bygga om R1-04 till banhoj, racing delar?

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
såå, funderar på att bygga om min R1-04 till banhoj eller mer banvänlig iallafall då jag fastnat i detta "träsk", de är ju bara så satans kul.
men är ju blåbär på allt dehär med hojar egentligen, så skulle behöva lite tipps om sidor mm där man kan hitta racing delar mm på nätet eller olika företag? allt från kraschkåpor till hur man flyttar upp fotpinnarna/nya fotpinnar mm. behöver även ny framgaffel med (blir väll en öhlinare)
tacksam för all hjälp! :Bugar
 
Spoox skrev:
2324670 såå, funderar på att bygga om min R1-04 till banhoj eller mer banvänlig iallafall då jag fastnat i detta "träsk", de är ju bara så satans kul.
men är ju blåbär på allt dehär med hojar egentligen, så skulle behöva lite tipps om sidor mm där man kan hitta racing delar mm på nätet eller olika företag? allt från kraschkåpor till hur man flyttar upp fotpinnarna/nya fotpinnar mm. behöver även ny framgaffel med (blir väll en öhlinare)
tacksam för all hjälp! :Bugar
Ett tips, det är både billigare och enklare att du köper en redan racing kittad hoj.
Bara en tanke alltså...

Välkommet till träsket :hej
 
Åsa skrev:
2324678 Ett tips, det är både billigare och enklare att du köper en redan racing kittad hoj.
Bara en tanke alltså...

Välkommet till träsket :hej
jepp jag har ju som sagt va varit inne på de tidigare och kollat på en 600 men då jag vägrar ge upp min vanliga gathoj med så har jag konstaterat att de blir för dyrt med en 600 banhoj och att behålla R1,an som gathoj.. (speciellt när jag vill tävla med) så funderar på att göra en kompromiss och bygga om/fixa till R1,an för att testa på bana lite mer och kanske bara "testa" lite en säsong.. sen får man se efter de. kanske köper en ren banhoj istället då :)
 
Spoox skrev:
2324687 jepp jag har ju som sagt va varit inne på de tidigare och kollat på en 600 men då jag vägrar ge upp min vanliga gathoj med så har jag konstaterat att de blir för dyrt med en 600 banhoj och att behålla R1,an som gathoj.. (speciellt när jag vill tävla med) så funderar på att göra en kompromiss och bygga om/fixa till R1,an för att testa på bana lite mer och kanske bara "testa" lite en säsong.. sen får man se efter de. kanske köper en ren banhoj istället då :)

Gör som jag, hitta några likasinnade & satsa på ERF, köp en färdig hoj & dela på. Då kan du behålla gathojen. Lika lite som jag inte kan vara utan banåkning, lika lite kan jag vara utan gatåkning!

Har du en fullt fungerande R1 -04 till gata så ska du inte "sabba" den för att klara banreglementet, dvs borra diverse bultar för att sedan najas, så som oljeplugg, bromsmuttrar med mera. Dessutom måste du ha "foam" i tanken, inget glykol i kylaren (lika med rostavlagringar i kylsystemet), låst oljefilter, kraschkåpor med mera. (Underkåpan måste kunna rymma minst 2 liter olja utan att rinna ut).

Nä, mitt bästa råd är att du antingen kör bandagar för allmänheten tills du bestämt dig, eller köper en billig racehoj & "leker" med.
 
Men jag är allvarligt nyfiken. Inte för att dissa eller håna. Eftersom pengar verkar vara ett "problem" så undrade jag över prioriteringen där.
 
faen va svårt detta är asså..
känns som om de kostar en hel del pengar att köpa en banhoj och hålla på att tävla..
mest därför jag bara tänkte "modda" R1:an för att den skulle passa banan lite och så att man slapp vara rädd om orginal kåporna.. har kört bana en gång (men fin fina resultat) men slutade dock med en riktigt fin highsidning (en fin lowside innan med) så man har märkt lite små saker som man skulle vilja fixa till på den osv, inte så kul när man går ner och börjar skrapa fotpinnarna mm :(
 
Inte lätt att välja, jag kan hålla med dig, men som det redan skrivit i andra trådar här; racing kostar ALLA pengar du har. Och dom du inte har...
Men förstår ditt dilemma. Hoppas att du kommer fram till vad som passar dig bäst. ERF kan ju vara en smartare och billigare inkörsport för dig kanske.
 
Gustav O skrev:
2324758 Men jag är allvarligt nyfiken. Inte för att dissa eller håna. Eftersom pengar verkar vara ett "problem" så undrade jag över prioriteringen där.

pengarna är ett problem=Ja men de finns trotts allt lite, å sen får man ju prioritera vad man vill lägga dem på..? och av den lilla erfarenhet jag har, så har jag trotts allt märkt bra skillnad på en öhlinare och r1:ans orginal dämpare fram så den prioriterade jag ganska högt.. är de fel?.. (som sagt ska inte bygga om den till helt komplett racinghoj för tävlingsbruk, bara anpassa den mer till bana och budgeten ligger på ca 30 - 35.000
gör jag fel, vad borde jag istället göra med pengaran och hojen jag har? har du några bra förslag? :Bugar

Åsa skrev:
2324768 Inte lätt att välja, jag kan hålla med dig, men som det redan skrivit i andra trådar här; racing kostar ALLA pengar du har. Och dom du inte har...
Men förstår ditt dilemma. Hoppas att du kommer fram till vad som passar dig bäst. ERF kan ju vara en smartare och billigare inkörsport för dig kanske.

ERF intresserar mig inte :P
 
Spoox skrev:
2324771 pengarna är ett problem=Ja men de finns trotts allt lite, å sen får man ju prioritera vad man vill lägga dem på..? och av den lilla erfarenhet jag har, så har jag trotts allt märkt bra skillnad på en öhlinare och r1:ans orginal dämpare fram så den prioriterade jag ganska högt.. är de fel?.. (som sagt ska inte bygga om den till helt komplett racinghoj för tävlingsbruk, bara anpassa den mer till bana och budgeten ligger på ca 30 - 35.000
gör jag fel, vad borde jag istället göra med pengaran och hojen jag har? har du några bra förslag? :Bugar



ERF intresserar mig inte :P

30-35.000 får du en skaplig racehoj för, redo för bana med allt vad det innebär.
 
Spoox skrev:
...vad borde jag istället göra med pengaran och hojen jag har? har du några bra förslag? :Bugar
Sälj R1:an, köp en racehoj och en gathoj för pengarna.
Klart!
 
Spoox skrev:
2324771 pengarna är ett problem=Ja men de finns trotts allt lite, å sen får man ju prioritera vad man vill lägga dem på..? och av den lilla erfarenhet jag har, så har jag trotts allt märkt bra skillnad på en öhlinare och r1:ans orginal dämpare fram så den prioriterade jag ganska högt.. är de fel?.. (som sagt ska inte bygga om den till helt komplett racinghoj för tävlingsbruk, bara anpassa den mer till bana och budgeten ligger på ca 30 - 35.000
gör jag fel, vad borde jag istället göra med pengaran och hojen jag har? har du några bra förslag? :Bugar
Lägg pengarna på däck och bantid i massor för det är det som gör dig snabb. Framgaffeln kan du ge en översyn istället och det är mycket billigare, tex hos www.wemi.nu. Med tanke på hur fort det går att åka med standardprylar är det nog inte Öhlinare eller inte som gör skillnaden.
Annars är Sandstreams förslag ganska vettigt också.
 
X-up skrev:
2324774 30-35.000 får du en skaplig racehoj för, redo för bana med allt vad det innebär.
det får jag ja, men sen har jag inte ett öre kvar till tävlingar/träningar som ändå kostar en hel del till en banhoj, om inte däck mm

sandstream skrev:
2324776 Sälj R1:an, köp en racehoj och en gathoj för pengarna.
Klart!
det är så asså.. om man ska ha en gathoj ev något att bygga om lite till stunthoj. vad ska man satsa på för någon då?
 
björn.e skrev:
2324996 Vi kanske kan byta hojar? CBR 600-04 med massa saker plus att den är reggad, första bes 2010 dock utan org kåpor.

björn

kan vara intressant, beror ju på vad "massa" saker mm är.. pma mig
 
newstead skrev:
2325439 Och du tänkte skaffa en öhlinsgaffel?

Vadå kitta? Det är ju bara skaffa en uppsättning kåpor 4000:-, en uppsättning regndäck max 4000:- och najja bromsar, oljefilter osv så är det ju klart. Fjädring mm duger som det är, om du bara skall köra Rookie racing!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top