Bygga om.. Men hur?? Tips mottages

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Hoj
Blackbird -97
Halloj. Har förvärvat en gammal CBR 1000F - 87 för en billig peng och tänkte sätta vinkelslipen i den. Men vet inte åt vilket håll bygget ska gå... Jag behöver tips och råd.
Ska inte läggas multum med stålar på denna då jag har en annan till vardagsåkning.

Hilfe Please :)20131115_194700.jpg

kanske bara jag.

men jag tycker det vore synd att sätta kapen i den. tycker den är snygg som den är.

Håller med. Det skulle faktiskt vara riktigt ballt med en originalrenoverad, minst sagt helkåpad sen åttiotalare. Våga skilja dig från alla smaklösa streetfighters och cafebyggen...!

De ser väl ut ungefär så här under skalet. Dvs inte direkt de enklaste att bygga om.

2007_11_27_bikepics-1099919-full.jpg

Så jag skulle nog satsa på redigt retro-stuk och köra tokoriginal.

Håller med MRJaggu! Men då ska du byta ut dekalerna på plasten så den oinvigde tror det är en 450 eller något, vill du inte lacka så foliera den så den ser repig o skitig ut precis överallt mer, lite som en Volvo 740 med vissa inslag av lack bland rosten o bulorna.

En hel del förslag som Jag inte förväntade mig och nu är Jag förvitrrad ha ha ha ha.
Turbo i Min värld som aldrig hållit på med det låter dyrt. Original betyder laga en kåpdel och rejält med puts sedan är den ok.... Även smc märket kan sitta kvar.

Klurigt.

Hojen är ju ett tidsdokument och en riktigt kvalitativ sporttourer.

Kallades då för "världens snabbaste scooter". Ingen aning om varför...

Kan vara idé att uppgradera fjädringen. Var inte bra då och har knappast blivit bättre med åren.

Det är som med en del av oss människor, gör sig bäst med kläderna på...

En idé är ju att fixa iordning den till originalskick och sedan sälja den till våren till någon som uppskattar en 80-tals plastraket och då har du möjlighet att köpa en annan hoj som är mer... "Byggvänlig" :D

För det är nog fan svårt att göra något vackert utan kåpor av den där :näsblod

Jag tycker originalstuk genom att leta kåpdelar på E-bay, osv.
Behöver inte vara helt perfekt, men så där lagom så att man inte ser skillnad på den och en "äkta"
Sen lite uppgraderingar genom att se över alla komponenterna och byta ut där det finns nya bättre.
Sen hitta ett sett matchande sidoväskor och montera på dessa.
Då har du en tourer utan like. Perfekt för den där semesterresan ned till Italien som du vill göra :)

image.jpgJag åker ju hellre gärna på semester med Min Blackbird :banana

Har alla kåpor men sidokåpa vänster är fästena sönder men finns.... Så lite plastikkirurgi är det enda som behövs. Som tur är finns det bara 2 repor till den ena på tanken där man kan sätta dit ett tankskydd och en liten på höger sidokåpa. Inga bulor eller andra skador vad man kan se än så länge. Inte i trafik sedan 05 så service och annat som ska göras bara.

Last edited:
Syns lagningen?

ABS-plast kan du fixa. Mandelkvarn, ABS-plast och aceton. Dremel skadar inte heller.
Somliga lagar med lödkolv där det inte syns.

Det kanske du redan visste.

Finns en spricka vid ena fästet då i själva kåpan. Sedan är det 3 fästen som är sönder och det ser man inte utanpå. Mandelkvarn var något nytt för mig. Intressant. :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla