en r1 motor(det finns en hel del sådana på mc-skrotar för en billig peng) men pegaso motorn e relaitvt liten och det e motard
variant jag vill bygga, med en r1 motor skulle det blir street stukpå den.

men vad tror ni om att besikta hojen?? blir det som nybygge???
dragster

ozeo skrev:
tänkte att rd motorn e ganska liten..den är lite bred men den e ganska kort o låg :va
ne den har nog inget o hämta men han kanske vill ha en gatlegal leksak som rockar fett.. :yoparty

dragster17 skrev:
VArför jag valde pegaso motorn va ren slump, hittade en komlpett (mc-demontering med papper)motor med fuggar, blåsor, tändning-allt!
för drygt 3 lax, värt och testa men det e ju lite och göra innan det e klart :confused:
jag hade planer på stoppa in en r1 motor(det finns en hel del sådana på mc-skrotar för en billig peng) men pegaso motorn e relaitvt liten och det e motard

dragster

En R1-motor i ett 380SX-chassi är bara att glömma, du skulle i princip få bygga en helt ny ram för att få något som håller för effekten.

Tveksamt att den går att besiktiga om du bygger om den så. Kanske som amatörbyggt fordon men då lär det krävas en hel drös intyg för att det ska gå igenom. Förmodligen är det enklare och inte speciellt mycket dyrare att fixa originalmotorn.

dragster17 skrev:

dragster

Är skeptiskt till bygget. Kolla om du kan leta fram en 500 2t motor av inte allt för osmidig modell (CR/KX). Är väl det som ligger närmast i hand som inte kostar hela garderoben.
Leta delar utomlands. Kolla ebay.com eller .de så kanske du kan hitta grejer och få ihop orginalmotorn.

UrbanTiger skrev:
Det är nog det vettigaste alternativet om man vill ha mer kräm för lite pengar. CR500 motorer finns ju för mellan 5 och 10 pannor har ja för mig.
4-taktare är ju ett alternativ men då ska man ju se till så att den får plats i ramen utan att behöva ändra på några ramrör utöver infästningarna.

nu sitter pegaso motorn i ktm 380 ramen, behövde inte förlänga ramen, dock en hel del fix och få dit fuggarna...

dragster17 skrev:
nu sitter pegaso motorn i ktm 380 ramen, behövde inte förlänga ramen, dock en hel del fix och få dit fuggarna...

kanske är fel ute men är inte det en vespa motor, pegaso :confused:

motorn i Pegaso är Rotax encylindriga 650,
i princip samma som i BMWs F-modeller

Inte jättevass vid leverans men det finns trimkit.

gthyni skrev:
motorn i Pegaso är Rotax encylindriga 650,
i princip samma som i BMWs F-modeller

Inte jättevass vid leverans men det finns trimkit.

Vevhusen spricker om man plockar ut mer än 110 häst men för övrigt är motorn trimvänlig :banana

Borsiin JR skrev:
Vevhusen spricker om man plockar ut mer än 110 häst men för övrigt är motorn trimvänlig :banana

Hittade bilder på ktm 380 -87 efter jag plockade ut motorn. lånade ut hojen och fick tillbaka den i något märkligt skick. den hade skurit, ramlager, kolven va bara slänga, cylindern? vete fan om det går och laga (ett jack på typ 30mm djupt längst upp, nära toppen). Det va bara och riva ur motorn och dra igång ett bygge.Hittade en kompl. pegaso motor 650 från 97 på en mc demontering, motorn hade rullat 3200mil innan killen klotade med den. motorn verkar i bra skick.

dragster

Bifogat

• ktm 380 -87.1.jpg
    ktm 380 -87.1.jpg
    124 KB · Visningar: 113
dragster17 skrev:
Hittade bilder på ktm 380 -87 efter jag plockade ut motorn. lånade ut hojen och fick tillbaka den i något märkligt skick. den hade skurit, ramlager, kolven va bara slänga, cylindern? vete fan om det går och laga (ett jack på typ 30mm djupt längst upp, nära toppen). Det va bara och riva ur motorn och dra igång ett bygge.Hittade en kompl. pegaso motor 650 från 97 på en mc demontering, motorn hade rullat 3200mil innan killen klotade med den. motorn verkar i bra skick.

dragster
hoho! Det dar pa bilden ar absolut ingen KTM380-ram, sanarare nan gammal 350 fran 80-talet. :tomten For ovrigt kom inte 380-modellen ut forran -98.

Men alla byggen ar roliga byggen, sa kor hart! :tummenupp //Lasse

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...